Aantal treinstellen

• 25 augustus 2017
  • 20 reacties
  • 782 Bekeken

Krijg je een mail, dat op sommige trajecten de treinen langer worden omdat het druk is op die trajecten.
Zo ook het traject Apeldoorn-Utrecht.

Jammer dat je dan een paar keer wordt 'verwent' met een langere trein, minimaal 8 treinstellen zodat iedereen plek heeft.
Vandaag zal het weer 'proppen' worden met 4 treinstellen!

20 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De materieelplanning blijft een hoofdpijndossier. Nog steeds enerzijds te kleine treinen naar het noorden en oosten en anderzijds de lege spooktreinen met dubbeldekkers naar Venlo/Heerlen.
Ja belachelijk toch Tamzin! Jammer dat ze zo'n machtspositie hebben, concurreren zou ze wellicht eens aan het denken zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Ik was zojuist op station Den Bosch. Om 10.29 reden er weer 12 grotendeels lege dubbeldekswagens naar Venlo en Heerlen.
Ik begrijp dat dit frustrerend voor je is. Ik kan alleen maar meegeven dat je voor dit traject de druktemelder in kan vullen. Ik adviseer je om altijd een melding te doen wanneer je een drukke trein op dit traject treft. Deze meldingen worden meegenomen in de wekelijkse analyse. Vanuit de wekelijkse analyse kan een onderzoek gestart worden. Dan is de vraag of de treinen verlengd kunnen worden i.v.m. capaciteit en de lengte van de perrons.

Op dit moment roeien we met de riemen die we hebben 😳
Reputatie 7
Badge +3
Naast de druktemelder zou er ook een leegtemelder moeten komen.
Reputatie 6
Badge
En precies hoe kan dat in het voordeel van de reiziger werken? Alsof NS het materieel dan zou gebruiken voor een drukkere lijn.
Reputatie 7
Badge +3
Hoe beter NS weet wat de bezettingsgraad is, hoe beter de materieelinzet kan worden geregeld. Op stille uren met lange treinen rijden is zonde van het geld. Uiteindelijk betalen wij dat met z'n allen.
Als NS wil, weet het al lang hoe de bezettingsgraad is, daar zijn echt geen drukte- of leegtemelders voor nodig.
Aan de hand van de in- en uitcheckgegevens kun je met een vrij hoge mate van nauwkeurigheid bepalen hoeveel mensen in een bepaalde trein zitten en ook de conducteurs kunnen prima inschatten of een trein rustig of druk is.
Die druktemelder is een marketingtrucje om de reizigers het idee te geven dat ze invloed kunnen uitoefenen. Maar hoeveel reizigers weten überhaupt van het bestaan van de druktemelder, weten die te vinden, kunnen die gebruiken en doen dat ook?
Daar komt echt geen informatie uit die al niet op andere wijze bekend was.
Bij mij houdt het trouwens bij punt twee op, ik weet dat deze bestaat, maar geen idee waar het te vinden is.
Reputatie 7
In de reisplanner, je plant je reis:

Je drukt op jouw trein

Je drukt op de > voor treindetails, onderin het scherm verschijnt de druktemelder

Helaas, ik zie niks.
Nu ziet mijn reisplanner er ook nogal anders uit dan de plaatjes die je hierboven laat zien, ik gok het verschil tussen de gewone en de mobiele versie?
Jammer genoeg is de druktemeter na vertrek van het station al snel weg. Als je na een 15-20 minuten nog denkt "oh nog invullen" (wat ik altijd via vertrektijden die op mijn mobiel) dan is de trein al uit de lijst en kan je niet meer aangeven dat je moest staan ?
Reputatie 6
Badge
@Slidestops, volgens mij is het vrijwel nooit druk in de trein tussen Roosendaal en Breda. Of was dat puur als voorbeeld?
Reputatie 7
Helaas, ik zie niks.
Nu ziet mijn reisplanner er ook nogal anders uit dan de plaatjes die je hierboven laat zien, ik gok het verschil tussen de gewone en de mobiele versie?

Drukte melden is idd alleen voor de app

Jammer genoeg is de druktemeter na vertrek van het station al snel weg. Als je na een 15-20 minuten nog denkt "oh nog invullen" (wat ik altijd via vertrektijden die op mijn mobiel) dan is de trein al uit de lijst en kan je niet meer aangeven dat je moest staan ?
Neejoh, je kunt op de manier zoals ik aangeef de druktemeter altijd invullen, zelfs voor treinen die al vertrokken zijn. De trein in het voorbeeld kan ik nu nog steeds invullen. Je zult dan in het reisadvies (bij het opvragen) wat naar boven moeten scrollen voor de trein die overeenkomt met jouw vertrektijd.

@Slidestops, volgens mij is het vrijwel nooit druk in de trein tussen Roosendaal en Breda. Of was dat puur als voorbeeld?
De 3600 is over het algemeen niet echt een hele drukke lijn, het komt nagenoeg nooit voor dat je niet kunt zitten (uitgezonderd calamiteiten/omreis routes)
Reputatie 7
Badge
Je kunt die druktemelder altijd invullen. Plan een reis om de tijd dat je vertrok, kies de trein die je genomen hebt en je kunt aangeven of je moest staan of zelfs niet mee kon.

