Afstand in de trein

• 14 mei 2020
  • 43 reacties
  • 1093 Bekeken

Dagelijks reis ik vanaf station Tegelen naar station Maastricht voor mijn werk. Ik merk dat er op dit traject aandacht wordt besteed aan het aantal treinstellen, waardoor iedereen in principe voldoende ruimte zou moeten hebben om op afstand van elkaar te reizen, ondanks dat dit normaliter een druk traject is.

Helaas valt me wel op dat ín de treinen zelf niets gedaan wordt om de veiligheid en afstand te waarborgen. 1,5 meter afstand houden is natuurlijk onmogelijk wanneer een groot deel van de reizigers op de zitplaatsen aan het gangpad gaat zitten. Waarom niet dat kleine beetje extra afstand creëren door aan het raam te gaan zitten?

Kan NS hier niets aan doen? Al is het maar een omroepbericht in de trein of een bericht op de schermen in de coupés. 

43 reacties

Reputatie 6
Badge

Ik heb vernomen dat de NS nu zitplaats-stickers in de treinen aanbrengt zodat de bezetting per 1 juni maximaal 40 procent zal zijn. Uiteraard is een mondkapje dan ook verplicht omdat de 'anderhalve meter' maatregel niet altijd in de trein kan worden aangehouden.

Bewerkt:

Arriva die hier op jouw traject rijdt zou ook maatregelen moeten nemen, maar dat heeft Edwin hieronder al gezegd.

Reputatie 7
Badge

Deelt u dit bericht ook even met de collega’s van Arriva, die u van Tegelen naar Roermond brengen. NS heeft op dat stuk namelijk niets te vertellen.

Stickers worden inderdaad aangebracht. Net al een trein meegehad.

Reputatie 3

Wat gebeurt er als de al voor 40% gevuld is en er nog mensen mee willen in de trein, moeten ze zeker op de volgende trein wachten? Mij niet gezien, ik blijf wel lekker thuis werken.

Badge

Wat gebeurt er als de al voor 40% gevuld is en er nog mensen mee willen in de trein, moeten ze zeker op de volgende trein wachten? Mij niet gezien, ik blijf wel lekker thuis werken.

Als dat kan wordt dat ook gevraagd van u, dan hebben andere reizigers weer meer ruimte. Het is nog steeds niet mogelijk om treinen opeens groter te maken dan dat ze zijn van de een op de andere dag.

We zullen het moeten doen met de treinen die er zijn.

Reputatie 3

Als dat kan wordt dat ook gevraagd van u, dan hebben andere reizigers weer meer ruimte. Het is nog steeds niet mogelijk om treinen opeens groter te maken dan dat ze zijn van de een op de andere dag.

Eigenlijk niet, ik moet eigenlijk wel met de trein. Ik pak de auto wel..

Reputatie 5

Dan moet u inderdaad de volgende trein nemen, of de daaropvolgende of daaropvolgende enz...tot er een keer wel plaats is. Nergens in Europa doen ze het zoals hier, maar ja, wij weten natuurlijk het best hoe het moet😂

Badge

Dan moet u inderdaad de volgende trein nemen, of de daaropvolgende of daaropvolgende enz...tot er een keer wel plaats is. Nergens in Europa doen ze het zoals hier, maar ja, wij weten natuurlijk het best hoe het moet😂

Of wij het op de beste manier doen dat zal pas achteraf blijken. Misschien moet je straks wel concluderen dat dat echt zo is.  Wie weet ??

Reputatie 3

Dan moet u inderdaad de volgende trein nemen, of de daaropvolgende of daaropvolgende enz...tot er een keer wel plaats is. Nergens in Europa doen ze het zoals hier, maar ja, wij. Weten het natuurlijk het best hoe het moet😂

Goed om te weten, dank je. Zal mijn baas wel leuk dat ik een halve ochtend op een trein sta te wachten. Kom ik pas ‘s middags aan en kan na een paar uurtjes werken al weer richting huis met de hoop dat ik hart van Nederland thuis kan kijken...

Reputatie 5

Het zou wat makkelijker zijn als we het zouden moeten doen met de zitplaatsen die er zijn.

Badge

Het zou wat makkelijker zijn als we het zouden moeten doen met de zitplaatsen die er zijn.

Gelukkig hebben al die treinen ook nog zitplaatsen, die zijn niet verwijderd .

