beantwoord

Aangepaste dienstregeling bij sneeuw

• 28 januari 2015
  • 15 reacties
  • 563 Bekeken

Als oud Hoofdmonteur seinwezen, Sektieleiderseinwezen en adjunctbedrijsleider seinwezen kan ik het nooit eens zijn met de situatie zoals die heden ten dage door de ns wordt uitgevoerd. Neem nou die sneeuw het lijkt wel of wij nu ook al in new yoprk wonen, een beetje sneeuw verwacht viel die in de 70 en 80 tiger jaren niet? maar aangepaste dienstregelingen waren niet aan de orde. Schandalig gewoon en de klant moet het maar slikken.
icon

Beste antwoord door Thijs2 29 januari 2015, 09:43

Vandaag vallen op een aantal trajecten treinen uit, de dienstregeling is dus aangepast. Dit vanwege het verwachte winterweer. Over het hoe en waarom van deze aangepaste dienstregeling kun je hier terecht.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 6
Tsja, we hebben morgen dan ook wel te maken met zeer uitzonderlijke weersomstandigheden, die slechts in de winter voor kunnen komen.
Grappig dat oud medewerkers dit niet normaal vinden maar de huidige werknemers dit allemaal wel normaal vinden.
Zo zie je maar dat een storm die overwaait een lastig probleem is.
Reputatie 1
Grappig dat oud medewerkers dit niet normaal vinden maar de huidige werknemers dit allemaal wel normaal vinden.

Er is nog wel kennis binnen Pro Rail en NS. Maar is volgens mij een enorme complex rommel ontstaan door o.a.
teveel boekhouders en business units. Ik weet niet. Aantal jaren geleden al die defecte treinen doordat er geen of foutieve filters in de luchtinlaat van motoren waren geplaats (gelekt via telegraaf of RTL nieuws). Kortom mogelijk teveel bezuinigen. Dat is ook volgens mij gebeurd bij Pro Rail te weinig onderdelen soms op vooraad.
Zie Utrecht centraal (en dit gaat op meer stations volgen) overloopwissels slopen! Utrecht van 210 naar 70 terug.
Een wissel stuk, game over!

In de tweede kamer hebben de directueren van Syntus en Arriva hun zorg enkele jaren geleden geuit dat er binnen Pro Rail te weinig in house kennis is... Zie ontsporring wissel bij Hilversum en de kritiek...

Er is duidelijk het een en ander verslechterd in structuur, communicatie en de klant van dienst zijn. Glimmede spreadsheets en powerpoint. Maar in de praktijk....

Het is niet zo slecht als in sommige andere landen. Maar wil NS echt goed kunnen concurren met de auto (het kan beter namelijk dan nu) zal het een ander anders moeten.
Ik vind het persoonlijk wel wat makkelijk geroepen. Vroeger reed men - gok ik - niet om het kwartier. Bij vertraging liep dan ook niet de hele dienstregeling in de soep. Tot nu toe heb ik zelf weinig hinder ondervonden van de aangepaste dienstregelingen (anders dan dat ik wellicht een trein eerder of later heb moeten nemen).

Niet dat de NS of Prorail heilig is trouwens maar het is wel makkelijk om naar vroeger of naar andere landen te wijzen als de situatie daar niet exact hetzelfde is.
Nou één ding weet ik zeker we hebben te maken met goedgelovioge mensen en slechte weermannen/vrouwen. Roepen dat het te gemakkelijk praten is over vroeger, maar toen waren er ook nog grote stukken baan die met trekdraad geleidingen werden bediend. Neee, de mensen van toen waren in dienst bij de ns en werden net zoals in bijv oostenrijk en zwiterkland waar veel meer sneeuw is gewoon ingezet en men deed dat want de NS dat waren zij. maar dat is al heel leng niet meer.
Overvolle treinen en (zoals gewoonlijk) onduidelijkheid.
In Hoofddorp wordt er omgeroepen dat de sprinter naar Den Haag centraal niet verder rijdt dan Leiden. In de trein zelf weten de reizigers dit niet, in Leiden blijven de meeste gewoon zitten....
Wie de waarheid vertelde is me onduidelijk, ik had extra haast om op tijd te komen.

Personeel liet zich niet zien in de trein, kennelijk te druk om een rondje te maken?
Vandaag vallen op een aantal trajecten treinen uit, de dienstregeling is dus aangepast. Dit vanwege het verwachte winterweer. Over het hoe en waarom van deze aangepaste dienstregeling kun je hier terecht.
Ja ja dat weten we dus nu wel intussen schijnt in eindhoven de zon toch vreemd niet? maar ik snap je antwoord best wel je kunt als moderator moeilijk zeggen dat het allemaal een vergissing was net zoals errder deze week in new york.
Reputatie 3
Badge
Ja ja dat weten we dus nu wel intussen schijnt in eindhoven de zon toch vreemd niet? maar ik snap je antwoord best wel je kunt als moderator moeilijk zeggen dat het allemaal een vergissing was net zoals errder deze week in new york.

Dit bewijst alleen maar hoe effectief die aangepaste dienstregeling is: de zon gaat ervan schijnen 😉.

Wat allemaal niet wegneemt dat de maatregelen op dit moment zwaar overdreven lijken. Maar dat ik ook wel had kunnen voorspellen hoe de reacties zouden zijn geweest als NS niks had gedaan en het was een chaos geworden. . .
Bij de vorige aanpassing ging het evengoed geheel fout.

