aankondigingen in stiltecoupe storend

• Sprinter
  • 4 reacties
Zou het mogelijk zijn om de aankondigingen in de stiltecoupe uit te zetten? De meeste treinen hebben toch schermen waar alles op staat. Misschien is het mogelijk om de conducteur de keuze te geven, dus als er echt iets is, dat hij/zij dan wel kan omroepen in deze stiltezone. Zeer storende luidsprekers op een onacceptabel volume.

13 reacties

Waarschijnlijk heeft NS het weer met blinden te doen. Gehandicapte mensen krijgen veel aandacht bij NS.
Badge
De omroep is voor de mensen welke niet zo bekend zijn op routes en degene onder ons die nog niet zo handig zijn met allerlei app's op de telefoon. Daarnaast wil je ook niet weten hoeveel van de 30- generatie bij het treinpersoneel of walpersoneel komen met vragen welke trein ze moeten hebben en hoe ze ergens kunnen komen.

Daarnaast wordt de omroep ook gebruikt om reizigers te informeren over andere dingen zoals redenen van vertraging of (komende) werkzaamheden en bij werkzaamheden worden ook omreis mogelijkheden genoemd.

Voor de 1 is de omroep een ergernis en toch is de roep om informatie vanuit de reizigers groot.
Reputatie 7
Badge +4
Het punt is natuurlijk wel dat er regelmatige en incidentele reizigers zijn. Dan is er een verschil in behoefte en ik zie het probleem niet dat blinden op deze wijze toch de informatie krijgen. Persoonlijk zou ik niet ongelukkig zijn met de luidsprekers uit in de stiltecoupé. In de praktijk verandert de inrichting van de treinen niet zo snel. Het niet omroepen kan ook weer onrust geven.
Reputatie 6
Badge
Waarschijnlijk heeft NS het weer met blinden te doen. Gehandicapte mensen krijgen veel aandacht bij NS.

Ik zie regelmatig mensen met een gezichtsbeperking reizen. Ik heb veel respect voor hun zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Als de omroepen hierbij helpen, top!
(Ook al vind ik persoonlijk die omroepen doorgaans overbodig.)

Overigens wil ik blinden ook graag hulp aanbieden, maar het is mij nooit duidelijk of dit gewaardeerd wordt of niet. Heeft bijvoorbeeld een conducteur hier een idee over? Zelf zou het mij prettig lijken geholpen te worden, maar ik heb de indruk dat men graag zelfredzaam wil zijn.
Reputatie 7
Badge +2
Altijd fijn dat er mensen zijn die begaan zijn met de gehandicapte medemens, daar zouden we er veel meer van moeten hebben.....
Reputatie 7
Badge +2
Overigens wil ik blinden ook graag hulp aanbieden, maar het is mij nooit duidelijk of dit gewaardeerd wordt of niet. Heeft bijvoorbeeld een conducteur hier een idee over? Zelf zou het mij prettig lijken geholpen te worden, maar ik heb de indruk dat men graag zelfredzaam wil zijn.

Je kunt natuurlijk altijd vragen of je kunt helpen. Of aanbieden iemand naar een treindeur te leiden wanneer je ziet dat iemand daar moeite mee heeft.
Zo staat er bijna iedere ochtend een blinde man op het station waar ik opstap en ik denk dat ik hem nu al zeker 3 jaar naar de dichtstbijzijnde deur leidt. Het begon ermee dat ik hem een aantal keer lang zag zoeken naar een deur en dat iedereen gewoon straal langs hem liep, een volgende dag bood ik aan te helpen wat hij ok vond.
Afgezien van dat maken we 's morgens gezellig een praatje over van alles en nog wat, over het weer, hoe het weekend was, misschien over wat kleine dingen op werk of thuis, gewoon dagelijks forenzen onder elkaar, alleen hij is toevallig blind.
Reputatie 3
De NS maakt meedenken met gehandicapten een sport, en dat is goed, maar het gaat vaak wel ten koste van anderen terwijl dat zeker niet hoeft. De omroepen zijn vaak onnodig lang en gedetailleerd en er is met de app, de informatieschermen en de digitale vertrekborden op het station nog weinig bestaansrecht voor. Ik hoor er steeds vaker kritiek op, ik heb er zelf steeds vaker last van, dus ik denk dat ze uiteindelijk wel moeten gaan verdwijnen. Als het in de trein en op het perron te vinden is, en als je het zelf met een paar tikken op je telefoon kunt vinden, dan moet je doof, stom én blind zijn om iets aan de omroep te hebben.
Reputatie 6
Badge

