beantwoord

Aangepaste dienstregeling 2015 bij sneeuw

• 28 januari 2015
  • 26 reacties
  • 848 Bekeken

Het is toch een drama. Sneeuwvoorspelling en de ns app geeft weer melding aangepast dienstrooster. Onzin in de alpenlanden rijden ook alle treinen volgens de dienstregeling en op tijd.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 29 januari 2015, 08:42

Ik snap dat jullie het liefst geen uitval zien bij winterweer zien, dat heb ik ook het liefst. Met winters weer is dit helaas lastig te realiseren, en dan is de beste optie om ons daar goed op voor te bereiden. Dat kan met een aangepaste dienstregeling. Vergeet niet dat landelijk zo'n 80% van de treinen nog rijdt. Lees ook vooral de extra informatie op NS.nl.
Bekijk origineel

26 reacties

Weer een kans voor kostenbesparing? Arriva staat toch ook niet stil met winters weer. Zielig hoor
Het vervelende is vooral dat deze aangepaste dienstregeling de laatste keren de laatste keren compleet faalde.
Waar het "extreme" weer daadwerkelijk toesloeg lag het treinverkeer binnen luttele momenten alsnog volledig op zijn gat, terwijl in de rest van het land waar weertechnisch geen vuiltje aan de lucht was volkomen onnodig volgens de angsthazendienstregeling werd gereden.
Beste Bert, ik vind jouw stelling onzin. In de Alpenlanden rijden de treinen ook wel eens niet bij sneeuwval. Alleen is de bevolking er daar aan gewend en passen zij hun leven aan. En verstoringen zijn daar zo gebruikelijk dat het géén nieuws is.
Bovendien is het klimaat in de Alpenlanden anders dan aan de Noordzee. Daar vriest het goed, terwijl hier de temperatuur als een jojo langs het vriespunt op en neer gaat. Hier heb je meer ijzel en natte sneeuw.
Bovendien is het in de Alpenlanden rendabeler om dure maatregelen te nemen. Als die in Nederland worden genomen gaat de politiek zeuren dat die maar een paar dagen per jaar nodig zijn, 'waarom doen wij die investering dan nog'.
Het is toch een drama. Sneeuwvoorspelling en de ns app geeft weer melding aangepast dienstrooster. Onzin in de alpenlanden rijden ook alle treinen volgens de dienstregeling en op tijd.
Het is best zielig aan het worden als er een klein beetje sneeuw wordt voorspeld met 3 graden dat NS de dienstregeling aanpast in de Randstad.

En het grappige is inderdaad als er sneeuw komt, alles alsnog plat gaat.
Natuurlijk staan de beste stuurlui weer aan de wal!
En Macca,
Als het treinverkeer alsnog vastloopt omdat er geen aanpassing is gedaan.
Ben jij zeker ook de eerste die klaagt? Nog zieliger vind ik jouw negatieve houding op dit forum!
Het is best zielig aan het worden als er een klein beetje sneeuw wordt voorspeld met 3 graden dat NS de dienstregeling aanpast in de Randstad.

En het grappige is inderdaad als er sneeuw komt, alles alsnog plat gaat.
Reputatie 6
Dwarsligger legt het goed uit, in de Alpenlanden valt een ander soort sneeuw waar de treintjes en wisseltjes veel beter tegen kunnen. Hier valt het verkeerde soort sneeuw. Daarnaast hebben we in Nederland ook te maken met een boel natuurverschijnselen waar NS en Prorail ook niks aan kunnen doen, zoals:
- wisselverwaring die uit staat;
- overbodige wissels die weggehaald zijn waardoor de treindienst minder eenvoudig bij te sturen is;
- ontijzelschakelingen van bovenleidingen die niet meer gebruikt kunnen / mogen / willen worden;
- personeelsroosters die zo ingewikkeld zijn dat bijvoorbeeld een stroomstoring van 20 minuten er voor zorgt dat de treindienst de rest van de dag uitgedund moet worden.

Er zijn dus gegronde redenen om de treindienst op verschillende trajecten met 50% uit te dunnen. Dit zijn gewoon extreme weersomstandigheden die hoogst zelden voorkomen. Mensen die dit niet willen snappen zijn gewoon negatief. We moeten trots zijn op de geweldige prestaties die NS en Prorail neerzetten, ondanks de zeer extreme weeromstandigheden!
Dwarsligger heeft vorige keer niet opgelet, toen deze maatregelen ook werden genomen en het treinverkeer alsnog helemaal er uit lag in de delen van het land waar er sneeuw viel.

