50 euro boete....

  • 31 maart 2016
  • 47 reacties
  • 1847 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Lijkt wel een 1 april grap. 🙂

47 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Escalatie moet je juist veel hoger beboeten dan zwartrijden zelf. Het komt wel voor dat mensen zich vergissen maar de meesten weten echt wel dat ze spoorparasieten zijn. in landen zonder coulance en die zijn vlak bij, werkt het veel beter.
De boete is niet het probleem maar de agressieve reiziger die verhaal kom halen en daar nog mee wegkomt ook. Koop een kaartje, dan hoef je ook niet te liegen en te dreigen, de conducteur hoef niet in zijn waardigheid aan te tasten en je medereiziger hoef je niet onnodig bloot te stellen aan randdebiele discussies, die zwartrijders kennelijk nog van intellect vinden getuigen ook.

Het is een laf beleid bang te zijn voor agressieve reizigers, wie bang is heeft al voor de helft verloren.

Persoonlijk ben ik meer voor een beleid met een |(veel) hogere pakkans voor leugenreizigers. Nu is de berekening er op gebaseerd dat je meestal toch niet gepakt wordt, dat moet andersom zijn. Zet de gorillateams in, zeker op de risicotrajecten. De mensenkennis van de conducteur maakt dat er in sommige gevallen waarbij er geen sprake is van een eigen voordeel, soepel mee wordt omgesprongen.

Het beleid in Duitsland en België werkt wel, dat in Nederland niet. Het woord seponeren is de Duitsers onbekend. Het feit dat de oosterburen diepe minachtig voor zwartrijders hebben speelt ook mee.

De reiziger op 1? Natuurlijk niet. De betalende reiziger op 1.
Reputatie 7
Badge +4
De man doet zijn werk en mag wel met wat meer respect benaderd worden. Wie bij Albert Heijn niet afrekent, is ook gewoon een dief, dus waarom in de trein niet?

De conducteur mag van mij wel op 2. De korte lontjes onderaan.
Op onderzoek gaan is het belangrijkste.

Ik geef 4 voorbeelden, die ik zelf heb gehad.

1. Reiziger reist op Samenreiskorting. Op de vraag met wie ze samenreist volgt het antwoord: ik reis alleen.

Zwartwit gezien, niet toegestaan. Ik controleer de kaart in de servicemodus op abonnement en of de reiziger recht zou hebben op de korting. Situatie na 1-1-2016 overigens.

Te goeder trouw of niet?

Reiziger had geen abonnement erop staan. Na doorvragen bleek deze reiziger te beschikken over een geldig Dal Voordeel, stond niet op de kaart.

2. Tijdens controle krijg ik een OV op de kop aangeboden in een hoesje. Vraag de foto. Foto komt niet overeen met de reiziger en ik hoor de reiziger zeggen, ik heb me vergist, ik heb de verkeerde meegenomen.

Te goeder trouw of niet?

Reiziger zelf had ander abonnement dan op de kaart stond bij navraag.

3. Vooraf meldt een reiziger zich dat hij of zij alles kwijt is. Vooraf melden geeft altijd streepje voor. De reiziger had enorme haast. Zijn vader was met spoed opgenomen in het ziekenhuis.

Te goeder trouw of niet?

Twee weken later komt diezelfde reiziger bij diezelfde HC met exact hetzelfde verhaal. Vader is gebeld door de HC. Vader was in zeer goede gezondheid thuis.

4. Tijdens controle krijg ik een persoonlijke OV waar zowat niets meer op te zien is door beschadegingen.

Te goede trouw of niet?

Ik lees de kaart uit en vraag ID. De geboortedatum op de chip komt overeen met het ID. Reiziger dus slordig op zijn spullen.