Drukte melden is idd alleen voor de app

Dat verklaart dan waarom ik het niet kon vinden, ik heb de app niet meer.
Reputatie 6
Badge +1
Als NS wil, weet het al lang hoe de bezettingsgraad is, daar zijn echt geen drukte- of leegtemelders voor nodig.
Aan de hand van de in- en uitcheckgegevens kun je met een vrij hoge mate van nauwkeurigheid bepalen hoeveel mensen in een bepaalde trein zitten en ook de conducteurs kunnen prima inschatten of een trein rustig of druk is.
Die druktemelder is een marketingtrucje om de reizigers het idee te geven dat ze invloed kunnen uitoefenen. Maar hoeveel reizigers weten überhaupt van het bestaan van de druktemelder, weten die te vinden, kunnen die gebruiken en doen dat ook?
Daar komt echt geen informatie uit die al niet op andere wijze bekend was.
Bij mij houdt het trouwens bij punt twee op, ik weet dat deze bestaat, maar geen idee waar het te vinden is.

Ik mag hier geen gevoelige informatie posten, maar twee opmerkingen
1) u stelt dat NS alles kan weten wat bezetting betreft. Was dat maar waar. Voor tienduizenden herkomst-bestmmingsrelaties in ons land is het op basis van in- en uitchecktijd niet te zeggen hoe iemand gereisd heeft. Zeker niet als iemand aan het begin of eind nog even koffie haalt en reisoptie twee inmiddels ook gearriveerd is.

Bovendien reist lang niet iedereen met de OV chipkaart. Zeker in de daluren en de weekenden zijn er veel mensen met etickets en actiekaartjes. Die zijn niet gebonden aan tijd (er wordt ook bij poortjes openen niets geregistreerd), dus is het gokken welke trein mensen nemen.

Dan het punt dat hc's dingen weten. Dat treinen in de spits druk zijn weten we. Maar vertelt u mij hoeveel mensen er op moment X in een VIRM-12 (1200 stoelen) zitten? Voordat ik klaar ben met tellen zijn we op de volgende stop en kan ik opnieuw beginnen... met andere woorden: in een lange trein kan de verdeling van mensen over de trein slecht zijn. Dat kan een HC in zn eentje lastig overzien.

2) Neemt u van mij aan dat de druktemelder geen commerciële truc is. Ik ken mensen die iedere week naar de data kijken. Maar vul bij het invullen vooral het rode gezichtje in (zwaarste categorie). En vraag dus iedereen in de trein ook te melden, dan zien we het in de data terug!
Reputatie 7
Ik vulde volletreinen.nl heel lang in en ook de druktemelder, ik denk toch wel zo'n 2 jaar. Bijna altijd voor de IC's tussen Den Bosch en Utrecht, voor Utrecht-Amersfoort- Apeldoorn en verder, en voor tussen Roosendaal en Breda in de spits. Tot op heden nog altijd geen verandering. Heeft blijven invullen dan zin....... alles is toch al bekend... ik kan wel bezig blijven.
Reputatie 7
Badge +3
@rene74
In de spits is dat niet zo vreemd omdat er dan vanuit wordt gegaan dat een deel van de reizigers moet staan. Iedere reiziger een ztplaats is dan onhaalbaar.
Ik mag hier geen gevoelige informatie posten, maar twee opmerkingen
1) u stelt dat NS alles kan weten wat bezetting betreft.

Je citeert notabene mijn bericht en toch schrijf je dit.
Ik stel niet dat NS "alles" kan weten, maar "met een vrij hoge mate van nauwkeurigheid" en vervolgens "Daar komt echt geen informatie uit die al niet op andere wijze bekend was."
De tekortkomingen die jij noemt, ondervang je ook niet met de druktemelder.

2) Neemt u van mij aan dat de druktemelder geen commerciële truc is. Ik ken mensen die iedere week naar de data kijken. Maar vul bij het invullen vooral het rode gezichtje in (zwaarste categorie). En vraag dus iedereen in de trein ook te melden, dan zien we het in de data terug!

Sorry, ik neem dat niet van je aan. Als het geen marketingtruc zou zijn, maar NS dat serieus als middel gebruikt om de drukte in treinen te bepalen, wordt het tijd dat een vervoerder de plaats van NS inneemt die wel weet waar het mee bezig is.
De informatie uit zo'n melder is inherent onbetrouwbaar. Om de redenen die ik aangaf, er moet aan wat voorwaarden zijn voldaan, voor je het kunt invullen. Maar ook omdat je nog steeds nauwelijks weet hoe druk het nu werkelijk in de trein is. Een volle spitstrein waar wel iedereen kan zitten, zal door de dagelijkse forens bijvoorbeeld minder snel als vol worden ervaren dan door de incidentele reiziger die de halve trein is doorgelopen op zoek naar een zitplaats.
Iemand die bij de trappen van een groot station instapt, zal eerder een drukke trein ervaren dan iemand die aan het eind van het perron instapt. En ik hoef zelfs niet in de trein te zitten om toch de melding te geven. Ik zou nu vanuit huis een drukke trein kunnen melden tussen Groningen en Assen, maar ook tussen Vlissingen en Roosendaal. En dat nog op hetzelfde moment ook.
Meer dan een heel globaal patroon geven die druktemeldingen ook niet. De enige manier voor NS om te beoordelen of dat patroon klopt, is juist aan de hand van in- en uitcheckgedrag en observatie door de conducteurs. Maar als je die info hebt en gebruikt, voegt de druktemelder niet serieus meer iets toe.
Hooguit bij incidentele drukte, maar dat is nu juist iets waar NS haar materieelinzet sowieso niet op aanpast.
Reputatie 7
Conducteurs doen sowieso tellingen.

Helaas is de materieelinzet echter niet alleen gebaseerd op reizigersaantallen. Ook op dingen zoals, dicht bij een onderhoudsplaats, waar is er opstelcapaciteit, etc etc erc.

Reageer