Achterna gezeten in de trein

• 10 juni 2020
  • 15 reacties
  • 356 Bekeken

Vandaag 10 juni 2020 om 18:17 met de trein die naar Den Haag Centraal. Ik stapte in de trein en zat net buiten de coupé. Er kwam een man binnen met een rode trui, geen mondkapje op en een jumbo tas met een zwart zwarte doos erin. Hij ging op de trap zitten dus recht voor mij. 

Hij vroeg opeens aan mij of ik wat te drinken had en ik zei ‘Nee’. Na 5 minuten zei hij ‘Sorry’. Ik zeg waarvoor? Hij zei ‘Omdat ik zomaar iets aan je vroeg’. Ik vond het gek want waarom zou je je excuses aanbieden als je iets wil vragen. 
Bij Kampen Zuid zei hij ‘Oh dit is het station toch?’ Ik zei ‘Hij stopt hier niet’ en toen zei hij ‘OH’. Na 2 minuten daarna zei hij of ik moest uitstappen in Lelystad en ik zei ‘nee Almere’ want ik wil niet m’n woonplaats zeggen tegen een vreemde. Toen zei hij ‘ik moet naar kampen zuid. Vond het gek want de trein stopte daar niet en daarna zei hij dat hij in Dronten moest uitstappen maar daar stopt die trein ook niet. 

Ik was daarna aan het bellen emmer een vriend want ik werd ongemakkelijk en hij kwam naar me toe en zei ‘kan je op m’n tas letten? Ik moet naar de wc’ en voordat hij het zei legde die al zijn plastic tas met een loodzwaar zwart ding erin onder mijn stoel. Letterlijk onder mijn stoel! Dus ik stond op en hij liep weg want hij moest blijkbaar naar de wc. Ik wilde weglopen en opeens komt hij terug en zegt ie ‘oh er is hier geen wc’ terwijl er gewoon wc’s waren daar letterlijk naast hem! 

Ik werd toen heel nerveus van hem dus ik liep weg naar de andere kant van de trein en zat in de laatste coupé gebukt achter een stoel. Na 2 minuten zie ik hem naar me toe komen en gaat hij naast me zitten. Ik was zo bang dat ik niet wist wat ik moest doen. Hij keek me aan en ik belde m’n moeder alleen ik kon niks zeggen want hij keek me heel eng aan. Dus ik zei tegen m’n moeder van ‘mam ik moet ophangen’ want ik kon niet praten. 

Belde daarna m’n vriend en die zei via FaceTime ‘draai je camera en ga lopen’ dus ik liep en ik zie hem achter mij opstaan om me te volgen. In het midden van de trein ben ik uit angst de wc ingelopen en ik hoorde hem zo langs lopen.

Na 5 minuten ben ik eruit gekomen en liep ik naar de andere richting. Toen zag ik een conducteur en ik vertelde dat er een man is die me achtervolgt maar hij keek me dom aan en deed gewoon niks! Dus ik keek achter me en ja hoor! Daar stond hij weer boos. Ik rende door de coupé en m’n halte was er dus ik rende eruit en liep naar de auto en zat daarin. Ik zag hem vervolgens het station uitlopen en alle auto’s checken en nerveus heen en weer lopen.

Ik ben serieus nog nooit zo bang geweest want dit is nooit gebeurd. Deze man achtervolgde me voor 30 minuten lang! Als iemand deze man ziet, alsjeblieft doe iets! 

15 reacties

Badge

@Tijdvoor Zonder aangifte laat je zo iemand lopen en wie is de volgende die dan misschien wel echt slachtoffer wordt.  Laten we dit gewoon even serieus oppakken en alles er aan doen om degene die dit op zijn geweten heeft te achterhalen.

Daarbij had de Hc de situatie serieus kunnen nemen en die indruk krijg ik nu niet. 

Badge

@Aswh 

Even een ander nummer voor je welke je volgende keer kunt gebruiken voor dit soort gevallen, daar kun je  een whatsapp bericht of SMS naar toe sturen en komt ook direct uit bij mensen die hulp kunnen regelen voor je in de trein maar ook op het station als daar V&S aanwezig is of in de buurt is:

06-13181318

Dit nummer is speciaal in het leven geroepen voor onveilige situaties/gevoel of overlast in de trienen van de NS.

Vreemd overigens dat de Hc niets heeft gedaan, misschien kan een moderator dat nog even voor je oppakken en er intern een melding voor aanmaken.

En omdat ik vermoed dat je op Lls bent uitgestapt wil ik je vragen mij even een PB te sturen met je verhaal dan kan ik hem even doorzetten bij ons op de standplaats voor het veiligheids overleg.  Een Pb stuur je door op mijn naam te klikken en dan kun je een bericht naar mij persoonlijk sturen. Even concreet welk tijdstip je welke trein nam, wat er gebeurt is.

