beantwoord

Accelereert een trein maximaal bij het optrekken of kan het sneller

Ik zit nu in de trein en vindt het nou niet bepaald heel snel gaan, het is natuurlijk een zware trein en doordat de wielen niet moeten gaan slippen bij het optrekken kun je niet vol gas geven. Maar kan een trein harder wegrijden dan het normaal gebeurt?

Tweede aanvullende vraag, heeft een trein ook een vorm van slipbeveiliging (ESP) zoals een auto ook heeft om doorslippen bij te snel optrekken te voorkomen?
icon

Beste antwoord door Slidestops 30 juni 2018, 18:55

Het is een beetje afhankelijk van het traject en type trein. Een machinist zal er vast nog wel veel meer over kunnen vertellen (@Edwin?). Zal eens een poging doen;

Als je een station uitrijdt, is de maximum snelheid vaak 40 km/ u, tenzij het een halte aan de vrije baan is. Maximaal optrekken voor de automatische trein beïnvloeding (ATB) de nieuwe snelheid oppakt, is dan niet zo handig omdat je misschien weer moet afremmen. Als je te hard optrekt in dit 40 gebied, kan de ATB ook ingrijpen en een noodrem doen.

Verder is het wel zo dat het het zuinigst is, als de trein zo snel mogelijk zo hard mogelijk optrekt, om vervolgens uit te rollen.

Een trein heeft wel slip herkenning (en volgens mij met afremmen ook beveiliging) , maar het is niet de bedoeling dat je dat doet. Als de trein slip moet je direct gas terugnemen. Bij het afremmen en doorslippen, zou je de magneetremmen erop kunnen gooien.

Het scheelt ook per treintype hoe hard een trein optrekt en hoe goed je het voelt.

Een dubbeldekker is een stuk trager als de nieuwe sprinter (FLIRT). Die FLIRT is zelfs begrensd omdat hij anders té hard optrekt en mensen niet kunnen blijven staan.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Het is een beetje afhankelijk van het traject en type trein. Een machinist zal er vast nog wel veel meer over kunnen vertellen (@Edwin?). Zal eens een poging doen;

Als je een station uitrijdt, is de maximum snelheid vaak 40 km/ u, tenzij het een halte aan de vrije baan is. Maximaal optrekken voor de automatische trein beïnvloeding (ATB) de nieuwe snelheid oppakt, is dan niet zo handig omdat je misschien weer moet afremmen. Als je te hard optrekt in dit 40 gebied, kan de ATB ook ingrijpen en een noodrem doen.

Verder is het wel zo dat het het zuinigst is, als de trein zo snel mogelijk zo hard mogelijk optrekt, om vervolgens uit te rollen.

Een trein heeft wel slip herkenning (en volgens mij met afremmen ook beveiliging) , maar het is niet de bedoeling dat je dat doet. Als de trein slip moet je direct gas terugnemen. Bij het afremmen en doorslippen, zou je de magneetremmen erop kunnen gooien.

Het scheelt ook per treintype hoe hard een trein optrekt en hoe goed je het voelt.

Een dubbeldekker is een stuk trager als de nieuwe sprinter (FLIRT). Die FLIRT is zelfs begrensd omdat hij anders té hard optrekt en mensen niet kunnen blijven staan.
Reputatie 7
Ook niet onbelangrijk trouwens; als je het niet rustig opbouwt, dan ga je ineens van 0 naar 100% acceleratie en dat vinden de reizigers meestal niet zo fijn 🙂
Reputatie 7
Badge
Slidestops heeft het al goed uitgelegd :)
Een SLT (FLIRT waarschijnlijk ook, maar die mag ik niet rijden) kan bijvoorbeeld aardig snel optrekken. Toen ie er net was, ging dat nog sneller. Nadeel daarvan is dat je je heel goed vast moet houden en de conducteur neemt je zoiets niet echt in dank af (en terecht). Ook de DDAR is een bekend 'racemonster'. De 1700 locomotief die daarvoor staat, is in staat om een zware goederentrein in z'n eentje te trekken, dus 3 wagens dubbeldeks reizigersmaterieel is niets.
Ook daarmee is het niet aan te raden vol tractie op te trekken.

Slipbeveiliging heeft de SLT wel enigszins, maar beter is het (zoals Slidestops ook al aangeeft) tractie terug te nemen tot de slip ophoudt.

De reden dat een trein dus wat rustig optrekt is in de meeste gevallen comfort (en in de herfst ook om slip te voorkomen).

Wielblokkering als gevolg van slip door remmen doe je niet veel aan. Als er gevaar dreigt (stoptonend sein bv) of als je je station/halte voorbij dreigt te glijden, voer je een snelremming uit waarbij de magneetremmen (als ze er op zitten) meeremmen.
Hoe snel slijten de wielen (of de rails) eigenlijk? Het is tenslottte metaal op metaal. In films zie ik wel eens de vonken eraf springen maar in het echt heb ik dat nog nooit gezien als een trein remt. Komt dat voor?
Badge
De Flirt treinen welke bij de NS rijden zijn begrensd (70%) qua optreksnelheid maar zijn alsnog sneller dan de SLT treinstellen. Doordat de Flirt zo snel kon optrekken kwam het voor dat de Flirt sneller bij een overweg was dan dat de overwegbomen konden sluiten, om o.a. deze reden is de Flirt begrensd qua tractie tot 70%.