Hier heb ik dus dagelijks mee te maken en dit zijn pas 4 voorbeelden. Het is lastig vast te stellen.
Reputatie 7
Badge +4
Het een keer vergeten is inderdaad menselijk, vandaar dat NS er redelijk coulant mee om gaat. Er zijn helaas ook calculerende burgers die donders goed weten dat je met inchecken een geldig kaartje hebt en met uitchecken het juiste bedrag moet betalen. NS is wel menselijk, maar natuurlijk ook niet helemaal gek.
Ik moet even wat rectificeren in dit topic. Het gaat nu even niet om wel of geen coulance.

Een Uitstel van Betaling is in eerste instantie ritprijs met wettelijke verhoging. De reiziger krijgt binnen een paar dagen een acceptgiro thuis. Wordt deze betaald, is de strafrechtelijke vervolging afgewend. Betaald deze reiziger niet binnen 14 dagen (uit me hoofd), volgt een herinnering met administratie kosten. Nog geen betaling wordt een aanmaning via incassobureau en als deze reiziger nog steeds niet betaald, wordt ie strafrechtelijk vervolgd via justitie. Het Uitstel van Betaling, tevens Ontwerp Proces Verbaal wordt dan een Proces Verbaal.
Staat ook omschreven op de achterzijde van het afgegeven deel van het vervoersbewijs door de HC.
Helaas wil het nog wel eens een tijdje duren voordat NSR 'm daadwerkelijk doorzet en stopt met aanmodderen met een incassobureau wanneer je expliciet aangeeft naar de rechter te willen 😳
Reputatie 7
Badge +3
Wat wil je nu eigenlijk zeggen janjan? Dat je in volle spitstreinen recht hebt op zwartrijden en daarom niet gehinderd wil worden door een eventuele boete van €50 als je betrapt wordt? Dat is wat ik uit je verhaal opmaak.
Welnee. Zwartrijden is verboden, moet je niet willen. Om de boetes te verhogen op het moment dat je materiaal te kort hebt lijkt mij niet zo handig. Soms zijn een paar ingrediënten genoeg om de boel te laten escaleren. Ik kan me voorstellen dat er personen in onze maatschappij zijn die feller reageren als ze ontevreden zijn. En ik werk veel met mensen. Een drukke trein, verkeerd "kaartje", een conducteur die ze dag niet heeft, maar die conducteur zal wel 50 euro moeten uitschrijven. De reiziger op 1,2 en 3 is toch het motto? En dan komt Ik Spoor met het personeel op 1, 2 en 3 in een ander topic.. https://forum.ns.nl/de-trein-11/conducteurs-de-1e-klas-23172/index1.html#post140669

Zet ze allemaal op 1. Probleem opgelost. Met dit topic attendeer ik de lezer erop dat er vanaf vandaag een hogere boete is. En zoals je ziet actie-reactie. Maar laat het in de trein niet escaleren!
Escalatie moet je juist hoog beboeten. (Mee eens)

Het komt wel voor maar de meesten weten echt wel dat ze spoorparasieten zijn. (Die types bestaan)

in landen zonder coulance en die zijn vlak bij, werkt het veel beter. (staan daar poortjes?)

De boete is niet het probleem maar de agressieve reiziger die verhaal kom halen en daar nog mee wegkomt ook. (juist)

Koop een kaartje, dan hoef je ook niet te liegen en te dreigen. (helemaal mee eens)

Het is een laf beleid bang te zijn voor agressieve reizigers, wie bang is heeft al voor de helft verloren. (kan ik me in vinden)

Persoonlijk ben ik meer voor een beleid met een |(veel)hogere pakkans voor leugenreizigers. (Ik ook)

Nu is de berekening dat je toch niet gepakt wordt, dat moet andersom zijn. (Rekenen...? )

Zet de gorillateams in, zeker op de risicotrajecten. (Yes! Zowiezo wat meer personeel op de trein lijkt mij fijn 🙂 Vroeger had je zelfs catering.. )

De mensenkennis van de conducteur maakt dat er in sommige gevallen waarbij er geen sprake is van een eigen voordeel, soepel mee wordt omgesprongen. (Beetje mensenkennis kan geen kwaad)

Het beleid in Duitsland en België werkt wel, dat in Nederland niet. Het woord seponeren heeft geen Duitse vertaling. (Reis vooral in Nederland.)

