50 euro boete....

• 31 maart 2016
  • 47 reacties
  • 1829 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Lijkt wel een 1 april grap. 🙂

47 reacties

Aan alle conducteurs. Een beetje wederzijds begrip kan geen kwaad. 🙂 Succes met het schrijven....:$

1 april!

Let wel dat voor sommige reizigers een wettelijke verhoging naar 50 euro een reactie kan uitlokken.

Gr.
Het moment is idd slecht gekozen, maar alle boekjes met vervoersbewijzen zijn ondertussen omgewisseld en het is nu idd 50 euro.
Ik wacht het af of er veel verandering zal zijn janjan.
Reputatie 4
Let wel dat voor sommige reizigers een wettelijke verhoging naar 50 euro een reactie kan uitlokken.
We gaan toch niet dreigen hoop ik.
Wie gewoon een kaartje koopt hoeft trouwens helemaal geen boete te betalen.
Was ik niet van plan 🆒

Maar voor de minder bedeelden onder ons is 50 euro best veel. Zojuist op Sloeterdijk waren er zelfs bedelaars uit Roemenië. Gelukkig was de infobalie bezet en heb ik er één van de drie netjes, zonder geweld afgeleverd.

Voor hun is 50 euro veel geld. 😛
Reputatie 4
Voor hun is 50 euro veel geld. :P
Als je je gewoon een kaartje koopt hoef je ook geen 50 euro te betalen.
www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/vervoerders_zien_hoge_boete_zwartrijders_niet_zitten-147208

@Loes,
Veel zal er denk ik niet veranderen, maar misschien dat reizigers die onbewust zwart reizen, wat heftiger reageren.
Toen ik in 1970 als hc begon had je een administratieve verhoging als je eerst gewaarschuwd had geen vervoersbewijs te hebben van fl 1,00, bij niet waarschuwen en de hc ging er vanuit dat je ter kwadertrouw was kreeg je een grote verhoging van fl 7,50. Ook kon je als hc beslissen geen administratieve verhoging te laten betalen. ( dit afhankelijk van de situatie ). Later zijn de bedragen verhoogd, totdat het moment kwam dat elke reiziger zonder vervoersbewijs een vastgestelde verhoging moest betalen van € 35,00 Als treinpersoneel waren we hier in het begin niet zo blij mee. Ik denk dat het het treinpersoneel met € 50,00 verhoging ook niet blij zal zijn ivm de agressie
Reputatie 4
Je kunt de boetes ook zo laag maken dat zo meteen jan-en-alleman niet meer betaalt en liever af en toe een boete incasssert omdat dat goedkoper is. Dat was ook het probleem met de overigens mislukte regeling (die heeft maar enkele jaren geduurd) in de jaren 70. Boetes worden ook geacht een afschrikkende werking te hebben voor berekenende reizigers.

Overigens is de boete in Duitsland €60 en in Belgie tussen €50 en €400, dus we zitten ook nu nog aan de lage kant. Daar komt bij dat in Duitsland en Belgie het begrip coulance niet bestaat.
Je kan de boetes natuurlijk ook zo hoog maken en de te korte spitstreintjes zo vol laden met reizigers dat er op enig moment agressie ontstaat. Je het nieuws haalt en tot de conclusie komt dat poortjes de oplossing zijn. Of wat misschien nog handiger is om conducteurs te bewapenen met wapenstok en pepperspray.
Maar als de balkons vol staan wordt er zelden gecontroleerd. En wat betreft de boetes in Duitsland en België, dat is hun keuze.
Je kunt de boetes ook zo laag maken dat zo meteen jan-en-alleman niet meer betaalt en liever af en toe een boete incasssert omdat dat goedkoper is. Dat was ook het probleem met de overigens mislukte regeling (die heeft maar enkele jaren geduurd) in de jaren 70. Boetes worden ook geacht een afschrikkende
werking te hebben voor berekenende reizigers

Deze regeling bestond al in de jaren '20-'30 en is ophouden te bestaan toen het boordtarief ingevoerd werd.
eind jaren '80 begin jaren '90. Waar het fout is gegaan is met de afschaffing van de ingangscontrole
omstreeks 1968. Men vond toen dat een station een opener en publieksvriendelijker karakter moest krijgen, natuurlijk hebben ook een bepaalde vorm van bezuinigingen meegespeeld. Al met al het zwart reizen nam hand over hand toe met de nodige agressie. Ook het meespelende feit dat er vaak met 2 of 3 gekoppelde treinstellen gereden werd met maar 1 conducteur voor de gehele trein.
.

