50 euro boete....

• 31 maart 2016
  • 47 reacties
  • 1833 Bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 4
Badge
Het blijft een lastig iets, hoe kan ik zien dat iemand te goeder trouw handelt en wanneer niet?

@Loes
Met de vraag alleen al stellen, zet je de belangrijkste stap!
Op onderzoek gaan is het belangrijkste.

Ik geef 4 voorbeelden, die ik zelf heb gehad.

1. Reiziger reist op Samenreiskorting. Op de vraag met wie ze samenreist volgt het antwoord: ik reis alleen.

Zwartwit gezien, niet toegestaan. Ik controleer de kaart in de servicemodus op abonnement en of de reiziger recht zou hebben op de korting. Situatie na 1-1-2016 overigens.

Te goeder trouw of niet?

Reiziger had geen abonnement erop staan. Na doorvragen bleek deze reiziger te beschikken over een geldig Dal Voordeel, stond niet op de kaart.

2. Tijdens controle krijg ik een OV op de kop aangeboden in een hoesje. Vraag de foto. Foto komt niet overeen met de reiziger en ik hoor de reiziger zeggen, ik heb me vergist, ik heb de verkeerde meegenomen.

Te goeder trouw of niet?

Reiziger zelf had ander abonnement dan op de kaart stond bij navraag.

3. Vooraf meldt een reiziger zich dat hij of zij alles kwijt is. Vooraf melden geeft altijd streepje voor. De reiziger had enorme haast. Zijn vader was met spoed opgenomen in het ziekenhuis.

Te goeder trouw of niet?

Twee weken later komt diezelfde reiziger bij diezelfde HC met exact hetzelfde verhaal. Vader is gebeld door de HC. Vader was in zeer goede gezondheid thuis.

4. Tijdens controle krijg ik een persoonlijke OV waar zowat niets meer op te zien is door beschadegingen.

Te goede trouw of niet?

Ik lees de kaart uit en vraag ID. De geboortedatum op de chip komt overeen met het ID. Reiziger dus slordig op zijn spullen.

Hier heb ik dus dagelijks mee te maken en dit zijn pas 4 voorbeelden. Het is lastig vast te stellen.
Ze moeten iedereen die zwart aan het reizen is gewoon aanhouden en strafrechtelijk vervolgen.
Reputatie 3
Op grond van welk strafrechtelijk artikel zou je dat willen doen?
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk Jessica, dat het formeel geen boete is. Je moet een kaartje kopen met een wettelijke verhoging van 50 euro. Dat is ook de reden dat NS deze 'boete' kan kwijtschelden. Zou het bij Justitie liggen dan kan NS dat echt niet. Vervolging is wel mogelijk bij niet-betalen ervan maar dat is strikt genomen wat anders. Overigens mag de conducteur wel bekeuren en dat loopt dan via Justitie. Het niet opvolgen van de aanwijzigen van de conducteur valt daaronder maar ook schoenen op de bank of roken. Een conducteur kan als BOA zelfs een vordering uitschrijven als men niet bereid is een ID te tonen. De boete daarvoor kan oplopen tiot 370 euro. Persoonlijk ben ik net als u voor meer handhaving maar het moet wel binnen de wet vallen.

Ik vraag me wel af of het niet verstandig is iedereen te bekeuren die zwart rijdt en die moet dan maar verhaal halen bij Klantenservice. Conducteurs vinden de servicekant vaak leuk maar de handhavingskant niet. Maar dat mag geen reden zijn om het laatste maar niet te doen.

