Agressieve conducteur

Reputatie 2
Reiziger op perron tegen conducteur met "stop agressie" button:
Ik zie dat u een "stop agressiebutton" draagt. Dit is de 3e trein deze ochtend met verkeerde reisinformatie. Van verkeerde reisinformatie door de NS worden mensen toch juist agressief tegen de NS.
Bij mij roept dit in elk geval wel agressie op. Ik heb soms zin om iemand te meppen als het voor de zoveelste keer niet klopt bij de NS. Ik weet dat dat niet mag, maar kan me voorstellen dat mensen hierdoor gaan slaan.

Conducteur:
Ik heb ook zin om te slaan. Soms sla ik een reiziger. Dat is toch ook ok?

Reiziger:
Je mag niet slaan. Zeg je nou dat het okay is om te slaan? Jij hebt zo'n button op!

Conducteur:
Jij gaat niet mee met de volgende trein.

Reiziger stapt on trein, conducteur laat reiziger verwijderen.

Dit was de Hc van schiphol nijmegen 3123 13 juli 7:02

28 reacties

En wat is nou het probleem?
Hoi Martijn,

Ik heb de naam van je topic even aangepast, omdat het insinueert dat een conducteur een of meerdere reizigers heeft geslagen, terwijl dit niet het geval is.

Wat is precies het doel van je topic? Ik vermoed dat je vindt dat de conducteur verkeerd zat, maar dat is speculatie van mijn kant, en dat voorkom ik graag. Kun je het bericht aanvullen?
Lijkt me vrij duidelijk, reiziger heeft kritiek op conducteur en die laat die reiziger verwijderen uit de trein.

Terwijl de kritiek terecht is zo te lezen, maar los daarvan mag een conducteur op basis van dit niet iemand uit een trein laten verwijderen.

Lijkt me dat deze conducteur aangesproken mag worden op die actie en zijn details zijn bekend.
Volgens mij reflecteert de Conducteur gewoon wat de reiziger staat te vertellen.
Volgens mij reflecteert de Conducteur gewoon wat de reiziger staat te vertellen.

De reiziger laten verwijderen gaat verder dan slechts reflecteren.
Conducteur mag nog blij zijn dat die reiziger hem niet sloeg als de verkeerde treft..
Ik zou persoonlijk ook ingrijpen als iemand doodleuk over ''agressie tegen spoorpersoneel'' begint, maar oké verwijderen is wel heel rigoreus idd.
Reputatie 4
Ik weet niet of de conducteur hier helemaal correct reageert, maar als je naar een conducteur gaat en zegt: "Bij mij roept dit in elk geval wel agressie op. Ik heb soms zin om iemand te meppen als het voor de zoveelste keer niet klopt bij de NS."

Even serieus, wat voor reactie verwacht je hier nou op van een conducteur?
Het was een reactie op de stop agressie button he.

Agressie ontstaat door irritatie en frustratie

Maar mag een conducteur dan wel zeggen dat hij reizigers slaat ? (wat hij zegt, het zal niet waar zijn, maar het is wel een rare reactie)

Het is daarna wel kinderachtig om de reiziger uit de trein te verwijderen, terwijl ze in feite beide hetzelfde zeggen (waarbij reiziger nog zegt dat hij weet dat het niet mag, terwijl conducteur zelf zegt dat hij wel slaat)
Reputatie 4

Lijkt me dat deze conducteur aangesproken mag worden op die actie en zijn details zijn bekend.

Daarnaast dient de reiziger gecompenseert te worden via de geld terug bij vertraging vanwege het onterecht verwijderen van desbetreffende persoon waardoor de reiziger niet tijdig zijn bestemming bereikte.
Reputatie 7
Badge +4
Het grootste onzinexcuus voor agressie is dat een ander het uitlokt. Er is geen excuus, je bent er zelf verantwoordelijk voor of je agressief wordt of niet.

Citaat:

Bij mij roept dit in elk geval wel agressie op. Ik heb soms zin om iemand te meppen als het voor de zoveelste keer niet klopt bij de NS. Ik weet dat dat niet mag, maar kan me voorstellen dat mensen hierdoor gaan slaan.

Einde citaat.

Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand gaat meppen op een conducteur die part noch deel heeft aan de dingen die misgaan bij NS. Het heeft met causaal denken niets te maken. Dat is net zoiets als bij de cassiere te gaan klagen dat de prijzen in de winkel te hoog zijn. Conducteurs maken geen beleid en moeten zelfs veel te veel incasseren. Zij worden echt beledigd en zijn meppen helemaal niet, hooguit uit verdediging. Het gedrag van al of niet betalende klanten is eerder bij de beesten af, we mogen af en toe meegenieten hier op dit forum.

Een conducteur moet niet op de hoede hoeven zijn als op beleids- of organisatieniveau dingen mis gaan, het valt hem domweg niet te verwijten en als je dan wel verhaal meent te moeten halen doe dat dan bij de verantwoordelijken.
Reputatie 6
Ja, dat is juist het probleem. Uitvoerend personeel verschuilt zich zoveel mogelijk achter regeltjes, protocollen, bevelen en dergelijke om zelf maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid voor iets te hoeven nemen.

Desondanks zijn en blijven ze eerste aanspreekpunt voor de klant, juist en zeker ook als er dingen gaan zoals ze niet zouden moeten gaan.

