Acties/staking ProRail 28 april t/m 1 mei

  • 26 april 2021
  • 34 reacties
  • 2374 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 9558 reacties

Alvast even voor iedereen die deze week met de trein gaat reizen, vanaf woensdag t/m zaterdag moet je rekening houden met acties door FNV Spoor / ProRail.

Even de belangrijkste punten voor reizigers:

Concreet zal er volgens FNV Spoor actie worden gevoerd op verschillende verkeersleidingsposten door het hele land waardoor in bepaalde regio’s en daarbuiten minder of geen treinen kunnen rijden. Reizigers en verladers zullen de grote impact van de acties merken op in ieder geval de volgende momenten:

  • Woensdag 28 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Utrecht, Amsterdam en Alkmaar;
  • Donderdag 29 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal;
  • Vrijdag 30 april van 06:00 – 10:00 uur in de regio’s Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen;
  • Zaterdag 1 mei van 05:00 – Zondag 2 mei 05:00 uur een landelijke 24-uursstaking.

Hoewel de acties van woensdag tot en met vrijdag regionaal zijn georganiseerd is er een grote kans dat het effect ervan ook in andere delen van het land te merken is. ProRail adviseert om op deze dagen vóór vertrek een reisplanner te raadplegen voor actuele reisinformatie.

 

Voor meer info zie https://www.prorail.nl/nieuws/treinverkeer-van-woensdag-tot-en-met-zaterdag-ontregeld-door-acties-fnv-spoor


34 reacties

Reputatie 5
Badge

Ik mag toch hopen dat FNV door de politiek op z'n nummer wordt gezet. Je bent toch van de pot gepleurd om in Coronatijd het land 24 uur plat te leggen, terwijl datzelfde FNV er zo trots op was dat de spoorsector altijd is blijven rijden om mensen in vitale beroepen naar hun werk te brengen. Het zal je familielid zijn die op de IC ligt te sterven omdat het zorgpersoneel niet met de trein naar het werk kan. Een staking van een paar uur kan je nog omheen, maar een landelijke staking. Echt niet te verkopen in deze tijd. Ga dan staken als we over een paar maanden weer massaal de trein in mogen en de druk op de zorg minder is. Dit geeft alleen maar verliezers. Nota bene hebben twee bonden al ingestemd met de CAO. Alleen het wegkwijnende FNV, dat slechts met roeptoeteren nog wat bestaansrecht heeft in een paar antieke sectoren, wil weer eens te veel. Hier maak je geen vriendjes mee. Aso's.

Badge +3

Triest, maar zien is geloven.

Helaas kunnen de NS en andere vervoerders niet zomaar zeggen ‘dikke vinger ProRail, wij rijden toch wel’ zoals de bussen hier in Eindhoven tijdens de laatste staking door meerdere vakbonden.

Heeft amper iemand iets van gemerkt toen, want voldoende werkwillig personeel om (extra) uren te maken. Tot ‘ergernis van de stakers’.

Wie wil staken blijft maar thuis en gaat in ieder geval geen collega’s hinderen, toch?

Badge

Op elke dag in het jaar kan er iemand op de IC op sterven liggen, dat zie ik nu niet als een hele bijzondere reden om niet nu te staken.

Je kunt het ook vertalen naar nu rijden er minder mensen met de trein dus beter nu dan als het weer heel erg druk is in de trein.

Staken is nu eenmaal een recht in Nederland en daar wordt mogelijk door de werknemers van Prorail gebruik gemaakt komende dagen en dat zal zijn invloed hebben op het treinverkeer. Want het treinverkeer is erg verweven in NL en uitval van een aantal treindienstleiders houdt een flinke verstoring in op het spoor en als zo'n hele VL post er uit gaat dan wordt het een flinke verstoring in en rondom dat gebied.

De bond roept op tot staken maar de medewerkers hebben uiteindelijk zelf de keuze om te gaan staken of niet.

Ben benieuwd wat de impact is de komende dagen maar een ieder mag gewoon gebruik maken van zijn/haar wettelijke rechten al komt het ons niet altijd even fijn/goed uit.

En wat Robert aangeeft met extra uren draaien is besmet werk doen, tja dat zal de sfeer ook niet ten goede komen op zo'n VL post. En er is niet even een blik met treindienstleiders open te trekken.

Reputatie 6

Op welke wijze gaat NS abonnementshouders compenseren die nu geen gebruik kunnen maken van hun abonnement? Denk aan traject vrij en weekend vrij?

