80 Jarige vrouw de trein uitgezet in Den Dolder

• 13 augustus 2016
  • 52 reacties
  • 1592 Bekeken

Reputatie 2
Ik lees zoiets op RTV Utrecht.......
En hoe reageert NS? Ons beleid.......
Niet te geloven; NS Doe er wat aan!
In dit geval: Geen Badge verdient dus......
Ga je schamen......

52 reacties

als je niet incheckt heb. heb je geen geldig vervoersbewijs en wordt je voor zwartrijder aangezien welkom bij de ns

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1509966/ns-zet-80jarige-uit-de-trein-wegens-fout-inchecken.html
Een UVB is toch het beleid? Misschien dat de NS er iets over kan plaatsen in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/reizen-de-ov-chipkaart-18460
Reputatie 2
Hmmm Menselijkheid is ver te zoeken! NS laat/liet zich niet van zijn beste kant zien!
Ook: Er is al zo weinig 1e Klasse in zo-n sprinter;zitten er 2 NS Medewerkers pontificaal in de 1e Klasse en ik achteraf;ook zoiets;het was gelukkig maar voor 3 minuten......4....
Reputatie 7
Badge +4
De conducteur had wijzer moeten zijn. Zeker als er een dagkaart op stond, wat ik elders las. Personen die bewust de boel flessen, kun je niet hard genoeg aanpakken maar mensen zijn op hun tachtigste vaak niet meer op hun best, dat behoor je van te voren wat in te schatten. Er zijn ook ouderen die de boel benadelen maar doorgaans valt dat mee. Ik zie conducteurs wel eens een incheck voor een bejaarde verzorgen als de Olympische Spelen er niet meer zo in zitten.

Het is volgens mij helemaal geen beleid om mensen die niet hebben ingecheckt de trein uit te zetten. Veelal levert dat een UVB op. Ik ken de opstelling van mevrouw natuurlijk niet, het zou het beeld completer maken maar het komt me wel erg rigoureus voor.

Dat was een betere houding geweest. Mevrouw had betaald met de dagkaart, dan is het een fout bij het inchecken. Het is in dit geval geen fraude.

Wijsheid is meer dan waarheid.
Reputatie 2
De conducteur had wijzer moeten zijn. Zeker als er een dagkaart op stond, wat ik elders las. Personen die bewust de boel flessen, kun je niet hard genoeg aanpakken maar mensen zijn op hun tachtigste vaak niet meer op hun best, dat behoor je van te voren wat in te schatten. Ik zie conducteurs wel eens een incheck voor een bejaarde verzorgen. /////////Tom verdient een Badge!

Dat was een betere houding geweest. Mevrouw had betaald met de dagkaart, dan is het een fout bij het inchecken. Het is in dit geval geen fraude.

Wijsheid is meer dan waarheid.
Hallo Voordeelurenreiziger, markjan witte, janjan en Thom, het is geen beleid om passagiers zonder geldig vervoerbewijs op het eerstvolgende station uit de trein te zetten. De conducteur beoordeelt per situatie wat er moet gebeuren. We zoeken intern uit wat er precies is gebeurd en zullen dit verder afhandelen met de betrokkenen.
Hoi Annewil,
Ik doelde op een aanvulling in het topic https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/reizen-de-ov-chipkaart-18460

Wat als ik een kaartje hebt en niet incheck?

...
Hoi janjan, het topic waar jij naar linkt gaat over de OV-chipkaart in het algemeen en niet over actiekaart op een eenmalige chipkaart zoals in bovenstaande situatie. In de voorwaarden van actiekaarten wordt altijd vermeld dat er mee ingecheckt dient te worden. Ik vind zelf niet dat dat topic nog een toevoeging nodig heeft. Het lijkt me vrij duidelijk dat wanneer je niet incheckt met je OV-chipkaart dat je geen geldig vervoerbewijs hebt en dan een boete riskeert. Als jij daar anders over denkt dan hoor ik het graag hoor maar mij lijkt het niet nodig 🙂.
Hoi Annewil, in dat topic staat helemaal niks over wat de gevolgen zijn als de check ik niet goed gaat. Had geen zin om het voorbeeld van de 80 jarige daar aan te kaarten. Ik heb het ook een aantal maal zien gebeuren dat klanten de trein uit moesten/mochten om nogmaals in te checken, terwijl andere direct een UVB krijgen. Vandaar mijn opmerking. Het beleid lijkt mij een UVB.
Reputatie 7
Badge +4
Punt is denk ik de beleidsvrijheid van de conducteur, al is die wel noodzakelijk in de praktijk. Het beleid van NS was dat de conducteur iedereen van een geldig vervoersbewijs moet voorzien als dat niet het geval is. In de praktijk gaat het dikwijls anders, al zie ik wel vaker mensen zonder geldig kaartje in de eerste klas beboet worden.

Het lijkt me een duidelijker beleid dat iedereen zonder geldig kaartje een UVB krijgt, analoog aan Duitsland. De andere kant is dat de conducteur ook vanuit menselijkheid een ander besluit moet kunnen nemen dat recht doet aan de situatie.

