Afkoppelen treinstel in Zwolle | NS Community
beantwoord

Afkoppelen treinstel in Zwolle


Reputatie 2
  • Reisleider*
  • 76 reacties
Afgelopen vrijdag stapte ik op Rotterdam Centraal in de trein naar Leeuwarden. In de trein werd omgeroepen dat dit de intercity was van Rotterdam Centraal naar Leeuwarden en zou stoppen op enkele tussenliggende stations.

Vervolgens werd vlak voor binnenkomst op station Zwolle omgeroepen dat het treinstel waar ik in zat afgekoppeld ging worden in Zwolle. Wat betekende dat ik dus in het andere treinstel moest plaatsnemen, omdat ik verder reisde richting Leeuwarden.

Ik heb in de jaren 90 regelmatig gereisd tussen Leeuwarden en Venray en dan werd altijd omgeroepen dat een treinstel niet verder reed of een andere bestemming had aan het begin van de reis en op de tussenliggende stations. Ook stond dit aangegeven op de borden op het perron. Bv. het achterste deel van de trein rijd tot station Zwolle. Maar dit stond nu niet op het bord aangegeven.

Is er een reden voor dat deze informatie niet aan het begin van de reis wordt omgeroepen en op de borden op het perron wordt aangegeven? Want dan was ik meteen in het andere treinstel gaan zitten. Nu was het rustig, maar als zoiets gebeurd op een tijdstip dat het druk is dan is de kans groot dat ik geen nieuwe zitplek in het andere treinstel heb.
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 8 March 2017, 18:55

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 3
Op acc.ovtijden.com kan je zien welke stellen er naar welke plaats gaan. Voorbeeldje: bij deze trein https://acc.ovtijden.com/arnu/rl/523/2017-03-08T07:05:00+0100 zie je bijvoorbeeld dat de 4216 achterblijft in Zwolle. Zo kan je zien welk treinstel tot waar precies gaat.

Om op je vraag te komen: ik dacht dat het vooralsnog technisch onmogelijk was om van tevoren (in Rotterdam dus al) op de borden op de perrons neer te zetten welk treinstel wordt afgekoppeld. Maar goed, als je op OV Tijden kijkt, kan je het dus alsnog vinden 😛
Reputatie 7
Badge +4
Veelal staat op de buitenkant van de trein Zwolle of Leeuwarden. Je kunt in Rotterdam ook in het laatste treinstel stappen, gerekend naar de vertrekrichting. De trein keert in Utrecht, dan staat dit treinstel vooraan, ook in Zwolle, en dat treinstel gaat naar Leeuwarden. Het achterste treinstel wordt afgekoppeld en weggerangeerd.
Op en in de treinstellen zelf staat het bijna altijd goed vermeld vanaf Rotterdam, bij het voorste treinstel uit Rotterdam zie ik in ieder geval meestal 'Zwolle' staan. Echter op de borden op het perron is er geen enkele indicatie dat niet de gehele trein meegaat, dus je moet echt zelf naar de veel minder opvallende schermen op de trein zelf kijken voor je instapt.
Reputatie 2
Bedankt voor de uitleg en tips. Ik zal daar de volgende keer op letten. Overigens zat ik in een 6 persoons stilte coupe en daar hangen geen schermen met reisinfo helaas.

Maar mijn vraag ging ook over het niet omroepen in de trein door de HC of machinist of op het station zelf. Ik heb de rit even opgezocht op ovtijden.com en daar staat idd aangegeven dat het voorste deel tot Zwolle reed, waar ik dus inzat. Blijkbaar is dit bij aanvang van de rit al bekend.

En als je de informatie die Thom en Beminded aangeven niet weet als niet regelmatig treinreiziger, dan zou ik het prettig vinden dat het ook bij aanvang voor de reis wordt omgeroepen. Dan had ik in het achterste deel plaats genomen.

En zoals ik ook aangaf, in de jaren 90 werd het wel omgeroepen. Vandaar dat ik benieuwd ben waarom dat nu niet (meer) gedaan wordt.
Reputatie 2
Veelal staat op de buitenkant van de trein Zwolle of Leeuwarden. Je kunt in Rotterdam ook in het laatste treinstel stappen, gerekend naar de vertrekrichting. De trein keert in Utrecht, dan staat dit treinstel vooraan, ook in Zwolle, en dat treinstel gaat naar Leeuwarden. Het achterste treinstel wordt afgekoppeld en weggerangeerd.

Is dit altijd het geval, dat het achterste deel in Zwolle wordt afgekoppeld?
Reputatie 6
Badge
Ik stap van Rotterdam Centraal richting Utrecht vaak helemaal vooraan in, dus dichtbij de loopbrug. Lekker rustig en niet verder dan Zwolle, wat ik sowieso bijna nooit ga.
Reputatie 3
Over het algemeen is het natuurlijk raar dat het afkoppelen in alle systemen al bekend is, maar de conducteur soms pas op het allerlaatste moment op de hoogte is. Beter zou zijn om reizigers vanaf het beginpunt al via de omroep te informeren, ook al is het technisch nog niet mogelijk om het overal goed op de digitale borden weer te geven.
Reputatie 7
Badge
Op sommige stations heb ik wel eens op de borden gezien A zijde: opsomming aantal plaatsnamen en B zijde: opsomming aantal plaatsnamen (met andere bestemming dan A zijde). zou zoiets niet mogelijk zijn?
Reputatie 7
Badge +4
Veelal staat op de buitenkant van de trein Zwolle of Leeuwarden. Je kunt in Rotterdam ook in het laatste treinstel stappen, gerekend naar de vertrekrichting. De trein keert in Utrecht, dan staat dit treinstel vooraan, ook in Zwolle, en dat treinstel gaat naar Leeuwarden. Het achterste treinstel wordt afgekoppeld en weggerangeerd.