Overigens wil ik blinden ook graag hulp aanbieden, maar het is mij nooit duidelijk of dit gewaardeerd wordt of niet. Heeft bijvoorbeeld een conducteur hier een idee over? Zelf zou het mij prettig lijken geholpen te worden, maar ik heb de indruk dat men graag zelfredzaam wil zijn.Je kunt natuurlijk altijd vragen of je kunt helpen. Of aanbieden iemand naar een treindeur te leiden wanneer je ziet dat iemand daar moeite mee heeft.
Zo staat er bijna iedere ochtend een blinde man op het station waar ik opstap en ik denk dat ik hem nu al zeker 3 jaar naar de dichtstbijzijnde deur leidt. Het begon ermee dat ik hem een aantal keer lang zag zoeken naar een deur en dat iedereen gewoon straal langs hem liep, een volgende dag bood ik aan te helpen wat hij ok vond.
Afgezien van dat maken we 's morgens gezellig een praatje over van alles en nog wat, over het weer, hoe het weekend was, misschien over wat kleine dingen op werk of thuis, gewoon dagelijks forenzen onder elkaar, alleen hij is toevallig blind.

Klopt, zo zie ik dat ook, maar kreeg het idee naar een paar afwijzingen, dat het niet nodig is/lijkt te zijn. Ik ga het weer eens proberen! 🙂
Badge
De NS maakt meedenken met gehandicapten een sport, en dat is goed, maar het gaat vaak wel ten koste van anderen terwijl dat zeker niet hoeft. De omroepen zijn vaak onnodig lang en gedetailleerd en er is met de app, de informatieschermen en de digitale vertrekborden op het station nog weinig bestaansrecht voor. Ik hoor er steeds vaker kritiek op, ik heb er zelf steeds vaker last van, dus ik denk dat ze uiteindelijk wel moeten gaan verdwijnen. Als het in de trein en op het perron te vinden is, en als je het zelf met een paar tikken op je telefoon kunt vinden, dan moet je doof, stom én blind zijn om iets aan de omroep te hebben.
Er vanuit gaande dat we in die tijd dat de omroep verdwijnt geen visueel gehandicapte reizigers meer hebben neem ik aan. :D

Zelf kijk ik als machinist even uit mijn deur of alles goed gaat als ik bij het binnenrijden van een station een minder valide in een rolstoel o.i.d. of een visueel gehandicapte reiziger zie staan. Als ik zie dat er problemen zijn dan kan ik of de Hc dan even helpen indien nodig.

Over het algemeen redden visueel gehandicapten zich vrij goed is mijn ervaring in/bij de trein.
Reputatie 1

Ik zie regelmatig mensen met een gezichtsbeperking reizen. Ik heb veel respect voor hun zelfstandigheid en doorzettingsvermogen. Als de omroepen hierbij helpen, top!
(Ook al vind ik persoonlijk die omroepen doorgaans overbodig.)

Mijn idee? Nou hier komt ie het is een combinatie van verschillende dingen,
1 geen omroep maar een plingel in de stiltecoupé die reizigers attendeert we naderen het volgende station.
2 een scherm met de nodige info aka obis scherm.
3. Eenieder en niet alleen de hc kan een reiziger met een zichtbeperking vertellen welk station we zijn als ze daar niet zeker van zijn want ook zij kunnen een vragende gezichtsuitdrukking hebben ;)

Voíla probleem opgelost toch? :)

Oh en nog even iets, de omroep moet zeker blijven maar in de stiltecoupé vind ik bovenstaande een mooie oplossing.
Reputatie 1
Zou het aanpassen van het volume ook niet al enorm helpen? Zeker in de ICM en DDZ treinstellen wil de omroep soms erg storend zijn en zou een stillere omroep ook al goed hoorbaar zijn. Je zou dan dus de aanpassingen moeten maken dat de luidsprekers in de stilte coupes stiller zijn dan die in andere ruimtes.

