beantwoord

Afhandeling ijsselbrug Zwolle bij vertraging

  • 5 december 2017
  • 9 reacties
  • 189 Bekeken

Reputatie 1
Wat mij verbaasd is de afhandeling welke trein eerste mag bij vertraging. Normaal gesproken mag de IC uit Amf eerst A. x.10. Daarna de IC uit Lls A. x.13. Nu had IC uit Amf +7. IC uit Lls was keurig op tijd en zou gewoon om x.13 binnen kunnen komen. Echter deze trein moest vlak voor de Ijsselbrug wachten en mag dan na de IC uit Amf over Ijsselbrug. Komt daarmee om x.20 binnen. Wat is de logica hierachter?
icon

Beste antwoord door DDietzen 5 december 2017, 21:55

De standaard is: bij vertraging onder de 7 minuten blijft een treinpad behouden, daarboven vervalt het.
Waarschijnlijk ging het in deze situatie om +6m40s of zoiets, dus net niet genoeg voor het vervallen van het pad. Waardoor de Hanzelijn-IC ook in de wachtrij werd gezet.
Uiteraard had dit stukken beter gekund in de bijsturing, als de Hanzelijn-IC op tijd was en de opvolgtijd 3 minuten bedraagt. Maar helaas, bij de treindienstleiding in Utrecht zijn geen duizendpoten in dienst :(

Misschien is het beter om voor polonaises als bij Zwolle aangepaste normen te hanteren voor de bijsturing. Maar hoe dat technisch gezien precies in z'n werk zou moeten gaan, zou ik niet durven zeggen.

Dat moet trouwens wel een flink drama zijn geworden bij het uitlopen van de knoop. Iets met een sneeuwbaleffect op de enkelsporige Emmerlijn? :S
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Daar kan ik je heel moeilijk antwoord op geven Arjan. Wellicht dat er wat specialisten op het forum hier ervaring/kennis mee/van hebben? Mocht het antwoord te lang op zich laten wachten, ga ik op onderzoek uit!
Badge
De standaard is: bij vertraging onder de 7 minuten blijft een treinpad behouden, daarboven vervalt het.
Waarschijnlijk ging het in deze situatie om +6m40s of zoiets, dus net niet genoeg voor het vervallen van het pad. Waardoor de Hanzelijn-IC ook in de wachtrij werd gezet.
Uiteraard had dit stukken beter gekund in de bijsturing, als de Hanzelijn-IC op tijd was en de opvolgtijd 3 minuten bedraagt. Maar helaas, bij de treindienstleiding in Utrecht zijn geen duizendpoten in dienst :(

Misschien is het beter om voor polonaises als bij Zwolle aangepaste normen te hanteren voor de bijsturing. Maar hoe dat technisch gezien precies in z'n werk zou moeten gaan, zou ik niet durven zeggen.

Dat moet trouwens wel een flink drama zijn geworden bij het uitlopen van de knoop. Iets met een sneeuwbaleffect op de enkelsporige Emmerlijn? :S
Reputatie 1
Emmerlijn had ook vertraging
Reputatie 1
Wat mij het meest stoort is dat reizigers vanaf de Hanzelijn hierdoor onnodig hun aansluiting in Zl missen. Heb ik wel eens hierdoor gehad (overigens zat ik nu in de Veluwelijn?)
Reputatie 2
Kunnen de treinen niet gelijktijdig de brug over richting Zwolle? (Ze vertrekken immers toch na elkaar uit Zwolle). Nadat de sprinter richting Asd is gepasseerd uiteraard. Zie ik ook nog wel afentoe gebeuren tussen Wierden-Almelo bij vertraging van de IC richting Enschede.
Badge
Had ik zelf ook al aan gedacht, maar je moet dan vanaf Kampen Zuid links gaan rijden en dat red je niet ivm de tegemoetkomende sprinter richting Amsterdam (welke pas om .07/.37 vertrekt uit Zwolle, en om .17/.47 in Kampen Zuid staat). Ook als je die sprinter zo ver mogelijk naar voren schuift (met langere wachttijd in Lelystad en lange kering in Zwolle tot gevolg) red je het volgens mij net niet. Daarnaast weet ik niet of links rijden technisch mogelijk is op de Hanzelijn.
Een stel wissels bij Hattemerbroek aansluiting lost alles op. Maar dat zal wel weer niet mogen omdat ProRail zo min mogelijk wissels wil hebben 😞
Reputatie 2
Je zou wel kunnen pogen dat in dit specifieke geval om de sprinter naar Amsterdam 2 a 3 min vertraging te geven. Die vertraging is de sprinter te Lls kwijt, en dan zou de IC linkerspoor op tijd kunnen binnenkomen terwijl deze dan te Zwolle wacht op de vertraagde IC uit Amf. #maarofdatmagenkan?
Reputatie 7
Helaas heb ik nog geen goed antwoord kunnen vinden. Het antwoord van DDietzen is zeer informatief (dank daarvoor), maar probeer ik alsnog een goede woordvoering te vinden.
Reputatie 3
Voor zover ik weet klopt de analyse van DDietzen. Ik zal de melding doorgeven

Reageer