Aansluiting trein Groningen Leeuwarden in Zwolle

De intercity naar Groningen , 21.15 uur, 22 mei, rijdt weg op het moment dat de trein naar Leeuwarden aankomt en de deuren open doet in Zwolle. In de trein sprak de conducteur van de Leeuwarden trein de hoop uit dat de overstap goed zou gaan. Blijkbaar vond de conducteur van de Groningen trein dat niet interessant? Dat kan echt niet, is wel heel slecht qua service, dit is toch een heel bekende en relevante aansluiting. Waarom doen jullie dit en communiceren jullie onderling niet?

17 reacties

Hi Jacquie. Welkom bij de Community.

Erg vervelend natuurlijk als je aansluiting voor je neus vertrekt! 😓 Hoe graag ons treinpersoneel ook zou willen wachten zijn zij niet degene die daarover beslissen helaas. Hier kan je wat meer info vinden over het wel/niet kunnen wachten op een (vertraagde) trein. Hopelijk heb je hierdoor niet al te veel vertraging opgelopen!

Ook heb ik je andere topic verwijderd aangezien deze dezelfde inhoud had.
Misschien een idee om dit te verbeteren in de toekomst! Ik weet zeker dat dit op prijs gesteld wordt, de tijd kan makkelijk ingehaald worden op het traject Zwolle Assen. Kortom, verzoek om iets aan jullie processen te doen.
Een toevoeging, ik heb er begrip voor als het teveel uit elkaar ligt. Maar in dit geval kan het voorkomen worden als er beter gecommuniceerd wordt. De trein weg laten rijden als de ander er al is, zou ook op het drukke spoor ingepast kunnen worden. Het gaat om heel weinig, bij een voorkeursaansluiting!
Badge +3
Vanuit Zwolle of Meppel naar het noorden kan er best veel (tot 4 of 5 minuten wachten of zo, want die haal je wel in) maar waarom weten de conducteurs dat dan niet?

Ik lees steeds vaker dat ze 'slaafje zijn' van de treindienstleiding (ergens in een kantoor), en ik vind daar wel iets van...

En als je (met Arriva) Groningen - Leeuwarden erbij wilt doen in plaats van rechtstreeks, dan zullen die treinen ook niet overvol raken met gemiste overstappers in Zwolle of Meppel, maar eventuele bussen wel..

Voor de e-ticket en actiekaartjes reizigers, zet Buitenpost op je ticket en dan heb je vrije keuze via Leeuwarden/Groningen.

Met name bij werkzaamheden (grr, ik moet anders met een bus) kan dat heel handig zijn.
Reputatie 4
Zeker 's avonds laat zouden vertragingen gewoon moeten worden overgenomen, in het belang van o.a. de veiligheid van de reizigers. En zoals Robert B zegt kan er best wel wat tijd ingehaald worden op dat traject.

Als dat ten koste gaat van de punctualiteitscijfers, dan moet dat maar.
Bovendien, het belang van de reizigers staat voorop, niet die van een treindienstleider.
Reputatie 6
Gezien het feit dat de hc formeel geen aansluitingen mag overnemen en slechts slaafs de instructies van de treindienstleider mag opvolgen (en NS ook hier weer lekker de verantwoordelijkheid op Prorail kan afschuiven): wat staat er in de wrt over deze aansluiting?
Badge
Vanuit Zwolle of Meppel naar het noorden kan er best veel (tot 4 of 5 minuten wachten of zo, want die haal je wel in) maar waarom weten de conducteurs dat dan niet?

Nou rij ik erg vaak op deze routes en zoveel speling zit er niet in deze trajecten met de IC, zodra ik met +5 vertrek met de IC rij ik dat er niet meer uit op dit traject.

Mijn eigen ervaring is dat er overigens normaal wel gewacht wordt op de aansluitende trein als die al te zien is op Zwolle. Alleen bij grotere vertragingen wordt er niet gewacht maar op 1 á 2 minuten wordt er meestal wel gewacht.