De reiziger op 1? Niks daarvan! De betalende reiziger op 1.


Jaja, de 'betalende' reiziger op 1... (plus de conducteur toch?) 🆒
Knip. Gepost in verkeerd topic
Een vergissing is menselijk 🙂
Reputatie 3
Hmm,JanJan heeft zeker zelf een boete gehad?
En,inderdaad:Coulance afschaffen!
Het middel is hier erger dan de kwaal.
Ssst Satneef...Het is twee april...
Geen coulance, willen jullie effe niet van die enge dingen zeggen he! Alles is coulance tegenwoordig. Neem het volgende:

Reiziger met volledig afgekocht reisrecht checkt netjes in en komt zonder probleem door het poortje. De Ov-chipkaart is al wat ouder, actief gebruikt en bij controle veelvuldig gebogen door eigenwijze HC's en blijkt daardoor niet meer leesbaar door de MCL. Reiziger krijgt een uvb voor niet hebben vervoersbewijs, terwijl er wel degelijk een geldig vervoersbewijs was.

Dit wordt nu afgedaan als 'coulance'. NSR is huiverig met doorzetten van zaken waarbij een reiziger na bezwaar in beroep wil, maar wat mij betreft moet die weg volledig open staan voor zaken zoals deze, wanneer je 'coulance' afschaft. Ik zou wel eens willen weten hoeveel uvb's er worden geschreven voor gevallen waarin de reiziger gewoon een geldig vervoersbewijs had.
Reputatie 1
Ze moeten de boete naar 200 euro doen is nog beter.
Reputatie 4
Badge
Mensen die bewust zwart rijden moeten gewoon (aan)gepakt worden. Vooral door meer controle en zichtbaarheid van NS-personeel. Ik reis 15 dagen per maand met de trein, heel wisselende trajecten van 30 à 60 minuten. Ik zie in minder dan 10% van de reizen een conducteur.

Wat mij niet zint aan het boetebeleid is dat het uitgaat van kwade trouw, terwijl de reiziger volledig is overgeleverd aan een technologisch systeem (OV-chipkaart) waar hij/zij maar beperkt inzicht in heeft. Daarbij zijn er - de goeden niet te na gesproken - conducteurs die een reiziger zonder leesbaar of niet-geldig kaartje direct als crimineel behandelen. Zeker als je je niet bewust bent van een verzwakte OV-chipkaart of een mislukte check-in, kunnen mensen daar enorm van schrikken. Goed, rustig en zonodig herhaald uitleggen wat er aan de hand is en dat er een mogelijkheid tot coulance is, is dan erg belangrijk.
Reputatie 7
Badge +3
Je niet bewust van een mislukte check-in? Een knalrode lamp en een harde piep en dan beweren dat je het niet wist?
Reputatie 4
Badge
Je niet bewust van een mislukte check-in? Een knalrode lamp en een harde piep en dan beweren dat je het niet wist?

Ja zeker, in de spits met veel mensen om je heen en heel veel geluiden van paaltjes in de omgeving kan dat inderdaad gebeuren. In Utrecht heb ik mensen voor mij er wel eens op moeten attenderen dat hun check in mislukt was.
De goeden lijden altijd onder de kwaden. Hoorde laatst een reiziger vertellen dat een reiziger altijd dezelfde smoes gebruikte. Oeps, vergeten in te checken en die kwam daar telkens mee weg. Slechte zaak naar mijn mening.
Het reizen op andermans pas (met abonnement) komt mij als foutje ook zeer ongeloofwaardig over.
Wat voor mij mooi is, als een reiziger zijn vervoersbewijs niet kan vinden, ik het gevoel heb dat er wel eentje in het spel is, reiziger meldt dat ie hem kwijt is en na flink zoeken hem toch vindt. Dat de inschatting klopt is gaaf.
Het blijft een lastig iets, hoe kan ik zien dat iemand te goeder trouw handelt en wanneer niet?
Reputatie 4
Badge
Het blijft een lastig iets, hoe kan ik zien dat iemand te goeder trouw handelt en wanneer niet?