Verdere aanvulling:  Ga aub ook aangifte doen bij de politie z.s.m. en vraag of ze de NS willen benaderen om de beelden veilig te stellen van zowle station als van de trein.  Dat kan de politie nml. aan de NS vragen en dan kunnen de beelden terug gekeken worden.  Mochten ze kunnen achterhalen wie het is kan er actie op worden ondernomen door de politie.

Badge

Zonder aangifte is er niet veel te doen en er zijn heel duidelijke redenen waarom ik TS gevraagd heb om wel aangifte te doen.  Ik snap je bezwaar maar niets doen kan resulteren in herhaling en dat is alles wat TS niet wil.

Vanaf de NS kant is er nu vanaf 2 kanten actie ondernomen en we hopen dat TS niet nogmaals geconfronteerd wordt met deze persoon. En anders heeft ze nu door middel van het speciale nummer directer contact met de NS voor meldingen via wahtsapp / SMS zodat het onopvallend gemeld kan worden en het treinpersoneel ingelicht kan worden.  Dit nummer is sinds 30 april landelijk ingesteld voor overlast/onveilig gevoel in de trein.

Hoi Aswh en welkom op de NS Community! 

Allereerst heb ik je andere topic verwijderd. Ik zag dat je twee keer met hetzelfde bericht een topic was gestart, dus help je nu graag hier verder. Maar wat een onwijs heftige situatie zeg! Ik kan heel goed begrijpen dat jij je onveilig voelde in deze situatie en dat je hulp bent gaan zoeken. Dan is het natuurlijk extra balen dat je niet ter plekke bent geholpen. Wat ik je voor de volgende keer zou willen aanraden is om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen, dit kan via Twitter, Facebook, Chat of Telefonisch op 030-7515155. Twitter is het allersnelste in een situatie als deze en dan vooral een openbare Tweet dus dat zou ik je ook aanraden. Wij kunnen dan onze veiligheidscentrale inschakelen en zij kunnen kijken welke stappen ze nemen. Dit kan zijn de conducteur inschakelen, politie of iets anders wat zij op dat moment passend vinden voor de situatie.  Je bent inmiddels veilig thuisgekomen? 

@TijdvoorZonder aangifte laat je zo iemand lopen en wie is de volgende die dan misschien wel echt slachtoffer wordt.  Laten we dit gewoon even serieus oppakken en alles er aan doen om degene die dit op zijn geweten heeft te achterhalen.

Daarbij had de Hc de situatie serieus kunnen nemen en die indruk krijg ik nu niet. 

Ik heb u een berichtje gestuurd 

Reputatie 3

@TijdvoorZonder aangifte laat je zo iemand lopen en wie is de volgende die dan misschien wel echt slachtoffer wordt.  Laten we dit gewoon even serieus oppakken en alles er aan doen om degene die dit op zijn geweten heeft te achterhalen.

Beste Jeroen,

Ik heb het over een voorval van enige tijd terug. Als ik aangifte had gedaan waren mijn persoonsgegevens genoteerd. En nee, ik had geen zin om het op te nemen tegen een Roemeense bende. Het voorval is n.a.w. redelijk gedocumenteerd en op basis van data te achterhalen. Dat ik gesteund werd door een oudere HC i.c.m. een bredere NS medewerker is mij meegevallen. De oudere HC heb ik later telefonisch nog gesproken. Aangifte doen? Prima als mijn fiets gestolen is, maar als er bendes of idioten bij betrokken zijn, dan sla ik even over. Wat TS overkomen is, is uitermate onaangenaam. Veel situaties zijn in de kiem te smoren, al lijkt de tendens anders te zijn en onderhevig aan een kentering waarbij in de overdrive iedereen een zwarte piet cadeau krijgt en iedereen zeikt over zwarte piet. 

Als TS aangifte doet, over welke persoonsgegevens krijgt de tegenpartij dan de beschikking? Misschien dat Slidestops of Loes iets kan toevoegen.

Misschien een leuke case om over na te denken. Stel Loes 'constateert' een overtreding. In Breda val ik namelijk uit tegen Slidestops die nogal arrogant reageerde. De anderhalve meter afstand was volgens hen in het geding, maar ik en mijn medereizigers hebben zo hun twijfels. Misschien hebben ze de opmerking over de gele uniformen die op die van de politie lijken, de tatoeages en gouden ringen niet kunnen waarderen. Een groepje NS V&S medewerkers gaan zich bemoeien met het voorval. Ze krijgen bijval van gemeentelijke BOA's in blauwe uniformen en twee politieagenten en zelfs een BOA van prorail doet mee. Ik en mijn vrienden nemen de boel op en we geven aan deze opnames te gebruiken. ..... hoe zou dit verhaal toch aflopen? 