En wsm, waarom zou het afschuiven zijn ?? Er worden door 2 bedrijven afspraken gemaakt om treinen langer te laten wachten d.m.v. een rood sein om zodoende te borgen tot krappe aansluitingen wel gehaald kunnen worden bij kleine vertragingen.
Als 1 van deze 2 bedrijven dan niet handelt volgens de afspraken dan is het toch terecht dat dat hier wordt aangegeven. Of is afspraak geen afspraak bij jou? Ik neem aan dat als jij met iemand wat afspreekt en de ander die afspraak niet nakomt dat jij ook naar die persoon wijst en niet zegt dat het dan jouw schuld is ??

Een treindienstleider heeft meer overzicht over de vertraging van een trein dan het personeel van een andere trein, om die reden wordt deze verantwoordelijkheid bij de treindienstleider gelegd en niet bij het treinpersoneel. Als machinist kan ik niet zomaar oordelen of ik geen problemen veroorzaak op het traject als ik later vertrek vanaf een station. Op Zwolle is het nml. zo dat als we richting Lelystad/Rotterdam vertrekken met de IC en we gaan later weg dat we dan de sprinter vanaf Utrecht hinderen en dat deze daardoor weer te laat binnenkomt en we mogelijk mensen in die trein duperen doordat ze hierdoor de overstap missen.

Nou rij ik erg vaak op deze routes en zoveel speling zit er niet in deze trajecten met de IC, zodra ik met +5 vertrek met de IC rij ik dat er niet meer uit op dit traject.

Hoe erg is het om Zwolle-Groningen met +5 te blijven rijden? Ik heb niet de indruk dat het een heel druk spoor is waardoor je daar een sneeuwbaleffect van vertragingen veroorzaakt.
Badge

Hoe erg is het om Zwolle-Groningen met +5 te blijven rijden? Ik heb niet de indruk dat het een heel druk spoor is waardoor je daar een sneeuwbaleffect van vertragingen veroorzaakt.

Heel simpel, we moeten ook voldoen aan de eisen in de concessie met op tijd rijden. Daarbij hinder je in het eerste deel van het traject wel kruisende treinen bij Herfte aansluiting en heb je ook nog de sprinters welke op dat traject rijden. Op het traject zijn nagenoeg geen passeer mogelijkheden waardoor je met een IC de sprinter niet zomaar kan inhalen.

Daarnaast is er bij Meppel ook nog een kruisende beweging van treinen Leeuwarden en Groningen die precies achter elkaar aan loopt, dus ook daar kun je andere treinen vertragen door er te laat langs te komen.

Daarbij missen we weer aansluitingen op bussen en treinen in Leeuwarden en Groningen als we daar veel te laat aankomen. Want er rijden daar ook nog regio treinen in het noorden van Nederland van de collega vervoerders.
Reputatie 4
Heel simpel, we moeten ook voldoen aan de eisen in de concessie met op tijd rijden.
Ging het in de concessie-eisen niet juist om reizigerspunctualiteit, waarbij aansluitingen overnemen dus in het voordeel werkt?

Daarbij hinder je in het eerste deel van het traject wel kruisende treinen bij Herfte aansluiting en heb je ook nog de sprinters welke op dat traject rijden. Op het traject zijn nagenoeg geen passeer mogelijkheden waardoor je met een IC de sprinter niet zomaar kan inhalen.

Daarnaast is er bij Meppel ook nog een kruisende beweging van treinen Leeuwarden en Groningen die precies achter elkaar aan loopt, dus ook daar kun je andere treinen vertragen door er te laat langs te komen.

Normaal gesproken zorgen vertraagde treinen voor conflicten verderop ja, maar in dit geval waren de IC naar Leeuwarden en daarmee ook de treinen die erna vanuit Zwolle vertrekken toch al vertraagd. Het enige verschil zou een vertraging van de IC naar Groningen zijn, die daarmee dus feitelijk tussen de 2 IC paden in zou rijden, en dus geen extra hinder zou veroorzaken.

Daarbij missen we weer aansluitingen op bussen en treinen in Leeuwarden en Groningen als we daar veel te laat aankomen. Want er rijden daar ook nog regio treinen in het noorden van Nederland van de collega vervoerders.

