beantwoord

aanmelden via de treinreis

• 16 November 2020
  • 14 reacties
  • 534 Bekeken

Reputatie 2

Geachte NS

Ik ga 3 trajecten nemen via 1 treinreis dus 3x overstappen.

Hoe moet ik deze reis nu aanmelden is mijn vraag.

Vr gr

icon

Beste antwoord door bosschebol 17 November 2020, 09:35

Alleen je begin en eindstation invullen in de aanmeld website en daar de juiste reis selecteren. 

als je 3 losse reizen maakt dus inclusief tussenstops dan 3 losse reizen aanmelden

Bekijk origineel

14 reacties

Alleen je begin en eindstation invullen in de aanmeld website en daar de juiste reis selecteren. 

als je 3 losse reizen maakt dus inclusief tussenstops dan 3 losse reizen aanmelden

Reputatie 2

Bedankt.

Badge +3

Volgens mij kan je tegenwoordig de hele reis (inclusief overstappen) in één keer registreren.

En ik las ook dat de aanmeldservice (Treinwijzer.ns.nl) nu ook landelijk is, maar of dat dan ook geldt bij andere vervoerders weet ik niet. Dat landelijk ging namelijk over een uitbreiding van een test die eerst o.a. was voor naar Zandvoort…

Een reis voor meerdere personen aanmelden kan ook, door elke persoon met eigen chipkaartnummer te registreren (plus maximaal één persoon met een ander vervoerbewijs zoals een e-ticket of los kaartje).

Reputatie 7
Badge +3

De aanmelding wordt niet doorgegeven aan andere vervoerders. Maar je krijgt het wel te zien bij een aanmelding, zelfs voor de stoptrein van de NMBS naar Eijsden (AVR-NS wel geldig).

Er moet wel een trein van NS in de reis gebruikt worden.

Reputatie 2

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Dag, ik ben helemaal niet van plan mij aan te melden voor mijn ov reis. Is dat een probleem?

Nee hoor, Hend. Dat staat je vrij.

Reputatie 6

Puur uit nieuwsgierigheid @Hend is er een reden dat je niet van plan bent om je aan te melden?

Dag Sacha, voorheen reisde ik heel veel met de trein en mijn vouwfiets. Woon-werk en dienstreizen. Strakke planning. Voordeel van de vouwfiets is dat ik op verschillende stations kan in- en uitstappen. Bv. Hollandsche-Rading, Hilversum Sportpark of Hilversum en soms al in Utrecht de trein uit en dan naar huis op de fiets of andersom. Of op/uitstappen in Breukelen stukje fietsen om de Plassen en dan naar huis. Arnhem, Arnhem-Velperpoort of Arnhem Presikhaaf. En zo ken ik nog tientallen stations waar ik afhankelijk van tijd, stemming en weer kan spelen met de fietsafstanden. Kortom zo vrij als een vogel. Daarbij komt dat ik absoluut geen vrees heb voor Corona. Hou me netjes aan de regels maar ben niet bang voor een volle trein. 
Ik wil reizen, mag niet vanwege de regels. Kom heel soms nog in de trein die er voor mij als leeg wordt ervaren. Moet ik me daarvoor aanmelden? Gr. Willem

Badge +3

Je zegt het zelf al Willem,

Zolang je niet weet welke trein je gaat nemen (en waarheen) heeft aanmelden bijzonder weinig zin.

De bedoeling van dat aanmelden is zodat anderen wellicht een trein die bij voobaat al ‘vol geboekt’ is zullen mijden en een trein eerder of later nemen.

Maar zolang veel reizigers (bijv. studenten) zich daar helemaal niet druk over maken, of op een trein van 10 minuten of een kwartier of halfuur later stappen als het ze te druk is naar hun zin (want er zou zomaar een onbekend iemand naast je kunnen komen zitten of zo!) heeft dat aanmelden weinig zin.

Zeker als er eigenlijk een trein van 12 bakken gepland was ten tijde van je aanmelding (op je vaste reistijd of gewoon volgens de planner op het moment van aanmelden) en dat ineens een enkel drietje of viertje wordt, door omstandigheden.

Aanmelden voor een trein die door jou (altijd) als leeg wordt ervaren mag je gerust overslaan dus eigenlijk. Het is immers maar een voorspelling van de mogelijke drukte.

Ben wel benieuwd hoe veel (dagelijkse of dagjes) reizigers mee doen met dat aanmelden. Je hebt allereerst al een Mijn NS account nodig en wie met een kaartje uit de automaat of anonieme ov-chipkaart of persoonlijke kaart zonder NS abonnement (studenten) gaan dat doen?