Het probleem is denk ik dat nogal wat conducteurs het te ruim opvatten maar ze hebben natuurlijk wel te maken met de terreur van de reizigers die omgekeerd denken. Deze mensen zijn feitelijk het grootste probleem.
Reputatie 7
Badge +3
Dat heeft hij in dit geval dus gedaan.
Vroeger zou de conducteur in een vergelijkbare situatie (wel een kaartje, maar niet/niet goed afgestempeld) gewoon zelf het stempeltje zetten.
In de huidige situatie is de eerste ontwerpfout dat het voor de reiziger ontzettend lastig is om te controleren of hij/zij over een geldig vervoersbewijs beschikt. De tweede ontwerpfout is dat dit niet meer door de conducteur kan worden hersteld, waardoor de dame in kwestie nu op een weinig aantrekkelijk station is gedumpt.
Het zou fijn zijn als de vervoerders ook eens vanuit de optiek van de reizigers zouden kijken naar hun vervoersbewijzen, want hier is nog heel veel te verbeteren.
Reputatie 7
Badge +3
Dat de conducteur niet meer jan corrigeren is juist een bewuste keuze. Vroeger maakte veel reizigers daar bewust misbruik van.
Er werd inderdaad wel eens misbruik gemaakt van ongestempelde kaartjes, kreeg je geen controle dan kon je deze opnieuw gebruiken. Maar nu is het zo dat zelfs bij kaartjes waarvan de geldigheidsdatum al vast staat je nog een boete kan krijgen als je niet incheckt.
Reputatie 4
Badge
Of het alleen om een foute incheck ging van een op de dag gedateerde dagkaart of - wat ook goed mogelijk is - een niet gevalideerde vrije reisdag, blijkt uit het verhaal niet. In het eerste geval is er alleen sprake van een gemiste in check, in het tweede geval is er helemaal geen geldig kaartje geactiveerd.

In een groot bedrijf als NS gaat zoiets wel een keer mis. Wat ik me afvraag is of de zoon van mevrouw eerst contact met NS heeft gezocht om de zaak aan te kaarten of dat hij direct via Twitter de publiciteit heeft gezocht. Ik hoop het eerste.

We weten ook niet hoe de dame in kwestie heeft gereageerd. Ook oudere mensen kunnen onbeschoft reageren en zijn niet automatisch zielig en kwetsbaar. Mevrouw kon wel alleen een reis met overstap maken.

Misschien heeft de conducteur gewoon een inschattingsfout gemaakt. De conducteur wilde juist klantvriendelijk zijn en geen UVB uitschrijven.

Deeloplossing: iedereen een UVB geven en de klantenservice laten beslissen over coulance.

De oorzaak van dergelijke problemen is overigens het ontbreken van poortjes op alle plaatsen waar je het NS-reizigersgebied betreedt of verlaat. Het systeem is lek en zal dat helaas ook blijven als niet alle stations worden afgesloten. Bij dichte poortjes zou dit probleem zich niet moeten voordoen.
Dat de conducteur niet meer jan corrigeren is juist een bewuste keuze. Vroeger maakte veel reizigers daar bewust misbruik van.

Alleen is de kans op een vergissing nu vele malen groter geworden dan vroeger, doordat het zo verrekte lastig controleren is of je vervoersbewijs geldig is (en zelfs dan moet je maar hopen dat de conducteur ook daadwerkelijk tot dezelfde conclusie komt).
Dus zitten we nu met de situatie waar:
1. Mensen veel sneller onbewust zullen reizen zonder geldig vervoersbewijs
2. De correctiemogelijkheden veel beperkter en klantonvriendelijker zijn
3. De boete bij een niet-coulante conducteur ook nog eens is verhoogd

Dan is toch wel het minste dat je als vervoerder kunt doen de reiziger in staat stellen om te controleren of diens vervoersbewijs geldig is. De huidige methode (terug naar de kaartautomaat) is daarvoor niet geschikt, want dat lijkt een garantie voor het missen van de beoogde trein.
Reputatie 2
Klik hier voor het beleid van de Belgische spoorwegen. Ik heb trouwens het idee dat ze daar veel klantvriendelijker zijn, je hebt het gevoel dat je welkom bent. In Nederland lijk je soms wel noodzakelijk kwaad.

Heb de klantvriendelijkheid afgelopen week nog mogen ervaren. Man met zoon mocht gewoon instappen en een kaartje kopen!
Reputatie 4
Badge
Het boordtarief, zoals ze dat in België noemen, bestond in Nederland ook. Het is heel bewust afgeschaft, omdat het te aantrekkelijk is om geen kaartje te kopen bij zo'n beperkte verhoging en te hopen dat je niet gecontroleerd wordt.

Eigenlijk is het Belgische systeem fijner:
1. mensen die te goeder trouw zijn worden niet gestraft voor de slecht willenden
2. conducteurs moeten meer door de trein gaan om kaartjes te verkopen en zijn dus zichtbaarder aanwezig dan in Nederland, waar je bedroevend zelden een conducteur ziet.

nadeel is dat conducteurs contact wisselgeld op zak moeten hebben.
Reputatie 1
Klik hier voor het beleid van de Belgische spoorwegen. Ik heb trouwens het idee dat ze daar veel klantvriendelijker zijn, je hebt het gevoel dat je welkom bent. In Nederland lijk je soms wel noodzakelijk kwaad.

