Aangevallen in een stiltecoupé

• 7 juli 2019
  • 37 reacties
  • 1685 Bekeken

Badge +3
Vooruit dan maar weer...

De stiltecoupé en het nut daarvan als er altijd weer van alles gebeurt!

NS zegt "je mag anderen daar best op aanspreken hoor".. op eigen risico (dat zeggen ze er niet bij) of een HC zoeken (ja waar dan, bij een deur op een halte/station zeker daarheen lopen?).

Dit relaas van een buitenlandse (toeriste?) Maar goed, het is stilletjes en super rustig en dan gebeurt er dit...

https://twitter.com/litotheyin/status/1147607181245784064

Ik hou het bewust even bij een Twitter belevenis (en krijg misschien weer te horen "Robert, al die Twitter dingen horen niet in de Community want dat pikken we intern wel op") maar vind dit wel tekenend voor de sfeer in de stiltecoupé of 1e klas.

"Je mag gerust iemand er op aanspreken" werkt dus niet.

The NS can't investigate further, you should file in a police report as again, you got physically harassed. I do apologize you had to experience this in one of our trains.

En wat de politie daar aan gaat doen is me ook een raadsel. Die man opsporen en een boete of treinverbod of zo? Ik zie het niet gebeuren helaas. De dame in kwestie had gewoon 112 moeten bellen wegens 'assault' vind ik.

Welcome to the Netherlands. Please no audible music in the silence carriage or someone will get angry with you. No problem, happens all the time!

Oké, het filmpje is met heel zachte spraak (mag niet, stilte! opgenomen)... dus moeten de NS of de politie maar bepalen of dat terecht was, en telt als bewijsmateriaal om iets tegen die kerel te kunnen doen.

Edit: Ondertussen heb ik die bekende/verwachte 'ruzie' op Twitter met Webcare weer... over politie en 112 en zo.

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Tja, de stiltecoupé-extremisten worden steeds agressiever en steeds gewelddadiger. Net als bij de eerste klas en het rookverbod is het onderliggende probleem dat NS regels heeft ingesteld maar er niet over na heeft gedacht hoe die in hemelsnaam gehandhaafd moeten worden. En dan krijg je mensen die de regels aan hun laars lappen en mensen die de regels met harde hand zelf gaan handhaven. Bij de stiltecoupe speelt daarnaast ook nog het probleem dat de regels tamelijk vaag zijn.

Wat mij betreft: stiltecoupé, eerste klas en rookverbod op de perrons afschaffen.
Reputatie 7
Badge +4
Extremisten, nou nou. Salad Abdeslam neemt er zijn anti-videopet echt niet voor af. En om nu op deze wijze de prijzen van de tweedeklaskaartjes te verhogen, valt vast niet goed bij de meeste reizigers. NS is als particulier bedrijf niet in staat te handhaven, en waar de particuliere bedrijven falen, kan de overheid altijd nog voor de reizigers opkomen. Een normaal principe. En dat moet inderdaad betaald worden, ook al verdient het zichzelf maar ten dele terug. Lijkt me een goed plan. 😉 Types die slecht tegen de aantasting van de eigen autonomie kunnen, zijn ongetwijfeld tegen.
Reputatie 7
Badge +3
En dat moet inderdaad betaald worden. Lijkt me een goed plan. ;-)
Zowel Zoetelieve Gerritje, Sinterklaas als de Kerstman bestaan niet, ook niet in Den Haag.
Reputatie 7
Badge +4
Nee, maar er zijn genoeg redelijke en nadenkende mensen die wel wat over hebben voor zaken als gezondheid en veiligheid. Dat kost geld, we kunnen allemaal rekenen. Het is ook een kwestie van maatschappijvisie of je als overheid in redelijke mate voor veiligheid en handhaving moet zorgen of niet.

