aankondiging Sprinter onduidelijk

• 16 augustus 2015
  • 8 reacties
  • 329 Bekeken

Ik nam vanochtend zaterdag 15 aug 2015 samen met mijn moeder de sprinter uit Weesp vertrek 9:51 u richting Amsterdam CS. En ik hoorde in de sprinter deze aankondigen. Vaak zijn het standaard berichten die je in de trein hoort, althans in de sprinter. "Goedemorgen, over enkele ogenblikken station Amsterdam Centraal. Hier kunt u overstappen voor de richting Schiphol, Haarlem, Alkmaar en Hoorn. Op dit station kunt u overstappen op het metronetwerk van Amsterdam. Deze sprinter rijdt verder door naar Schiphol en Hoofddorp." Ik hoorde Schiphol wel degelijk 2x omroepen. Eerst wordt er gezegd dat je voor Schiphol moet overstappen, maar blijkbaar kan je gewoon blijven zitten, zeker als je bijvoorbeeld in Diemen bent ingestapt. Ik vind het heel erg slordig van de NS. Als jullie willen gaan verbeteren doe het dan ook graag in het Engels, please! Het gaat om treinserienummer 5800.

8 reacties

Reputatie 5
Badge
Eigenlijk spelen hier een aantal problemen.

Allereerst: vanuit Weesp reis je naar Schiphol het snelst met de rechtsstreekse sprinter naar Hoofddorp via Amsterdam Zuid. Er rijdt ook een sprinter via Amsterdam Centraal naar Schiphol en Hoofddorp, maar die doet er bijna een kwartier langer over. Die sprinter is ook helemaal niet bedoeld om van Weesp naar Hoofddorp te reizen, maar die treinroute is ontstaan doordat toevalligerwijs de sprinter Hoofddorp - Amsterdam Centraal en Amsterdam Centraal - Ameersfoort aan elkaar zijn gekoppeld omdat dit logistiek beter uitkomt. Op de borden in Weesp zou moeten staan:

Spoor 6: Sprinter Hoofddorp via Diemen Zuid, Duivendrecht, Rai, Amsterdam Zuid en Schiphol
Spoor 5: Sprinter Amsterdam Centraal via Diemen, Science Park en Muiderpoort (rijdt verder naar Sloterdijk en Lelylaan)

Op die manier is het duidelijk en toch volledig. Echter, NS moet in het InfoPlus systeem (dat de borden aanstuurt) maatwerk toepassen om deze tekst op de borden te krijgen. Dat het wel kan blijkt uit de sprinter Den Haag - Schiphol - Hilversum - Utrecht. Die staat in Utrecht aangekondigd als sprinter naar Weesp, vanaf Hilversum staat er pas sprinter naar Den Haag. Zoiets moet ook voor de eerdergenoemde sprinters bij Weesp gedaan worden. En eigenlijk ook voor nog veel meer treinen in Nederland waarbij de eindbestemming niet logisch is.

Het tweede probleem is de omroep. Die is zo standaard, dat het vaker onjuist dan juist is. Hier ligt de schone taak voor de conducteur om handmatig om te roepen wat wel juist is. Maar ik heb af en toe het idee dat de meeste conducteur hier met de pet naar gooien of het simpelweg niet weten omdat ze op zo veel trajecten in het land worden ingezet (men wil geen rondje om de kerk) dat men niet lokaal bekend is met alle relevante aansluitingen. Wat in hun railpocket (handcomputertje) staat is vaak bijna net zo onvolledig en onjuist als de automatische omroep.
Ik ga zelf ook tegenwoordig alleen zo als er in de Amsterdam ArenA voetbal worden gespeeld, reis ik toch op die manier maar met een boog omheen (ik ben eigenlijk meer Voetbal fan van een andere club, maar dat hou ik liever voor mezelf) Van de week had ik bij Amsterdam Zuid ook daadwerkelijk een naar gevoel over gehouden doordat iemand daar van plan was zelfmoord te gaan plegen en ook daadwerkelijk expres onder de trein wil komen. Ik was op dat moment heel erg emotioneel. Maar wat doe je eigenlijk eraan? Niets!
Badge
Dag allen, dank voor jullie feedback. Als ik het goed begrijp zijn de omroepberichten in de Sprinter onduidelijk of onjuist. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Reisinformaties en omroepberichten moeten duidelijk en correct zijn. Ik zet het signaal van jullie ook door.
Goedemorgen iedereen,

Duidelijk signaal. @Sneltram, bedankt voor je uitgebreide en zeer duidelijke toelichting. Erg leerzaam, ook voor mij!

