Skip to main content
Antwoord

2e klas met 1e klas kaart

• May 26, 2025
  • 16 reacties
  • 633 Bekeken

Goede morgen,

Ik ben in het bezit van een 1e klas abonnement. Echter mag je met een 2e klas kaart niet in 1e klas zitten. Maar hoe zit dit andersom? In theorie heb je namelijk geen geldig vervoersbewijs in 2e klas als je daar gaat zitten met 1e klas kaart.

Ook als er straks geen 1e klas stoelen meer in sprinters zitten (wat ik snap wat het zit echt niet meer comfortabel dan een 2e klas stoel) kan je theorertisch gezien met een verkeerd vervoersbewijs reizen.

Gr Rob

Beste antwoord door iMark

Een vervoerbewijs voor de 1e klas is geldig in de hele trein. Je mag altijd in een lagere klasse zitten. Je kunt dus niet ‘verkeerd’ zitten zoals dat omgekeerd wel kan.

16 reacties

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • Antwoord
  • May 26, 2025

Een vervoerbewijs voor de 1e klas is geldig in de hele trein. Je mag altijd in een lagere klasse zitten. Je kunt dus niet ‘verkeerd’ zitten zoals dat omgekeerd wel kan.

• Koploper****
  • May 26, 2025

Ja, dat mag 

• Intercity
  • May 26, 2025

Strikt volgens de vervoersvoorwaarden mag dit niet en moet u reizen in de klasse die vermeld is op uw
Vervoerbewijs
.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 26, 2025

Strikt volgens de vervoersvoorwaarden mag dit niet en moet u reizen in de klasse die vermeld is op uw
Vervoerbewijs.

Dit is niet juist. Iedereen mag met een eerste klas vervoersbewijs ook in de tweede klas zitten. U heeft dan wel degelijk een geldig vervoersbewijs. Andersom uiteraard niet.

U moet als u een tweede klas kaartje heeft, reizen in de klasse die vermeld is op uw vervoersbewijs. Voor een jongerenkaart is dat de tweede klasse.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 26, 2025

Ik ben overigens wel benieuwd waar ​@Tshepo de informatie vandaan heeft waarom je niet met een vervoerbewijs voor de 1e klas in de de 2e klas zou mogen zitten.

Antwoord graag voor 1 juni. 😀

• Intercity
  • May 26, 2025

Ik ben overigens wel benieuwd waar ​@Tshepo de informatie vandaan heeft waarom je niet met een vervoerbewijs voor de 1e klas in de de 2e klas zou mogen zitten.

Antwoord graag voor 1 juni. 😀

Art 2.4 sub 2 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) zoals ze op de NS website staan.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 26, 2025

Het is inderdaad buitengewoon ongelukkig geformuleerd in de AVR-NS in 2.4.

“U bevindt zich in de klasse die vermeld is op uw Vervoerbewijs, of waarop u recht heeft op basis van

uw Vervoerbewijs. Dit houdt onder andere in dat u geen geldig Vervoerbewijs heeft als u met een

Vervoerbewijs voor de tweede klasse plaatsneemt in de eerste klasse; “

Met andere woorden: je hebt recht op het je bevinden in de tweede klasse met een vervoerbewijs voor de eerste klasse. Omgekeerd uiteraard niet.

• Intercity
  • May 26, 2025

Met andere woorden: je hebt recht op het je bevinden in de tweede klasse met een vervoerbewijs voor de eerste klasse. Omgekeerd uiteraard niet.

Dat zou dan in de productvoorwaarden moeten staan. Kan je even aangeven waar in de productvoorwaarden je dit gevonden hebt?

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • May 26, 2025

U bent kennelijk personeel gewend die dingen voor u uitzoekt, maar dit moet u toch echt zelf doen. De vraag van ‘waar staat dat’  kennen we nu wel. U bent toch echt degene die een onjuiste veronderstelling heeft. Het recht is veel ingewikkelder dan op sommige sites wordt gesuggereerd. Het aanhalen van een citaat is niet genoeg in de rechtspraktijk. Die werken niet met oneliners en geen jurist die zo denkt en handelt. Juristen reageren daar ook nooit op.  Dat is ook de reden dat u zich er niet automatisch op kunt beroepen, Advocaten hebben er een dagtaak aan ;-)

Als u zoekt naar een basis waarmee passagiers met een eerste klas vervoersbewijs niet in de tweede klas mogen zitten, dan verspilt u uw tijd.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 26, 2025

@Tshepo Het staat niet letterlijk in de productvoorwaarden en de AVR-NS omdat het in de praktijk geen, maar dan ook werkelijk geen, probleem is wanneer je met een vervoerbewijs 1e klas in de 2e klas zit. Met een vervoerbewijs 1e klas mag je overal in de trein zitten. 