Wat particuliere bedrijven goed kunnen, moet je als overheid niet doen. En als particuliere bedrijven falen, mag je als overheid ingrijpen, in het belang van de burger. Ik verwacht niet dat het gebeurt, dat is wat anders.
Reputatie 7
Badge
Maar goed, waarom alles copieren en alhier herplaatsen. @Robert B Het is een ernstig voorval maar waarom alles telkens hier nogmaals herkauwen.
In mijn ogen gewoon vervelende stemmingmakerij !
Reputatie 7
Badge +3
Nee, maar er zijn genoeg redelijke en nadenkende mensen die wel wat over hebben voor zaken als gezondheid en veiligheid. Dat kost geld, we kunnen allemaal rekenen. Het is ook een kwestie van maatschappijvisie of je als overheid in redelijke mate voor veiligheid en handhaving moet zorgen of niet.
Misschien is het je ontgaan maar de belastingdruk in Nederland is al bijna de hoogste van de wereld. Daarnaast besteedt men in Den Haag het geld liever aan bodemloze putten als de zorg, onderwijs, asielzoekers, etc. OV staat achteraan in de rij, daar komt echt geen extra geld voor.
Reputatie 7
Badge +4
Kennelijk veronderstelt u dat alleen anderen iets ontgaat, dat is een risicovolle stellingname. Mensen met andere standpunten dan conservatief-liberale verdedigers van werkgeversbelangen zijn daarmee nog geen burgers die dingen ontgaan. Gelukkig zijn er nog mensen die standpunten en belangen afwegen en zich in anderen kunnen verplaatsen.

Verder is wat u zegt een mening, geen feitelijk gegeven. Dat wordt wel eens meer verward. Tijdens de werkonderbrekingen veronderstelde u nog dat Duitse werknemers in Amersfoort wel zouden ingrijpen bij de ICBerlijn. Dat standpunt mag, maar het is als u enige kennis van de verhoudingen zou hebben, zeer onwaarschijnlijk. Natuurlijk breken Duitse werknemers niet een werkonderbreking van hun Nederlandse collega's. Dat is wensdenken van uw kant, buiten iedere realiteit. Verder bleek dat mensen weliswaar veelal geen lid zijn van een vakbond, het kost nogal wat, maar de poging om tot een beter pensioenakkoord te komen, wel degelijk ondersteunden.

Dat zie ik als een meer genuanceerde benadering, waarbij belangen en standpunten worden afgewogen. Ik geef daarbij ogenblikkelijk toe dat ik doorgaans wel duidelijke, maar geen extreme standpunten inneem, domweg omdat de uitkomst van een afweging de werkelijkheid beter weergeeft. Het is mogelijk een verschil in achtergrond en daar kan ik uiteraard prima mee leven.

Elke politieke opvatting kan, maar het is daarmee geen feitelijke weergave. We kennen allemaal de uitkomst van de voor sommige politieke partijen pijnlijke discussie over het 'landsbelang', waarmee feitelijk een deelbelang werd bedoeld.

Enige nuancering kan geen kwaad en benadert bovendien de werkelijkheid doorgaans beter. Cynisme en suggereren dat mensen met andere standpunten dingen ontgaan, leidt tot niets. Mogelijk vergist u zich daarmee in ernstige mate.

Elke tijd kent een correctie op de voorgaande opvattingen.
Badge +3
Stiltecoupé.. 1e klas..

Het wordt niet gerespecteerd of gehandhaafd en is dus totaal een vrijplaats geworden.

Om daar elkaar (fysiek) op aan te gaan vallen? Nee!

En @AbbeyRoad hier is zoiets enorm veel 'houdbaarder' dan een melding ergens anders. Daarom dus.
Badge +3
Heer Bommel (@Thom voor de onwetenden) dank voor uw relaas.

Ik kan niet anders dan me daarbij neerleggen, of gewoon amen zeggen.

Als het ergens jeukt, dan moet je daar krabben, of juist niet.

"Dokter, ik ben gebeten door een paarse krokeledodokus!"