@wsm beter kan je het niet verwoorden !!
Op de pagina van de NS staat wel een heel leuk zinnetje:
- Overige vervoerders en Internationale treinen rijden volgens de normale dienstregeling

Dus mag ik dan op z'n minst de vraag stellen waarom de NS er zoveel last van heeft maar de NS wel kan aangeven dat de overige vervoerders normaal rijden?
Dat heeft NS vorige keer toch aangegeven ? Citaat Laura NS

Het spoor waar wij op rijden is ruim 7000 kilometer lang en bevat veel knooppunten en keerpunten. Arriva heeft in verhouding veel minder spoor tot haar beschikking en rijdt meer pendeldiensten
Reputatie 6
Op de eerste plaats hebben de andere vervoerders niet zo'n ontzettend ingewikkelde personeelsroosters.
Volgens het KNMI:
Morgen komen er winterse buien voor, in de avond gaan deze landinwaarts steeds meer vergezeld van (droge) sneeuw waardoor gladheid kan optreden.

En de hele dag wordt er een aangepast dienstregeling ingepland, voor buien die in de avond vergezeld kunnen worden met sneeuw?
En bovendien rijden wij als NS met een groot aantal treinen door heel het land, zeker in de Randstad zijn er veel trein bewegingen bij elkaar.

Mocht er een trein door storing defect raken, dan ligt het gehele treinverkeer plat (en dan draaien we op volle capaciteit). Dan kunnen we letterlijk en figuurlijk onze kont niet keren.
Wij hebben nu de keuze gemaakt voor een aangepaste dienstregeling, zodat de bijsturing en Prorail een extra buffer hebben qua tijd om iets op te lossen en ervoor te zorgen dat de treinen die rijden wel kunnen blijven rijden.

De dienstregelingen die nu zijn samengesteld zijn gebaseerd op een normale dienstsnelheid en op normale remmingen. Tijdens winterse omstandigheden is onze remweg ook langer dan normaal. Ook dit kost meer tijd en hierdoor kunnen treinen achter mij vertraging oplopen.

Wij doen dit zeker niet om reizigers te pesten, wat sommige mensen wel denken. Wij willen juist de schade beperkingen en zorgen dat de treinen die wel rijden ook daadwerkelijk op tijd rijden en zo heeft de klant een betrouwbaardere planning dan als er vele treinen uitvallen door de opgelopen vertragingen of eventuele defecten.
Wij doen dit zeker niet om reizigers te pesten, wat sommige mensen wel denken. Wij willen juist de schade beperkingen en zorgen dat de treinen die wel rijden ook daadwerkelijk op tijd rijden en zo heeft de klant een betrouwbaardere planning dan als er vele treinen uitvallen door de opgelopen vertragingen of eventuele defecten.
Even serieus, de enige reden waarom de NS het doet is om de reiziger ervan te beletten geld terug bij vertraging aan te vragen: monetaire motieven. Als reiziger besta je niet voor de NS, dat is een feit.
Reputatie 6
Dus jullie hebben morgen ook géén ingewikkelde personeelsroosters maar pendelen gewoon op en neer binnen de corridors?
De dienstregelingen die nu zijn samengesteld zijn gebaseerd op een normale dienstsnelheid en op normale remmingen. Tijdens winterse omstandigheden is onze remweg ook langer dan normaal. Ook dit kost meer tijd en hierdoor kunnen treinen achter mij vertraging oplopen.

De rijtijden zijn bij de winterdienstregeling niet langer dan normaal, dus met een lagere dienstsnelheid en/of langere remweg is ook de winterdienstregeling niet uitvoerbaar.

Wij doen dit zeker niet om reizigers te pesten, wat sommige mensen wel denken.

Volgens mij stelt niemand dat het pesten van reizigers jullie doel hiermee is, maar het is natuurlijk wel het gevolg van deze vorm van creatief boekhouden met de stiptheidscijfers.
Loco heeft wel gelijk met we willen de schade beperken... Ja alleen niet voor de reiziger 😃
Reputatie 1
[quote=Loco]

Beste Loco,

Bedankt voor je uitleg. Ik bekijk de zaak heel anders. Ik vind het eerder een zwakte dat deze (zoals in OV fora het iniddels genoemd) de angsthazendienstregeling weer van de plank weer wordt gehaald. Bij overigens een paar centimer sneeuw, hoezo extreem!