Gisteren reed ik in de trein van Arnhem naar Utrecht en daar riep de conductrice om dat per april de boete verhoogd werd naar 50 euro en dat mensen dus moesten zorgen voor een geldig plaatsbewijs. Ik heb haar daarmee gecomplimenteerd en ze gaf aan dat ze nog geen verhogingen had uitgeschreven. Een aantal reizigers moest ook ineens weg toen dit werd omgeroepen. Die zaten vast in de verkeerde trein ;-)

Intensieve controle en handhaving helpt wel degelijk. Escalerende zwartrijders moeten wel vervolgd worden. Ze zijn verantwoordelijk voor het grootse deel van de ellende in de trein.
Je niet bewust van een mislukte check-in? Een knalrode lamp en een harde piep en dan beweren dat je het niet wist?
Er zijn veel gevallen, ook heir op het forum, waarin de incheckapparatuur je prima in en uitcheckt, maar de MCL vanwege z'n handheld-formaat en beperkte kracht de kaart niet (goed) kan lezen. Je hebt dus gewoon een geldig vervoersbewijs, maar de controleur kan dat niet zien.

Ik vraag me wel af of het niet verstandig is iedereen te bekeuren die zwart rijdt en die moet dan maar verhaal halen bij Klantenservice.
Dat gaat dus niet als men "coulance" af wil schaffen. Er is een bezwaar- en beroepsprocedure die prima kan functioneren, maar dan moet NSR daar nu ook eens fatsoenlijk aan gaan meewerken. Een situatie waarin je OV-kaart prima werkt bij een poortje/paaltje maar de MCL hem niet meer kan lezen kan immers ons allen overkomen, om dat voorbeeld maar weer aan te halen.

Overigens blijf ook ik voorstander van véél meer controle. Ik reis nog steeds dagelijks in treinen >45 minuten en zie totaal geen service- of controleronde.
Reputatie 4
Badge
Overigens blijf ook ik voorstander van véél meer controle.

Dat is het allerbelangrijkste. Een hogere pakkans werkt veel preventiever dan een hogere boete.
Ik moet even wat rectificeren in dit topic. Het gaat nu even niet om wel of geen coulance.

Een Uitstel van Betaling is in eerste instantie ritprijs met wettelijke verhoging. De reiziger krijgt binnen een paar dagen een acceptgiro thuis. Wordt deze betaald, is de strafrechtelijke vervolging afgewend. Betaald deze reiziger niet binnen 14 dagen (uit me hoofd), volgt een herinnering met administratie kosten. Nog geen betaling wordt een aanmaning via incassobureau en als deze reiziger nog steeds niet betaald, wordt ie strafrechtelijk vervolgd via justitie. Het Uitstel van Betaling, tevens Ontwerp Proces Verbaal wordt dan een Proces Verbaal.
Staat ook omschreven op de achterzijde van het afgegeven deel van het vervoersbewijs door de HC.
Helaas wil het nog wel eens een tijdje duren voordat NSR 'm daadwerkelijk doorzet en stopt met aanmodderen met een incassobureau wanneer je expliciet aangeeft naar de rechter te willen 😳
Ik kreeg een boete van 50 euro, omdat ik vergeten was uit te checken op de heenweg en s'avond op hetzelfde traject terug ben gereisd. Het systeem ziet de incheck dan als uitcheck en dan ben je niet ingecheckt. Ik dacht, dat ik was ingecheckt. Ik kan een bezwaarschrift indienen. Ik vind dit vreemd. Ik bel er morgen over. Ik heb zo vaak meegemaakt, dat er iets was met de aparatuur, waardoor je dacht dat je uitgecheckt was en het een heleboel gedoe was om je geld terug te krijgen, treinen die uitvielen zonder vervangend vervoer, daar moet je dan begrip voorhebben, dat hebben zij dus niet. Het gaat om Arriva. Morgen bellen en een bezwaarschrift indienen.
Reputatie 7
Badge +4
De apparatuur werkt bijna altijd correct. Het is daar zelden op af te schuiven. NS kan ook zien welke paaltjes/poortjes defect zijn of zijn geweest. Je moet als reiziger inderdaad goed opletten dat de in- en uitcheck correct is. Bij in - en uitchecken is altijd zaak de mededeling te lezen. Leuk of niet, u bent zelf verantwoordelijk voor een correcte in- en uitcheck.