Ja...dat doen ze! 😎
Reputatie 7
Badge
Nee, maar er zijn genoeg redelijke en nadenkende mensen die wel wat over hebben voor zaken als gezondheid en veiligheid. Dat kost geld,

Conducteurs moeten gewoon meer controleren en strenger optreden. Dat hoeft echt niet meer geld te kosten hoor. Wel harder werken voor conducteurs.
Reputatie 5
Dit zijn in korte tijd 2 incidenten met fysiek geweld in de stilte coupe, het publiek wordt er niet aangenamer op en dat geldt voor beide kanten de herriemakers en de stiltefans.
Een van de slachtoffers was een hoofdconducteur.
Reputatie 7
Badge
Conducteurs moeten gewoon meer controleren en strenger optreden. Dat hoeft echt niet meer geld te kosten hoor. Wel harder werken voor conducteurs.

Inderdaad, 4 conducteurs op de trein, anderhalf uur ingezeten, geen controle (tussen begin en eindpunt).
Wat een administratie toch, echt tijdrovend !
Reputatie 7
Badge +4
Dat zou inderdaad een goed begin zijn, al moeten we de vele goeden niet te na doen. Er zijn te veel die agressie mijden door te veel toe te laten. Dat kan in een enkel geval wijs zijn, de man wil na zijn dienst ook nog aan de boerenkool, maar het slaat te ver door. Een aantal van hen is niet berekend voor hun taak. Het wordt wel hoog tijd voor een andere taakopvatting bij de mensen die de kantjes er van aflopen en een te sterk risicomijdend gedrag vertonen. Wie niet kan of wil optreden als conducteur, is niet berekend voor zijn taak.

De echte oorzaak wordt natuurlijk gevormd door de mensen die agressie vertonen uit eigenbelang, en weten dat ze daar mee weg komen. Met een te geringe handhaving stimuleer je juist agressie.

Een omslag waarbij de pakkans waarschijnlijk is, lijkt me al een mooie eerste doelstelling. Nu is het de uitkomst van het beleid om het onbetaald rijden in feite te faciliteren. 100 procent pakkans lukt niet, maar het kan veel beter dan nu. In België en Duitsland is het geen probleem, het moet hier ook kunnen. Een goede gastheer houdt ongenode gasten buiten.

Dit soort gedrag, in dit geval in de stiltecoupé, lijkt natuurlijk nergens naar. Het is al lang geen minderhedengedrag meer.
Badge
Maar het begint hier allemaal toch echt met de mens die geen respect meer lijkt te hebben voor de andere mens. Een stilte coupe moet gerespecteerd worden door een ieder die er zit en zie je het een keer over het hoofd (mij zelf ook gebeurt) en je wordt er fatsoenlijk op aangesproken dan zul je je moeten aanpassen of verkassen.

Helaas is dit filmpje niet het hele verhaal natuurlijk wat zich daar heeft afgespeeld, want om welke reden ga jij als passagier met muziek op wat hoorbaar is buiten je oordopjes dan de andere passagier filmen ??

Aangezien er niet duidelijk is wat er zich hier allemaal heeft afgespeeld kunnen we hier ook geen oordeel trekken over de vrouw of man die hier bij betrokken is geweest. Helaas heeft deze trein geen camera's in de coupe dus daar is ook niets aan te herleiden.

Dit stukje filmmateriaal is slechts een momentopname nadat er al wat is gebeurt.
Reputatie 7
Badge
Mee eens inderdaad. Het schoort tegenwoordig sowieso aan fatsoen en respect.
Respect en fatsoen is helaas ver te zoeken tegenwoordig, en dus uiteraard ook in de trein.
Reputatie 7
Badge +3
Een stilte coupe moet gerespecteerd worden door een ieder die er zit en zie je het een keer over het hoofd (mij zelf ook gebeurt) en je wordt er fatsoenlijk op aangesproken dan zul je je moeten aanpassen of verkassen.
Leuk hoe het zou moeten, maar als het draagvlak voor regels onvoldoende is krijg je dat respect gewoon niet en kun je de regels eventueel alleen met draconische controles en boetes proberen af te dwingen.