Reputatie 3

Ik stel voor om de treinen om te bouwen voor reizigers die geen mondkapjes hoeft te dragen (1e klas reizigers) en reizigers die verplicht mondkapjes moet dragen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik stel voor om de treinen om te bouwen voor reizigers die geen mondkapjes hoeft te dragen (1e klas reizigers) en reizigers die verplicht mondkapjes moet dragen.

En waarom moet een reiziger uit de ene klasse wel een mondkapje dragen en de andere reiziger in een andere klasse weer niet? 

Reputatie 4

En hoe gaan we dat in de praktijk doen. Ik denk n.l. dat de trein al is vertrokken voordat ik de hele trein heb gecheckt op een vrije plek. En wat dan?

Daarnaast denk ik dat dit hele systeem voor heel veel heen en weer geloop van naar een plek zoekende klanten gaat zorgen. Wat op zich ook weer risicoverhogend is. 

Niet echt goed over nagedacht dus.

Reputatie 6

Dan moet u inderdaad de volgende trein nemen, of de daaropvolgende of daaropvolgende enz...tot er een keer wel plaats is. Nergens in Europa doen ze het zoals hier, maar ja, wij. Weten het natuurlijk het best hoe het moet😂

Goed om te weten, dank je. Zal mijn baas wel leuk dat ik een halve ochtend op een trein sta te wachten. Kom ik pas ‘s middags aan en kan na een paar uurtjes werken al weer richting huis met de hoop dat ik hart van Nederland thuis kan kijken...

De vraag is of forenzen zoals jij en ik nog in de spits mogen reizen.... Ik ben er bang voor. Ik werk sinds 12 maart al thuis en we hebben aantal werkzaamheden die niet vanuit huis kunnen. Daarvoor moeten er binnenkort mensen naar kantoor maar of dat in de spits mag? 

Reputatie 4

Volgens mij is er maar 1 oplossing. Het rijk moet een einddatum stellen aan de steun aan NS om de verliezen te dekken. Een redelijke termijn om tot oplossingen te komen, bv. 1 oktober of 1 januari. Dan zal NS vanzelf creatiever worden met oplossingen waarmee toch meer betalende klanten vervoerd kunnen worden.

Zolang de belastingbetaler de rekening betaalt is het wegjagen van grote groepen klanten voor NS de gemakkelijkste oplossing. Dan gaan er geen betere ideeën komen dan dit.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij is er maar 1 oplossing. Het rijk moet een einddatum stellen aan de steun aan NS om de verliezen te dekken. Een redelijke termijn om tot oplossingen te komen, bv. 1 oktober of 1 januari. Dan zal NS vanzelf creatiever worden met oplossingen waarmee toch meer betalende klanten vervoerd kunnen worden.

Zolang de belastingbetaler de rekening betaalt is het wegjagen van grote groepen klanten voor NS de gemakkelijkste oplossing. Dan gaan er geen betere ideeën komen dan dit.

Het is de regering die regels stelt. Ik denk dat als jij een idee hebt om die 1,5 m te realisere met behoud van zoveel mogelijk zitplaatsen de NS heel blij zal zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Die dwaze 1.5 meter moet de deur uit, dat is een doel op zich geworden omdat het RIVM alle andere oplossingen blijft blokkeren. En verder heeft NS ook een eigen verantwoordelijkheid, je verschuilen achter de overheid en de belastingbetaler alle kosten laten betalen is wel erg makkelijk.

Als de overheid niet wil meewerken aan oplossingen zoals overal elders in de wereld leg je het OV gewoon stil, wat er nu gebeurt is waanzin.

Reputatie 6

@MoDe

Die dwaze 1.5 meter moet de deur uit, dat is een doel op zich geworden omdat het RIVM alle andere oplossingen blijft blokkeren. 

Je kunt wel blijven mekkeren over die 1,5m maar die is al lang naar de uitgang gedirigeerd. Vanaf 1 juni in de trein verleden tijd.

Reputatie 4

Dat is deels waar. Toch is er nog wel een spook van de 1.5 m aanwezig, ook na 1 juni, gegeven de 40% capaciteit.

Reputatie 4

Het is de regering die regels stelt. Ik denk dat als jij een idee hebt om die 1,5 m te realisere met behoud van zoveel mogelijk zitplaatsen de NS heel blij zal zijn.

Het is aan de regering om regels te stellen en het is aan bedrijven om oplossingen te bedenken waarmee hun business model binnen de randvoorwaarden van de regels bestaansrecht houdt.

