Aangevallen in een stiltecoupé


Badge +3
Vooruit dan maar weer...

De stiltecoupé en het nut daarvan als er altijd weer van alles gebeurt!

NS zegt "je mag anderen daar best op aanspreken hoor".. op eigen risico (dat zeggen ze er niet bij) of een HC zoeken (ja waar dan, bij een deur op een halte/station zeker daarheen lopen?).

Dit relaas van een buitenlandse (toeriste?) Maar goed, het is stilletjes en super rustig en dan gebeurt er dit...

https://twitter.com/litotheyin/status/1147607181245784064

Ik hou het bewust even bij een Twitter belevenis (en krijg misschien weer te horen "Robert, al die Twitter dingen horen niet in de Community want dat pikken we intern wel op") maar vind dit wel tekenend voor de sfeer in de stiltecoupé of 1e klas.

"Je mag gerust iemand er op aanspreken" werkt dus niet.

The NS can't investigate further, you should file in a police report as again, you got physically harassed. I do apologize you had to experience this in one of our trains.

En wat de politie daar aan gaat doen is me ook een raadsel. Die man opsporen en een boete of treinverbod of zo? Ik zie het niet gebeuren helaas. De dame in kwestie had gewoon 112 moeten bellen wegens 'assault' vind ik.

Welcome to the Netherlands. Please no audible music in the silence carriage or someone will get angry with you. No problem, happens all the time!

Oké, het filmpje is met heel zachte spraak (mag niet, stilte! opgenomen)... dus moeten de NS of de politie maar bepalen of dat terecht was, en telt als bewijsmateriaal om iets tegen die kerel te kunnen doen.

Edit: Ondertussen heb ik die bekende/verwachte 'ruzie' op Twitter met Webcare weer... over politie en 112 en zo.

37 reacties

Badge +3
Maar goed, waarom alles copieren en alhier herplaatsen. @Robert B Het is een ernstig voorval maar waarom alles telkens hier nogmaals herkauwen.
In mijn ogen gewoon vervelende stemmingmakerij !

Ik had het er al bij gezet in mijn openingsposting. De reden dat ik het hier post is simpelweg vanwege de 'houdbaarheid'. Op Twitter/Facebook/Instagram is het morgen weer oud nieuws zonder dat iemand er iets aan doet verder (of het gelezen heeft toevallig).

Je mag mij vervolgens een stemmingmaker noemen, maar ik vond er nogal wat van op het moment dat ik dit topic postte (nee, ik was er niet bij maar de beelden zijn duidelijk).

Over 'handhaven dan maar?' zijn al te veel topics, en voor wat betreft de stemming(makerij) ben ik misschien de rank Stemmingkoning waard, als @Thom al de hele zeldzame Sfeerkoning rank verdiend heeft ooit 🤣 Daar zijn er maar 2 van volgens mij, met de andere persoon na één post/topic en daarna nooit meer iets van gezien, gehoord of gelezen.

Hoe dan ook, IK krijg voornamelijk positieve feedback/reacties hier en tegen jou (en Thom ook, maar die is geen partij en zegt gewoon waar het op staat) gaan anderen toch best wel vaak tekeer, valt me op.

Maar goed, van mij mag het dus wat wel wat milder soms qua (soms nogal felle) reacties op een persoon. Ikzelf zit er totaal niet mee (99% is positief dus prima) maar er zijn al diverse mensen hier 'weggejaagd' die zeer goede (of best wel goede) input hadden.

Zo, dat wilde ik nog even kwijt. En (off-topic) wees welkom zaterdag in Haarlem trouwens! Hier ongeveer voor wie met de auto komt (en elk uur een trein vanaf Haarlem kan ook).


Zie ook https://nieuws.ns.nl/ns-viert-180-jaar-spoor-met-open-dag-in-haarlem
Reputatie 3
@ReizigerRijssen
Als je je werk niet aan kunt moet je ontslag nemen. Dat is overal zo. Een leraar die de klas niet baas kan, kan zich ook niet de hele dag gaan verschuilen in de lerarenkamer en dan wel salaris opstrijken.