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal vast niet gebeuren, is ongetwijfeld weer overmacht. En als dat wel gebeurt wil ik ook nog geld terug van 2 jaar geleden (28 mei 2019).

Of er komt weer advies gewoon naar het station te gaan, in te checken en maar zien of er wel of niet een trein gaat. Met zo'n incheck kun je dan aantonen dat je wilde reizen. Had ik misschien 2 jaar geleden moeten doen, (nog) een half uur eerder opstaan, naar het station gaan alleen om in te checken en gelijk weer terug naar huis waar een collega me kwam ophalen om mee te rijden. 

Maar voorlopig is er nog geen informatie van NS, zal dan toch wel morgen moeten komen.

Badge +3

Besmet werk is/was inderdaad de term, doet me denken aan wat afleveringen van South Park over Amazon en ‘customer (un)fulfillment’ van Amazon. (off topic, https://en.wikipedia.org/wiki/Unfulfilled) en kijk de aflevering hier.

In de reactie van ProRail (ik neem het niet voor ze op en ben ook niet tegen de FNV) staat wel dit:

We constateren dat FNV in het ultimatum meer eist dan haar laatste bod in het overleg op 1 maart 2021, te weten 2,5% met een voet van €140 en een verhoging van de eindejaarsuitkering met 0,75%. FNV grijpt terug op het bod uit de onderhandelingsronde van 16 februari 2021. De door u geëiste voet van €170 betekent, afhankelijk van de salarisschaal van de medewerker, een stijging van maximaal 6,58% over 1 jaar. Wij lichten dat hierna toe. De voet in het ultimatum van €170 houdt in dat medewerkers in schaal 1 t/m 9 meer dan 2,8% loonsverhoging ontvangen, variërend van 2,86% tot 6,58% als de medewerker op het maximum van de schaal zit (100% RSP (= relatieve salaris positie)). Voor een medewerker in één van deze schalen die nog niet aan het maximum zit (een RSP beneden 100%) is dit percentage salarisverhoging nog hoger.

Nu ben ik geen geweldige ondernemer of onderhandelaar, maar de FNV zou toch kunnen bedenken dat een werkgever (via een cao of met eigen salarisschalen van ProRail in dit geval?) zulke percentages loonsverhoging niet gaat accepteren?

Het aanbod (waar de andere bonden mee akkoord zijn gegaan) ligt er. Game over, reizigers pesten liever niet, en anders blijven we massaal lekker thuis als het moet of niet anders kan, toch? :sweat_smile:

Badge +3

… Want het treinverkeer is erg verweven in NL en uitval van een aantal treindienstleiders houdt een flinke verstoring in op het spoor en als zo'n hele VL post er uit gaat dan wordt het een flinke verstoring in en rondom dat gebied.

… En wat Robert aangeeft met extra uren draaien is besmet werk doen, tja dat zal de sfeer ook niet ten goede komen op zo'n VL post. En er is niet even een blik met treindienstleiders open te trekken.

Jaartje geleden.. Eindhoven Airport. Er was een luchtverkeerleider ziek (corona misschien, thuis blijven en laten testen dus!) en dat blik met vervangers was er niet echt die ochtend.

Dan vliegen we maar niet.. chaos natuurlijk. Maar zou iemand die in plaats van hem kwam opdraven als ‘besmet werk’ gezien worden? :sweat_smile:

Reputatie 6

De eisen van de FNV zijn weer eens exorbitant - zoals gebruikelijk. 

Tijd voor een herziening van het stakingsrecht in het OV. 

Reputatie 5
Badge

Op elke dag in het jaar kan er iemand op de IC op sterven liggen, dat zie ik nu niet als een hele bijzondere reden om niet nu te staken.

Je kunt toch niet ontkennen dat de situatie in de ziekenhuizen van dit moment uniek is. Staken is een goed recht, maar wel een recht waar je zorgvuldig mee om moet gaan. Ik vind een staking onder de huidige omstandigheden niet te verantwoorden. Vorig jaar tussen juni en september, akkoord, maar niet in een tijd waarin iedere zorgmedewerker keihard nodig is en je hen niet extra moet belasten met een vervoerprobleem.

Besef: de trein is nu alleen voor noodzakelijke reizen. Dus wie je raakt zijn direct degenen die echt een probleem hebben als ze niet kunnen reizen.