Is dit altijd het geval, dat het achterste deel in Zwolle wordt afgekoppeld?


Nee, het is niet zo dat er in Zwolle altijd een treinstel wordt afgekoppeld.

Woensdag 1 sept. Zwolle - Groningen 20.15. Ingestapt in treinstel 4086. De trein was propvol, ook in de 1e klas met staande reizigers. Belangrijke oorzaak: in Zwolle was een treinstel afgekoppeld, die reizigers hadden zich dus bij de anderen gevoegd. Onderweg bleek dat de ventilatie stuk was (vermoedde de conducteur). Normaal, zonder Corona, is dat alleen een ongemak maar nu kan zoiets ook een bedreiging zijn voor de gezondheid.

Woensdag 1 sept. Zwolle - Groningen 20.15. Ingestapt in treinstel 4086. De trein was propvol, ook in de 1e klas met staande reizigers. Belangrijke oorzaak: in Zwolle was een treinstel afgekoppeld, die reizigers hadden zich dus bij de anderen gevoegd. Onderweg bleek dat de ventilatie stuk was (vermoedde de conducteur). Normaal, zonder Corona, is dat alleen een ongemak maar nu kan zoiets ook een bedreiging zijn voor de gezondheid.

In de trein mogen alle zitplaatsen en alle staanplaatsen gebruikt worden mits er mondkapjes worden gebruikt. Dit is afgestemd met het RIVM en dus geen bedreiging voor de gezondheid.

Reputatie 7
Badge

Geen bedreiging voor de gezondheid? Dat betwijfel ik ten zeerste. Maar NS en andere vervoerders zijn volgens mij gewoon gematst omdat ze anders failliet gaan.

Er was geen ventilatie in de trein. Ventileren is nu ook opgenomen in het RIVM lijstje. Zie 4e icoontje ventileren bij persconferentie  Dit gaat over gebouwen maar het principe geldt natuurlijk ook voor alle andere binnenruimtes zoals in het OV (neem ik aan).

Geen bedreiging voor de gezondheid? Dat betwijfel ik ten zeerste.

Ik denk niet dat jouw persoonlijke mening over dit soort zaken maatgevend is, immers iedereen kan wel wat vinden. 

Reputatie 7
Badge

Dat mag jij denken. We leven tenslotte in een vrij land. :wink:

Er was geen ventilatie in de trein. Ventileren is nu ook opgenomen in het RIVM lijstje. Zie 4e icoontje ventileren bij persconferentie  Dit gaat over gebouwen maar het principe geldt natuurlijk ook voor alle andere binnenruimtes zoals in het OV (neem ik aan).


Tuurlijk is er wel ventilatie in de trein, er kunnen alleen geen raampjes meer open omdat dit de klimaatbeheersing teveel beïnvloed/verstoort in zijn werking. En als het niet werkt dan kun je altijd in een ander deel gaan zitten van de trein. Elk treindeel geeft zijn eigen installatie en bij een dubbeldekker heeft onder en boven ook een aparte installatie.

Reputatie 7
Badge +3

Onderweg bleek dat de ventilatie stuk was (vermoedde de conducteur). 

Was het echt de ventilatie die stuk was of de climate control die de drukte in de trein niet aan kon en het daardoor warmer was dan zou moeten?

En zo'n vermoeden van de conducteur is leuk maar ik meen dat de machinist in de cabine kan zien of dit werkelijk stuk is en dan mogelijk de trein uit dienst laat nemen. Misschien kan @Jeroen of @Edwin dit aangeven.

 

Onderweg bleek dat de ventilatie stuk was (vermoedde de conducteur). 

Was het echt de ventilatie die stuk was of de climate control die de drukte in de trein niet aan kon en het daardoor warmer was dan zou moeten?

En zo'n vermoeden van de conducteur is leuk maar ik meen dat de machinist in de cabine kan zien of dit werkelijk stuk is en dan mogelijk de trein uit dienst laat nemen. Misschien kan @Jeroen of @Edwin dit aangeven.

 


Wij kunnen dit in veel treinen zien maar niet in allemaal, de ICM en SGM zijn nu nog de treinen waar we die informatie niet kunnen zien.

In dit type, koploper, kan men de ventilatie/circulatie soms loeihard zetten, bijna altijd hoor je in meer of mindere mate het ruisen, ik neem aan dat het niet alleen recirculatie is en dat dan ook lucht van buiten wordt aangevoerd. nu was niets waarneembaar, geen geluid en geen luchtverplaatsing. De conducteur had het wel nagevraagd maar dat leverde geen nieuwe informatie op. Als je weet dat de ventilatie defect is ga dan niet alsnog een treinstel volproppen voor een uur reizen. of verwijs dan naar de stoptrein als alternatief (vertrek 13min later, 23 min. later in Groningen). Nu kom je pas er achter als de trein al onderweg is.

Reageer