beantwoord

Aanrijding nabij station Wolvega 25 januari 2019

Op vrijdag avond rond 21.40 uur was ik per toeval nog even buiten. Ik hoorde de trein vanuit richting Heerenveen (intercity naar Den Haag) over de wissel gaan bij de Home Center (zit er vlakbij), maar ik hoorde ook een ander bijkomend, vreemd geluid. Ik dacht eerst dat er niks aan de hand was, tot ik bij de spoorwegovergang uitkwam (Lyklamaweg te Wolvega) Ik zag daar de intercity naar Den Haag stil staan, de treinstellen waren iets voorbij het station tot stilstand gekomen. De trein had dus een noodstop gemaakt, (wat dus het vreemde geluid verklaarde) wat ook te zien is aan de screenshots van treinposities.nl. Ook de trein vanuit Zwolle (rit 673) heeft een tijd stil gestaan vlak voor station wolvega

Ik ben (na heel goed kijken, met meerdere mensen) de overgang overgestoken want de trein hield deze natuurlijk dicht. Ik zag achter de intercity naar Den Haag ook al de sprinter staan naar Meppel.

Ik vraag mij af uit nieuwsgierigheid wat er aan de hand is geweest. Volgens rijdendetreinen was er sprake van een aanrijding, welke binnen twee minuten waren opgelost. Er waren geen hulpdiensten aanwezig en ik zag ook geen gekke dingen voor de de betreffende trein. De trein heeft meer dan 30 minuten stil gestaan op station Wolvega.

Wie kan mijn vragen beantwoorden? 🙂 Zie ook de info van treinposities op deze link. Scroll wel even naar beneden naar 21.30 uur.

icon

Beste antwoord door Slidestops 1 februari 2019, 10:03

Het is zeer waarschijnlijk dat ofwel de conducteur ofwel de machinist iets gehoord heeft en daarom dacht een aanrijding te hebben gehad. Of er is sprake van een bijna aanrijding, maar dat zal minder aannemelijk zijn. In dat geval moet er worden gekeken (schouwen) of er een aanrijding is geweest en zo ja met wat. Dat kan een conducteur of machinist doen, daar kunnen ze ook de machinist van de tegen trein om vragen. Als er niets wordt aangetroffen (of een konijn, fazant, een takje, rommel op het spoor, oid) kan er gewoon door gereden worden. Wordt het een groot dier,mens, of object, dan zal de dienstregeling stoppen. In dit geval lijkt het dus mee te zijn gevallen en kon er snel doorgereden worden.

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Het is zeer waarschijnlijk dat ofwel de conducteur ofwel de machinist iets gehoord heeft en daarom dacht een aanrijding te hebben gehad. Of er is sprake van een bijna aanrijding, maar dat zal minder aannemelijk zijn. In dat geval moet er worden gekeken (schouwen) of er een aanrijding is geweest en zo ja met wat. Dat kan een conducteur of machinist doen, daar kunnen ze ook de machinist van de tegen trein om vragen. Als er niets wordt aangetroffen (of een konijn, fazant, een takje, rommel op het spoor, oid) kan er gewoon door gereden worden. Wordt het een groot dier,mens, of object, dan zal de dienstregeling stoppen. In dit geval lijkt het dus mee te zijn gevallen en kon er snel doorgereden worden.

Reageer