Reputatie 3

Of er komt weer advies gewoon naar het station te gaan, in te checken en maar zien of er wel of niet een trein gaat. Met zo'n incheck kun je dan aantonen dat je wilde reizen. 

https://www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/consument-hoeft-bij-staking-niet-te-voldoen-aan-in-en-uitcheckeis-om-beroep-te-doen-op-gtvb-regeling/

Als je eigenlijk al weet dat je trein niet zal rijden dan heb je gewoon recht op een vergoeding en hoef je niet aan de, compleet belachelijke, in- (en uit)checkeis te voldoen.

Benieuwd of NS weer weigert de vergoeding toe te kennen waar mensen wel recht op hebben. Wat je dan wel kunt doen is bijvoorbeeld naar de geschillencommissie stappen. Dit is een relatief goedkope en makkelijke stap en de uitkomst staat met de uitspraken van 2019 in het achterhoofd eigenlijk al vast.

De commissie heeft zich getracht voor te stellen wat de ondernemer daar mee bedoelt. Verwacht de ondernemer dat een consument zich op een stakingsdag van het openbaar vervoer op eigen kracht naar het station begeeft in de wetenschap dat er toch geen treinen zullen rijden, om daar even in-en uit te checken omdat slechts op die manier een beroep op de GTBV-regeling kans van slagen heeft?

De commissie vermag de ratio van die beperkende bepaling in dit geval niet in te zien.

Badge

… Want het treinverkeer is erg verweven in NL en uitval van een aantal treindienstleiders houdt een flinke verstoring in op het spoor en als zo'n hele VL post er uit gaat dan wordt het een flinke verstoring in en rondom dat gebied.

… En wat Robert aangeeft met extra uren draaien is besmet werk doen, tja dat zal de sfeer ook niet ten goede komen op zo'n VL post. En er is niet even een blik met treindienstleiders open te trekken.

Jaartje geleden.. Eindhoven Airport. Er was een luchtverkeerleider ziek (corona misschien, thuis blijven en laten testen dus!) en dat blik met vervangers was er niet echt die ochtend.

Dan vliegen we maar niet.. chaos natuurlijk. Maar zou iemand die in plaats van hem kwam opdraven als ‘besmet werk’ gezien worden? :sweat_smile:


Kom op Robert, besmet werk behoeft toch geen uitleg ?  Iemand die ziek is vervangen is geen besmet werk.

Badge +3

Afgezien van de landelijke 24-uurs staking op 1 mei gaat het om kortdurende verstoringen (tot 10.00, waarbij er wellicht nog treinverkeer mogelijk is). Hoe verhoudt dat zich tot GTbV, dus voor mensen die om bijv. 8.30 op hun werk verwacht worden?

Reputatie 7
Badge +3

Zal waarschijnlijk zoiets zijn dat je dan wel een in en uitcheck moet hebben waaruit je vertraging blijkt, dus je normale tijd naar het station gaan en inchecken, ook al geeft de reisinfo aan dat er dan nog geen treinen rijden. En als er wel enkele treinen rijden, omdat bv niet alle ProRail medewerkers mee doen met de acties of dat juist jouw trein al snel kan worden opgestart na de acties, dan heb je geluk.

Reputatie 7
Badge +3

En wat Robert aangeeft met extra uren draaien is besmet werk doen, tja dat zal de sfeer ook niet ten goede komen op zo'n VL post.

Dat noemen de vakbonden besmet werk maar wettelijk gezien is het dat niet. De werkgever mag namelijk het werk van stakende werknemers laten overnemen door andere medewerkers bijv. door personeel extra diensten te laten draaien of door met personeel tussen standplaatsen te schuiven. Het enige wat niet mag is personeel dat normaal niet voor het bedrijf werkt ter vervanging inzetten maar dat is voor verkeersleiders sowieso niet aan de orde.

NS heeft daar zelf enkele jaren geleden ook gebruik van gemaakt door bij een staking op een bepaalde standplaats rijdend personeel van andere standplaatsen in te zetten en door personeel extra diensten te laten draaien. Ook bij stakingen in de supermarkt branch gebeurt dat regelmatig vooral door met personeel van distributiecentra en winkels te schuiven.  

Overigens is het de vraag hoeveel verkeersleiders lid van de FNV zijn, de leden van de FNV zijn naast wat salonsocialisten toch voor het leeuwendeel laag geschoolden.

De eisen van de FNV zijn weer eens exorbitant - zoals gebruikelijk. 

Tijd voor een herziening van het stakingsrecht in het OV. 