Je kan niet zo sterk zijn om Nederlandse conducteur te zijn, dus worden er minder goede ingezet
Reputatie 7
Badge +3
@ReizigerRijssen
Als je je werk niet aan kunt moet je ontslag nemen. Dat is overal zo. Een leraar die de klas niet baas kan, kan zich ook niet de hele dag gaan verschuilen in de lerarenkamer en dan wel salaris opstrijken.
Reputatie 3


@AbbeyRoad


Blijft de vraag waarom conducteurs/controleurs bij Arriva, NMBS en DB hun hele werkdag kunnen controleren en die bij NS vrijwel niet.
Wel eens in een Duitse of Belgische trein gezeten ?
Dan weet je genoeg, de gemiddelde reiziger is daar compleet anders. Hebben eigenlijk altijd een kaartje, geen grote mond en respect voor de persoon in uniform.
En niet alleen daar, ook in bv Engeland en Zwitserland heb ik in honderden treinritten nog nooit gezien dat een conducteur een kaartje moest schrijven of dat er geneuzel was tussen reiziger en conducteur.
En dan kom je de grens over.......
Kan goed begrijpen dat vele HCs er helemaal klaar mee zijn.
Ik wil best wel een eind meegaan in uw suggestie, dat een NS-trein een gesticht op wielen is. Het filmpje lijkt dat goed te bevestigen.

Echter, ik zit voornamelijk in de trein Antwerpen Berchem - Brussel Nationaal Luchthaven en dat is toevallig ook een Nederlandse trein.

Nederlandse controleur aan boord ? Geen controle. Ook geen 'serviceronde' of wat dan ook. Hoe ik weet dat er een controleur aan boord is ? Omdat die de stations afroept (en het Frans afgrijselijk verhakkelt).

Belgische controleur aan boord ? Die rent zich de benen uit het lijf.

Nochtans zijn het toch echt dezelfde passagiers.

Misschien zijn de HC's er klaar mee, en hebben ze geen puf om ook maar 1 vinger uit te steken, gewend zijnde massaal in elkaar geslagen te worden. De Belg is nog springlevend, ook al hebben ze een werkdag achter de rug, ze kunnen op de reiziger aan. Misschien zijn niet de Nederlandse HC's het probleem, maar de (overigens lang niet altijd allochtone) brutale, slaande en zwartrijdende reiziger het probleem. Vergeet allemaal trouwens niet dat Nederland altijd al vooraan staat qua brutaliteit.
Reputatie 7
Badge +4
Ik zit vanaf de Nederlandse Randstad in dezelfde trein en ik ben meer van België gaan houden. Het is merkwaardig dat Belgische conducteurs controle kennelijk wel vanzelfsprekend vinden. Ik wil wel opmerken dat de controle in de ICBrussel, ook op het Nederlandse traject, toch nog veel strakker is dan in de rest van Nederland. Het is ook een grenstraject, daar is altijd wat extra aandacht nodig.
Ik word nagenoeg altijd, en ook vrij nauwkeurig gecontroleerd.

We dwalen af van het oorspronkelijke onderwerp.
Badge


Nederlandse controleur aan boord ? Geen controle. Ook geen 'serviceronde' of wat dan ook. Hoe ik weet dat er een controleur aan boord is ? Omdat die de stations afroept (en het Frans afgrijselijk verhakkelt).

En hoe weet u zeker dat het niet de machinist is die de stations omroept ? In Nederland roept de machinist ook op veel trajecten nml. de stations om.
Reputatie 6

@AbbeyRoad

Blijft de vraag waarom conducteurs/controleurs bij Arriva, NMBS en DB hun hele werkdag kunnen controleren en die bij NS vrijwel niet.
Wel eens in een Duitse of Belgische trein gezeten ?
Dan weet je genoeg, de gemiddelde reiziger is daar compleet anders. Hebben eigenlijk altijd een kaartje, geen grote mond en respect voor de persoon in uniform.
En niet alleen daar, ook in bv Engeland en Zwitserland heb ik in honderden treinritten nog nooit gezien dat een conducteur een kaartje moest schrijven of dat er geneuzel was tussen reiziger en conducteur.
En dan kom je de grens over.......
Kan goed begrijpen dat vele HCs er helemaal klaar mee zijn.


Ik wil best wel een eind meegaan in uw suggestie, dat een NS-trein een gesticht op wielen is. Het filmpje lijkt dat goed te bevestigen.

Echter, ik zit voornamelijk in de trein Antwerpen Berchem - Brussel Nationaal Luchthaven en dat is toevallig ook een Nederlandse trein.

Nederlandse controleur aan boord ? Geen controle. Ook geen 'serviceronde' of wat dan ook. Hoe ik weet dat er een controleur aan boord is ? Omdat die de stations afroept (en het Frans afgrijselijk verhakkelt).

Belgische controleur aan boord ? Die rent zich de benen uit het lijf.

Nochtans zijn het toch echt dezelfde passagiers.
Reputatie 7
Badge

Dat moet je ontslag nemen en een andere baan zoeken. Wat denk je dat er in het bedrijfsleven gebeurt als je "er klaar mee bent" en daarom weigert te werken?


