beantwoord

Afgepakte OV-chipkaart

Hallo,
ik reisde laatst met het ov van mijn 11-jarige zusje en ik ben zelf zeventien. Dit reisde blijkbaar gratis waar ik geen weet van had. Vervolgens heeft de conducteur het ov van mijn zusje dus ingenomen en vertelde dat hij thuisgestuurd zou worden. Ik las echter een antwoord op een andere vraag, waarin werd verteld dat de kaart wordt vernietigd... Wat gebeurt er dus met de afgepakte kaart? Dan weet ik namelijk of ik een nieuwe moet aanvragen of niet.
Alvast bedankt.
Groetjes,
Sofie
icon

Beste antwoord door Iris NS 4 mei 2017, 21:59

Welkom op het NS Serviceforum, Sofie 🙂 Wanneer je met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders reist wordt de kaart inderdaad ingenomen en niet thuisgestuurd. Jammer om te lezen dat je van de conducteur andere info hebt gekregen. Je zus kan dus het beste een vervangende OV-chipkaart aanvragen op www.ov-chipkaart.nl.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Uw verhaal is niet helemaal helder. Een kaart wordt ingenomen als er iemand anders mee reist dan degene op wiens naam de kaart staat. Mocht dat gebeurd zijn dan krijgt u die kaart niet terug en wordt hij vernietigd. Van afpakken is geen sprake. De kaart is geen eigendom, er is sprake van gebruiksrecht en als er mee wordt gefraudeerd, neemt de conducteur de kaart in en vervalt het gebruiksrecht. Dit is precies volgens de wet.

Van afpakken is dus geen sprake. De conducteur pleegt geen diefstal bij de inname van een persoonlijke kaart van een ander.

Het is echter niet helder of uw zusje met een kaart reisde die niet zeg maar van haar was. Maar dat is als grond bij een inname normaal. Is er een boete van vijftig euro gegeven? Dat is wel de gebruikelijke gang van zaken en ook terecht.
Die afgenomen kaart zie je niet meer terug en als je geen 50 euro boete hebt gehad heb je geluk gehad.
Welkom op het NS Serviceforum, Sofie 🙂 Wanneer je met een persoonlijke OV-chipkaart van iemand anders reist wordt de kaart inderdaad ingenomen en niet thuisgestuurd. Jammer om te lezen dat je van de conducteur andere info hebt gekregen. Je zus kan dus het beste een vervangende OV-chipkaart aanvragen op www.ov-chipkaart.nl.
Reputatie 7
Badge +4
Een eigen kaart, lijkt me 😉
Misschien wel in combinatie met een gratis fietsabonnement. 😉 Beetje fietsen op die leeftijd kan geen kwaad. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Mensen die een abonnement willen, zouden momenteel meer moeten fietsen.
Reputatie 7
Badge +3
Het gebruik van andermans kaart is fraude. En dat betekent inbeslagname en een boete.
Reputatie 6
Het gebruik van andermans kaart is fraude. En dat betekent inbeslagname en een boete.

Inderdaad, toevallig wordt er in dit geval ook duidelijk gedemonstreerd waarom die regel er is. Mevrouw reisde gratis met een Kids Vrij formule voor elfjarigen, maar als zeventienjarige heb je natuurlijk geen recht meer op gratis reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Iemand die zich 'vergist' in het eigen voordeel, laadt nu eenmaal een verdenking op zich. Uiteraard heeft een zeventienjarige niet in de gaten dat hij per ongeluk gratis reist op een kinderkaartje en is dan terecht verontwaardigd als die kaart wordt ingenomen. Het is toch werkelijk de omgekeerde wereld. Hij had natuurlijk bekeurd moeten worden met een boete van 50 euro, maar helaas. Waarom de conducteur daar toch maar van heeft afgezien, daar kunnen we alleen maar naar raden.
Reputatie 3
Mag zo'n kaart wel afgenomen worden? Laat ik zo zeggen; ik reis met een businesscard en ben een brave burger maar mijn prive OV kaart is van mij en zal ik nooit in laten nemen.
Reputatie 7
Badge +3
@Ton1961
Je kunt wel denken dat je de eigenaar bent van je OV-chipkaart maar dat is juridisch niet zo, net als dat je dat ook niet bent van je paspoort of je rijbewijs. Uit de voorwaarden voor de OV-chipkaart:

Eigendom
Als kaarthouder heb je uitsluitend het gebruiksrecht, Translink blijft eigenaar van de kaart. De kaarthouder is verantwoordelijk voor correct gebruik van de kaart en dient verlies en diefstal zo spoedig mogelijk te melden via 'Mijn OV-chipkaart' op deze website of bij Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek). In bepaalde gevallen kan Translink het gebruiksrecht van de kaart laten eindigen.

Verder is degene van wie de kaart in beslag is genomen niet de "eigenaar" maar iemand anders die verdacht wordt van fraude met andermans kaart. En bij verdenking van fraude mag er beslag worden gelegd, net als dat dat gebeurt als je verdacht wordt van fietsen op een gestolen fiets.
Reputatie 7
Badge +4
De kaart is niet van u en wat u nooit zult doen, is tegen de wetgeving. U heeft eventuele inname gewoon te accepteren bij frauduleus gebruik. Ik heb het eerder in dit topic ook al uitgelegd. Kaarten worden ook niet vaak ingenomen. De basis van de maatschappij wordt ook gevormd door mensen zoals u, die zich aan de wet houden. Dat is niet braaf, een samenleving kan niet functioneren zonder deze juiste instelling.
@Ton1961
Je kunt wel denken dat je de eigenaar bent van je OV-chipkaart maar dat is juridisch niet zo, net als dat je dat ook niet bent van je paspoort of je rijbewijs. Uit de voorwaarden voor de OV-chipkaart:

Eigendom
Als kaarthouder heb je uitsluitend het gebruiksrecht, Translink blijft eigenaar van de kaart. De kaarthouder is verantwoordelijk voor correct gebruik van de kaart en dient verlies en diefstal zo spoedig mogelijk te melden via 'Mijn OV-chipkaart' op deze website of bij Klantenservice OV-chipkaart via telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,50 per gesprek). In bepaalde gevallen kan Translink het gebruiksrecht van de kaart laten eindigen.

Verder is degene van wie de kaart in beslag is genomen niet de "eigenaar" maar iemand anders die verdacht wordt van fraude met andermans kaart. En bij verdenking van fraude mag er beslag worden gelegd, net als dat dat gebeurt als je verdacht wordt van fietsen op een gestolen fiets.

De fiets wordt echter niet vernietigd maar zo mogelijk komt hij retour bij de rechtmatige eigenaar.
De kaart wordt echter vernietigd......
Reputatie 7
Badge +3
Alleen als die makkelijk terug te vinden is, zo niet dan wordt de fiets ten bate van de staatskas verkocht aan een opkoper. Als ik het wel heb komt minder dan 10% van de fietsen terug bij de eigenaar.

Het vernietigen heeft een andere reden en dat is dat de kaart in de tussentijd door de dader of vinder gekopieerd kan zijn en dat iemand anders dan op een kopie van de kaart kan gaan reizen.
Reputatie 3
@Mvangelder
Zoals je zelf al aangeeft gaat de fiets naar de rechtmatige eigenaar. In het geval van de OVC is dit TLS en niet de gebruiker. TLS besluit vervolgens om de kaart te vernietigen.
Ja dat begrijp ik wel, de vraag is waarom ze dat doen.

TLS kan de kaart weer doorsturen aan de rechtmatige gebruiker.
Reputatie 7
Badge +3
Om de reden die ik hierboven heb aangegeven.

Reageer