2e klas reizigers in 1e klas


Reputatie 3
Ik reis 1e klas. Ik heb het hier vaker over gehad maar ik moet het toch weer even kwijt.
Bepaalde mensen vinden dat ze recht hebben op een stopcontact. Zij hebben overduidelijk geen 1e klas kaartje, respecteren ook nog eens de stilte van de stiltecoupé niet. Er zit een medewerker van NS (wellicht buiten zijn werktijd) en ziet dit ook, maar zegt en doet niets.
wat voor signaal geef je daarmee aan de niet 1e klas reizigers en de wel betalende 1e klas reizigers.
ik vind het een heel slecht voorbeeld. Onbegrijpelijk.

10 reacties

De NS kennende zullen ze binnen 5 jaar stopcontacten in de tweede klas implementeren om met dit probleem om te gaan.
Badge
De NS kennende zullen ze binnen 5 jaar stopcontacten in de tweede klas implementeren om met dit probleem om te gaan.
Ik denk niet dat dit binnen 5 jaar in alle treinen in de 2e klasse zit, wel zit het in de nieuwe treinen en de treinen die nu gerenoveerd worden. Maar voordat het in alle treinen aanwezig is zijn we nog vele jaren verder en zeker meer dan 5 jaar.
Wat jammer om te lezen dat dit gebeurt, mokum. In de nieuwe treinen wordt hier inderdaad rekening mee gehouden. Ik kan me voorstellen dat je ervan opkijkt als een NS-collega iemand niet aanspreekt wanneer die geen respect heeft voor de stiltecoupé. Weet je nog in welke trein dit was? En heb je je medereizigers er op geattendeerd dat ze plaatsnamen in de stiltecoupé?
Badge
Ik reis 1e klas. Ik heb het hier vaker over gehad maar ik moet het toch weer even kwijt.
Bepaalde mensen vinden dat ze recht hebben op een stopcontact. Zij hebben overduidelijk geen 1e klas kaartje, respecteren ook nog eens de stilte van de stiltecoupé niet. Er zit een medewerker van NS (wellicht buiten zijn werktijd) en ziet dit ook, maar zegt en doet niets.
wat voor signaal geef je daarmee aan de niet 1e klas reizigers en de wel betalende 1e klas reizigers.
ik vind het een heel slecht voorbeeld. Onbegrijpelijk.

Hoe heeft u geconstateerd dat deze reizigers GEEN 1e klas kaartje heeft, heeft u ze zelf gecontroleerd? Er zijn veel mensen die wellicht de indruk wekken geen 1e klas kaartje te hebben maar bij controle blijken ze deze wel te hebben. Op het eerste gezicht kunnen dingen altijd anders lijken dan dat het daadwerkelijk is.

Als deze medewerker van de NS geen hoofdconducteur of V&S medewerker is dan kan deze geen controle uitvoeren omdat alleen deze personen hiervoor zijn uitgerust met een OV chipkaart lezer.

Ik kan als machinist zonder OV chipkaart lezer (behoort niet tot mijn uitrusting) dus niemand aanspreken in de eerste klas met een beschuldiging dat deze reiziger geen 1e klas kaartje zou hebben, want ik kan het simpelweg niet hard maken en zolang het niet bewezen is zou ik iemand dus vals beschuldigen.

Wel kan ik als machinist in een stilte coupe iemand aanspreken op het gedrag of het toch maken van lawaai in de stilte coupe, ik zal zelf ook niet schromen om dat te doen. Maar dat doe ik ook in andere coupe's als daar duidelijk sprake is van overlast door bv heel hard praten of andere dingen.
Reputatie 7
Badge +3
De NS kennende zullen ze binnen 5 jaar stopcontacten in de tweede klas implementeren om met dit probleem om te gaan.
SNG heeft die al in de 2e klas. En ik meen dat de 2e serie VIRM's bij de modernisatie die ook zal krijgen.
Flirt was de eerste trein met stopcontacten in de 2e klas.
Reputatie 3
Goedemorgen,

Een terechte vraag. Hoe weet ik dat deze twee jongemannen geen 1e klas kaartje hebben?
Dat is oog hebben voor mijn omgeving, mensenkennis en dagelijks reizen met NS. Daardoor herken ik gedrag en signalen. En daar ben ik vast niet de enige in. Een vooroordeel kan meespelen, maar daar ben ik me terdege van bewust.