Ja dit vind ik ook. Uiteindelijk begind het bij de conducteur.
Als een conducteur al niks durft te zeggen...hoezo moeten wij reizigers dat dan wel doen.
De conducteur hoort toch voor de veiligheid te zorgen om te beginnen.😌
Reputatie 7
Badge +3
Kan goed begrijpen dat vele HCs er helemaal klaar mee zijn.
Dat moet je ontslag nemen en een andere baan zoeken. Wat denk je dat er in het bedrijfsleven gebeurt als je "er klaar mee bent" en daarom weigert te werken?
Reputatie 7
Badge +3
Dan blijven er maar weinig regels over:

Inbreken mag niet maar gebeurt gewoon, dus wet afschaffen dat we niet mogen inbreken ?
Te hard rijden mag niet maar is niet te handhaven, dus dat ook maar afschaffen ?
Stelen mag niet maar gebeurt ook omdat het niet te handhaven is, ....

Flauwekul argument. Ik heb het over regels waar weinig draagvlak voor bestaat en ik ken niemand die inbreken of stelen wil toestaan.
Reputatie 7
Badge +2

.En niet alleen daar, ook in bv Engeland en Zwitserland heb ik in honderden treinritten nog nooit gezien dat een conducteur een kaartje moest schrijven of dat er geneuzel was tussen reiziger en conducteur.


In 2017 heeft de SBB in Zwitserland 440.000 boetes voor zwartrijden uitgedeeld en dat is maar een fractie van het aantal mensen dat daadwerkelijk heeft zwartgereden.

https://zueriost.ch/busfahrer-und-kontrolleure-werden-beschimpft-und-geschlagen/1054790

Elke twee tot drie dragen is er een (gewelds)incident met een conducteur.

Vrijwel elke trein heeft (helaas noodzakelijkerwijs) ook camerabewaking en 's avonds en in het weekend hebben de treinen in en rond de stedelijke gebieden standaard twee man beveiliging mee. Alcohol mag al geruime tijd na 22.00 niet meer worden verkocht op stations in Zwitserland om de overlast op de stations en in treinen te beperken.

Het is over de grens, aan de andere kant dan, ook niet altijd beter...
Reputatie 7
Badge
@AbbeyRoad
Blijft de vraag waarom conducteurs/controleurs bij Arriva, NMBS en DB hun hele werkdag kunnen controleren en die bij NS vrijwel niet.


Wel eens in een Duitse of Belgische trein gezeten ?
Dan weet je genoeg, de gemiddelde reiziger is daar compleet anders. Hebben eigenlijk altijd een kaartje, geen grote mond en respect voor de persoon in uniform.
En niet alleen daar, ook in bv Engeland en Zwitserland heb ik in honderden treinritten nog nooit gezien dat een conducteur een kaartje moest schrijven of dat er geneuzel was tussen reiziger en conducteur.
En dan kom je de grens over.......
Kan goed begrijpen dat vele HCs er helemaal klaar mee zijn.
Badge
@Jeroen

Ik zeg niet dat ik overal draconische controles wil (onbetaalbaar) maar dat regels waar onvoldoende draagvlak voor is alleen met draconische controles te handhaven zijn. En dat betekent mijns inziens dat je daarom niet allerlei regels moet invoeren waarvoor dat draagvlak ontbreekt.

Ook sociale controle werkt alleen als een grote meerderheid achter de regels staat. Zo niet, dan haalt iedereen zijn schouders op als de regels worden genegeerd.

Dan blijven er maar weinig regels over:

Inbreken mag niet maar gebeurt gewoon, dus wet afschaffen dat we niet mogen inbreken ?
Te hard rijden mag niet maar is niet te handhaven, dus dat ook maar afschaffen ?
Stelen mag niet maar gebeurt ook omdat het niet te handhaven is, ....

.......

Juist, als iedereen nu weer eens zijn/haar mond durft te roeren en iets te zeggen van dingen die eigenlijk gewoon niet kunnen dan komen we langzaam weer ergens waar er weer RESPECT is voor elkaar.
Reputatie 7
Badge +4
De oorzaak ligt in ieder geval bij de mentaliteit maar te doen waar men zin in heeft en geen rekening te houden met anderen die gewoon in rust willen lezen of werken, dan wel geen gezeur om zich heen willen. Dit liep wel wat erg uit de hand.