Ook deze is alleen van toepassing op de IC naar Groningen. Uit de reactie van TS maak ik op dat het om 1-2 minuten gaat, die op 57 minuten toch wel ingehaald kan worden lijkt me.
Badge
@Sycorax , je hebt ook te maken met kruisende treinen NAAR Zwolle. En je vertraagd niet alleen maar de IC naar Groningen aangezien het hele vertrekschema van de treinen in die richting moet gaan opschuiven en dus alle treinen die vlak achter elkaar die kant op rijden last hebben van vertraging.

Er wordt hard gewerkt aan de spoorverbreding bij Herfte aansluiting en dat zal alweer een en ander oplossen omdat de kruisende beweging van de trein naar Emmen daar opgelost wordt.

De 1-2 minuten maak je wel goed op dat traject over het algemeen, dat is qua wachten ook geen probleem dat doe ik vaak genoeg op Zwolle vanwege de aansluiting van de andere trein. Maar zowel naar het Noorden als naar het Zuiden is de planning van de treinen vlak achter elkaar met ook nog kruisende bewegingen op Zwolle zelf. Het is nu eenmaal een erg druk station qua treinbewegingen, want er zijn op het station zelf ook nog erg veel rangeerbewegingen en zeker omdat er op dit moment 1 opstelterrein geheel verbouwd wordt is het daar momenteel lastiger met de rangeerdelen.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem is de lijn naar Emmen die grotendeels enkelspoor is.
Reputatie 6
Jeroen schreef:
En wsm, waarom zou het afschuiven zijn ?? Er worden door 2 bedrijven afspraken gemaakt om treinen langer te laten wachten d.m.v. een rood sein om zodoende te borgen tot krappe aansluitingen wel gehaald kunnen worden bij kleine vertragingen.Als 1 van deze 2 bedrijven dan niet handelt volgens de afspraken dan is het toch terecht dat dat hier wordt aangegeven. Of is afspraak geen afspraak bij jou? Ik neem aan dat als jij met iemand wat afspreekt en de ander die afspraak niet nakomt dat jij ook naar die persoon wijst en niet zegt dat het dan jouw schuld is ??

Om eerlijk te zijn ben ik niet heel erg geïnteresseerd in de excuses die NS voor elke situatie weer weet te verzinnen. De ene keer is het de schuld van de kompjoeters van de treinjes (wie koopt die baggertreinen dan?), de andere keer is het schoonmaken heel erg moeilijk (maak dan betere afspraken met het schoonmaakbedrijf), de keer erop is het de schuld van Prorail. Feit is en blijft dat ik als klant een afspraak met NS heb en NS met grote regelmaat de gemaakte afspraken niet nakomt. Ik noem dat onbetrouwbaar.

Het neerleggen van de schuld bij derden is allemaal prachtig, maar lost het probleem niet op. Stel je dan constructief op en laat zien dat je de situatie wilt verbeteren. Als Prorail structureel zich niet aan de wrt houdt, instrueer je hc's dan dat ze zelf maar de wrt moeten uitvoeren. Aansluiting nog niet binnen maar met +2 verwacht (allemaal na te gaan in de railpocket of de gemiddelde OV-app): dan wachten we lekker tot de overstap gehaald is, want zo hadden we het met Prorail afgesproken.

Treinen bijplaatsen terwijl dat helemaal niet kan in de drgl (zie mijn eerder voorbeeld van trein 2265): dan doen we dat in Rsd ipv Rtd. Geen opstelcapaciteit in Rsd? Dan dienen we een overbelastverklaring in en leggen we een LM-slag Rsd - Rtd vv. in, met een claim van de kosten bij Prorail. Prorail moeilijk? Prima, dienen we een klacht in bij de NMA of wherever.

Dan ben je prestatiegericht bezig en op zoek naar oplossingen. Naar mijn smaak blijft het erg vaak hangen in lamlendige excuses, waar ik als reiziger en klant bijzonder weinig aan heb.
Badge
Werkte sommige dingen maar zo makkelijk, helaas is de praktijk voor ons als treinpersoneel heel anders.

Over de WRT heb ik intern een discussie over gestart waarbij ook genoemd is om de WRT uit te laten voeren door de HC's maar het feit ligt er gewoon dat er duidelijke afspraken op schrift worden gezet en deze dan ook gewoon zo moeten worden uitgevoerd door de netbeheerder Prorail. En daar wordt Prorail dan nu ook weer op aangesproken en daar zal verder gekeken moeten worden hoe ze dat gaan borgen.