Hier begon het al op het perron, dralen en observeren waar de conducteur instapt en dan op het laatste moment instappen in het treinstel waar de conducteur niet kan komen. Deze trein is een koploper, en je kunt daarin niet helemaal van voor naar achter doorlopen. Vervolgens schichtig om zich heen kijken in de 1e klas, waarbij beiden zo gingen zitten dat ze allebei een deel van het gangpad en deur in de gaten konden houden. En bij aankomst op Amsterdam CS zag ik ze achter reizigers aanlopen. Ze konden niet achter iemand aan het poortje door en hebben een poortje met geweld open geduwd. En daarna liepen ze heel stoer en rustig het station uit. Zo'n houding, wie doet ons wat? En dat klopt, niemand doet iets.

Daarbij wil ik overigens opmerken dat ik het niet verantwoord vind dat een conducteur alleen op de trein tussen Amsterdam CS en Almere of tussen Almere en Lelystad werkt. Dat is geen fijn traject, zeker niet buiten kantooruren. Ik ben zelf altijd blij als er tussen Almere en Lelystad medewerkers van handhaving of spoorwegpolitie in de trein aanwezig is.

Meer handhaving, er is nauwelijks controle

Reputatie 6

De NS kennende zullen ze binnen 5 jaar stopcontacten in de tweede klas implementeren om met dit probleem om te gaan.


SNG heeft die al in de 2e klas. En ik meen dat de 2e serie VIRM's bij de modernisatie die ook zal krijgen.

Het valt ook enorm op dat er de nieuwe Sprinters nooit iemand onterecht in de 1e klas zit. Die coupé is zichtbaar, het personeel zit er vaak te babbelen, en er is er niks wat de 2e niet ook heeft. Juist in de VIRM's komt dat het vaakst voor want er is beschutting, de voorzieningen in de 1e zijn er stukken beter, en de kans dat er een conducteur langskomt is relatief veel kleiner.

Reputatie 6

Afgelopen twee weken 3x zwart(grijs?)rijders gezien in de 1e klas (Roosendaal - Breda). Ik ga er vanuit dat ze geen 1e klas vervoerbewijs hadden, want het waren overduidelijk scholieren of nog vrij jonge studenten. De telefoon werd in 2 gevallen even opgeladen. In het derde geval weet ik het zeker, want er kwam een conducteur controleren en de beide jongens werd op vrolijke toon aangegeven wel even naar de 2e klas te gaan. Of ze gezien hadden dat ze in de 1e klas zaten? Neuh, zei die jongen onverschillig, niet op gelet, druk aan het kletsen, gewoon ingestapt en gaan zitten. Oké, wel even gaan nu hè. Ja ja. Ondertussen waren ze al wel bijna in Breda...

In de Sprinter zit de 1e klas aan het begin en eind. Met een automatisch dichtgaande tussendeur, een apart hokje. Het stelt niets voor, krap, maar oké, geen zwart/grijsrijders. In overige treinen zit de 1e klas soms aan één eind. Ook hier weinig tot geen mensen met 2e klas vervoerbewijs. Waar zitten die dan wel vaak? In mijn ervaring juist vaak in de treinstellen waarin de 1e klas gedeeld wordt met de 2e, met een klapdeurtje ertussen en waar doorloop mogelijk is.

1e klas is veel prettiger als het altijd alleen aan het begin en eind van de trein zou zitten.

 

Reageer