beantwoord

Aanduiding stiltecoupé

• 15 mei 2019
  • 4 reacties
  • 214 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Werkt NS nog aan het verbeteren van de aanduiding van stiltecoupés?

In andere topics zie ik dat uit onderzoek blijkt dat minstens 90% weet dat ze in een stiltecoupé zitten en dat het verhogen naar 98% niet nodig werd geacht. Dat betekent dus dat 1 op de 10 (!) mensen totaal niet door heeft in een stiltecoupé te zitten. En zo ervaar ik dat ook, als daarvan dan de helft gewoon gaat praten of telefoneren heb je precies waar ik elke dag last van heb.
ik vraag me ook af hoe en onder welke reizigers dat onderzoek ooit is gedaan. (Bron?)

ik reis namelijk vaak tussen Den Haag en Amsterdam en er zijn daar altijd mensen, waaronder veel toeristen en dagjesmensen die gewoon gaan praten, bellen en de etiquettes simpelweg niet kennen en zich er dus niet aan kunnen houden. Zij hebben echt geen idee van het bestaan af en komen tussen perron en stoel niets opvallends tegen. Ik zoek stiltecoupes bewust en dan merk je al dat je goed moet zoeken naar de subtiele aanduidingen. het is ook lastig om mensen ergens op te wijzen, als je naar het raam wijst zien mensen niet eens wat je nou bedoeld. Iets op de stoel ervoor in meerdere talen zou enorm helpen. Met uitleg dat er dichtbij ook andere coupes zijn en dat ze dus kunnen kiezen tussen verplaatsen om te praten of hier stil zijn.

Mensen met hersenletsel zijn echt gebaat bij werkende stiltecoupes en ik vind het sinds mijn hersenschudding al maanden stressvol om dag in dag uit te zorgen dat ik een plekje heb in de stilteruimte en om dan of in tig talen mensen aan te moeten spreken. of om te slikken dat de drukte mijn gezondheid weer schaadt.
Soms is er geen beginnen aan. En vaak zitten mensen dichtbij zich wel te ergeren maar die leggen dan niet even uit waar mensen zijn beland Dat is voor iedereen vervelend, vermoeiend en gewoon te voorkomen. Ik kom ook heus aso’s tegen die zich bewust niet aan de regels houden, maar die zijn op die trajecten ver in de minderheid ten opzichte van gezellig kletsende onwetende duo’s. En daar helpt wayfinding en informatie echt wel tegen!!

Duidelijke aanduidingen met uitleg op entreeszones en op alle stoelen rustig leesbaar zijn gewoon nodig, in ieder geval op de twee trajecten tussen Amsterdam en Den Haag vol toeristen.
Ik hoop dat NS er weer aan gaat werken?
icon

Beste antwoord door Denice NS 15 mei 2019, 20:44

Ik ben bang dat aanpassingen aan de zichtbaarheid van het feit dat je stil dient te zijn in de stiltecoupé niet erg hoog meer op de to-do lijst staan 😓

Na de proef, waaruit is gebleken dat het merendeel van de mensen wel weet dat ze stil dienen te zijn, is er besloten geen verdere aanpassingen meer te doen aan de stiltecoupé. In de trein met de proefopstelling was het slechts voor 2 à 3 procent van de treinreizigers niet duidelijk dat ze in een stiltecoupé zaten. Zonder extra symbolen op de stoelen is circa 8 procent van de treinreizigers zich er niet van bewust dat ze in een stiltecoupé zitten. Dit verschil is zo klein dat is besloten om de extra symbolen niet verder uit te werken. Elkaar aanspreken op het feit dat men in de stiltecoupé zit zou effectiever zijn. Al kan ik me goed voorstellen dat je natuurlijk niet jouw taak vindt. Conducteurs spreken waar nodig ook reizigers aan. Als je overlast ervaart kan je dit bij he treinpersoneel aangeven.

Jouw ervaring ga ik uiteraard wel registreren maar ik kan helaas geen verandering beloven.
Bekijk origineel

4 reacties

Ik ben bang dat aanpassingen aan de zichtbaarheid van het feit dat je stil dient te zijn in de stiltecoupé niet erg hoog meer op de to-do lijst staan 😓

Na de proef, waaruit is gebleken dat het merendeel van de mensen wel weet dat ze stil dienen te zijn, is er besloten geen verdere aanpassingen meer te doen aan de stiltecoupé. In de trein met de proefopstelling was het slechts voor 2 à 3 procent van de treinreizigers niet duidelijk dat ze in een stiltecoupé zaten. Zonder extra symbolen op de stoelen is circa 8 procent van de treinreizigers zich er niet van bewust dat ze in een stiltecoupé zitten. Dit verschil is zo klein dat is besloten om de extra symbolen niet verder uit te werken. Elkaar aanspreken op het feit dat men in de stiltecoupé zit zou effectiever zijn. Al kan ik me goed voorstellen dat je natuurlijk niet jouw taak vindt. Conducteurs spreken waar nodig ook reizigers aan. Als je overlast ervaart kan je dit bij he treinpersoneel aangeven.

Jouw ervaring ga ik uiteraard wel registreren maar ik kan helaas geen verandering beloven.
Heel graag, en dan vooral met de vraag of het onderzoek wel relevant is voor de trajecten vol toeristen. En of er nagedacht is over zwakkeren die met de taak van dat informeren worden belast.

Want je kunt dat steeds moeten aanspreken niet verwachten van mensen die vanwege hun gezondheid een prikkelvrije omgeving nodig hebben. Zij zoeken hun heil in een stiltecoupé om toch te kunnen reizen. Denk aan allerlei vormen overprikkelbaarheid door traumatisch hersenletsel, beginnende dementie, burn-outs, etc... Daar mag voor de toegankelijkheid van treinreizen voor deze vrij grote onzichtbare groep ‘gehandicapten’ beter over nagedacht worden. En die groep is waarschijnlijk ook niet zo actief op dit forum...

Als er binnenkort niets in de treinen wordt verbeterd, is omroepen op bv Schiphol en Amsterdam Centraal en Sloterdijk (de toerist hubs) dat bij het instappen gekozen moet worden voor areas nog een optie?
Ik reis regelmatig vanaf Schiphol, bij voorkeur in de stiltecoupé. Je hebt inderdaad wel buitenlandse bezoekers die niet op de hoogte zijn van de stiltecoupé, maar een keer vriendelijk attenderen dat het een "silence zone" is werkt (bij mij) vrijwel altijd.
Er zijn geen speciale treinen die rondom Schiphol worden ingezet. Een speciale aanduiding in dergelijke treinen voor treinen met toeristen zie ik dus sowieso niet gebeuren. De omroep is vanzelfsprekend een alternatief maar houdt er rekening mee dat deze voornamelijk wordt gebruikt voor reisinformatie. Wanneer je deze ook voor andere zaken gaat gebruiken wordt dat door andere reizigers, ook in de stiltecoupé, weer ervaren als storend. We geven elke opmerking en suggestie door maar kunnen helaas geen inhoudelijke reactie geven omdat we deze zelf ook niet krijgen.

Reageer