beantwoord

Afstand in de trein

  • 24 november 2020
  • 32 reacties
  • 953 Bekeken

Goedemiddag allemaal. Tegenwoordig zijn we allemaal aan het dealen met corona, en word er afgeraden te reizen tenzij noodzakelijk. Inmiddels zit ik in de trein richting Utrecht buiten de spits en gaan mensen allemaal naast elkaar zitten (ook naast mij??). Schijnveiligheid op zn best. Iedereen verplichten om een mondkapje op te laten doen, alleen men gaat nogsteeds naast vreemden zitten. Echt niet oke.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 november 2020, 13:33

Hallo Ruben Pap en welkom bij de NS Community,

 

Erg spijtig dat het zo druk was in jouw trein. Als je ons hiermee wilt helpen dan ken je gebruik maken van onze Treinwijzer. Zodoende kunnen we de drukte goed monitoren en heb je zelf ook een beetje inzicht welke trein het druk is.

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 6

Waarom gaan ze naast u zitten? Omdat er elders geen plek is? Officieel is het toegestaan om naast elkaar te zitten in de trein. Raar maar waar.

Hallo Ruben Pap en welkom bij de NS Community,

 

Erg spijtig dat het zo druk was in jouw trein. Als je ons hiermee wilt helpen dan ken je gebruik maken van onze Treinwijzer. Zodoende kunnen we de drukte goed monitoren en heb je zelf ook een beetje inzicht welke trein het druk is.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 1 juli mogen alle plaatsen in het OV gebruikt worden. Omdat daarbij geen 1,5 m afstand gehouden kan worden is er een mondkapjesplicht. Het is even niet anders. Je kunt kijken of het elders in de trein minder druk is.

Beste NS,

Sinds 2 weken zijn treinen op het traject Rotterdam Utrecht gehalveerd (2 intercity’s per uur in plaats van 4), waardoor het enorm druk is in deze treinen.

Waarom in een tijd waarin overige maatregelen niet versoepeld kunnen worden, wel zorgen voor een toenemend risico aan besmettingen door veel drukkere treinen? 
 

Goedenavond SL123,

 

Dit heeft hiermee te maken. De verwachting was namelijk dat het aantal reizigers fors zou dalen. Mochten de treinen erg druk zijn, dan kan je dit altijd melden via de druktemelder. Wil je van tevoren weten hoe druk het is, dan kan ik je aanraden om gebruik te maken van de Treinwijzer.

Beste Rueben,

Dank voor je reactie. Ik zie het bericht maar ik snap alsnog de redenatie niet helaas..Het is juist onverantwoorder nu met de trein te gaan omdat afstand houden vrijwel onmogelijk is op dit drukke traject in de spits. 
Ik heb de druktemelder ingevuld.

Beste Rueben,

Dank voor je reactie. Ik zie het bericht maar ik snap alsnog de redenatie niet helaas..Het is juist onverantwoorder nu met de trein te gaan omdat afstand houden vrijwel onmogelijk is op dit drukke traject in de spits. 
Ik heb de druktemelder ingevuld.

Vind het zelf eigenlijk heel logisch. Er word overal gezegd: houd afstand, doe een masker op (wat overigens bewezen niet helpt), maar toch gaan mensen naast elkaar zitten in de trein ookal zijn het vreemden. Zodra je je niet aan de regels houd, krijg je een boete, of de volle laag van een Gerda, maar in de trein kan het losjes behandeld worden "want het kan niet anders". Sectoren worden keihard gesloopt door het virus, en houden zich aan strenge regels, maar in de trein mag je toch naast elkaar zitten als je geen ander plekje kan vinden.

Er is ook gezegd dat het dragen van een masker niet betekend dat de afstandsregel vervalt, maar nu blijkbaar wel want ja, he, het kan niet anders en heb toch een masker op. Raar toch?