Als TS aangifte doet, over welke persoonsgegevens krijgt de tegenpartij dan de beschikking? Misschien dat Slidestops of Loes iets kan toevoegen.

Bij aangifte worden jouw gegevens (incl NAW) genoteerd. Als ik mij niet vergis heeft een verdachte een advocaat nodig om dit te kunnen zien maar je mag sowieso om een domicilie adres vragen, dan "woon" je op het politiebureau.

Dankjewel voor uw reactie! Ben inderdaad erg geschrokken omdat ik elke dag met de trein moet en dit is de tweede keer dat ik zoiets heb meegemaakt. Zal voortaan gelijk op Twitter een berichtje plaatsen maar ik was zo in paniek dat ik er niet aan had gedacht. Gelukkig ben ik wel veilig thuis gekomen!

Dankjewel voor uw reactie! Ben inderdaad erg geschrokken omdat ik elke dag met de trein moet en dit is de tweede keer dat ik zoiets heb meegemaakt. Zal voortaan gelijk op Twitter een berichtje plaatsen maar ik was zo in paniek dat ik er niet aan had gedacht. Gelukkig ben ik wel veilig thuis gekomen!

Ik snap heel erg goed dat je hier in je paniek niet aan hebt gedacht! Ik denk dat ik in jouw situatie dit ook had gehad en ook hier niet bij stil had gestaan. Dit wil niemand meemaken. Mocht er nog iets zijn wat ik in deze situatie voor je zou kunnen doen, dan hoor ik het graag van je. Ik help je dan graag mee. 

Reputatie 3

@Aswh 

Een conducteur kan niet zo veel doen. Hij of zij was er niet bij en heeft geen overtreding kunnen constateren. Een burgerarrest is een optie, maar dat raad ik u ten sterkste af. Het zou zo maar kunnen dat de dader bij bedreiging via via meer over u komt te weten dan andersom. Een aantal jaar geleden attendeerde ik de conducrice op een buitenlandse bedelaar. Nou, dat heb ik geweten. Ik had het geconstateerd en werd direct verantwoordelijk gemaakt voor het vervolg. Zij terug in de trein en ik, gelukkig met twee medestandersvan de NS, een lange tijd gewacht op een station op de politie. En ja de verdachte maakte ondertussen echt wel meermaals duidelijk dat hij mijn keeltje wilde doorsnijden. Dus onderneem niks en bel desnoods direct 112! Aangifte doen kan onverstandig zijn i.v.m. eventuele gevolgen.

Badge +3

Zou het echt zo zijn dat als je aangifte doet een ‘dader’ allerlei informatie over jou (slachtoffer) te weten kan krijgen?

Als ik bijv. https://www.at5.nl/artikelen/202393/jongen-17-die-filmde-hoe-man-van-fiets-werd-getrapt-veroordeeld lees lijkt het daar wel op (al is het in dit geval de filmer degene die fout was).

..en mag hij geen contact hebben met de vermeende bestuurder van de scooter en het slachtoffer.

Maar goed, we waren er niet bij en misschien kenden ze elkaar al, en was dat in het artikel een gerichte (nogal domme) actie… 

Zou het echt zo zijn dat als je aangifte doet een ‘dader’ allerlei informatie over jou (slachtoffer) te weten kan krijgen?

Als ik bijv. https://www.at5.nl/artikelen/202393/jongen-17-die-filmde-hoe-man-van-fiets-werd-getrapt-veroordeeld lees lijkt het daar wel op (al is het in dit geval de filmer degene die fout was).

..en mag hij geen contact hebben met de vermeende bestuurder van de scooter en het slachtoffer.

Maar goed, we waren er niet bij en misschien kenden ze elkaar al, en was het een gerichte (nogal domme) actie… 

Sorry maar ik kende die man niet en heb hem nog nooit gezien.

Badge +3

Nee dat snap ik, maar ik vroeg me dus af of die man (als jij degene bent die aangifte doet) ook maar iets over jou te weten zou mogen komen? :thinking:

Melden via SMS/WhatsApp aan 06 1318 1318 is inderdaad ideaal, als je toch het toilet in gevlucht was.

Daar is dat nummer toch voor? Raar dat dat dan niet meteen benoemd wordt, volgens mij wordt het zelfs in de treinen getoond op de schermen.

Badge +3

Daar is dat nummer toch voor? Raar dat dat dan niet meteen benoemd wordt, volgens mij wordt het zelfs in de treinen getoond op de schermen.

Pas zeer recent landelijk, was een proef op sommige trajecten (blijkbaar nogal succesvol dus een blijvertje).

Reageer