Een substantieel deel van de reizigers vindt een rookverbod op het perron of een stiltecoupe grote flauwekul en is niet van plan dat soort zaken goedschiks te respecteren. Anderzijds is er wel draagvlak voor niet roken in de trein en dat zie je dus ook niemand doen, ook als er geen controle is.

Daarnaast zien mensen ook dat een groot deel van conducteurs de hele dag onvindbaar is en als ze een keer wel zichtbaar zijn toch niet optreden omdat ze geïnstrueerd zijn om conflicten uit de weg te gaan.
Badge
Helaas dat jij er zo over denkt Tamzin, het zou juist zo moeten zijn dat de sociale controle al zijn ding doet inzake het roken op de juiste plek en ook het stil zijn in de stilte coupe. Maar helaas merk je steeds meer dat mensen in het algemeen niets meer durven te zeggen over de dingen die niet juist zijn, daar zit hem denk ik het grootste probleem.

Als de ouderwetse sociale controle meer terug is dan gaan ook dit soort dingen beter.

Maar jij ziet liever op elke straathoek, in elke treincoupe en op elk perron een agent, V&S medewerker of toezichthouder om de regels af te dwingen met boetes. Alleen kan ik dat dan niet rijmen met de opmerking over de enorme belastingdruk die je eerder in dit topic maakte, want juist die zal toenemen met meer toezicht.

En het draagvlak voor niet roken in de trein, nou enkele weken geleden heb ik nog 2 mensen betrapt op roken IN de trein, dus ook wat dat onderwerp betreft zijn er mensen die de regels niet respecteren en .... hebben aan hun medemens.

Daar schort het gewoon heel duidelijk aan in onze hedendaagse beschaving, RESPECT voor de medemens en rekening houden met elkaar.
Reputatie 6
Als je die specifieke Twitterfeed van "mevrouw" leest, zie je, dat ze ook agressief en vervelend is tegen de andere twitteraars (inclusief tegen Robert).

Dus dit lijkt me inderdaad een zaak van "ene gekkie ontmoet andere gekkie".

Desalniettemin had frequente controle dit natuurlijk opgelost. Dan was de Chinese er al uit gegooid nog voordat die man zich tot actie geroepen voelde.
Reputatie 7
Badge
Dat zou inderdaad een goed begin zijn, al moeten we de vele goeden niet te na doen. Er zijn te veel die agressie mijden door te veel toe te laten. Dat kan in een enkel geval wijs zijn, de man wil na zijn dienst ook nog aan de boerenkool, maar het slaat te ver door. Een aantal van hen is niet berekend voor hun taak. Het wordt wel hoog tijd voor een andere taakopvatting bij de mensen die de kantjes er van aflopen en een te sterk risicomijdend gedrag vertonen. Wie niet kan of wil optreden als conducteur, is niet berekend voor zijn taak.

Nou nou, @Thom Regelmatig is te proeven dat u ver van de echte wereld afstaat als wereldverbeteraar. Ook ik kijk er van op dat er weinig gecontroleerd word, maar bekijk dan altijd wel uit realisme.
De wereld in het algemeen, en zeker ook in Nederland is sterk veranderd, de gemiddelde reiziger in Nederland is sterk anders dan in andere landen.
Dit is zo ver doorgeschoten dat ik het heel goed kan begrijpen dat vele conducteurs compleet klaar zijn met een dagelijkse strijd op de trein, welke ze niet (meer) kunnen winnen. 30 jaar of langer in zo'n situatie werken houd niemand vol.
En dan is de keuze snel en makkelijk gemaakt, je past je werkdruk wat aan om nog enigszins ongeschonden je pensioen te halen.
@Thom zou eens een weekje moeten meegaan met een conducteur (waarbij er 40 uur per week door de trein wordt gelopen en "iedereen" wordt gecontroleerd), graag daarna een verslagje......
Reputatie 7
Badge +4
Als je die specifieke Twitterfeed van "mevrouw" leest, zie je, dat ze ook agressief en vervelend is tegen de andere twitteraars (inclusief tegen Robert).