Er klopt gewoon niks van de organisatie van NS en haar leveranciers.
Denk maar aan dat belachelijke gedoe gisteren met die plastic zak in station Leiden!

Slaap dus maar lekker verder spoorbedrijven....
Als oud Hoofdmonteur seinwezen, Sektieleiderseinwezen en adjunctbedrijsleider seinwezen kan ik het nooit eens zijn met de situatie zoals die heden ten dage door de ns wordt uitgevoerd. Neem nou die sneeuw het lijkt wel of wij nu ook al in new yoprk wonen, een beetje sneeuw verwacht viel die in de 70 en 80 tiger jaren niet? maar aangepaste dienstregelingen waren niet aan de orde. Schandalig gewoon en de klant moet het maar slikken.

Ik ben het helemaal eens met deze opmerking. Hoe minder treinen er rijden hoe meer problemen. Op het spoor gelden dezelfde regels als op de weg. Hoe meer voertuigen gebruik blijven maken van de weg als er iets sneeuw valt hoe minder last, want de weg wordt dan schoon gereden. De NS maakt dus een duidelijke denkfout bij het nemen van de beslissing (aangepaste dienstregeling)
Als oud Hoofdmonteur seinwezen, Sektieleiderseinwezen en adjnctbedrijsleider seinwezen kan ik het nooit eens zijn met de situatie zoals die heden ten dage door de ns wordt uitgevoerd. Neem nou die sneeuw het lijkt wel of wij nu ook al in new yoprk wonen, een beetje sneeuw verwacht viel die in de 70 en 80 tiger jaren niet? maar aangepaste dienstregelingen waren niet aan de orde. Schandalig gewoon en de klant moet het maar slikken.

Ik ben het helemaal eens met deze opmerking. Hoe minder treinen er rijden hoe meer problemen. Op het spoor gelden dezelfde regels als op de weg. Hoe meer voertuigen gebruik blijven maken van de weg als er iets sneeuw valt hoe minder last, want de weg wordt dan schoon gereden. De NS maakt dus een duidelijke denkfout bij het nemen van de beslissing (aangepaste dienstregeling)

Pascal schreef dat de treinen nu om het kwartier rijden maar weet je wel wat een afstand dat is tussen twwe treienen bij een gemiddelde snelheid van 130 km per uur? Vroeger dan misschien mindertreienen maard e snelheid lag een stuk lager
Als oud Hoofdmonteur seinwezen, Sektieleiderseinwezen en adjnctbedrijsleider seinwezen kan ik het nooit eens zijn met de situatie zoals die heden ten dage door de ns wordt uitgevoerd. Neem nou die sneeuw het lijkt wel of wij nu ook al in new yoprk wonen, een beetje sneeuw verwacht viel die in de 70 en 80 tiger jaren niet? maar aangepaste dienstregelingen waren niet aan de orde. Schandalig gewoon en de klant moet het maar slikken.

Pascal schreef dat de treinen nu om het kwartier rijden maar weet je wel wat een afstand dat is tussen twwe treienen bij een gemiddelde snelheid van 130 km per uur? Vroeger dan misschien mindertreienen maard e snelheid lag een stuk lager

Als er treinen om het kwartier over een bepaald traject rijden is het heel onverstandig om bij een beetje sneeuw de treinen ineens om het half uur of uur te laten rijden.
De tussenliggende tijd vergroten zorgt er alleen maar voor, dat er meer sneeuw op de rails kan blijven liggen en de treinen helemaal niet meer kunnen rijden, aangezien wij in Nederland geen verwarmd spoor hebben, Alleen wissels zijn verwarmd.
Als je een weg strooit en er rijden geen auto's over zal deze altijd glad en vies blijven.
Rijdt er heel veel verkeer over, dan is de weg binnen no time schoon.
Dit geld ook voor het spoor.
Wat ik niet snap is dat de bazen van de bedrijven geen actie ondernemen want ik denk toch echt dat het heel wat geld kost al die werklieden die niet of veel te laat op kantoor komen.

Ik ben het helemaal eens met deze opmerking. Hoe minder treinen er rijden hoe meer problemen. Op het spoor gelden dezelfde regels als op de weg. Hoe meer voertuigen gebruik blijven maken van de weg als er iets sneeuw valt hoe minder last, want de weg wordt dan schoon gereden. De NS maakt dus een duidelijke denkfout bij het nemen van de beslissing (aangepaste dienstregeling)[/quote]
Pascal schreef dat de treinen nu om het kwartier rijden maar weet je wel wat een afstand dat is tussen twwe treienen bij een gemiddelde snelheid van 130 km per uur? Vroeger dan misschien mindertreienen maard e snelheid lag een stuk lager[/quote]

Als er treinen om het kwartier over een bepaald traject rijden is het heel onverstandig om bij een beetje sneeuw de treinen ineens om het half uur of uur te laten rijden.
De tussenliggende tijd vergroten zorgt er alleen maar voor, dat er meer sneeuw op de rails kan blijven liggen en de treinen helemaal niet meer kunnen rijden, aangezien wij in Nederland geen verwarmd spoor hebben, Alleen wissels zijn verwarmd.
Als je een weg strooit en er rijden geen auto's over zal deze altijd glad en vies blijven.
Rijdt er heel veel verkeer over, dan is de weg binnen no time schoon.
Dit geld ook voor het spoor.[/quote]

Reageer