Reputatie 6

Het is inderdaad krom maar NS zit om geld verlegen. Geld dat van de reizigers moet komen. Hoe meer reizigers hoe meer geld. Dan worden regels anders uitgelegd.

Reputatie 7

Er is ook gezegd dat het dragen van een masker niet betekend dat de afstandsregel vervalt, maar nu blijkbaar wel want ja, he, het kan niet anders en heb toch een masker op. Raar toch?

Er is eveneens gezegd dat in het ov afstand houden niet altijd mogelijk is en daarom niet verplicht. Daarom het wel verplichte maar niet/nauwelijks helpende kapje, dat vrijwel iedereen óf fout draagt, óf onhygiënisch gebruikt of recyclet tot het kapot is. Zeker is dat vreemd maar de overheid heeft dat nu eenmaal zo bepaald. Er zijn tal van inconsistente regels rondom corona, in de kerk gaat iedereen ook naast elkaar zitten, en dan hoeft zelfs een kapje niet. Heel apart.

Reputatie 6
Badge

-

Reputatie 6
Badge

Beste NS,

Sinds 2 weken zijn treinen op het traject Rotterdam Utrecht gehalveerd (2 intercity’s per uur in plaats van 4), waardoor het enorm druk is in deze treinen.

Waarom in een tijd waarin overige maatregelen niet versoepeld kunnen worden, wel zorgen voor een toenemend risico aan besmettingen door veel drukkere treinen? 

---

Sindsdien zijn de treinen tussen Utrecht en Rotterdam ook nog eens korter is mijn ervaring. Er wordt zo spaarzaam gereden dat de eerste klas ‘s middags vaak door diegenen wordt gebruikt die er niet voor betaald hebben. Of zet standaard langere treinen in tijdens dit gebeuren of 4x per uur iets kortere.

Aangezien conducteurs ongeveer 1 op de 20 ritten door de trein lopen wordt er veel grijs gereden, zijn fietsen ook weer welkom in de spits en is er dus geen zicht op of een trein te vol is. Gaat goed zo NS, complimenten!

(Wellicht kan NS investeren in automatische deursluit- en omroepsystemen in intercities, zodat er niet meer betaald hoeft te worden voor conducteurs. Vandaag een conducteur die de naam Akkrum niet kon uitspreken, maar dat terzijde.)

 

 

Reputatie 5
Badge

Stukje geschiedenis: meteen staat dan de hele FNV voorop en alle andere bonden op hun achterste poten en roepen met heel veel luidsterkte en ander vertoon dat dit totaal onverantwoord onmogelijk is en onmiddellijk en wel meteen een forse staking zal worden uitgeroepen! Dat zal die onnadenkende reizigers wel eens leren!

Dat dit overigens op vrijwel alle andere niet_NS lokale treintjes en bvb op een zeer groot deel van de treintjes in Duitsland en Zwitserland en Oostenrijk zonder problems blijkt te kunnen-tja, dat is veels te ver weg en buiten onze perceptie. Werkgelegenheid die relatief veel oplevert voor vrij weinig activiteit wordt overal met hand en tand verdedigd-in de USA tot 4 man op de bok aan toe als erfenis van hoe het in de stoomtrein er aantoeging.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, NS is nu eenmaal op de eerste plaats een sociale werkplaats. Pas daarna een vervoersbedrijf.

Reputatie 6
Badge

Of een het sociale werkplaats is, weet ik niet.

Maar conducteurs maken zichzelf sinds jaren eigenlijk langzaam maar zeker overbodig door niet meer te willen/kunnen/mogen/hoeven/durven controleren. Net als dat kassa’s in supermarkten verdwijnen (weliswaar om een andere reden) lijkt het me nuttig de rol van de conducteur tegen het licht te houden en te besparen op nu ogenschijnlijk overbodige kosten.

Poortjes houden -blijkbaar- zwartrijders tegen dus de andere processen nog automatiseren en klaar. In de sprinters zou dit per morgen al kunnen.

Reputatie 6

Poortjes houden echt niet alle zwartrijders tegen hoor.