Verhaal halen bij de verantwoordelijken gaat je toch niet lukken, die sluiten zich lekker op in hun ivoren torens in Utrecht, tot ze (al dan niet) ontslagen worden met (al dan niet) een mooie oprotpremie. En ondertussen worden we als klanten op twitter en dit mooie forum afgepoeierd met nietszeggende standaardantwoorden en leuke filmpjes.
Het grootste onzinexcuus voor agressie is dat een ander het uitlokt. Er is geen excuus, je bent er zelf verantwoordelijk voor of je agressief wordt of niet.

Citaat:

Einde citaat.

Ik kan me niet goed voorstellen dat iemand gaat meppen op een conducteur die part noch deel heeft aan de dingen die misgaan bij NS. Het heeft met causaal denken niets te maken. Dat is net zoiets als bij de cassiere te gaan klagen dat de prijzen in de winkel te hoog zijn. Conducteurs maken geen beleid en moeten zelfs veel te veel incasseren. Zij worden echt beledigd en zijn meppen helemaal niet, hooguit uit verdediging. Het gedrag van al of niet betalende klanten is eerder bij de beesten af, we mogen af en toe meegenieten hier op dit forum.

Een conducteur moet niet op de hoede hoeven zijn als op beleids- of organisatieniveau dingen mis gaan, het valt hem domweg niet te verwijten en als je dan wel verhaal meent te moeten halen doe dat dan bij de verantwoordelijken.

Je moet gewoon lezen, hij reageert op de stop agressie button en daarover zegt hij of conducteur zich kan voorstellen dat 3x verkeerde reisinformatie agressie oproept.

Maar jij vindt het dan wel normaal dat de conducteur klanten slaat ?????????? Wat hij letterlijk zegt (goed het zal niet waar zijn, maar reiziger mept ook geen conducteurs) . Dat citaat laat je overigens maar weg.....

Conducteur:
Ik heb ook zin om te slaan. Soms sla ik een reiziger. Dat is toch ook ok?
Reputatie 7
Badge +4
Wel eens van stijlvormen gehoord? Zoiets neem je toch niet letterlijk met enige achtergrond? Dat is ook een vorm van begrijpend lezen hoor. Het non-verbale zou hier ook nog wel eens van betekenis kunnen zijn. Dat is meer dan negentig procent van de communicatie tussen mensen.

Agressie is in dit geval een uiting van onmacht je beschaafd te uiten, niet causaal denken en mogelijk een misplaatst excuus om agressief te zijn. Waarschijnlijk ook niet het hele verhaal, je wordt niet zomaar uit de trein gezet. Kijk maar eens naar het onwillige fietsmeisje dat het eigen aandeel ook wegliet in het verhaal.

NS-personeel zit niet bij voorbaat fout, al lijken mensen in hun denken, of wat daar voor door moet gaan, zo geconditioneerd te zijn.
Assertiviteit van een conducteur en reiziger en wederom staat de reiziger niet op...1:(
Dus als reiziger zegt, soms zou ik willen meppen is dat fout en als conducteur zegt ik sla klanten moeten we dat niet letterlijk nemen.....

En ja hoor , klant liegt en bedriegt.

De klant is ook niet altijd fout, al lijken mensen in hun denken, of wat daar voor door moet gaan, zo geconditioneerd te zijn.
Reputatie 6
Klant is sowieso een beetje een ouderwetse term. Je zou het in het geval van NS misschien beter reisvee kunnen noemen.
Klant is sowieso een beetje een ouderwetse term. Je zou het in het geval van NS misschien beter reisvee kunnen noemen.

beter melkkoe 😃
Preiziger, weet niet of spelling klopt..:P
Reputatie 5

Conducteur:
Jij gaat niet mee met de volgende trein.

Reiziger stapt on trein, conducteur laat reiziger verwijderen.

Dit is echt te sneu voor woorden.
En zo'n BOA (= reiziger verwijderaar?) werkt daar nog aan mee ook ?
Die zal het woord van de conducteur geloven
Reputatie 2
Het is misschien lullig om te zeggen, maar er zit een groepje tussen, die je gewoon niet in een uniform moet hijsen. Zulke types die den zichzelf heel wat voelen roepen met hun arrogante houding een deel van de agressie ook op zichzelf af. Maar daarover hoor je dan ineens niks, als er geslagen wordt is het altijd de reiziger die het heeft gedaan of de aanleiding toe heeft gegeven!
Spoordaafje, dat is nogal een uitspraak. Heb je voor mij concrete voorbeelden? Liefst met tijd/datum en locatie?
Reputatie 2
Conducteurs die wachten met uitstappen tot het moment dat het halve perron alweer ingestapt is. Echt gewoon als een lompe koe tegen de stroom in en maar klagen. Had-ie eerder zijn hok uit moeten komen. Wekelijks tafereel in de spits.
Reputatie 1
Dit soort medewerkers zijn eerder regel dan uitzondering in de trein. Ze uitten hun frustratie op reizigers en misbruiken hun posititie. Het toont eens te meer aan dat (sommige) conducteurs niet overweg kunnen met cq ongeschikt zijn voor de verantwoordelijkheden die een BOA met zich mee brengt. Het zijn zaken die je niet even in een cursusje op woensdagmiddag bijleert. Je moet hier een bepaalde persoonlijkheid hebben, over je trots heen kunnen stappen en over een gezonde dosis mensenkennis beschikken.

Reageer