Dit gaat duidelijk om een dieperliggend probleem: de omroep is niet altijd goed, maar ook de informatie voor het treinpersoneel is soms onjuist of onvolledig. Beiden zeer belangrijke signalen, voor zowel mijn collega's en de reizigers. Wat ik aan jullie wil vragen:
- merk je als reiziger foutieve informatie (of twijfel je door gebrek aan duidelijkheid): meld dit aan de conducteur.
- merk je als treinpersoneel dat iets niet klopt: meldt dit bij je leidinggevende/supervisor.

Ik ga zelf ook aan de slag met dit signaal, al kan ik helaas niet garanderen dat daar iets op korte termijn mee wordt gedaan. Ik ga contact opnemen met een collega die op de trein werkt, en kijken hoe we dit signaal goed de organisatie in kunnen brengen.
@Sivan NS het gaat om de Sprinters die uit Amersfoort komen. De digitale borden geven wisselende Eindbestemming aan. In Hilversum staat dat de sprinter naar Hoofddorp gaan via Amsterdam CS. In Weesp staat erop de borden erbij vermeld dat de treinen tot Amsterdam Centraal gaan (dat is dezelfde trein) In Amsterdam staat Hoofddorp als Eindbestemming. En ook de Reisplanner geeft echt duidelijk aan dat dezelfde sprinters vanuit Amersfoort via Amsterdam CS naar Hoofddorp rijden. Ik denk dat op die manier heel erg verwarrend is voor zowel het NS personeel als voor de reizigers. Vorig jaar stond er op alle digitale borden zowel Amersfoort, Hilversum en noem maar op dat die Sprinter naar Amsterdam Lelylaan gaat als Eindbestemming. Maar in Amsterdam CS staat Hoofddorp als Eindbestemming. Het zou wel misschien aan mij kunnen liggen misschien ben ik wel zo dom? Maar het is nooit echt helder geweest wat de juiste Eindbestemming van deze treinen zijn. (Daarmee bedoel ik op de digitale borden die boven de perrons hangen, vroeger het CTA genoemd). In de Sprinters staat meestal Hoofddorp als Eindbestemming en dat die treinen via Amsterdam CS rijden. Op Schiphol spoor 3 staat sprinter Amersfoort via Amsterdam CS.
Bekend verhaal inderdaad, niet ieder systeem is goed ingericht op het feit dat men bij bepaalde treinen de eindbestemming knipt om te voorkomen dat reizigers een enorm eind omreizen.
Reputatie 1
Badge
Wat ik merkwaardig vindt is, dat Moderatoren van NS-die toch geacht worden kennis te hebben van allerlei bedrijsprocessen?-zelf niet eens goed weten wat er speelt in het bedrijf waarvoor ze werken. Lijken de conducteurs wel-Loes&Co uit gezonderd.
Overigens wordt deze trein in Diemen als naar Hoofddorp op de screens gezet.
In Weesp is het vaak zeer verwarrdend dat er soms 2 treinen naar Hooffdorp aan beide zijden van het perron staan aangekondigd..........met aan andere reisweg.
@Srt, het klopt dat treinpersoneel over dit soort zaken meer weet dan wij als moderator, dat lijkt mij ook niet meer dan logisch. Andersom kunnen wij hen weer helpen met vragen over bijvoorbeeld incasso's of andere klantenservice-gerelateerde zaken. Zo helpen we elkaar (en ik vind het ook heel prettig dat dit gebeurt op dit forum!).

Reageer