Daarnaast zou de NS eens ten rade moeten gaan wat het personeel en de automatische systemen moeten omroepen. In sommige treinen wordt er om de paar minuten een heel verhaal gehouden. Door de automatische systemen in de sprinters en ook door de HC's in andere treinen. Een minutenlange omroep wat de volgende stop is, waar de trein nog meer naartoe gaat, hoe laat de trein op hetvolgende station is en wat voor een wonder het is dat de trein op tijd is (ook al is deze vertraagd). Dan moet er ook nog aan alle reizigers verteld worden dat er uitgeheckt moet worden, alsof uitstappende reizigers zich dat nog van de omroep herinneren tegen de tijd dat ze de paaltjes gevonden hebben. In de FLIRT sprinters is het pas echt erg. Daar staat het volume zo hoog en duurt de omroep ook zo lang dat ik me afvraag bij hoeveel forensen de NS al gehoorschade heeft toegebracht.
Badge
Dat de omroep soms veel te lang is ben ik met je eens maar probleem is dan wat er wel en niet omgeroepen moet worden. Ik denk zelf dat het omchecken en in- en uitchecken inmiddels wel geschrapt mag worden uit de omroep en ook soms de gehele opsomming van alle stations waar we gaan stoppen, hier zou je misschien net als de sprinter de eerstvolgende stations en het eindstation alleen maar kunnen omroepen.

En dan heb je ook de hc die met alle goede bedoelingen bij vertrek omroept waar de trein heen gaat en dat iedereen welkom is, als je dan hoort dat je de verkeerde trein hebt genomen ben je al te laat dus behalve het welkom heten van mensen zou die omroep niet perse hoeven wat mij betreft. Als je dan toch verkeerd bent ingestapt zit je je tot het eerstvolgende station te ergeren omdat je niet goed hebt opgelet en dat is toch ook zonde van je energie. De omroep voor aankomst is dan vroeg genoeg om je te gaan ergeren, toch??

De omroep weghalen uit de stiltecoupes zal niet gebeuren verwacht ik aangezien de omroep ook tot de veiligheidssystemen hoort als er bijvoorbeeld geëvacueerd moet worden en er instructies omgeroepen moeten worden. Dan is het toch belangrijk dat iedereen dit meekrijgt.

Het volume van de omroep heeft heel erg te maken met hoe hard er in de microfoon gepraat wordt en hoe ver dat van de microfoon af is.
Reputatie 1
De omroep weghalen uit de stiltecoupes zal niet gebeuren verwacht ik aangezien de omroep ook tot de veiligheidssystemen hoort als er bijvoorbeeld geëvacueerd moet worden en er instructies omgeroepen moeten worden. Dan is het toch belangrijk dat iedereen dit meekrijgt.

Het volume van de omroep heeft heel erg te maken met hoe hard er in de microfoon gepraat wordt en hoe ver dat van de microfoon af is.

Dat is zeer eenvouding op te lossen. Er zijn meerdere bedrijven die oplossingen hebben voor dergelijke omroepsystemen als aanwezig zijn in treinen. Deze kunnen bijvoorbeeld het ingesproken geluid filteren van onnodige geluiden, op een bepaald volume brengen zodat deze ongeacht de inspraakvolume altijd op een bepaald ingesteld volume hoorbaar is. Dergelijke systemen worden ook al reeds in nieuwe treinen aangebracht door enkele treinbouwers binnen Europa, waaronder door Alstom en Stadler. Ik neem aan dat het bedrijf RUF, welke dit soort software al op de markt heeft, wel bekend is bij bepaalde machinisten.

Daarnaast zouden dergelijke systemen erg handig zouden zijn juist als veiligheidssysteem. Het omroepsysteem is onderdeel van het veiligheidsstelsel voor de trein. Maar veel reizigers hebben onderhand weinig meer met die omroep. De oordoppen zijn vaak in en de aandacht ligt alles behalve bij de omroepen. Daarnaast is in bepaalde gevallen ook juist de omroep weer niet hoorbaar, het tegenovergestelde van probleem van de topicstarter. Hoe vaak komt het wel niet voor dat er mensen de omroepen niet hebben gehoord en dat medewerkers nog individueel de aandacht van reizigers moeten gaan trekken? Denk bijvoorbeeld aan de momenten voor het afrangeren. De NS zou eens moeten gaan denken aan een oplossing voor dit, want met een beter omroepsysteem zouden veel problemen en irritaties kunnen worden opgelost. Denk bijvoorbeeld aan een systeem dat meerdere standen kent. Een normale omroepsystelling waarbij zoals genoemd het volume in de stiltecoupes lager is. Daarnaast een instelling voor belangrijke situaties, waarbij bijvoorbeeld een extra en opvallende toon te horen is voor de omroep.

Reageer