beantwoord

€85,- boete voor vergeten in te checken.

• 6 november 2014
  • 22 reacties
  • 579 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Twee maanden geleden is bij het inchecken op station Castricum, mijn OV-Chipkaart uit me portomonee gevallen. Ik moest naar Uitgeest (een reis van €2,10), maar werd gecontroleerd, en kreeg een boete. Eenmaal thuis gekomen bleek dat een oud klasgenootje me OV-Chipkaart had gevonden en bij me door de brievenbus had gegooit. Ik vond een boete van €35,- erg hoog, aangezien de N.S. regelmatig fouten maakt, mag ik toch ook wel een keer me chipkaart verliezen?

Vervolgens logeerde ik een tijdje bij Opa en Oma omdat zij heel ernstig ziek zijn. Toen ik na een paar weken weer thuis kwam lag er een boete op de mat van €85,-. Ik heb deze boete betaald, omdat ik niet in de problemen wil komen, maar dit is toch niet normaal? Ik neem aan dat jullie dit met mij eens zijn, en dat ik de €50,- zo spoedig mogelijk krijg terugbetaald? Eigenlijk vind ik het gehele bedrag terug een nog beter plan, aangezien de moeite die ik hiervoor moet doen?:@
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 6 november 2014, 16:50

Beste Orrin. Welkom op het NS serviceforum. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum in de trein. Daar komt je topic beter tot zijn recht. Een boete krijgen is natuurlijk nooit leuk, dat begrijp ik. De conducteur heeft alleen wel goed gehandeld, want iedereen dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs in de trein. Er kunnen natuurlijk bepaalde omstandigheden zijn, maar mocht je willen dat we naar je boete gaan kijken en we je eventueel coulance kunnen bieden dan is het belangrijk dat je op tijd contact met ons opneemt. Op dat moment zitten er dan namelijk nog geen verhogingen op de boete en doordat je het nu niet op tijd had betaald zijn er extra kosten bij gekomen. Ik kan je hier dan ook helaas niet in tegemoet komen. Mocht je een bezwaar willen indienen dan kan dat naar het volgende adres:

NS Boetebeleid

Postbus 2025

3500 HA Utrecht

Heel veel sterkte gewenst voor je opa en oma!
Bekijk origineel

22 reacties

Beste Orrin. Welkom op het NS serviceforum. Om de vindbaarheid van je topic te vergroten heb ik het verplaatst naar het subforum in de trein. Daar komt je topic beter tot zijn recht. Een boete krijgen is natuurlijk nooit leuk, dat begrijp ik. De conducteur heeft alleen wel goed gehandeld, want iedereen dient in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs in de trein. Er kunnen natuurlijk bepaalde omstandigheden zijn, maar mocht je willen dat we naar je boete gaan kijken en we je eventueel coulance kunnen bieden dan is het belangrijk dat je op tijd contact met ons opneemt. Op dat moment zitten er dan namelijk nog geen verhogingen op de boete en doordat je het nu niet op tijd had betaald zijn er extra kosten bij gekomen. Ik kan je hier dan ook helaas niet in tegemoet komen. Mocht je een bezwaar willen indienen dan kan dat naar het volgende adres:

NS Boetebeleid
Postbus 2025
3500 HA Utrecht

Heel veel sterkte gewenst voor je opa en oma!
Reputatie 4
Contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering en voorlaten komen.Of neem contact op met maatschappij voorbeter ov of Rover als je geen verzekering hebt.
De rechter weegt dan jouw verzachtende omstandigheid van jouw zieke opa en oma mee en kan besluiten om de boete te verlagen.
Reputatie 4
Badge
Vergeet ook niet om 20,00 te claimen bij NS als je wel ingecheckt maar niet meer uitgecheckt hebt.
Reputatie 2
Je kan ook direct bezwaar maken bij de geschillencommisise openbaar vervoer. Ik betwijfel echter of je in het gelijk wordt gesteld. Want alhoewel het niet coulant is (dat zegt NS altijd wel te zijn, maar zelfs als NS je onterecht uit de trein zet en je daardoor onterecht een kaartje moet kopen, betaalt NS dat in eerste instantie niet terug), is het wel conform de algemene voorwaarden vrees ik. Al ken ik de voorwaarden niet omtrent extra kosten in rekening te brengen voor een te late betaling. Naar mijn weten moet er eerst een herinnering zonder extra kosten gestuurd worden.
De betalingstermijn wordt conform de wettelijke regels toegepast. Je ontvangt in eerste instantie een uitstel van betaling per acceptgiro waarvan het te betalen bedrag bestaat uit de ritprijs en de wettelijke verhoging van €35,-. Als je deze acceptgiro niet binnen de gestelde termijn voldoet, ontvang je een herinnering met een verhoging van €10,-. Als je dan nog niet betaald, wordt de vordering overgedragen aan een incassobureau.
Waarom zijn jullie hier niet coulant in dan ?