De railpocket is al enige tijd niet meer dus die kan niet meer geraadpleegd worden, daarbij heeft een HC bij een stop ook vaak een informatie taak richting reizigers en heeft de veiligheidstaak om veilig te vertrekken. In soms maar 45 seconden halteertijd is er geen tijd om te kijken voor aansluitingen.

In deze wordt er nu zeker actie ondernomen vanuit de NS naar de partner die de verantwoordelijkheid daarvoor moet dragen, meer kunnen we op dit moment niet doen.

Het neerleggen van de WRT door HC's stuit er op dat deze geen totaal overzicht hebben van de consequenties voor andere treinen en dat is dan ook de reden dat de uitvoering bij de treindienstleider ligt en hoort te liggen.

En ik ben het met je eens dat sommige andere dingen makkelijk uitvoerbaar moeten zijn zoals een perron schoonmaken, maar vergeet niet dat veel regelgeving hiervan gewoon bij de overheid vandaan komt en dat we ons daar simpelweg aan moeten houden. Voor een schoonmaker betekend overtreding van de veiligheidsregels gewoon een mogelijk ontslag, moeten wij ze dan verplichten om de regels te overtreden ?

Het bijplaatsen van de treinen is ook iets wat aangekaart is intern (door Edwin) en waar serieus naar gekeken wordt intern, helaas is er nog geen pasklare oplossing gevonden vanwege andere treinbewegingen maar er wordt wel verder onderzoek naar gedaan om dit op te lossen.

En wat even iets laten escaleren betreft, bij mij in de regio is het hoognodig dat een perron verlengd gaat worden van 10 bakken naar 12 bakken, omdat we nu de treinen niet op de gewenste lengte kunnen inzetten in de spits en daardoor deze treinen te druk zijn. Prorail wil hier simpelweg niet aan en hiervoor is na meermalen overleg nu actie ondernomen om dit hogerop te leggen, alleen dan nog is er niet 1, 2, 3 een oplossing. Werkte het maar zo snel dan zouden een hoop dingen al opgelost zijn mits het rijk daar voldoende geld voor vrij zou maken, maar ook dat is niet het geval en ook daardoor komt de dienstregeling steeds vaker in het nauw.

Het gros van het treinpersoneel doet zijn best voor de reizigers binnen de grenzen waar wij ons in kunnen bewegen, maar wij kunnen ook geen ijzer met onze handen breken.
De intercity naar Groningen , 21.15 uur, 22 mei, rijdt weg op het moment dat de trein naar Leeuwarden aankomt en de deuren open doet in Zwolle. In de trein sprak de conducteur van de Leeuwarden trein de hoop uit dat de overstap goed zou gaan. Blijkbaar vond de conducteur van de Groningen trein dat niet interessant? Dat kan echt niet, is wel heel slecht qua service, dit is toch een heel bekende en relevante aansluiting. Waarom doen jullie dit en communiceren jullie onderling niet?
Je had ook de sprinter van 21.24 kunnen nemen. Ben je rond 22.35 uur in Groningen 🙈. Even verder kijken dan je neus lang is.

Je had ook de sprinter van 21.24 kunnen nemen. Ben je rond 22.35 uur in Groningen 🙈. Even verder kijken dan je neus lang is.

Misschien mis ik iets, maar wie zegt dat TS die niet genomen heeft? Deze sprinter komt wel zo'n 20 minuten later aan, toch best zuur op een aansluiting die op enkele minuten gemist is.
Badge +3
Amen....Eerder vanavond wel warom haar kind 'gestrrand was' in Middelburg en een halfuur mocht wachtem op de volgende naar Goes.

Tja, dat was https://treinposities.nl/ritinfo/20190524/2277 dus. Dan maar tot Roosendaal (vertraging?) en daar keren ?

Jammer voor Zeeland dan.. en jammer voor haar 'gestrande' kind ook natuurlijk!

Maar de volgende reed gewoon hoor... Chips happen (sjit heppens)

Reageer