Dus dit lijkt me inderdaad een zaak van "ene gekkie ontmoet andere gekkie".

Desalniettemin had frequente controle dit natuurlijk opgelost. Dan was de Chinese er al uit gegooid nog voordat die man zich tot actie geroepen voelde.

Het is hier wel actie-reactie, maar ja dan is er ook nog de vraag met welk doel film je zoiets, en mogelijk selectief? Het is allemaal nergens voor nodig. Wie kiest voor de stiltecoupé houdt zijn mond en voor wie dat niet wil, is er de gewone coupé. Het is allemaal niet zo moeilijk. Met enige zelfbeperking is het zo opgelost.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Ik zeg niet dat ik overal draconische controles wil (onbetaalbaar) maar dat regels waar onvoldoende draagvlak voor is alleen met draconische controles te handhaven zijn. En dat betekent mijns inziens dat je daarom niet allerlei regels moet invoeren waarvoor dat draagvlak ontbreekt.

Ook sociale controle werkt alleen als een grote meerderheid achter de regels staat. Zo niet, dan haalt iedereen zijn schouders op als de regels worden genegeerd.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Blijft de vraag waarom conducteurs/controleurs bij Arriva, NMBS en DB hun hele werkdag kunnen controleren en die bij NS vrijwel niet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat er vooraf gegaan is aan filmen weten we inderdaad niet, deze "mevrouw" is pas gaan filmen nadat meneer blijkbaar al commentaar op haar geluid had, maar wij zien niet op welke manier hij dit dan deed.
Maar om dan tijdens het filmen ook nog even commentaar bij de beelden in te spreken is natuurlijk olie op het vuur gooien. Meneer heeft dan dus al aangegeven dat ze stil moet zijn en "mevrouw" praat dan vrolijk door ten behoeve van het filmpje en brengt hem ook nog herkenbaar in beeld. Iemand fysiek aanvallen is natuurlijk niet goed te praten maar zij is ook niet bepaald netjes bezig. Ze moet gewoon haar klep houden en hooguit sorry zeggen voor het volume van haar muziek en zachter zetten.
Reputatie 7
Badge +4
De oorzaak ligt in ieder geval bij de mentaliteit maar te doen waar men zin in heeft en geen rekening te houden met anderen die gewoon in rust willen lezen of werken, dan wel geen gezeur om zich heen willen. Dit liep wel wat erg uit de hand.

De opvatting dat men niet in de autonomie aangetast wenst te worden en dat agressief verdedigt, is inmiddels een flinke boosdoener.
Badge
@Jeroen

Ik zeg niet dat ik overal draconische controles wil (onbetaalbaar) maar dat regels waar onvoldoende draagvlak voor is alleen met draconische controles te handhaven zijn. En dat betekent mijns inziens dat je daarom niet allerlei regels moet invoeren waarvoor dat draagvlak ontbreekt.

Ook sociale controle werkt alleen als een grote meerderheid achter de regels staat. Zo niet, dan haalt iedereen zijn schouders op als de regels worden genegeerd.

Dan blijven er maar weinig regels over:

Inbreken mag niet maar gebeurt gewoon, dus wet afschaffen dat we niet mogen inbreken ?
Te hard rijden mag niet maar is niet te handhaven, dus dat ook maar afschaffen ?
Stelen mag niet maar gebeurt ook omdat het niet te handhaven is, ....

.......

Juist, als iedereen nu weer eens zijn/haar mond durft te roeren en iets te zeggen van dingen die eigenlijk gewoon niet kunnen dan komen we langzaam weer ergens waar er weer RESPECT is voor elkaar.

Reageer