beantwoord

Aansluiting IC's in Amersfoort

• 13 juni 2019
  • 4 reacties
  • 206 Bekeken

Hallo,

Als regelmatig reiziger tussen het oosten en Utrecht Centraal vraag ik me af of het nog zo is dat treinen op elkaar wachten waar de dienstregeling het enigszins toestaat. In Amersfoort kom ik het namelijk regelmatig tegen dat de aansluiting van de IC vanuit Enschede op de IC naar Utrecht/Den Haag (in voorkomende gevallen 1624 -> 11724) gewoon voor de neus weg rijdt.

Zo ook vanochtend. Tussen Apeldoorn en Amersfoort 2 minuten vertraging opgebouwd. Dát was precies voldoende om de aansluiting te verknallen. De deuren van trein 11724 richting Utrecht C/Den Haag C werden letterlijk gesloten op het moment dat de deuren van trein 1624 geopend konden worden.

In Utrecht C staat trein 11724 echter planmatig 4 minuten stil én deze zit tussen Amersfoort en Utrecht C vrij ruim in de dienstregeling (aankomst om 8:52 i.p.v. plm 8:54 uur is niet ongebruikelijk).

Vraag is dan ook of dit geen gegarandeerde aansluiting kan worden?
icon

Beste antwoord door Jeroen 13 juni 2019, 16:24

De trein naar Utrecht/Den Haag Centraal heeft deze tijd op Utrecht echt nodig omdat de trein hier kop gemaakt moet worden en dan de beproevingen aan de andere zijde van de trein gedaan moeten worden. De trein keert op Utrecht nml. van richting en krijgt daar dus een andere machinist.

Deze tijd op Utrecht houdt al niet over om daar als machinist in te stappen, je spullen te pakken en de beproevingen te doen. Dus die 4 minuten is echt geen luxe voor ons als machinist.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge
De trein naar Utrecht/Den Haag Centraal heeft deze tijd op Utrecht echt nodig omdat de trein hier kop gemaakt moet worden en dan de beproevingen aan de andere zijde van de trein gedaan moeten worden. De trein keert op Utrecht nml. van richting en krijgt daar dus een andere machinist.

Deze tijd op Utrecht houdt al niet over om daar als machinist in te stappen, je spullen te pakken en de beproevingen te doen. Dus die 4 minuten is echt geen luxe voor ons als machinist.
Reputatie 7
Badge +3
Dan zou het in het belang van zowel de reizigers als de machinist zijn om gepland langer stil te staan op Utrecht Centraal met deze trein. Al zal dat op andere vlakken misschien weer issues opleveren.
Reputatie 3
NS liegt altijd
Reputatie 6
Badge
NS liegt altijd

De marketing- en communicatie-afdeling stelt zaken nog wel eens fraaier voor dan ze zijn; denk aan NS Flex en de nadelen, een staking die het hele land treft en nauwelijks over wordt gecommuniceerd of eerder nog over prestaties op de HSL.

NS medewerkers die hier regeren op dit forum, ik doel dan op rijdend personeel, geven juist een vrij realistische inkijk, waarbij zeker geen sprake is van liegen.

Reageer