beantwoord

aanpassen oude stilte coupe symbool

  • 12 September 2022
  • 5 reacties
  • 880 Bekeken

Ik zit ongeveer 4x in de week in de trein en door de kapotte bovenleiding tussen Dronten en Lelystad moet ik via Amersfoort reizen. Ik vind het altijd fijn om in de stilte coupe te zitten alleen niet in de trein van Amersfoort naar Leeuwarden. Het is namelijk nooit stil in de stilte coupe en normaal gesproken zou ik hier mensen op aanspreken echter is het vrij onduidelijk aangegeven dat het een stilte coupe is. Die oude symbolen met een laptop, boek en koptelefoon geven dit totaal niet duidelijk aan. Met name voor mensen die niet regelmatig met de trein in Nederland reizen kan ik mij voorstellen dat het niet begrepen wordt. Is het niet mogelijk om in deze coupes ook "stilte/silence" op het raam te plakken? Zodat het aanspreken makkelijker wordt en mensen het van zichzelf al beter begrijpen

 

Zou voor mij het trein reizen weer wat plezieriger maken 

icon

Beste antwoord door Anonymous 12 September 2022, 10:54

Bekijk origineel

5 reacties

De coupe welke u aangeeft is helemaal geen stiltecoupe, dus het is niet vreemd dat het daar niet stil is.  U zit nml in een coupe die bestemd is om te werken maar waar nog wel geluid mag zijn.

Dus u moet nog even op zoek naar de echte stiltecoupe in uw trein, in de DDZ dubbeldekker (oude dubbeldekker te herkennen aan de rechte onderkant van de trein) bevindt deze zich aan de voor - of achterkant van de trein op de bovenste verdieping. Kijk even goed aan welke kant zowel beneden als boven ramen zitten want hij zit nml. alleen aan de kant waar u zowel boven als beneden kunt zitten, aan de andere kant zitten nml. onderop de motoren van de trein en daar is geen stiltezone. Hieronder het symbool van de stiltezone in de DDZ.

 

In de Virm, de nieuwere dubbeldekker is de stiltezone verdeeld over de trein maar altijd boven in de trein te vinden. Bij de Virm is de onderkant schuin en loopt die taps toe.

Reputatie 7
Badge +1

De coupe welke u aangeeft is helemaal geen stiltecoupe, dus het is niet vreemd dat het daar niet stil is.  U zit nml in een coupe die bestemd is om te werken maar waar nog wel geluid mag zijn.

En dat is precies het probleem van deze symbolen, de gemiddelde reiziger heeft geen idee waarvoor ze daadwerkelijk dienen. Hoe vaak daar discussies over ontstaan in de coupé omdat mensen elkaar erop wijzen dat ze stil moeten zijn…

Gelukkig heeft NS dat zelf ook doorgehad, en is de toepassing ervan in de coupe's slechts tot DDZ beperkt gebleven.

En dat is precies het probleem van deze symbolen, de gemiddelde reiziger heeft geen idee waarvoor ze daadwerkelijk dienen. Hoe vaak daar discussies over ontstaan in de coupé omdat mensen elkaar erop wijzen dat ze stil moeten zijn…

Gelukkig heeft NS dat zelf ook doorgehad, en is de toepassing ervan in de coupe's slechts tot DDZ beperkt gebleven.

In de nieuwe VIRM kun je deze zone ook vinden, vandaar dat ik dat nog toegevoegd heb aan mijn post.

Reputatie 7
Badge +3

Uit allerlei reacties van reizigers blijkt dat veel reizigers het verschil niet weten, die denken dat het symbool voor de werken/rust coupé staat voor stiltecoupé. Dan kun je als NS 2 dingen doen, duidelijker maken waar dat symbool voor staat of afschaffen, NS doet echter geen van beide. 

Reputatie 7
Badge +1

In de nieuwe VIRM kun je deze zone ook vinden, vandaar dat ik dat nog toegevoegd heb aan mijn post.

Ik bedoelde vooral dat de VIRM's die symbolen van de zones niet meer zo nadrukkelijk op alle ramen hebben staan, zoals dat bij DDZ wel het geval is. Ik denk dat vooral dat de verwarring oplevert. De stiltecoupé heeft immers ook altijd de welbekende stickers op de ramen.

Overigens is er wat mij betreft niets mis met de zone's, ik vind de indeling zoals die in VIRM is (onder 4-zits, boven 2-zits) juist wel prettig. Mijn ervaring is dat het eigenlijk altijd wel rustig is op de bovenste verdieping.

Reageer