Je moet wel durven om minimaal 5% loonsverhoging te eisen na afgelopen rampjaar. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander al blij mag zijn om zijn/haar baan te mogen houden.

Reputatie 5

De hypocretie van de sector ligt nu wel echt bloot: zeggen dat je vitaal bent als je om geld aan het vragen bent. Als je vitaal bent moet je je daar wel naar gedragen. Ik heb nog nooit een ziekenhuis 24 uur compleet dicht gezien door een staking.

 

Is het OV dan toch niet zo vitaal misschien? De sector is in ieder geval weer goed bezig om hun eigen irrelevantie aan te tonen. 

Reputatie 3

De eisen van de FNV zijn weer eens exorbitant - zoals gebruikelijk. 

Tijd voor een herziening van het stakingsrecht in het OV. 

Je moet wel durven om minimaal 5% loonsverhoging te eisen na afgelopen rampjaar. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander al blij mag zijn om zijn/haar baan te mogen houden.

Het zou natuurlijk wel mooi zijn als het personeel in de zorg dat lid is van de FNV massaal besluit om het lidmaatschap op te zeggen.

Badge

@Tamzindat de NS toen zich niet correct heeft opgesteld tijdens een staking heeft intern flinke schade berokkend en is de collega's die zonder het te weten besmet werk deden flink kwalijk genomen.  Dat is mogelijk de reden geweest dat bij de laatste staking voor de pensioen leeftijd voor alle Nederlanders dat de werkwillende collega's niet zijn ingezet om niet weer problemen te veroorzaken op de werkvloer.

Daarbij speelt ook nog eens dat je niet zomaar mensen van de VL posten werk van elkaar kunt laten overnemen omdat ze ook bekend moeten zijn met het spoortraject welke ze beheren, zonder voldoende kennis van het traject mogen ze niet op die post zitten.  Schuiven met medewerkers kan dus maar heel beperkt.

 

@Martin7182jij reageert nu op het staken in de corona tijd maar kijk ook even verder terug wat deze groep mensen heeft gekregen in de jaren voor Corona. Vorige afspraken zijn wellicht onder het niveau geweest van die tijd en dan wordt er in een volgende periode onderhandeld over compensatie voor die slechter gecompenseerde jaren.  Uiteindelijk gaat het iedere werknemer om wat hij/zij netto overhoudt in de portemonnee en we weten allemaal dat het steeds duurder wordt.  Deze mensen komen op voor hun eigen portemonnee en dat is hun goed recht. Net als dat anderen mogen staken voor hun inkomen of hun belangen in Nederland.

@Tonny.sdit zou inhouden dat een vitale sector nooit zou kunnen opkomen voor hun eigen belangen, nu niet maar zonder corona ook niet omdat dan de treinen nog voller zijn dan nu het geval is.

En voor allen, het is nooit fijn als je getroffen wordt door stakende mensen waardoor je zelf allerlei dingen moet regelen om toch op je bestemming te komen. Wel is het jammer dat er geen begrip is voor mensen die dus een afweging hebben gemaakt en toch tot staken zijn over gegaan.

Gisteravond hebben verschillende machinisten leeg mat verplaatst wat zeer waarschijnlijk te maken had met de stakingen van vandaag om zo toch te zorgen dat elders genoeg materieel beschikbaar was en het materieel daar stond waar het nodig was voor de vertraagde opstart in de getroffen regio.

Reputatie 5

Bijzondere periode want rond Zwolle ligt nu alles eruit en is er busvervoer...rijden die zaterdag ook niet? Zonde om bussen in te huren als er niet gereden wordt.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzindat de NS toen zich niet correct heeft opgesteld tijdens een staking heeft intern flinke schade berokkend en is de collega's die zonder het te weten besmet werk deden flink kwalijk genomen. 

Dat is dan het probleem van de stakers, er bestaat in Nederland geen plicht om op bevel van de vakbonden te staken of stakingen te ondersteunen. Anders gezegd, de vakbonden kunnen de pot op. 

Reputatie 3

@Tamzindat de NS toen zich niet correct heeft opgesteld tijdens een staking heeft intern flinke schade berokkend en is de collega's die zonder het te weten besmet werk deden flink kwalijk genomen.  Dat is mogelijk de reden geweest dat bij de laatste staking voor de pensioen leeftijd voor alle Nederlanders dat de werkwillende collega's niet zijn ingezet om niet weer problemen te veroorzaken op de werkvloer.