Dat zegt Raymond123 ook niet. Poortjes houden zwartrijders tegen, niet allemaal maar wel een aantal. Genoeg in ieder geval om personeel op de trein te kunnen uitsparen.

Heb jij thuis sloten op de deuren? Sloten houden echt niet alle inbrekers tegen hoor :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem met alle verhalen over het tegengaan van zwartrijden doordat er poortjes staan is dat er totaal geen beeld is als er niet in de treinen wordt gecontroleerd. Meten is weten.

Maar omdat NS nauwelijks nog controleert in de treinen is geen enkele uitspraak over het zwartrijden te controleren en niet op feiten gebaseerd.

Nee. Die cijfers heeft de NS wel maar wij niet. Statistieken van vergelijkbare situaties tellen hier trouwens ook.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft ook geen correcte cijfers omdat er amper gemeten wordt. Er wordt maar een slag naar geslagen.

Er zijn natuurlijk wel alternatieven te bedenken maar dan zul je met camerasystemen het aantal reizigers moeten tellen en die gegevens moeten vergelijken met het aantal keren dat poortjes gepasseerd zijn met een geldig vervoerbewijs. Het verschil tussen beide getallen is het aantal zwartrijders. 

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes houden echt niet alle zwartrijders tegen hoor.

Nee niet alle, maar wat denk je dat 5000 conducteurs per jaar kosten? 

Op de noordelijke lijnen is het aantal zwartrijders niet gestegen sinds Arriva die lijnen zonder conducteur exploiteert. 

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes houden echt niet alle zwartrijders tegen hoor.

Nee niet alle, maar wat denk je dat 5000 conducteurs per jaar kosten? 

Op de noordelijke lijnen is het aantal zwartrijders niet gestegen sinds Arriva die lijnen zonder conducteur exploiteert. 


Zonder controle weet je niet hoeveel zwartrijders er zijn. Dus of het aantal niet gestegen is, kan men bij Arriva niet weten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Poortjes houden echt niet alle zwartrijders tegen hoor.

Nee niet alle, maar wat denk je dat 5000 conducteurs per jaar kosten? 

Op de noordelijke lijnen is het aantal zwartrijders niet gestegen sinds Arriva die lijnen zonder conducteur exploiteert. 


Zonder controle weet je niet hoeveel zwartrijders er zijn. Dus of het aantal niet gestegen is, kan men bij Arriva niet weten.

Arriva heeft net als bus-, tram- en metrobedrijven controleurs in dienst en weet dus best hoeveel zwartrijders er zijn. Net als dat de RET en de HTM dat ook weten.

Inderdaad. Het is allemaal statistiek; je kunt met een redelijke steekproef (groot genoeg, maar hoeft niet groter te zijn dan dat) vrij nauwkeurig meten wat de stand van zaken is. Statistiek biedt geen 100% zekerheid, maar dat heb je ook niet nodig voor het afstemmen van je bedrijfsvoering. Net als die paar zwartrijders, die neem je op de koop toe.

Reputatie 6
Badge

Poortjes houden echt niet alle zwartrijders tegen hoor.


Bedoelde het ook cynisch. Ze zorgen wel voor wat minder ongewenste gasten op het station en in de trein maar de echte zwartrijder gaat er net zo makkelijk door- of overheen als een betalende reiziger. Des te vreemder dat controle nauwelijks meer plaatsvindt.

Maar: vanmiddag sinds twee of drie weken weer controle mogen meemaken! Een grijsrijder werd direct weggestuurd. En vanochtend warempel ook twee service rondes. Stiekem wordt er goed meegelezen hier op het forum. :wink:

Badge +3

Bij Arriva (en R-net Gouda - Alphen a/d Rijn) stuurt men soms wat boa's door de treinen.

Als daaruit blijkt dat het aantal mensen zonder geldig vervoerbewijs niet toegenomen is dan zal dat wel.

Reageer