beantwoord

Aansluiting Intercity Amsterdam Centraal en Intercity Leeuwarden/Groningen

  • 9 oktober 2016
  • 5 reacties
  • 337 Bekeken

Waarom sluit op Utrecht Centraal de Intercity naar Leeuwarden/Groningen niet aan op de Intercity naar Amsterdam Centraal. Op dit moment zit er 29 min overstap tijd en in de praktijk kan ik de vorige trein nog zien wegrijden op het perron. Het lijkt mij vrij logisch dat de Intercity vanuit het zuidoosten van het land aansluit op de intercity naar het noordoosten.
icon

Beste antwoord door Sneltram 9 oktober 2016, 19:43

Ik denk dat hier een specifieker antwoord op zijn plaats is.

Normaalgesproken is het helemaal niet nodig dat de treinen uit Noord- en Noord-Oost Nederland in Utrecht aansluiten richting Amsterdam. Die overstap wordt namelijk al geboden in Lelystad en Amersfoort. Dit weekend zijn er echter werkzaamheden bij Weesp, waardoor er vanuit zowel Lelystad als Amersfoort geen treinen naar Amsterdam rijden. Iedereen moet via Utrecht. En die aansluiting is beroerd. Wie naar Amsterdam Zuid / Schiphol wil, kan een onofficiele overstap van 2 minuten proberen te halen. In de praktijk is het 30 minuten wachten. Voor Amsterdam CS is de overstap 29 minuten.

Het is jammer dat er bij de werkzaamheden geen kleine verschuiven mogelijk waren in de dienstregeling. Want slechter dan dit kon niet. Sowieso was het slecht geregeld. De treinen van Utrecht naar Zwolle waren niet verlengd, waardoor het bomvol was (zelfs achterblijvers op sommige ritten, dus nog eens +30). Er reden wel extra treinen van Amersfoort naar Zwolle, maar die waren helemaal leeg, want iedereen moest overstappen in Utrecht, dus de extra rit naar Amersfoort was zinloos.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Een kort antwoord; zo zit de dienstregeling in elkaar, die treinen geven op andere plaatsen ook weer aansluiting. Het is niet mogelijk hierin te schuiven.

Vanaf half december komt er een nieuwe dienstregeling, misschien dan met meer geluk..
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat hier een specifieker antwoord op zijn plaats is.

Normaalgesproken is het helemaal niet nodig dat de treinen uit Noord- en Noord-Oost Nederland in Utrecht aansluiten richting Amsterdam. Die overstap wordt namelijk al geboden in Lelystad en Amersfoort. Dit weekend zijn er echter werkzaamheden bij Weesp, waardoor er vanuit zowel Lelystad als Amersfoort geen treinen naar Amsterdam rijden. Iedereen moet via Utrecht. En die aansluiting is beroerd. Wie naar Amsterdam Zuid / Schiphol wil, kan een onofficiele overstap van 2 minuten proberen te halen. In de praktijk is het 30 minuten wachten. Voor Amsterdam CS is de overstap 29 minuten.

Het is jammer dat er bij de werkzaamheden geen kleine verschuiven mogelijk waren in de dienstregeling. Want slechter dan dit kon niet. Sowieso was het slecht geregeld. De treinen van Utrecht naar Zwolle waren niet verlengd, waardoor het bomvol was (zelfs achterblijvers op sommige ritten, dus nog eens +30). Er reden wel extra treinen van Amersfoort naar Zwolle, maar die waren helemaal leeg, want iedereen moest overstappen in Utrecht, dus de extra rit naar Amersfoort was zinloos.
De overstap kan nooit een halfuur zijn, want er rijdt elk kwartier een trein van Utrecht naar Amsterdam. Het is dan ook een overstap van 14 minuten volgens de reisplanner en niet 29. Alleen richting Schiphol is het in de avond een overstap van 32 minuten omdat de intercity Utrecht - Schiphol dan slechts eens in het halfuur rijdt. Dat had de NS wel wat beter kunnen oplossen vanwege het ontbreken van de rechtstreekse verbinding.
Van Utrecht naar Amsterdam wel maar niet van Maastricht naar Utrecht. Daarnaast is het gewoon raar dat de intercity niet op bijvoorbeeld Eindhoven en Den Bosch in totaal 3 min minder wacht. Dit zou makkelijk moeten kunnen zonder andere treinen te storen
Reputatie 6
Badge +1
Daarnaast is het gewoon raar dat de intercity niet op bijvoorbeeld Eindhoven en Den Bosch in totaal 3 min minder wacht. Dit zou makkelijk moeten kunnen zonder andere treinen te storen

Dat is zeker niet waar; het spoor tussen Den Bosch en Utrecht zit echt helemaal tot de rand volgepland (in de spits in elk geval). Tot op de seconde is er geen ruimte in de dienstregeling meer over. Naar de 4 IC's per uur en de 4 sprinters per uur (Breda-Utrecht en Tiel-Utrecht) moet er namelijk ook nog af en toe een goederentrein passeren.

Reageer