@Loes
Met de vraag alleen al stellen, zet je de belangrijkste stap!
Ze moeten iedereen die zwart aan het reizen is gewoon aanhouden en strafrechtelijk vervolgen.
Reputatie 3
Op grond van welk strafrechtelijk artikel zou je dat willen doen?
Ik kreeg een boete van 50 euro, omdat ik vergeten was uit te checken op de heenweg en s'avond op hetzelfde traject terug ben gereisd. Het systeem ziet de incheck dan als uitcheck en dan ben je niet ingecheckt. Ik dacht, dat ik was ingecheckt. Ik kan een bezwaarschrift indienen. Ik vind dit vreemd. Ik bel er morgen over. Ik heb zo vaak meegemaakt, dat er iets was met de aparatuur, waardoor je dacht dat je uitgecheckt was en het een heleboel gedoe was om je geld terug te krijgen, treinen die uitvielen zonder vervangend vervoer, daar moet je dan begrip voorhebben, dat hebben zij dus niet. Het gaat om Arriva. Morgen bellen en een bezwaarschrift indienen.
Reputatie 7
Badge +4
Bedenk Jessica, dat het formeel geen boete is. Je moet een kaartje kopen met een wettelijke verhoging van 50 euro. Dat is ook de reden dat NS deze 'boete' kan kwijtschelden. Zou het bij Justitie liggen dan kan NS dat echt niet. Vervolging is wel mogelijk bij niet-betalen ervan maar dat is strikt genomen wat anders. Overigens mag de conducteur wel bekeuren en dat loopt dan via Justitie. Het niet opvolgen van de aanwijzigen van de conducteur valt daaronder maar ook schoenen op de bank of roken. Een conducteur kan als BOA zelfs een vordering uitschrijven als men niet bereid is een ID te tonen. De boete daarvoor kan oplopen tiot 370 euro. Persoonlijk ben ik net als u voor meer handhaving maar het moet wel binnen de wet vallen.

Ik vraag me wel af of het niet verstandig is iedereen te bekeuren die zwart rijdt en die moet dan maar verhaal halen bij Klantenservice. Conducteurs vinden de servicekant vaak leuk maar de handhavingskant niet. Maar dat mag geen reden zijn om het laatste maar niet te doen.

Gisteren reed ik in de trein van Arnhem naar Utrecht en daar riep de conductrice om dat per april de boete verhoogd werd naar 50 euro en dat mensen dus moesten zorgen voor een geldig plaatsbewijs. Ik heb haar daarmee gecomplimenteerd en ze gaf aan dat ze nog geen verhogingen had uitgeschreven. Een aantal reizigers moest ook ineens weg toen dit werd omgeroepen. Die zaten vast in de verkeerde trein ;-)

Intensieve controle en handhaving helpt wel degelijk. Escalerende zwartrijders moeten wel vervolgd worden. Ze zijn verantwoordelijk voor het grootse deel van de ellende in de trein.
Reputatie 7
Badge +4
De apparatuur werkt bijna altijd correct. Het is daar zelden op af te schuiven. NS kan ook zien welke paaltjes/poortjes defect zijn of zijn geweest. Je moet als reiziger inderdaad goed opletten dat de in- en uitcheck correct is. Bij in - en uitchecken is altijd zaak de mededeling te lezen. Leuk of niet, u bent zelf verantwoordelijk voor een correcte in- en uitcheck.

Overigens zijn bezwaarschriften redelijk kansrijk als het niet te vaak gebeurt.

Reageer