Overigens zijn bezwaarschriften redelijk kansrijk als het niet te vaak gebeurt.
Ik denk, dat een keer iets vergeten menselijk is, ik heb altijd in en uitgecheckt en was hier heel verbaast over. Misschien helpt een bezwaarschrift. Begrip is iets wat misschien niet meer van deze tijd is, helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Het een keer vergeten is inderdaad menselijk, vandaar dat NS er redelijk coulant mee om gaat. Er zijn helaas ook calculerende burgers die donders goed weten dat je met inchecken een geldig kaartje hebt en met uitchecken het juiste bedrag moet betalen. NS is wel menselijk, maar natuurlijk ook niet helemaal gek.
Badge +3
Bij paaltjes (geen poortjes) kán het best zo zijn dat je niet correct uitcheckt en als je dan binnen 6 uur na je (eerste) incheck weer terug gaat reizen check je inderdaad uit en zit je zonder geldig vervoerbewijs in een trein.

Maar goed, het schermpje van een paaltje geeft gewoon (redelijk kort, dat wel) aan wat je zojuist gedaan hebt. Je wordt geacht dat te lezen, dus geen idee of dat aanvechten op welke manier dan ook gaat werken.

Misschien kan aan de hand van de tijd van die transacties (en van de controle in de trein) nog wat rekenwerk gedaan worden, en het aannemelijk maken dat je niet (goed) uitgecheckt had op de heenweg. Ben benieuwd...
Er wordt dus van uit gegaan dat het opzet is. Men kan aan je reisgeschiedenis zien, dat je altijd in en uitgecheckt hebt. Ik bel morgen en dien een bezwaarschrift in. Ik vind dit heel triest.
Waarschijnlijk kun je beter niet op dit soort forums reageren.
Nog wel van de NS.
De eerste reactie had nog wel iets inhoudelijks.
Reputatie 7
Badge +3
@Maureen52
Wat ik niet niet snap: waarom kom je hiermee op een forum van NS als je reist met Arriva? Arriva en NS hebben niets met elkaar te maken. Je moet met klachten bij de klantenservice van Arriva zijn.
Dit is zo. Ik ben niet zo handig met de computer. Ik neem ook contact op met Arriva. Ik was gewoon wat aangedaan. Ik heb ter goeder trouw gehandeld. Het gaat om het principe van het in en uitchecken. Ik vind als men op deze manier reageert, dat je dan normen overschrijd en dit vind ik triest.

Jij had gelijk, dit is van de NS, ik weet niet of Arriva zo'n forum heeft. Die problemen met die poortje, dat is al weer een tijd geleden, maar dat was ook bij Arriva.

Ik wou het gewoon onder de aandacht brengen dat ik dit vreemd en onmenselijk vind, maar jullie dus niet.

Ik heb me inmiddels uitgeschreven.
Uit de verhalen blijkt, dat jullie veel ervaring hebben met mensen die zwart reizen. Ik denk, dat het in mijn geval duidelijk was dat dit absoluut niet mijn bedoeling was en aan mijn reishistorie kan men dit ook zien.

Ik bel hierover.
Reputatie 7
Badge +3
@Maureen52
Arriva heeft veel regionale lijnen met eenmansbediening en daar wordt om misbruik te voorkomen meestal zonder pardon iedereen zonder geldig kaartje beboet. Het hangt af om welk traject het gaat, maar bijv. in het noorden, Limburg en de Achterhoek hoef je je niet veel illusies te maken dat ze coulant zijn. Er zijn daar teveel mensen die bewust proberen misbruik te maken.

Alleen als je heel vaak hetzelfde traject reist kun je daar op wijzen en dan heb je misschien geluk. Aan de apparatuur zal het niet liggen, Arriva vrijwel overal nieuwe apparatuur geplaatst met heel duidelijk leesbare schermpjes.

Reageer