beantwoord

Aansluiting Sprinter Heerlen op station Sittard

• 15 januari 2015
  • 4 reacties
  • 316 Bekeken

Reputatie 1
Ik ben me de laatste tijd nogal aan het ergeren aan het feit dat als ik s'avonds vanuit Roermond/Eindhoven (of verder) kom en de IC waar ik inzit +2 minuten heeft (dat gebeurd nogal vaak) ,de Sprinter naar Heerlen in Sittard nooit wacht ! Volgens de dienstregeling is er een crossplatform van 1-2 minuten,maar die haal je zelden !
Het is dus al meerdere malen voorgekomen dat ik dus bijna een uur kon wachten op het kille en donkere perron in Sittard om in Hoensbroek te komen .
De laaste keer heb ik dus "fijn" kunnen wachten en het viel me op dat toen de Sprinter naar Heerlen moest vertrekken hij wél bleef wachten op een IC die +4 minuten had . Dit is natuurlijk erg fijn voor de reizigers die dan tóch hun overstap kunnen halen op de Sprinter ,maar dan kun je toch bijna spreken van een willekeur van de conducteur / machinist ?
Is het niet mogelijk om de aansluiting iets ruimer te maken ? Al is het maar 2 minuten ?

Daarbij wil ik nog even opmerken dat de "verruiming" van de Sprinterdienstregeling Heerlen-Sittard voor mij nogal een wasse neus lijkt . Alleen ma-vrij rijden er 2 keer per uur Sprinters tussen Heerlen en Sittard ,maar ik heb niet echt het idee dat dit werkt aangezien de "extra" Sprinter nog leger is als de normale . Ik denk dat als men deze ook in het weekend 2 keer per uur zou laten rijden dat je dan wél extra reizigers trekt .
icon

Beste antwoord door Bart NS 15 januari 2015, 18:03

Het overnemen van zo'n aansluiting hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld de vertraging van de aanvoerende trein (in dit geval de IC waar je in zit). Bij veel van dit soort aansluitingen zitten een soort 'wachttijdregeling', daarin staat bij hoeveel vertraging op punt X de aansluiting vervalt of overgenomen wordt, ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook voor dit traject geldt. Dat punt ligt bijvoorbeeld bij vertrek van het laatste station vóór het overstapstation. Vertraging van enkele minuten maakt dan op het eindstation inderdaad niet heel veel verschil. Daarom blijft een aansluiting die gegarandeerd is (dus in de reisplanner staat) bij een minimale vertraging over het algemeen nog intact. Dit moet alleen wel door collega's gezien worden en afgesproken. Er is alleen niemand die constant alle kleine vertragingen checkt op eventuele overstap. Daarom kan het zeker helpen als je bij vertraging wijst op die overstap en of de conducteur vragen of hij daar iets in kan betekenen. Dit kan heel erg helpen om de overstap te halen. Ik verplaats je topic naar 'In de trein'.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ter aanvulling voordat NS moderators aankomen met standaard antwoorden als 'we proberen het iedereen naar de zin te maken' en 'capaciteitsproblemen'.
Wat Niels83 voorstelt moet zeker kunnen. En wel om de volgende redenen:
- De rijtijd van de sprinter Sittard - Heerlen is 22 minuten. In Sittard is er 10 minuten keertijd, in Heerlen 6 minuten. Ruim voldoende om twee minuutjes te wachten op een vertraagde intercity
- Er is absoluut geen sprake van capaciteitsproblemen of treinen die elkaar in de weg rijden. Ondanks dat een gedeelte van het traject enkelspoor is, hoeft er 's avonds slechts één passage plaats te vinden, en dat met een IC die zijn reis eindigt in Sittard (geen doorwerking van vertraging dus). De trein voor de sprinter is een IC (15 minuten eerder) en de trein erna ook (30 minuten later), dus van in de weg rijden is ook zeker geen sprake.
Mijns inziens moet de sprinter in Sittard dus 's avonds zeker kunnen wachten op de iets vertraagde IC uit Roermond...

@Niels83: hopelijk dient u altijd een claim geld terug bij vertraging in? Ook al levert het u misschien niet veel op en kost het moeite, voor de NS is het hopelijk een aanmoediging om iets te doen aan structurele problemen.
Reputatie 1
@Keuzereiziger : Ik heb het geheel met u eens . De keertijden zijn inderdaad in die mate groot dat men deze met 2-5 minuten zou kunnen oprekken .Zeker in Sittard .
* Klantenservice bij NS is naar mijn mening niet altijd even goed . Ik heb inderdaad mijn treinkaartje teruggevraagd en uiteindelijk (na weken) teruggekregen .

* De laatste keer dat ik de Sprinter miste heb ik 40 minuten later de IC naar Heerlen genomen , daar overgestapt op een bus van Veolia naar Hoensbroek en daar een stuk gelopen naar het station van Hoensbroek om mijn fiets op te halen om naar huis te kunnen . Toen ik wegfietste kwam net de volgende Sprinter aan . Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ?

* Ik zou graag nog wel een kanttekening willen plaatsen betreffende uw opmerking dat een gedeelte van het traject enkelsporig zou zijn : de gehele traject Heerlen - Sittard is dubbelsporig . 😃
Reputatie 6
Badge +1
Ik zou graag nog wel een kanttekening willen plaatsen betreffende uw opmerking dat een gedeelte van het traject enkelsporig zou zijn : de gehele traject Heerlen - Sittard is dubbelsporig . :D
Als dat zo is, is er helemaal geen reden meer om niet te wachten in Sittard! Die paar minuutjes vertraging is de sprinter al lang weer kwijt als hij een uur later weet terug is in Sittard!
Het overnemen van zo'n aansluiting hangt van een aantal factoren af. Bijvoorbeeld de vertraging van de aanvoerende trein (in dit geval de IC waar je in zit). Bij veel van dit soort aansluitingen zitten een soort 'wachttijdregeling', daarin staat bij hoeveel vertraging op punt X de aansluiting vervalt of overgenomen wordt, ik weet eerlijk gezegd niet of dat ook voor dit traject geldt. Dat punt ligt bijvoorbeeld bij vertrek van het laatste station vóór het overstapstation. Vertraging van enkele minuten maakt dan op het eindstation inderdaad niet heel veel verschil. Daarom blijft een aansluiting die gegarandeerd is (dus in de reisplanner staat) bij een minimale vertraging over het algemeen nog intact. Dit moet alleen wel door collega's gezien worden en afgesproken. Er is alleen niemand die constant alle kleine vertragingen checkt op eventuele overstap. Daarom kan het zeker helpen als je bij vertraging wijst op die overstap en of de conducteur vragen of hij daar iets in kan betekenen. Dit kan heel erg helpen om de overstap te halen. Ik verplaats je topic naar 'In de trein'.

Reageer