Bij NS koop je een vervoerbewijs (of reisrecht). Dat geeft je recht op vervoer van A naar B. Niet op een zitplaats. Als je een vervoerbewijs hebt dat geldig is in de 1e klas dan geldt het volgede. Als er in de 1e klas geen plaats is, mag je in de de 2e klas zitten. Je hebt dan geen recht op compensatie omdat er geen zitplaatsgarantie is.

• Intercity
  • May 26, 2025

@Tshepo Het staat niet letterlijk in de productvoorwaarden en de AVR-NS omdat het in de praktijk geen, maar dan ook werkelijk geen, probleem is wanneer je met een vervoerbewijs 1e klas in de 2e klas zit.

Daarom ook gaf ik aan: “Strikt volgens de vervoersvoorwaarden mag dit niet”. Meer dan dat heb ik niet beweerd.. De vraag van @Kablau leek me voldoende breed geformuleerd om ook dit aspect aan bod te laten komen in het antwoord en op je verzoek dit ook even te onderbouwen. Maar het lijkt erop dat ik er ergens een open zenuw mee geraakt heb.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 26, 2025

@Tshepo 
Dat heb je wat mij betreft dan verkeerd als het raken van een open zenuw beschouwd.

Het enige wat ​@Thom en ik willen aangeven is dat omdat het zo’n open deur is dat je met een vervoerbewijs voor de 1e klas ook in de 2e klas mag zitten (er zal nooit iemand een opmerking of een boete krijgen) dat het niet expliciet in de productvoorwaarden en de AVR-NS vermeld staat.

Het is zo evident dat zelfs de juristen dit scenario niet beschreven hebben.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • May 27, 2025

Ik vind er eerlijk gezegd niets evidents aan dat dit zou mogen.

M.i. zijn de voorwaarden volkomen duidelijk. Dat men die in praktijk niet handhaaft, en dat dit na jaren ook niet zomaar meer door een rechter geaccepteerd zou hoeven worden, is iets anders.

Je moet je bevinden in de klasse die op je vervoerbewijs is vermeld. Dus reizen in de tweede klasse met een vervoerbewijs voor de eerste klasse mag niet. Er staat ook niet voor niks "onder andere" voor het voorbeeld dat in de eerste klasse plaatsnemen met een vervoerbewijs voor de tweede klasse niet mag. Als men alleen bedoeld had dat je je niet in een hogere klasse mag bevinden dan op je vervoerbewijs is vermeld, dan had men dat wel opgeschreven.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • May 27, 2025

Dat ​@Olav93 en ​@Tshepo mogen het niet evident vinden. Toch is het echt volkomen evident dat je bij NS altijd in de tweede klas mag zitten met een vervoerbewijs voor de eerste klas.

• May 27, 2025

Als men alleen bedoeld had dat je je niet in een hogere klasse mag bevinden dan op je vervoerbewijs is vermeld, dan had men dat wel opgeschreven.

Dit lijkt mij een wat optimistische gedachte.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper*
  • May 27, 2025

Strikt volgens de vervoersvoorwaarden mag dit niet en moet u reizen in de klasse die vermeld is op uw
Vervoerbewijs
.

Heel strikt mag het inderdaad niet. Ik heb in een drukke spitstrein ook wel eens gehad dat er een hele groep mensen met een 1e klas kaartje in de 2e klas zat omdat 1 iemand uit de groep een 2e klas kaartje had. Die zijn bij controle allemaal naar de 1e klas gedirigeerd, want het is ook best lullig om mensen met een 2e klas kaartje te laten staan, terwijl die stoelen gewoon voor hen beschikbaar hadden kunnen zijn.