Overigens is de boete in Duitsland €60 en in Belgie tussen €50 en €400, dus we zitten ook nu nog aan de lage kant. Daar komt bij dat in Duitsland en Belgie het begrip coulance niet bestaat.
Reputatie 7
Badge +3
Wat wil je nu eigenlijk zeggen janjan? Dat je in volle spitstreinen recht hebt op zwartrijden en daarom niet gehinderd wil worden door een eventuele boete van €50 als je betrapt wordt? Dat is wat ik uit je verhaal opmaak.
Welnee. Zwartrijden is verboden, moet je niet willen. Om de boetes te verhogen op het moment dat je materiaal te kort hebt lijkt mij niet zo handig. Soms zijn een paar ingrediënten genoeg om de boel te laten escaleren. Ik kan me voorstellen dat er personen in onze maatschappij zijn die feller reageren als ze ontevreden zijn. En ik werk veel met mensen. Een drukke trein, verkeerd "kaartje", een conducteur die ze dag niet heeft, maar die conducteur zal wel 50 euro moeten uitschrijven. De reiziger op 1,2 en 3 is toch het motto? En dan komt Ik Spoor met het personeel op 1, 2 en 3 in een ander topic.. https://forum.ns.nl/de-trein-11/conducteurs-de-1e-klas-23172/index1.html#post140669

Zet ze allemaal op 1. Probleem opgelost. Met dit topic attendeer ik de lezer erop dat er vanaf vandaag een hogere boete is. En zoals je ziet actie-reactie. Maar laat het in de trein niet escaleren!
Reputatie 7
Badge +4
Escalatie moet je juist veel hoger beboeten dan zwartrijden zelf. Het komt wel voor dat mensen zich vergissen maar de meesten weten echt wel dat ze spoorparasieten zijn. in landen zonder coulance en die zijn vlak bij, werkt het veel beter.
De boete is niet het probleem maar de agressieve reiziger die verhaal kom halen en daar nog mee wegkomt ook. Koop een kaartje, dan hoef je ook niet te liegen en te dreigen, de conducteur hoef niet in zijn waardigheid aan te tasten en je medereiziger hoef je niet onnodig bloot te stellen aan randdebiele discussies, die zwartrijders kennelijk nog van intellect vinden getuigen ook.

Het is een laf beleid bang te zijn voor agressieve reizigers, wie bang is heeft al voor de helft verloren.

Persoonlijk ben ik meer voor een beleid met een |(veel) hogere pakkans voor leugenreizigers. Nu is de berekening er op gebaseerd dat je meestal toch niet gepakt wordt, dat moet andersom zijn. Zet de gorillateams in, zeker op de risicotrajecten. De mensenkennis van de conducteur maakt dat er in sommige gevallen waarbij er geen sprake is van een eigen voordeel, soepel mee wordt omgesprongen.

Het beleid in Duitsland en België werkt wel, dat in Nederland niet. Het woord seponeren is de Duitsers onbekend. Het feit dat de oosterburen diepe minachtig voor zwartrijders hebben speelt ook mee.

De reiziger op 1? Natuurlijk niet. De betalende reiziger op 1.
Escalatie moet je juist hoog beboeten. (Mee eens)

Het komt wel voor maar de meesten weten echt wel dat ze spoorparasieten zijn. (Die types bestaan)

in landen zonder coulance en die zijn vlak bij, werkt het veel beter. (staan daar poortjes?)

De boete is niet het probleem maar de agressieve reiziger die verhaal kom halen en daar nog mee wegkomt ook. (juist)

Koop een kaartje, dan hoef je ook niet te liegen en te dreigen. (helemaal mee eens)

Het is een laf beleid bang te zijn voor agressieve reizigers, wie bang is heeft al voor de helft verloren. (kan ik me in vinden)

Persoonlijk ben ik meer voor een beleid met een |(veel)hogere pakkans voor leugenreizigers. (Ik ook)

Nu is de berekening dat je toch niet gepakt wordt, dat moet andersom zijn. (Rekenen...? )

Zet de gorillateams in, zeker op de risicotrajecten. (Yes! Zowiezo wat meer personeel op de trein lijkt mij fijn 🙂 Vroeger had je zelfs catering.. )

De mensenkennis van de conducteur maakt dat er in sommige gevallen waarbij er geen sprake is van een eigen voordeel, soepel mee wordt omgesprongen. (Beetje mensenkennis kan geen kwaad)

Het beleid in Duitsland en België werkt wel, dat in Nederland niet. Het woord seponeren heeft geen Duitse vertaling. (Reis vooral in Nederland.)