Daarbij speelt ook nog eens dat je niet zomaar mensen van de VL posten werk van elkaar kunt laten overnemen omdat ze ook bekend moeten zijn met het spoortraject welke ze beheren, zonder voldoende kennis van het traject mogen ze niet op die post zitten.  Schuiven met medewerkers kan dus maar heel beperkt.

 

@Martin7182jij reageert nu op het staken in de corona tijd maar kijk ook even verder terug wat deze groep mensen heeft gekregen in de jaren voor Corona. Vorige afspraken zijn wellicht onder het niveau geweest van die tijd en dan wordt er in een volgende periode onderhandeld over compensatie voor die slechter gecompenseerde jaren.  Uiteindelijk gaat het iedere werknemer om wat hij/zij netto overhoudt in de portemonnee en we weten allemaal dat het steeds duurder wordt.  Deze mensen komen op voor hun eigen portemonnee en dat is hun goed recht. Net als dat anderen mogen staken voor hun inkomen of hun belangen in Nederland.

@Tonny.sdit zou inhouden dat een vitale sector nooit zou kunnen opkomen voor hun eigen belangen, nu niet maar zonder corona ook niet omdat dan de treinen nog voller zijn dan nu het geval is.

En voor allen, het is nooit fijn als je getroffen wordt door stakende mensen waardoor je zelf allerlei dingen moet regelen om toch op je bestemming te komen. Wel is het jammer dat er geen begrip is voor mensen die dus een afweging hebben gemaakt en toch tot staken zijn over gegaan.

Gisteravond hebben verschillende machinisten leeg mat verplaatst wat zeer waarschijnlijk te maken had met de stakingen van vandaag om zo toch te zorgen dat elders genoeg materieel beschikbaar was en het materieel daar stond waar het nodig was voor de vertraagde opstart in de getroffen regio.

 

 

Feit blijft dat zoals de FNV het nu heeft gedaan er maximaal veel mensen worden benadeeld. Je kan ook op andere tijden staken dan in de ochtendspits. Zeker in coronatijd is dit volgens mij een ultradomme actie van de FNV. Ook op andere platforms wordt vooral schande gesproken over deze actie. Ik denk echt dat ook veel FNV-leden hier niet echt blij mee zijn. Ik ben zelf ook lid van een vakbond: De Unie, indien deze zou besluiten om deze actie te ondersteunen, zou het voor mij voldoende reden zijn om mijn lidmaatschap per direct op te zeggen

Badge

@Tamzindat de NS toen zich niet correct heeft opgesteld tijdens een staking heeft intern flinke schade berokkend en is de collega's die zonder het te weten besmet werk deden flink kwalijk genomen. 

Dat is dan het probleem van de stakers, er bestaat in Nederland geen plicht om op bevel van de vakbonden te staken of stakingen te ondersteunen. Anders gezegd, de vakbonden kunnen de pot op. 


Uiteraard is het geen plicht om mee te staken, het is een recht en het mag dus wel.  Die keuze is aan ieder individu en zelf maak ik in zo’n geval mijn eigen beslissing.  Met de staking voor de pensioen leeftijd heb ik niet meegedaan omdat dit meer symbolisch was en ik er geen vertrouwen in had dat de vakbond echt tot het uiterste zou gaan voor de lagere pensioen leeftijd, helaas had ik daar gelijk in. 

Dat wil absoluut niet zeggen dat ik op enig ander moment niet zou staken, dat ligt geheel aan de omstandigheid op dat moment en de reden van staken.

Ik ben ook niet vakbond minded maar het is in sommige organisaties wel beter om ondersteund te worden door de vakbond als er dingen spelen en de NS is er (helaas) zo één.

Toch blijft het ieder zijn recht om op te komen voor zijn/haar belangen en dus te staken in dit geval en ik ga er vanuit dat inmiddels de meeste mensen in dit geval bij Prorail mans genoeg zijn om hun eigen mening op te maken en niet achter de menigte aanlopen.

Badge +3

Acties FNW Spoor van de baan

Resultaat cao ProRail, spoorstakingen voorlopig van de baan

Reputatie 7
Badge +3

Riekt naar interventie van het ministerie achter de schermen. 

Reputatie 3

Riekt naar interventie van het ministerie achter de schermen. 

IK denk dat het ministerie hier part noch deel aan heeft. Ik denk dat Pro Rail door de knieën is gegaan. Afijn we zullen het binnenkort wel horen.

Reageer