3G doet het in Sprinter beter dan in dubbeldekker

Hoi,
een tijdje geleden alweer heb ik hier een post gedropt over de toch best wel slechte Wifi In de Trein, maar ook de 3G-verbinding.
Op het traject Nijmegen-Bijlmer/Arena, dat ik dagelijks afleg, heb ik naar schatting zo'n 30% fatsoenlijk internet. rest van de tijd zie ik alleen maar zandlopers. Met verschillende devices.

Nu vielen afgelopen tijd wat dubbeldekkers uit, zodat ik vanuit Bijlmer met de Sprinter naar Utrecht reed. Het viel me op, dat in de Sprinter ik veel prima bereik had. Terwijl dat traject met de dubbeldekker juist zo'n beetje het slechtste stuk is.

De webcare-afdeling van Simyo (mijn provider; netwerk KPN) gaf aan, dat zo'n dubbeldekker meer last heeft van de 'Kooi van Faraday'.
Zsja, geen verstand van. Zou zomaar kunnen.

Maar goed, wel bijzonder: (zakelijke) reizigers die in de trein willen flexwerken en flink afhankelijk zijn van mobiel internet, zijn dus eigenlijk beter af in de Sprinters dan intercity-treinen. Vind ik eigenlijk wel heel raar!

12 reacties

Hi Marcel,
Ik kan me helemaal vinden in de benadering van Simyo voor wat betreft die kooi van Faraday.
Ik hoef je - denk ik - niet uit te leggen wat een metalen kooi is.
Een lift is bijv. ook een geheel metalen kooi, ook daar zijn de signalen doorgaans zwak tot bijna nihil.
Radio signalen hebben n.l. de eigenschap dat ze vrijwel niet door metaal heen kunnen dringen.
En dat geldt dus in feite ook voor een trein.
Het lijkt me logisch dat in dubbeldekkers meer staal is verwerkt dan in een Sprinter.
Neem alleen maar die extra vloer die er in ligt. Ook die zorgt weer voor extra afscherming van de radiosignalen, waardoor het signaal zwakker kan zijn.

Je ziet het zelf in die grote betonnen kolossen; ook wel flats genoemd.
Als zo'n flat toevallig wat verder van een GSM-mast staat kan het zijn dat je bij een raam een redelijk goede verbinding hebt, maar loop je even naar het "inwendige" van het gebouw kan het signaal zomaar tot bijna nul worden gereduceerd, gewoon vanwege het gewapende beton.

En dan kan het in die dubbeldekker ook nog zomaar zijn dat als je bij het raam zit je een prachtig mooi signaal hebt, maar zit je aan het gangpad, kan dat zomaar veel minder sterk zijn door alle metaal waardoor je dan omgeven wordt.

Voor het geval je er meer van zou willen weten heb ik een artikel voor je opgezocht over die Kooi van Faraday .

Voor het beste resultaat zouden we eigenlijk kunststof treinen moeten hebben. Maar of dat allemaal haalbaar en zo veilig is?
Ontspannen genieten van de natuur (binnen en buiten) kan ook een heerlijke bezigheid zijn.:)

@hans: kunststof treinen, interessante gedachte. En ja, niks mis met natuur, hoor. 🙂 Maar soms wil ik ook gewoon werken.
Beste Marcel Koot, Bedankt voor je bericht! Hoe dit precies zit, durf ik niet te zeggen. Ik weet niet waarom de 3G in dit geval in de Sprinter beter werkte dan in de Intercity. Verder kan ik me voorstellen dat er in een metalen constructie als een trein, onder hoogspanningsleidingen inderdaad iets minder bereik is dan in bijvoorbeeld de open buitenlucht.

(aangepast: wifi is veranderd in 3G)
hi Susan,
het gaat niet om wifi (die gebruik ik al helemááál niet, omdat die het bijna nooit doet), het gaat om 3G.
Beste Marcel Koot, Bedankt voor je bericht! Hoe dit precies zit, durf ik niet te zeggen. Ik weet niet waarom de wifi in dit geval in de Sprinter beter werkte dan in de Intercity. Verder kan ik me voorstellen dat er in een metalen constructie als een trein, onder hoogspanningsleidingen inderdaad iets minder bereik is dan in bijvoorbeeld de open buitenlucht.