De reiziger op 1? Niks daarvan! De betalende reiziger op 1.

Jaja, de 'betalende' reiziger op 1... (plus de conducteur toch?) 🆒
Reputatie 7
Badge +4
De man doet zijn werk en mag wel met wat meer respect benaderd worden. Wie bij Albert Heijn niet afrekent, is ook gewoon een dief, dus waarom in de trein niet?

De conducteur mag van mij wel op 2. De korte lontjes onderaan.
Knip. Gepost in verkeerd topic
Een vergissing is menselijk 🙂
Reputatie 3
Hmm,JanJan heeft zeker zelf een boete gehad?
En,inderdaad:Coulance afschaffen!
Het middel is hier erger dan de kwaal.
Ssst Satneef...Het is twee april...
Geen coulance, willen jullie effe niet van die enge dingen zeggen he! Alles is coulance tegenwoordig. Neem het volgende:

Reiziger met volledig afgekocht reisrecht checkt netjes in en komt zonder probleem door het poortje. De Ov-chipkaart is al wat ouder, actief gebruikt en bij controle veelvuldig gebogen door eigenwijze HC's en blijkt daardoor niet meer leesbaar door de MCL. Reiziger krijgt een uvb voor niet hebben vervoersbewijs, terwijl er wel degelijk een geldig vervoersbewijs was.

Dit wordt nu afgedaan als 'coulance'. NSR is huiverig met doorzetten van zaken waarbij een reiziger na bezwaar in beroep wil, maar wat mij betreft moet die weg volledig open staan voor zaken zoals deze, wanneer je 'coulance' afschaft. Ik zou wel eens willen weten hoeveel uvb's er worden geschreven voor gevallen waarin de reiziger gewoon een geldig vervoersbewijs had.
Reputatie 1
Ze moeten de boete naar 200 euro doen is nog beter.
Reputatie 4
Badge
Mensen die bewust zwart rijden moeten gewoon (aan)gepakt worden. Vooral door meer controle en zichtbaarheid van NS-personeel. Ik reis 15 dagen per maand met de trein, heel wisselende trajecten van 30 à 60 minuten. Ik zie in minder dan 10% van de reizen een conducteur.

Wat mij niet zint aan het boetebeleid is dat het uitgaat van kwade trouw, terwijl de reiziger volledig is overgeleverd aan een technologisch systeem (OV-chipkaart) waar hij/zij maar beperkt inzicht in heeft. Daarbij zijn er - de goeden niet te na gesproken - conducteurs die een reiziger zonder leesbaar of niet-geldig kaartje direct als crimineel behandelen. Zeker als je je niet bewust bent van een verzwakte OV-chipkaart of een mislukte check-in, kunnen mensen daar enorm van schrikken. Goed, rustig en zonodig herhaald uitleggen wat er aan de hand is en dat er een mogelijkheid tot coulance is, is dan erg belangrijk.
Reputatie 7
Badge +3
Je niet bewust van een mislukte check-in? Een knalrode lamp en een harde piep en dan beweren dat je het niet wist?
Reputatie 4
Badge
Je niet bewust van een mislukte check-in? Een knalrode lamp en een harde piep en dan beweren dat je het niet wist?

Ja zeker, in de spits met veel mensen om je heen en heel veel geluiden van paaltjes in de omgeving kan dat inderdaad gebeuren. In Utrecht heb ik mensen voor mij er wel eens op moeten attenderen dat hun check in mislukt was.
De goeden lijden altijd onder de kwaden. Hoorde laatst een reiziger vertellen dat een reiziger altijd dezelfde smoes gebruikte. Oeps, vergeten in te checken en die kwam daar telkens mee weg. Slechte zaak naar mijn mening.
Het reizen op andermans pas (met abonnement) komt mij als foutje ook zeer ongeloofwaardig over.
Wat voor mij mooi is, als een reiziger zijn vervoersbewijs niet kan vinden, ik het gevoel heb dat er wel eentje in het spel is, reiziger meldt dat ie hem kwijt is en na flink zoeken hem toch vindt. Dat de inschatting klopt is gaaf.
Het blijft een lastig iets, hoe kan ik zien dat iemand te goeder trouw handelt en wanneer niet?

Reageer