De opvatting dat men niet in de autonomie aangetast wenst te worden en dat agressief verdedigt, is inmiddels een flinke boosdoener.
Reputatie 7
Badge +3
Wat er vooraf gegaan is aan filmen weten we inderdaad niet, deze "mevrouw" is pas gaan filmen nadat meneer blijkbaar al commentaar op haar geluid had, maar wij zien niet op welke manier hij dit dan deed.
Maar om dan tijdens het filmen ook nog even commentaar bij de beelden in te spreken is natuurlijk olie op het vuur gooien. Meneer heeft dan dus al aangegeven dat ze stil moet zijn en "mevrouw" praat dan vrolijk door ten behoeve van het filmpje en brengt hem ook nog herkenbaar in beeld. Iemand fysiek aanvallen is natuurlijk niet goed te praten maar zij is ook niet bepaald netjes bezig. Ze moet gewoon haar klep houden en hooguit sorry zeggen voor het volume van haar muziek en zachter zetten.
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
Blijft de vraag waarom conducteurs/controleurs bij Arriva, NMBS en DB hun hele werkdag kunnen controleren en die bij NS vrijwel niet.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Ik zeg niet dat ik overal draconische controles wil (onbetaalbaar) maar dat regels waar onvoldoende draagvlak voor is alleen met draconische controles te handhaven zijn. En dat betekent mijns inziens dat je daarom niet allerlei regels moet invoeren waarvoor dat draagvlak ontbreekt.

Ook sociale controle werkt alleen als een grote meerderheid achter de regels staat. Zo niet, dan haalt iedereen zijn schouders op als de regels worden genegeerd.
Reputatie 7
Badge +4
Als je die specifieke Twitterfeed van "mevrouw" leest, zie je, dat ze ook agressief en vervelend is tegen de andere twitteraars (inclusief tegen Robert).

Dus dit lijkt me inderdaad een zaak van "ene gekkie ontmoet andere gekkie".

Desalniettemin had frequente controle dit natuurlijk opgelost. Dan was de Chinese er al uit gegooid nog voordat die man zich tot actie geroepen voelde.



Het is hier wel actie-reactie, maar ja dan is er ook nog de vraag met welk doel film je zoiets, en mogelijk selectief? Het is allemaal nergens voor nodig. Wie kiest voor de stiltecoupé houdt zijn mond en voor wie dat niet wil, is er de gewone coupé. Het is allemaal niet zo moeilijk. Met enige zelfbeperking is het zo opgelost.
Reputatie 7
Badge
Dat zou inderdaad een goed begin zijn, al moeten we de vele goeden niet te na doen. Er zijn te veel die agressie mijden door te veel toe te laten. Dat kan in een enkel geval wijs zijn, de man wil na zijn dienst ook nog aan de boerenkool, maar het slaat te ver door. Een aantal van hen is niet berekend voor hun taak. Het wordt wel hoog tijd voor een andere taakopvatting bij de mensen die de kantjes er van aflopen en een te sterk risicomijdend gedrag vertonen. Wie niet kan of wil optreden als conducteur, is niet berekend voor zijn taak.

Nou nou, @Thom Regelmatig is te proeven dat u ver van de echte wereld afstaat als wereldverbeteraar. Ook ik kijk er van op dat er weinig gecontroleerd word, maar bekijk dan altijd wel uit realisme.
De wereld in het algemeen, en zeker ook in Nederland is sterk veranderd, de gemiddelde reiziger in Nederland is sterk anders dan in andere landen.
Dit is zo ver doorgeschoten dat ik het heel goed kan begrijpen dat vele conducteurs compleet klaar zijn met een dagelijkse strijd op de trein, welke ze niet (meer) kunnen winnen. 30 jaar of langer in zo'n situatie werken houd niemand vol.
En dan is de keuze snel en makkelijk gemaakt, je past je werkdruk wat aan om nog enigszins ongeschonden je pensioen te halen.
@Thom zou eens een weekje moeten meegaan met een conducteur (waarbij er 40 uur per week door de trein wordt gelopen en "iedereen" wordt gecontroleerd), graag daarna een verslagje......
Reputatie 6
Als je die specifieke Twitterfeed van "mevrouw" leest, zie je, dat ze ook agressief en vervelend is tegen de andere twitteraars (inclusief tegen Robert).

Dus dit lijkt me inderdaad een zaak van "ene gekkie ontmoet andere gekkie".

Desalniettemin had frequente controle dit natuurlijk opgelost. Dan was de Chinese er al uit gegooid nog voordat die man zich tot actie geroepen voelde.
Badge
Helaas dat jij er zo over denkt Tamzin, het zou juist zo moeten zijn dat de sociale controle al zijn ding doet inzake het roken op de juiste plek en ook het stil zijn in de stilte coupe. Maar helaas merk je steeds meer dat mensen in het algemeen niets meer durven te zeggen over de dingen die niet juist zijn, daar zit hem denk ik het grootste probleem.

