Aanwezigheid conducteurs in de trein

  • 18 april 2021
  • 16 reacties
  • 468 Bekeken

Reputatie 3

Ik weet het, er zijn meerdere malen topics over geopend, maar je krijgt nooit een goed antwoord. Laat staan een inhoudelijke reactie. Maar feit is gewoon: conducteurs zijn steeds vaker onzichtbaar tijdens de reis. Ze geven het vertreksignaal, en verschansen zich dan in een ruimte die niet voor het publiek toegankelijk is of in een 1e klasse coupé, en je ziet ze niet meer tot het volgende station, dan lopen ze weer even het perron op, geven het vertreksignaal en trekken zich daarna weer schielijk terug in hun afgesloten ruimte. Met corona heeft dat overigens niks te maken, want het is al jaren zo.

Als we de TV-reclamespotjes van NS mogen geloven, vinden de conducteurs het helemaal geweldig “gastheer/gastvrouw” te zijn in de trein en je ziet dan van die breed lachende personen die er écht helemaal zijn voor “hun” reizigers, service with a smile, zeg maar. Maar in de praktijk zijn ze er gewoon 99 van de 100 keer niet in de trein. Steeds minder zelfs.

Kan nu eindelijk iemand eens verklaren waaróm niet? Waarom ik ze niet zichtbaar zie in de trein, ze zelden of nooit langskomen, en ze hun tijd tussen twee stations uitsluitend lijken door te brengen in een afgesloten 1e klasse coupé of andere afgesloten ruimte?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vaste conducteurs in de treinen zijn zeker in sprinters sowieso overbodig. 

Reputatie 6
Badge

kies maar:

1.dit is een aanloop wat in andere west-euro landen al heel gewoon is ter besparing van de tamelijk hoge personeelskosten in OV: bvb Duitsland, Zweden, Zwitserland-hier rijdt al vrijwel het hele regionale korte traject treinvervoer conducteurloos.

2.de bonden! Zoals iedere insider heel goed weet wordt NS in feite geregeerd door de nukken van de bonden, die de veiligheid van hun leden boven alles stellen. Niet zueren; kan nog veel erger, kijk bvb zuidwaarts, BElgie met de waalse socialisten en nog meer la douce France-waar ze heel effectief het monopolie van de staatsspoorwegen bewaken.

Wat die HC aan service zou kunnen brengen: vrijwel alles is tegenwoordig sneller en effectiever via de media op je smartefono te vinden.

Reputatie 3

Maar waarom krijgen al die conducteurs dan niet gewoon hun congé, in plaats van dat er net wordt gedaan alsof ze een “functie” hebben voor de reiziger, terwijl ze de hele reis doorbrengen in de 1e klasse of een andere ruimte waar ze onzichtbaar zijn? En waarom zijn er dan nog steeds spotjes op TV waarin die conducteurs worden weergegeven als de “gastheer/gastvrouw” in de trein, terwijl je ze nooit ziet tijdens de reis?

Reputatie 3

Vandaag uit Assen naar Driehuis getreind via Leiden. Op het traject Assen-Leiden 2 keer kaartcontrole van een conducteur gehad. Laatste stukje Leiden-Haarlem en Haarlem-Driehuis geen controle, maar dit zijn relatief korte trajecten.

Reputatie 7
Badge +3

In een ander topic lees ik dat je in Leiden overstapte op een SNG, dan had je de spinter van Leiden naar Haarlem. Dat is misschien maar eenkort traject maar in het weekend is dat het hele traject dat deze sprinter rijdt. 