Heb de klantvriendelijkheid afgelopen week nog mogen ervaren. Man met zoon mocht gewoon instappen en een kaartje kopen!

In België staat ''hoffelijkheid'' nog steeds zeer hoog in tegenstelling tot Nederland. Ook tussen mensen onderling.

Bij reizen met een OV-Chipkaart is het slecht om te controleren of je wel bent ingecheckt, alleen poortjes kunnen dit grotendeels oplossen.

Bij papieren kaartjes en dagkaarten moet ook altijd ingecheckt worden ook al staat er een datum op. Waarschijnlijk om problemen met poortjes te voorkomen.

Ik ben van mening dat mensen met papieren kaartje met datum geen boete horen te krijgen want de datum bewijst namelijk de geldigheid.

In het geval van oudere mensen (ik weet niet hoe de vrouw in kwestie heeft gereageerd en waarom de conducteur tot zijn daad is gekomen tot een trein-uitzetting) een kans moeten krijgen tot correctie indien ze netjes gedragen. Conducteur kan op een station met incheckpaaltjes ook even uitstappen en inchecken met het vervoersbewijs van desbetreffende persoon.

In principe geldt bij NS dat er een boete dreigt te komen als er niet is ingecheckt (Uitstel van betaling) die tegenwoordig € 50,- kost. Voordeel is wel dat de tachtig jarige vrouw deze boete niet heeft gekregen en de conducteur haar kans heeft gegeven om uit te stappen en in te checken. Wel is het spijtig dat de trein weg reed zonder op haar te wachten.

Omdat ik tijdens dit voorgeval niet aanwezig was kan ik niet oordelen of de keuze van de conducteur juist was en laat dit over op de NS.
Reputatie 4
Badge
(Uitstel van betaling) die tegenwoordig € 50,- kost.

Dit is toch al verhoogd naar € 70,00?

Als ik zelf vergeten zou zijn om in te checken en een conducteur me zou voorstellen bij Den Dolder uit te stappen om in te checken en een half uur te moeten wachten of een uitstel van betaling te krijgen, zou ik dat op zekere hoogte nog klantvriendelijk vinden. Maar het is toch lastig om deze situatie goed in te schatten.

In het algemeen zou ik vinden dat een uitstel van betaling niet direct tot een boete zou moeten leiden, maar dat dit tot een registratie in de backoffice zou moeten leiden. Aan de hand van de klant historie kan dan 'een waarschuwing' of een boete worden gegeven. De mogelijkheden van een conducteur kunnen dan gewoon worden uitgebreid met een incheck, waarmee de reiziger verder kan reizen.
Reputatie 4
Badge
(Uitstel van betaling) die tegenwoordig € 50,- kost.

Dit is toch al verhoogd naar € 70,00?

Het was 35 euro en is per 1 april 50 euro geworden. zie: https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-infrastructuur-en-milieu/documenten/kamerstukken/2015/12/01/ophoging-boetebedrag-ov-en-coulancebeleid
Reputatie 6
Omdat het mediaberichten zijn hoor je natuurlijk slechts een deel van het verhaal, maar een mogelijkheid om het door de HC recht te laten zetten (zoals vroeger dus kennelijk ook kon) zou mooi zijn. Ik kan mij best voorstellen dat als je incidenteel met de trein reist en je 80 bent, het wat lastiger kan zijn (al krijgen HC's natuurlijk ook gewoon types die de boel proberen te belazeren).

Heb vorig jaar nog meegemaakt dat ik met mijn business card incheckte, duidelijk een enkele PLIEP hoorde en dat de HC bij controle doodleuk constateerde dat ik niet was ingecheckt. Aangezien ik een visuele beperking had en het voorval uitlegde, bood de HC aan om met chipkaart bij het volgende station voor mij in te checken (CiCo's stonden ook heel handig langs het perron :)).
Het heeft niets te maken met het excuus van de NS: 'regels zijn regels' en 'we kijken intern wat er mis is gegaan'. Goede dienstverleners kunnen inschatten wanneer de regels een beetje gebogen kunnen worden om onmenselijke situaties te voorkomen. Het is zeer onprofessioneel om een 80 jarige vrouw in zo'n situatie achter te laten. Op deze manier kweekt de NS alleen maar meer onbegrip bij hun klanten. Zeg gewoon dat het fout is gegaan, NS, en dat jullie er alles aan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Betere training van conducteurs.
Reputatie 7
Badge +3
Iedereen reageert maar zonder als getuige aanwezig te zijn geweest. Ik denk dat eerst de feiten onderzocht moeten worden alvorens allerlei oordelen uit te spreken. We weten bijvoorbeeld niet wat mevrouw tegen de Hc gezegd heeft.
@iMark

Ben het met je eens, niemand is er getuige van geweest en we kennen idd geen feiten.
Media staat bekend om sensatie, dus ik kan er ook weinig over zeggen. Ik was iig niet de HC van dienst op die trein.

Reageer