Ik zie in allerlei sectoren initiatieven ontstaan om daar invulling aan te geven en om zoveel mogelijk klanten te kunnen bedienen. In schril contrast met de NS die eigenlijk alleen maar pogingen doet om zo veel mogelijk klanten weg te jagen. Er is echt geen supermarkt, horeca ondernemer of andere bedrijfstak meer die zo nadrukkelijk communiceert “kom vooral niet” als de NS dat doet.

Ik denk dat dat patroon pas verandert als het rijk stopt met garant staan voor de verliezen bij NS die hier het gevolg van zijn. Dan zal (hopelijk) de creativiteit getriggerd worden om met echte oplossingen te komen. 

Heel praktisch: ik denk dat de enige oplossing is de anderhalve meter in het OV rigoreus los te laten. Net zoals bij de kapper nu dus ook gebeurt, en in het OV dus eigenlijk ook al. Daar zullen dan andere maatregelen voor terug moeten komen om te zorgen dat het veilig blijft. Testen, reserveren, schermen, betere mondkapjes, noem maar op. Uiteindelijk is het aan NS om daar creatief in te worden en oplossingen te bedenken. Anders is het OV ten dode opgeschreven.

Reputatie 4

@MoDe

Die dwaze 1.5 meter moet de deur uit, dat is een doel op zich geworden omdat het RIVM alle andere oplossingen blijft blokkeren. En verder heeft NS ook een eigen verantwoordelijkheid, je verschuilen achter de overheid en de belastingbetaler alle kosten laten betalen is wel erg makkelijk.

Als de overheid niet wil meewerken aan oplossingen zoals overal elders in de wereld leg je het OV gewoon stil, wat er nu gebeurt is waanzin.

En ik denk dus dat de overheid wel mee wil werken als de bedrijfstak met een alternatief voorstel komt dat voldoende veiligheid biedt. 

Badge

@Arie_H de maatregelen die genomen worden in het OV zijn er voor het voorkomen dat de reizigers besmet worden in het OV.  Hoe meer mensen er met de trein reizen hoe hoger het besmettingsrisico wordt.

Dat het OV dus de reizigersstroom probeert te beperken is ten behoeve van de gezondheid van de reizigers. Dat het geld kost dat is inderdaad zo, maar wat had u dan gewild ??  Weer overvolle treinen in de spits zodat de besmetitngsgraad weer flink omhoog gaat?

Het kritiek leveren is altijd makkelijk en daar zijn Nederlanders heel erg goed in, wat vaak helaas mist is concrete oplossingen vanuit deze groep.

De NS heeft proeven gedaan met spatschermen in de treinen en dat is blijkbaar niet zo'n succes gebleken, daarnaast kun je niet elke stoel in de trein volledig isoleren t.o.v. de andere stoelen en laat staan dat je dan ook nog voor reizigers die zouden moeten staan in de trein een oplossing hebt.

Maar de NS staat vast wel open voor het gouden idee om dit probleem op te lossen, dus kom maar op met uw oplossing.

En wat betreft het bericht wat u heeft gequote, de 1,5 mtr. is inmiddels in het OV losgelaten omdat het niet haalbaar blijft met de toenemende reizigers aantallen.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen

Kritiek is terecht zolang OV en overheid weigeren naar het buitenland te kijken waar dit soort beperkingen niet zijn.

Badge

@Jeroen

Kritiek is terecht zolang OV en overheid weigeren naar het buitenland te kijken waar dit soort beperkingen niet zijn.

Ik vind uw kritiek helemaal niet tercht.

Laten we eerst even afwachten welk land straks het minste aantal corona gevallen en doden heeft, achteraf kunnen we pas bepalen welk land het het beste heeft gedaan.

Als u denkt dat het buitenland het beter doet, ga dan lekker verhuizen naar het land waar u denkt het beste af te zijn. Er is niemand die weet wat de juiste maatregelen zijn, geen enkele wetenschapper en geen enkele minister of president.  Zolang er geen hard bewijs is neemt elk land en elk bedrijf maatregelen waar het zich prettig bij voelt en waar het vertrouwen in heeft.

En als u nu echt zo graag in een drukke menigte wilt staan emt een verhoogt risico op besmetting dan is dat uw keuze, maar maak deze keuze neit voor mensen die wel op een “veilige” afstand willen blijven van andere ter verkleining van het besmettingsrisico.

Reageer