TS kan toch aantonen middels zijn OV chipkaart dat hij heeft ingecheckt ?
Hij heeft zijn kaart verloren, maar heeft wel degelijk willen betalen.
Reputatie 4
@ingeNS hoe kan orrin dan een boete van €85 hebben gehad. 45+2,10=47,10 dus hi heeft onterecht €37,90 betaald.Waarschijnlijk k
Met verhoging wellicht ?
Incassobureau's rekenen 40 euro voor vorderingen onder de 267 euro. Dat betekent dat de kosten 2,10 + 35 + 10 + 40 = 87,10 zouden zijn. Als je zo laks bent met regelen van je zaakjes tot het bij het incassobureau ligt, dan verdien je geen coulance.
Reputatie 4
Badge
Het te betalen bedrag is rit 2,10 + boete 35 + verhoging NS 10 + Dienstverlening Incassobureau 40 = 87,10
Het al betaalde bedrag is 20 euro via de niet uitgecheckte chipkaart

Coulance is op zijn plaats bij tijdige betaling onder protest of actief contact zoeken omdat je de boete naar een adres hebt laten sturen waar je de post wekenlang niet uit kunt halen. Als je weken nadien pas je problemen kenbaar maakt ben je mijns inziens te laat voor coulance. (verwerkingstijd boete + wachttijd herinnering + wacht en verwerkingstijd aanmaning incassobureau)
Het incassobureau rekent inderdaad €40,- aan incassokosten. Als er tijdig contact met ons wordt opgenomen, kunnen we als de omstandigheden er naar zijn coulance toepassen. Als de vordering eenmaal bij het incassobureau ligt, kunnen wij in ieder geval aan de incassokosten niets meer veranderen.
Reputatie 2
Waarom zijn jullie hier niet coulant in dan ?

TS kan toch aantonen middels zijn OV chipkaart dat hij heeft ingecheckt ?
Hij heeft zijn kaart verloren, maar heeft wel degelijk willen betalen.

Klopt alleen NS doet weleens vaker gemakkelijk als het hun effe uitkomt, of geen zin in uitpluiswerk hebben. Ze pakken al gauw een stok om daar de hond mee te slaan en vooral honden die niet weerbaar zijn om daartegen in te gaan. Het is een grof schandaal hoe ze omgaan met een kind van nog geen 12-14 jaar oud dat het al moeilijk heeft met zieke grootouders en bovendien door een klein oplettendheidje buiten zijn schuld om zijn kaartje was kwijtgeraakt en deze gelijk behandelen als een volwassen zwartrijder die wel de boel staat te flessen. Gelieve in zulke gevallen standaard coulantie te verlenen en de zaak maar met het incassobureau terug te draaien, daar zijn vast wel oplossingen voor.
Reputatie 2
Incassobureau's rekenen 40 euro voor vorderingen onder de 267 euro. Dat betekent dat de kosten 2,10 + 35 + 10 + 40 = 87,10 zouden zijn. Als je zo laks bent met regelen van je zaakjes tot het bij het incassobureau ligt, dan verdien je geen coulance.

Als je zijn brief goed gelezen had, kon je zien dat hij vanwege zijn zieke grootouders een tijd lang niet thuis was geweest. Het leven bestaat meer dan uit cijfertjes alleen.
Reputatie 2
Contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering en voorlaten komen.Of neem contact op met maatschappij voorbeter ov of Rover als je geen verzekering hebt.
De rechter weegt dan jouw verzachtende omstandigheid van jouw zieke opa en oma mee en kan besluiten om de boete te verlagen.

