Skip to main content
Antwoord

2 vragen, mag ik mijn vogel mee in de trein? Zo, ja moet ik dan zo'n ticket kopen voor een hond

• February 5, 2025
  • 13 reacties
  • 606 Bekeken

• Op het juiste spoor

Goede dag! Weet niet of het de juiste subforum is. Ik wil naar een vriendin en mijn vogeltje meenemen(uiteraard in een speciale 'rugtas' niet als of ze los vliegt haha. Maar, om de vogel mee te nemen, moet ik dan zo'n ticket kopen voor/de 'hondenticket'? 

Beste antwoord door Thom

Het is een kwestie van redelijkheid. Vogelliefhebbers zullen het gezang misschien prachtig vinden maar een groot deel zal het als overlast ervaren. Mijn grootouders deden een zwart kleed over de kooi als de kanarie moest zwijgen en u weet vast wel hoe dat met uw gevederde vriend moet.

U mag een klein huisdier als een vogeltje in een kooi gewoon meenemen en het kost niks. Er mag geen zitplaats mee worden ingenomen, net als bij een klein hondje in een tas of mand..Ga er niet mee in een stiltecoupé zitten, dat is het conflict opzoeken, maar zolang u geen dingen veroorzaakt die als overlast aangemerkt kunnen worden, is er echt niks aan de hand.

13 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 5, 2025

Als het goed is telt een (klein) huisdier in een tas als bagage :) daarvoor gelden dus de reguliere bagage regels.

Zo lang uw 'bagage' geen overlast veroorzaakt, is het dus prima 😄.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • Antwoord
  • February 6, 2025

Het is een kwestie van redelijkheid. Vogelliefhebbers zullen het gezang misschien prachtig vinden maar een groot deel zal het als overlast ervaren. Mijn grootouders deden een zwart kleed over de kooi als de kanarie moest zwijgen en u weet vast wel hoe dat met uw gevederde vriend moet.

U mag een klein huisdier als een vogeltje in een kooi gewoon meenemen en het kost niks. Er mag geen zitplaats mee worden ingenomen, net als bij een klein hondje in een tas of mand..Ga er niet mee in een stiltecoupé zitten, dat is het conflict opzoeken, maar zolang u geen dingen veroorzaakt die als overlast aangemerkt kunnen worden, is er echt niks aan de hand.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 6, 2025

Een vogel kan je natuurlijk niet het zwijgen opleggen en zolang er geen regels over zijn moet het gewoon kunnen.

Mensen moeten er maar gewoon begrip voor hebben en anders naar een andere coupé verhuizen zoals de stiltecoupé.

Overlast is natuurlijk een groot begrip, maar zolang de vogel de boel niet terroriseert valt het in mijn optiek niet onder overlast.

En zoals ​@Thom aangeeft ga niet in de stiltecoupé zitten, sommige mensen kennen het begrip stilte al niet laat staan vogels 🤣. (Al zou het wel enorm knap zijn, mochten ze dat kunnen)

Is het nogal een praatgrage vogel en denk je dat dat problemen zal veroorzaken, dan kun je ook nog eventueel op het balkon zitten. Daar zal vrijwel niemand er last van hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 6, 2025

Er zijn wel regels, ze zijn alleen abstract en multi-interpretabel voor conducteurs op dit vlak. Je mag anderen geen overlast bezorgen, en bijvoorbeeld geen hard geluid veroorzaken zoals nog wel iets comcreter is bepaald.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • February 6, 2025

Je mag muziek, ook elektronische muziek, niet hoorbaar laten spelen. Het laatste is ook nergens voor nodig, omdat iedereen wel oortjes heeft. Die zet je in je oren en alles is opgelost.

De menselijke omgang wordt niet alleen door regels bepaald maar vooral door een code. Jongeren is dat wel uit te leggen. Onder vrienden gedraag je je anders dan bij opa en oma. In het dagelijks leven hoef je meestal niet te verwijzen naar wetgeving. Het gaat om omgangsvormen en er is sprake van een code. Die wisselt met de sociale omgeving.

Mensen moeten er maar gewoon begrip voor hebben en anders naar een andere coupé verhuizen zoals de stiltecoupé.

Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld, het moet niet nodig zijn en als dat gebeurt is de overlastgever te ver gegaan. Hij is dan juist niet tolerant naar mensen die het als overlast ervaren.. 😇

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • February 6, 2025

Er zijn wel regels, ze zijn alleen abstract en multi-interpretabel voor conducteurs op dit vlak. Je mag anderen geen overlast bezorgen, en bijvoorbeeld geen hard geluid veroorzaken zoals nog wel iets comcreter is bepaald.

Er is echter een regel die altijd geldt: aanwijzingen van het personeel moeten worden opgevolgd. 

Helaas zijn er steeds meer mensen met een autoriteitsprobleem waardoor deze simpele regel al tot problemen leidt. Zoals de lieden die na het fluiten van de conducteur nog willen instappen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • February 13, 2025

Het is een kwestie van redelijkheid. Vogelliefhebbers zullen het gezang misschien prachtig vinden maar een groot deel zal het als overlast ervaren. Mijn grootouders deden een kleed over de kooi als de kanarie moest zwijgen en u weet vast wel hoe dat met uw gevederde vriend moet.

Zeker waar! Heel leuk dat zingen, maar Moet wel zeggen dat ze ook heel wat kunnen 'schreeuwen' haha. Nu is het wel het geval dat als er een doek over gaat ze stil zijn/aan het leren om stil te zijn op 'commando' om het maar zo te zeggen. Bedankt voor het antwoord! Zal dan waarschijnlijk op zo'n plek apart/balkon(?) gaan zitten om hopelijk andere geen overlast te bezorgen.

Forum|alt.badge.img+1
  • NS Dienstregeling Expert
  • February 13, 2025

Het balkon is best een veilige en verstandige keuze. Daar zijn (mits de trein niet druk is) nooit veel mensen om te storen. Goede reis.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • February 13, 2025

Zolang het maar geen vogeltjesdans wordt door gangpaden. 🤣🐥

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 13, 2025

Zolang het maar geen vogeltjesdans wordt door gangpaden. 🤣🐥

Wil je dat nooit meer doen zit ik vannacht de hele tijd met dat deuntje in mijn hoofd. 😂

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • February 14, 2025

Er is echter een regel die altijd geldt: aanwijzingen van het personeel moeten worden opgevolgd. 

Helaas zijn er steeds meer mensen met een autoriteitsprobleem waardoor deze simpele regel al tot problemen leidt. Zoals de lieden die na het fluiten van de conducteur nog willen instappen.

Dit was exact waar ik op doelde: je bent met zo'n vage regel uiteindelijk overgeleverd aan de mening van de conducteur.

• Reisleider**
  • February 15, 2025

Zouden er conducteurs zijn die de strotvlieger in hun trein accepteren ?

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • February 15, 2025

Zouden er conducteurs zijn die de strotvlieger in hun trein accepteren ?

Dit was een slechte parodie op Rod Hull met emu?? Zijn op YouTube wel filmpjes van met Ron Brandsteder als lijdend voorwerp.