De slijtage van de stalen wielen en de spoorrails vallen op zich wel mee, beide gaan vrij lang mee. De wielen van de trein kunnen weer rondgeslepen worden als deze niet meer helemaal rond zijn en ook de spoorbaan wordt geslepen zodat de vorm van de baan weer hersteld wordt als deze door slijtage veranderd is.

Het kan zijn dat je vonken ziet bij een remmende trein maar dit gebeurt pas als er echt hard geremd moet worden en de magneetremmen op de rails liggen, bij normaal remmen zul je dat niet zien.
Reputatie 4
De FLIRTs zijn inderdaad erg snel, zelfs met die begrenzing. Wat dat betreft zijn het geweldige treinen, net zoals de Intercity Direct-stammen die met 2 locs ook best snel van hun plaats komen. Gelden er voor Sprinters ook nog andere verwachtingen dan voor Intercity's, qua optrekken en afremmen?

Het valt mij op dat er sinds een aantal maanden veel harder geremd wordt met de VIRM's dan normaal. Misschien dat ik me dingen inbeeld, maar het is me opeens op gaan vallen. En iedere keer dat ik in een VIRM zit, merk ik dat het weer gebeurt. Verder niks hinderlijks, hoor, maar er wil nog wel eens een open fles drinken net aan niet van het tafeltje af vliegen.
Badge
@MJL , bij de Virm treinstellen gaat een verandering plaatsvinden in welke remstand wij het zogenaamde remcriterium bereiken, dit is eigenlijk de minimaal benodigde remkracht om de veiligheidssystemen tevreden te houden. Als jij in een trein zit waarvan dit remcriterium al verhoogt is dan zul je inderdaad merken dat er wat harder geremd moet worden om er voor te zorgen dat het veiligheidssysteem de trein niet helemaal stil zet met een ingreep van het systeem.
Reputatie 4
Hm, dus die remming moet om aan een bepaalde veiligheidsstandaard te voldoen? Wel apart, want op het balkon staan als er zo hard geremd wordt zal niet voor iedereen even veilig zijn. Vooral als je het niet verwacht. Voor mij geen probleem, maar je zal maar een oud vrouwtje van 93 zijn.....
Badge
Hm, dus die remming moet om aan een bepaalde veiligheidsstandaard te voldoen? Wel apart, want op het balkon staan als er zo hard geremd wordt zal niet voor iedereen even veilig zijn. Vooral als je het niet verwacht. Voor mij geen probleem, maar je zal maar een oud vrouwtje van 93 zijn.....
Ik denk dat we elkaar dan verkeerd begrepen hebben.

De remvertraging indien we vanwege seingeving of snelheidsverlaging moeten remmen wordt iets hoger dan nu het geval is, maar het wordt niet meteen een hele forse remming.

Als jij het hebt over een fiks verschil dan is het niet deze verandering, dan remt de machinist welke de trein reed om een reden forser, soms rem je wat later en forser als je vertraging in wilt lopen.

En het oude vrouwtje van 93 hoort gewoon een zit plek te krijgen natuurlijk, als ik zie dat zo iemand staat in mijn trein dan regel ik een zitplek voor haar.

Maar het rem gedrag van machinisten verschilt ook, er zijn machinisten die de trein met wat hogere snelheid langs het perron laten rollen en dan forser remmen en machinisten die rustiger langs het perron rollen en dan ook rustiger remmen. En natuurlijk alles daar tussen in. 😁
Reputatie 4
Ja, natuurlijk verschilt dat ook per machinist. Mij valt het op dat de VIRMs bij het binnenrijden op stations recent duidelijk veel harder remmen. Daar zit dus een gedragspatroon in, en als je al op het balkon bij de deur staat te wachten kan dat vervelend zijn (vooral voor dat vrouwtje van 93).

Als ik een verandering merk in een bepaalde actie op een bepaald moment, en als ik merk dat dit opeens regelmatig gebeurt, dan moet er inderdaad iets veranderd zijn.
Reputatie 7
Badge
Lang niet alle VIRM stellen hebben die constructiewijziging al gehad (gelukkig), dus ik kan me niet voorstellen dat dat de reden is van je observatie. We komen tegenwoordig wat vaker met 'hoog groen' binnen op stations waar met 80 km/u gereden kan worden, dat kan zomaar resulteren in ander remgedrag. We kunnen immers aan de kop van het perron nog 80 km/u rijden. Bij lange samenstellingen is dat ook goed haalbaar, je hebt namelijk zo'n 250/300 meter om tot stilstand te komen. Dat kan best met die snelheid en toch comfortabel tot stilstand komen. Met een viertje wordt dat wat krapper..

Reageer