beantwoord

afhankelijk van het o.v. i.v.m. geen auto

• 14 mei 2020
  • 7 reacties
  • 492 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Hallo,

Dat er niet voor het plezier met de trein of het ovrige o.v. gereisd mag worden is begrijpelijk.

Maar hoe zit het met noodzakelijk verplaatsingen buiten een onmisbaar beroep om? Ik woon in het zuiden van het land en mijn familie woont in het midden van het land. Aangezien ik geen rijbewijs heb, en er op dit moment niemand is die met een auto kan gaan ben ik afhankelijk van het o.v. Dit zijn géén plezieruitjes, zoals dagjes strand of shoppen. Maar gewoon noodzakelijke bezoeken. Kan ik, zeker vanaf de volgende maand een boete krijgen voor dit soort reizen? Waar en bij wie ligt de beslissing om te bepalen wanneer een reis, "wel of niet voor het plezier is"? Ik reis overigens alleen, en bewust niet in de spits, voorzover deze nog bestaat op dit moment. Als deze situatie nog een aantal maanden aan zal houden, betekend dit dat ik dus weken of maanden lang niet mag reizen? Er zijn nu eenmaal ook mensen die geen onmisbaar beroep hebben, ook geen plezieruitjes maken, maar die wel afhankelijk zijn van het o.v. voor enkele noodzakelijke verplaatsingen.

icon

Beste antwoord door MoDe 14 mei 2020, 21:06

Het is een advies. Om niet te gaan reizen met het OV als de reis niet noodzakelijk. Iedereen kan/mag voor zich zelf bepalen of een reis noodzakelijk is. U hoeft u niet te verantwoorden en er worden geen boetes uitgedeeld. Wel kan aan reizigers gevraagd worden om uit te stappen als de trein te vol is. Aan u dan de keuze of u dan uitstapt en een trein later neemt, zodat de trein verder kan rijden om mensen met een vitaal beroep op tijd te laten komen.

Bekijk origineel

7 reacties

Hallo Ray01 en welkom bij de NS Community,

Goed dat je dit komt navragen als je niet zeker weet of je met de trein mag reizen. Ik kan helaas niet bepalen hoe noodzakelijk jouw reis is. Hier dien je zelf invulling aan te geven. Het is en blijft een lastige situatie.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

De noodzaak moet je zelf afwegen. Familiebezoek kan zeker nogal dringend zijn, denk aan ouderen e.d, maar gezellig naar een verjaardag of barbecue is dat al een stuk minder.

Er wordt niet gevraagd naar je reden om te reizen, en dus al helemaal geen boetes. Een keertje ergens heen is geen enkel probleem.

Ga je op Koningsdag met een groep van 8 jongeren op het perron staan overleggen waar je naartoe zult gaan en de conducteur hoort dat…? Dan in ieder geval NIET met die ene trein natuurlijk!

Reputatie 7
Badge +3

Het is een advies. Om niet te gaan reizen met het OV als de reis niet noodzakelijk. Iedereen kan/mag voor zich zelf bepalen of een reis noodzakelijk is. U hoeft u niet te verantwoorden en er worden geen boetes uitgedeeld. Wel kan aan reizigers gevraagd worden om uit te stappen als de trein te vol is. Aan u dan de keuze of u dan uitstapt en een trein later neemt, zodat de trein verder kan rijden om mensen met een vitaal beroep op tijd te laten komen.

Reputatie 6

Stap gewoon in de trein als jij denkt dat het niet anders kan. Niemand houdt je tegen.

Mijn vraag is eigenlijk hierboven al zo'n beetje beantwoord. Ik kreeg n klein beetje de indruk dat oudere OV reizigers (ik ben 66 en niet in het bezit van auto/rijbewijs) gestraft worden als ze in de trein gaan zitten. Treinen die momenteel LEEG voorbij rijden richting Zwolle. Ik begrijp die voorwaarden en zal zeker niet in de trein stappen als ik dat niet nodig vind maar heb oudere broers en zussen op afstand wonen die ik deze zomer graag weer zou bezoeken. Alles moet wijken voor de jongeren die languit en de hele dag door in de treinen moeten kunnen hangen (vaak met de beentjes op de banken)  Dát stond mij tegen in de berichtgeving over het OV. 

Mensen met auto's zijn zo'n beetje heilig verklaard en kunnen ongestoord overal naar toe. Lang leve de files in dit overbevolkte landje.

Reputatie 7
Badge +3

Ook aan jongeren is de boodschap niet te reizen als het niet noodzakelijk is. Alleen hebben sommige jongeren lak aan die boodschap.

Ouderen lopen wel meer risico om bij besmetting ernstige klachten te krijgen zeker als men al andere aandoeningen heeft. Dan is ook aan mensen zelf om wel of niet het risico te nemen, niet alleen qua treinreizen maar ook wat betreft andere dingen in het dagelijks leven.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg n klein beetje de indruk dat oudere OV reizigers (ik ben 66 en niet in het bezit van auto/rijbewijs) gestraft worden als ze in de trein gaan zitten.  

U wordt niet gestraft maar het is wel op eigen risico en dat risico is op uw leeftijd natuurlijk veel hoger dan voor iemand 25. 

Ik verwacht zelf overigens dat de treinen ook na 1 juni grotendeels leeg zullen blijven.

Reageer