Even ter info, Susan, de Sprinters hebben geen WiFi.
Zoals Marcel aangeeft gaat jet om 3G, dat zijn verbindingen die je toestel maakt met zendmasten buiten de trein.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe goed je met internet kunt werken, hangt in belangrijke mate af van het aantal gebruikers. In de Intercity van bijvoorbeeld Leeuwarden naar Rotterdam merk je dat al snel na Amersfoort. Ga maar eens op zondagavond in een 'studententrein' naar een universiteitsstad reizen. NS heeft met Wifi in de treinen natuurlijk een hele goede zet gedaan.

De reistijd is nu voor heel veel mensen veel nuttiger of aangenamer te gebruiken. Het continu beschikbaar hebben van mobiel internet hoort inmiddels bij ons leven en hoort dus ook in de trein.

NS moet alleen de capaciteit per trein, dan wel bandbreedte en snelheid, opvoeren. Niet alleen om meer gebruikers aan te kunnen maar ook vanwege het veranderende internetgebruik. Een paar mailtjes verzenden vergt veel minder dan een film via Netflix bekijken. Kijk maar eens hoeveel mensen met filmpjes bezig zijn. Het effect is ook voor de medereizigers prettig want stiltecoupes worden niet alleen stiller, er is ook meer rust in het spraakgedeelte.

En het moet in alle treinen. Ook in de sprinters. Het hoort bij het dagelijks leven van iedereen, zelfs van deze jongere oudere, en het is al helemaal vanzelfsprekend.

Internetten met 4G, bijvoorbeeld in de wifiloze Sprinter, is al wel een redelijk alternatief aan het worden. Maar inderdaad, metalen treinen houden zich aan de natuurkundewetten. 😃
.... NS heeft met Wifi in de treinen natuurlijk een hele goede zet gedaan. .....
Internetten met 4G, bijvoorbeeld in de wifiloze Sprinter, is al wel een redelijk alternatief aan het worden. :D

ik kan helaas mijn bovenstaande post niet editen, anders zou ik het nog even met koeieletters erbij zetten: ik heb het over 3G !

wat niet wegneemt dat een goede wifi een prima lapmiddel zou kunnen zijn. Waarmee het 3G-probleem zélf dan niet is opgelost.
Ik denk dan eerder aan dingen die ze met auto's allang doen: "Tevens hebben alle moderne auto's tegenwoordig in de voorruit een "communicatievenster", zichtbaar door de zwarte stipjes, direct achter de binnenspiegel" (wikipedia)
Reputatie 7
Badge +4
Nanotechnologie in alle ramen van de NS-treinen zou technisch vooruitstrevend zijn maar zit er natuurlijk niet in. De metalen constructie van de trein belemmert een goede werking van 3G, dat is een natuurkundig gegeven, leuk of niet. 4G is ook genoemd als advies om in Sprinters zonder wifi toch redelijk te snel te kunnen internetten. Al is dat om dezelfde reden ook niet volmaakt, het is wel sneller meestal. De kooi is bij een aantal types wat minder dramatisch door de constructie met minder metaal. Het probleem met 3G is niet een, twee, drie op te lossen. Dan kan in een aantal gevallen een workaround met wifi, toch handig zijn. Snelle verhoging van de wifi-capaciteit en ook in alle treinen draadloos internet mogelijk maken, is een eerste vereiste nu.
goed plan, Thom. Dus NS (en Veolia)......: vol gas met WIFI dan!
Dank voor je uitgebreide reactie Thom. Bij ons staat veiligheid voorop in plaats van het bereik van 3G internet. We zijn daarnaast continu bezig om de capaciteit van de wifi te verhogen. Sprinters worden niet uitgerust met wifi, dit in verband met de gemiddeld kortere reisduur van reizigers. Vriendelijke groet, Femke
Reputatie 7
Badge +4
Veiligheid moet ook het belangrijkste blijven. Maar over de sprinters: feitelijk rijdt Arriva veel met treinen die eigenlijk als een Sprinter functioneren. Daar is toch ook wifi. Het hoort meer en meer bij het patroon van de reiziger om daar toch even snel gebruik van te maken. In de Arriva-treinen blijkt dat ook echt het geval. De verbetering van de capaciteit in de sneltreinen is denk ik belangrijker dan het implementeren in de Sprinters, maar toch.
Volgens mij heeft KPN ook iets met het 3G signaal gedaan. Waar ik een jaar terug in een dubbeldekker nog over het algemeen prima ontvangst had was dat sinds ergens eind vorig jaar belabberd en had ik bijna nergens meer 3G.

Inmiddels heb ik een nieuw abonnement met 4G en heb ik overal in de dubbeldekkers weer 4G (op enkele plekken na)

Reageer