En hoe kort voor precies die gekozen treinreis doen ze dat? Ja, het kan zelfs tot een minuut vóór vertrek, dat schiet lekker op natuurlijk!

Men doet in ieder geval een (irritante) poging om het aan de man te krijgen in de NS app. De tab met reserveringen is nu de eerste die in beeld komt als je een opgeslagen reis zoekt. Zou graag een instelling hebben die het uitschakelt.

Wat wel een beetje raar is de tekst bij aanmelden van je reis:

Aanmelden nog niet mogelijk
Je kunt treinreizen uiterlijk 1 dag van tevoren aanmelden.

Volgens deze tekst moet je minimaal 1 dag van te voren aanmelden, maar

moet dat niet zijn vantevoren(maximaal 1 dag).

Tweepersoonsbed Ontbijt Nuttigt u het ontbijt op de kamer of bij Lunchroom Bij Us?
Geef na het reserveren (uiterlijk één dag van tevoren

Je kunt vervolgens de benodigde assistentie uiterlijk 48 uur voor vertrek
aanvragen via telefoonnummer 030-235 78 22 (7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar)

Je zegt het zelf al Willem,

Zolang je niet weet welke trein je gaat nemen (en waarheen) heeft aanmelden bijzonder weinig zin.

De bedoeling van dat aanmelden is zodat anderen wellicht een trein die bij voobaat al ‘vol geboekt’ is zullen mijden en een trein eerder of later nemen.

Maar zolang veel reizigers (bijv. studenten) zich daar helemaal niet druk over maken, of op een trein van 10 minuten of een kwartier of halfuur later stappen als het ze te druk is naar hun zin (want er zou zomaar een onbekend iemand naast je kunnen komen zitten of zo!) heeft dat aanmelden weinig zin.

Zeker als er eigenlijk een trein van 12 bakken gepland was ten tijde van je aanmelding (op je vaste reistijd of gewoon volgens de planner op het moment van aanmelden) en dat ineens een enkel drietje of viertje wordt, door omstandigheden.

Aanmelden voor een trein die voor jou (altijd) als leeg wordt ervaren mag je gerust overslaan dus eigenlijk. Het is immers maar een voorspelling van de mogelijke drukte.

Ben wel benieuwd hoe veel (dagelijkse of dagjes) reizigers mee doen met dat aanmelden. Je hebt allereerst al een Mijn NS account nodig en wie met een kaartje uit de automaat of anonieme ov-chipkaart of persoonlijke kaart zonder NS abonnement (studenten) gaan dat doen?

En hoe kort voor precies die gekozen treinreis doen ze dat? Ja, het kan zelfs tot een minuut vóór vertrek, dat schiet lekker op natuurlijk!

Ik vind het een hoog gehalte: “Meldt u reis naar Zandvoort aan gehalte hebben” Ook daar had ik de indruk dat bijna niemand dat deed. (Nu was het ook wel zo dat het na de introductie hiervan het weer met de dag slechter werd). Ik heb al eens eerder gevraagd of NS inzage wou geven hoeveel mensen daadwerkelijk hun reis aanmelden. Helaas geen reactie gehad.

De aardigheid van de trein is is dat deze rijdt volgens de dienstregeling. Vanuit de reiziger gezien is dat deze zijn reis afstemt op beschikbare stations en treinen. 
De reiziger weet ook dat aan de randen van de dag er geen volle treinen rijden. In de drukste spits, en dat is mij in het verleden ook overkomen, moet je wel eens een trein laten schieten omdat deze gewoon te vol is. Ja, dit was ook wel eens in het weekend bij bijzonder mooi weer en/of vakantieperiodes. 

Het moet met dat aanmelden van de reis er niet op uitdraaien dat de NS het aantal treinen (of bakken) gaat afstemmen op de aanmelding. 
De NS mag hier zelf op anticiperen zonder dat ik kenbaar moet maken wanneer en waar in- en uit te stappen. 

Daar komt nog bij dat ik er van overtuigd ben dat momenteel bijna 10% van de reizigers meerijdt zonder geldig vervoersbewijs. In 2020 zijn er al tientallen mensen achter mij de poortjes doorgeglipt. Laatst ook weer in Arnhem. Hier heb ik vaker melding van gemaakt maar ze maken er niet echt werk van.

Bij betere controle op deze zwartrijders kan de NS zo al besparen door 5% minder bakken in te zetten.

Reageer