Ten eerste is het waar dat er meer treinen rijden dan in het verleden, maar dat komt ook omdat sommige treinen opgeknipt zijn. (Hoe tel je dit ?)
Den Haag C.S. Hoorn is nu ook twee treinen. Sommige stoptreinen leggen langere afstanden af dan in het verleden mogelijk. Ik vind het moeilijk om het echt objectief te beoordelen of er nu echt zoveel meer treinen rijden. Dat het druk is klopt...

Daar staat tegenover dat de SBB in Zwitserland op een aantal trajecten veel paseer sporen hebben en deels enkelspoorspoor rijden. Ik begrijp van een aantal mensen die ken in de spoorwereld dat de SBB er nog meer treinen over heen weet te persen dan wij in Nederland doen!

Vorige week zaterdag was wat mij betreft het nieuwe dieptepunt. Het duurde tot ver in de avond voor de boel weer draaide met de dienstregeling. Terwijl veel matertieel die dienst nauwelijks gereden had. Ik zie het als reiziger wel vaker dat bij een grote storing (zoals laatste op Utrecht) die kort duurt, het daarna UREN duurt voor de boel weer normaal rijdt!

En waar heeft dat mee te maken ? EXACTLY de personeelsroosters. Het wordt eindeljk eens tijd dat het personeel gaat inzien dat ze op dit punt meer water bij de wijn. Het is naar mijn mening werkelijk niets anders dan klantvijandig het dienstrooster van NS personeel. Een vriend van mij is HC en ik zie soms zijn dienstroosterkaartje! Overstappen en nog eens overstappen. En wat zie je bij grote storingen ? Exactly uren nadat de storing voorbij is rijden er nog steeds wegens logestieke problemen de treinen niet op tijd. Dat is meestal als sneeuw voor de zon opgelost als de mensen van de ochtend dienst naar huis gaan!

Ik denk dat de discussie er heel anders uit zou gaan zien als conducteurs en machinisten iedere dag materieelgebonden zouden rijden!
Misschien nog te regelen dat er een keer geschakelt wordt. Het antwoord dat Arriva alleen maar pendeldienst rijdt zit ook het antwoord in hoe
de complexeteit kan worden gereduceert. Pas als dat eens een paar keer wordt gedaan dan wil ik eens zien of dit radicaal treinen snooien echt nodig is!

Waar het gaat om Pro Rail ben ik van mening dat Pro Rail nauwelijks tot niet gebruik maakt van overloopwissels om bijsturing te regelen bij storingen. Ik maak het te vaak mee dat een intercity achter een vertraagde stopper aanrijdt van Rotterdam tot voorbij Woerden. Doorstroom station Utrecht is de volgende verkeerde bezuinigine door het aantal wissels terug te brengen van 210 naar ongeveer 70. Dat er een aantal verdwijnen prima... Maar dit is waanzin!

Aantal maanden geleden was er nog 1 wissel richting Amersfoort in gebruik die lag eruit en knal heel die corridor op zijn gat!
Het Pro Rail devies is dat wissels storen! Dat zien ze ook om de haverklap bij Schiphol, wisselstoring...
En wat gebeurd er ook enorm vaak! Hele treinseries worden gewoon opgeheven voor uren lang of te ver ingekort en de treinen die dan nog rijden zijn veel te kort.

Maar dit zie je ook bij werkzaamheden regelmatig dat treinen die nog rijden te vaak niet te lang worden gemaakt. En deze klachten worden regelmatig o.a. door voorbeterov op hun website gemeld...

Vorige week zaterdag, zijn er nu nog ijzzelschakelingen die gebruikt hadden kunnen worden ? Hebben er genoeg schraaptreinen gereden om de bovenleiding schoon te houden ??

Waar het gaat om de ingeperkte dienstregeling, ik merk er niet veel van als reiziger dat het helpt. Als het mis gaat, gaat mis end of story.
Deels zit het probleem hem misschien ook wel in het verhaal van treinpunctaliteit die in de oude concessie staat van de N.S.
En opgeheven treinen die tellen niet mee, ik weet het niet.

Over die personeels roosters nog even. Ik begrijp de frustratie voor conducteurs die bang zijn om dezelfde geweldadige reizgers tegen te komen.
En dat machinisten afwisselingen willen in hun routes die ze rijden. Maar waarom dat niet gewoon al het personeel treinseriegebonden laten rijden bij dit soort weer of gebeurd het al ?