Kun je doen, (als je die überhaupt hebt!) maar voor € 87,10 ga je deze niet zo snel daarop aanspreken, dan ben je je claim voor de komende jaren kwijt en wordt het lastiger om daar een beroep te doen als je over een jaar echt een akkefietje voor het tienvoudige eraan krijgt.
Reputatie 2
Als NS zich af mocht vragen waarom er zoveel agressie op de trein is, kan zo'n geval ook tot een van de veel voorkomende gevallen gerekend kan worden. Het zijn beslist niet alleen notoire zwartrijders die door het lint gaan, omdat ze gesnaaid worden en het gewoon vinden om te gaan matten in de hoop eronderuit te kunnen komen, (zulke lui verdienen wat mij betreft een treinverbod van zoveel maanden, of zelfs langer!). Het zijn ook velen die hun woede niet kunnen beheersen, (waarvan een deel met een persoonlijkheidsstoornis kampen waar ze zelf ook niks aan kunnen doen!), omdat ze door de conducteur niet serieus genomen voelen, of in sommige gevallen gekleineerd of zelfs afgeblaft worden, ook al kan een reiziger er lang niet altijd wat aan doen, maar krijgt deze wel de zwarte-, bruine-, Smurfen-, regenboog- of wat voor Piet dan ook toegespeeld. Tegen dat soort conducteurs zeg ik wel - al mag je dat niet hardop zeggen, al gebiedt de eerlijkheid dat soms wel: "Ik snap goed dat het werk van een conducteur tegenswoordigs ook niet altijd over rozen gaat, maar je hebt wel voor dit vak gekozen, waarvan ook verwacht wordt dat je op een tactvolle manier met reizigers omgaat, ook al doen sommigen niet, zoals het moet, of ontstaan er situaties waarin sommige reizigers ongevraagd zijn beland. Het is ook een beetje je eigen schuld dat je het ziekenhuis ingeland bent, omdat je zo tekeer tegen een goedwillende reiziger bent gegaan en je net toevallig tegen eentje met een psychische aandoening bent aangelopen. Je had het ook wel op een nettere manier met hem of haar kunnen oplossen en was er verder helemaal niets aan de hand geweest, nietwaar?!"
Reputatie 4
EDIT geruchten zijn niet slim om te verspreiden moderators kunnen jullie dit bericht verwijderen.
Reputatie 2
EDIT geruchten zijn niet slim om te verspreiden moderators kunnen jullie dit bericht verwijderen.

Dit is geen gerucht, begrijp eerlijk gezegd niet hoe je aan zo'n woord komt. Ik zie gewoon wat er in de maatschappij gebeurt, ik lees kranten, kijk TV, en doe gewoon een advies aan NS onder het mom van: "dit kan en moet beter" en "voorkomen is altijd beter dan genezen". Natuurlijk spreek ik geweld nooit en te nimmer goed en ik wens geen enkele conducteur geweld toe. Wel merk ik dat er gevallen zijn, waarbij de conducteur in zekere zin geweld (soms bedoelt, soms totaal onbedoeld) ook een beetje op zichzelf afroept, of iets milder gezegd met wat tactischer handelen ook had kunnen voorkomen (gelijk hebben vs. gelijk krijgen!). Ik zeg dus hooguit dat er in een maatschappij als deze zich bepaalde situaties kunnen voortdoen - hoe onterecht deze ook mogen zijn! - maar hoe deze met juist handelen zoveel mogelijk te voorkomen zijn. Daarbij hoort ook water in de wijn doen, ook vanuit NS-dr kant. Het inconsequente echter is dat men wel waarschuwingen geeft aan wangedrag, maar dat onbedoeld niet ingecheckt te hebben, chipkaart op weg naar de trein verliezen, systeem checkt reiziger onbedoeld uit, (is ook al eens voorgekomen!), in mijn ogen onevenredig hard gestraft worden en niet zo nu en dan, nee veel te vaak! Ergo, het verzoek van Volvo8700 is mijns inziens niet helemaal op z'n plaats.
Reputatie 4
Had het over mijn bericht,daar stond een gerucht in wat ik heb weggehaald,anders had ik wel uit jouw post geciteerd.En helaas kun je zelf geen berichten weghalen. Waarom eigenlijk niet ?
Reputatie 4
Had het over mijn bericht,daar stond een gerucht in wat ik heb weggehaald,anders had ik wel uit jouw post geciteerd.En helaas kun je zelf geen berichten weghalen. Waarom eigenlijk niet ?
Reputatie 4
Reputatie 4
Sorry voor de dubbele post,gebruik een smarphone
Reputatie 4
Sorry voor de dubbele post,gebruik een smarphone

Reageer