Reputatie 3

Ook op relatief korte trajecten kan je als conducteur zichtbaar zijn voor de reizigers. Gewoon door even dat deel van de trein te controleren waar je in die 10 minuten of 15 minuten de tijd voor hebt, of gewoon door aanwezig te zijn voor de reizigers. Jezelf terugtrekken in een afgesloten ruimte lijkt me niet de bedoeling, laat staan dat je dan aanwezig of aanspreekbaar bent voor de reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf reis ik al langere tijd niet meer, sinds juni 2019 niet meer dagelijks naar werk en mijn laatste treinreis was in september datzelfde jaar, maar in de tijd dat ik nog wel dagelijks naar werk reisde zag ik de HC vooral tijdens de korte sprinter ritten (Den Haag Laan van NOI of Centraal - De Vink). In bijna 5 jaar heb ik maar 1 keer controle gehad op het gedeelte dat ik met de IC reisde (Den Haag - Delft), alle andere keren waren in de sprinter. Soms was er iemand die zelfs nog voor we helemaal weg waren van het perron van Den Haag Centraal al begon.

Reputatie 7

Het kán wel. Eergisteren tussen Woerden en Utrecht gecontroleerd in een sprinter. De conducteur liep verder een paar maal heen en weer, gaf reisinfo aan een reiziger die bang was dat ze een overstap zou missen, sprak twee mensen zonder mondkapje aan, vroeg dmv de omroep van wie een fiets was die voor een deur stond en zette bij Leidsche Rijn een jonge zwartrijder eruit. Zo zie je maar hoezeer een conducteur nodig kan zijn - juist ook op die korte stoptrajecten. Ik dacht: eindelijk eens iemand die handelt hoe ik het ook verwacht. Ik vond dit echt service.

Reputatie 7
Badge +3

Het kán wel. Eergisteren tussen Woerden en Utrecht gecontroleerd in een sprinter. De conducteur liep verder een paar maal heen en weer, gaf reisinfo aan een reiziger die bang was dat ze een overstap zou missen, sprak twee mensen zonder mondkapje aan, vroeg dmv de omroep van wie een fiets was die voor een deur stond en zette bij Leidsche Rijn een jonge zwartrijder eruit. Zo zie je maar hoezeer een conducteur nodig kan zijn - juist ook op die korte stoptrajecten. Ik dacht: eindelijk eens iemand die handelt hoe ik het ook verwacht. Ik vond dit echt service.

Het is natuurlijk een vak waar heel veel van de te maken valt. Maar dan moet je wel zo sterk in je schoenen staan dat je al het marketinggeneuzel van de directie over “gastheerschap” vergeet en gewoon het conducteurswerk gaat doen.

Badge

Vaste conducteurs in de treinen zijn zeker in sprinters sowieso overbodig. 


Oooh wie gaat dan de vertrek procedure doen in die 42 seconden die er veelal staat voor halteren met een sprinter op de kleinere stations ??

Reputatie 7
Badge +3

Wat is er zo speciaal aan het vertrek van een Sprinter in vergelijking met een metro? Op de toenmalige Zoetermeer Stadslijn werd ook zonder Hc gereden.

Reputatie 3

Wat is er zo speciaal aan het vertrek van een Sprinter in vergelijking met een metro? Op de toenmalige Zoetermeer Stadslijn werd ook zonder Hc gereden.

Ik heb jaren als forens gebruik gemaakt van de Zoetermeerlijn, maar daar werd wel degelijk gecontroleerd in de trein.

Reputatie 6

Je kan ook controleren zonder Hc.

Reputatie 3

Je kan ook controleren zonder Hc.

Ik hoef ook geen HOOFDconducteur aan mijn bankje te hebben, een gewone conducteur is ook OK. Maar feit is dat er destijds (begin jaren '90) gewoon een conducteur langs kwam in de Zoetermeer Stadslijn.

Reputatie 6

Ik heb nooit een conducteur gezien in de Zoetermeer Stadslijn.

Reputatie 3

Ik heb nooit een conducteur gezien in de Zoetermeer Stadslijn.

Ik wel. Reisde dagelijks heen en weer tussen 1986 en 1991, en er waren wel degelijk conducteurs. Logisch ook, anders had iedereen destijds zonder kaartje kunnen reizen...

Reageer