Ik werk niet bij de NS maar via OV fora en mensen die in de sector werken hoor ik vrij veel.

Roderick
Reputatie 1
Dus jullie hebben morgen ook géén ingewikkelde personeelsroosters maar pendelen gewoon op en neer binnen de corridors?

Terechte vraag de reiziger en treinen die worden door de Pro Rail wisselexecuties gedwongen om met Corridors te rijden. Maar het personeel hoe rijdt dat ? Dat is pas "olievlek" werking om een spoorwegterm te noemen...

Roderick
Komen er in de zomer geen storingen voor?

Mocht er een trein door storing defect raken, dan ligt het gehele treinverkeer plat (en dan draaien we op volle capaciteit). Dan kunnen we letterlijk en figuurlijk onze kont niet keren.
Eerst dacht ik wat een onzin die aangepaste dienstregeling vanwege verwachte sneeuwval. Net nog even bij KNMI gekeken, maar die geven nu vanaf donderdag 20.00 uur in het oosten van het land een waarschuwinkje voor winterse buien. Het is dus heel verstandig dat de ‪#‎NS‬ de héle dag in het héle land met een ‪#‎winterdienstregeling‬ rijdt.
Ga maar na hoeveel storingen er vanwege defecte treinen en wissels al zijn bij 'normaal' weer. Neem daarbij ook nog eens alle uitval voor spoedreparaties aan het spoor. Heel verstandig dat bij een kans op een winters buitje er een aparte dienstregeling en extra onderhoudspersoneel paraat is. De kans op defecte treinen, kapotte wissels enz. enorm groot. Of je als Nederlandse Spoorwegen en ProRail trots moet zijn op de noodzaak van deze maatregelen is natuurlijk een andere. Verder wil ik ook maar niet nadenken wat er gaat gebeuren als we ooit nog eens echt winterweer krijgen. Vermoedelijk een afgelasting van de hele dienstregeling.

p.s. overigens ben ik die tranentrekkende verhalen van NS en Prorail over hoe moeilijk ze het wel niet hebben behoorlijk zat. Daar betaalt de reiziger voor! Doe je werk en zorg dat je voorbereid bent en kom niet jaar op jaar met hetzelfde zielige verhaal.
Reputatie 1
Tja, de NS kan zich permitteren zo structureel te falen, aangezien er geen concurrentie is. Ondertussen is de NS zo incapabel als wat. Het sneeuwt nog niet en het vriest nog niet, maar de boel wordt al op voorhand platgelegd. Ik baal enorm van deze structurele wanprestatie van de NS. Dat betekent morgen weer bomvolle treinen 'wegens een tekort aan materieel' (standaardexcuus), vertragingen, stilstaan in the middle of nowhere en nog leer uitgevallen treinen.
En dan vandaag nog dat gedoe op Leiden centraal. Als ik teletekst mag geloven, dan komt het doordat er vanuit de NS niet goed gecommuniceerd is dat het zou gaan om iets van een reclame ofso. Het is altijd wat met die zure NS
Ik snap dat jullie het liefst geen uitval zien bij winterweer zien, dat heb ik ook het liefst. Met winters weer is dit helaas lastig te realiseren, en dan is de beste optie om ons daar goed op voor te bereiden. Dat kan met een aangepaste dienstregeling. Vergeet niet dat landelijk zo'n 80% van de treinen nog rijdt. Lees ook vooral de extra informatie op NS.nl.
Vergeet niet dat landelijk zo'n 80% van de treinen nog rijdt.

Niet te voorbarig, Thijs. Het winterse weer moet nog komen en vorige keer zakte bij het eerste sneeuwvlokje ook de aangepaste dienstregeling direct als een kaartenhuis in elkaar.
Op de eerste plaats hebben de andere vervoerders niet zo'n ontzettend ingewikkelde personeelsroosters.

Dat is inderdaad het grootste probleem.
Maar je kan het treinverkeer desnoods halveren, als er 1 treintje stilvalt kan er geen enkele trein langs.
Dan krijg (hoe toepasselijk) een sneeuwbal effect.
Nadeel van minder treinen, als jouw trein stilvalt mag je samen staan wachten in overvolle treinen.
Ze zijn (zover ik het gezien heb) ook niet langer dan normaal.

Reageer