Als de ouderwetse sociale controle meer terug is dan gaan ook dit soort dingen beter.

Maar jij ziet liever op elke straathoek, in elke treincoupe en op elk perron een agent, V&S medewerker of toezichthouder om de regels af te dwingen met boetes. Alleen kan ik dat dan niet rijmen met de opmerking over de enorme belastingdruk die je eerder in dit topic maakte, want juist die zal toenemen met meer toezicht.

En het draagvlak voor niet roken in de trein, nou enkele weken geleden heb ik nog 2 mensen betrapt op roken IN de trein, dus ook wat dat onderwerp betreft zijn er mensen die de regels niet respecteren en .... hebben aan hun medemens.

Daar schort het gewoon heel duidelijk aan in onze hedendaagse beschaving, RESPECT voor de medemens en rekening houden met elkaar.
Reputatie 7
Badge +3
Een stilte coupe moet gerespecteerd worden door een ieder die er zit en zie je het een keer over het hoofd (mij zelf ook gebeurt) en je wordt er fatsoenlijk op aangesproken dan zul je je moeten aanpassen of verkassen.
Leuk hoe het zou moeten, maar als het draagvlak voor regels onvoldoende is krijg je dat respect gewoon niet en kun je de regels eventueel alleen met draconische controles en boetes proberen af te dwingen.

Een substantieel deel van de reizigers vindt een rookverbod op het perron of een stiltecoupe grote flauwekul en is niet van plan dat soort zaken goedschiks te respecteren. Anderzijds is er wel draagvlak voor niet roken in de trein en dat zie je dus ook niemand doen, ook als er geen controle is.

Daarnaast zien mensen ook dat een groot deel van conducteurs de hele dag onvindbaar is en als ze een keer wel zichtbaar zijn toch niet optreden omdat ze geïnstrueerd zijn om conflicten uit de weg te gaan.
Reputatie 7
Badge
Mee eens inderdaad. Het schoort tegenwoordig sowieso aan fatsoen en respect.
Respect en fatsoen is helaas ver te zoeken tegenwoordig, en dus uiteraard ook in de trein.
Badge
Maar het begint hier allemaal toch echt met de mens die geen respect meer lijkt te hebben voor de andere mens. Een stilte coupe moet gerespecteerd worden door een ieder die er zit en zie je het een keer over het hoofd (mij zelf ook gebeurt) en je wordt er fatsoenlijk op aangesproken dan zul je je moeten aanpassen of verkassen.

Helaas is dit filmpje niet het hele verhaal natuurlijk wat zich daar heeft afgespeeld, want om welke reden ga jij als passagier met muziek op wat hoorbaar is buiten je oordopjes dan de andere passagier filmen ??

Aangezien er niet duidelijk is wat er zich hier allemaal heeft afgespeeld kunnen we hier ook geen oordeel trekken over de vrouw of man die hier bij betrokken is geweest. Helaas heeft deze trein geen camera's in de coupe dus daar is ook niets aan te herleiden.

Dit stukje filmmateriaal is slechts een momentopname nadat er al wat is gebeurt.
Reputatie 7
Badge +4
Dat zou inderdaad een goed begin zijn, al moeten we de vele goeden niet te na doen. Er zijn te veel die agressie mijden door te veel toe te laten. Dat kan in een enkel geval wijs zijn, de man wil na zijn dienst ook nog aan de boerenkool, maar het slaat te ver door. Een aantal van hen is niet berekend voor hun taak. Het wordt wel hoog tijd voor een andere taakopvatting bij de mensen die de kantjes er van aflopen en een te sterk risicomijdend gedrag vertonen. Wie niet kan of wil optreden als conducteur, is niet berekend voor zijn taak.

De echte oorzaak wordt natuurlijk gevormd door de mensen die agressie vertonen uit eigenbelang, en weten dat ze daar mee weg komen. Met een te geringe handhaving stimuleer je juist agressie.

Een omslag waarbij de pakkans waarschijnlijk is, lijkt me al een mooie eerste doelstelling. Nu is het de uitkomst van het beleid om het onbetaald rijden in feite te faciliteren. 100 procent pakkans lukt niet, maar het kan veel beter dan nu. In België en Duitsland is het geen probleem, het moet hier ook kunnen. Een goede gastheer houdt ongenode gasten buiten.


Dit soort gedrag, in dit geval in de stiltecoupé, lijkt natuurlijk nergens naar. Het is al lang geen minderhedengedrag meer.

Reageer