Agressieve treinmachinist

• 5 november 2020
  • 16 reacties
  • 454 Bekeken

Veelal zijn het reizigers die agressief gedrag vertonen maar hoe zit het bij machinisten? Stel je bent als treinspotter je werk aan het doen en komt iemand van de NS of andere maatschappij je camera uit je handen trekken.

Wat zou jij doen en mag dit?

https://www.dumpert.nl/item/6878649_02922a73

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Spotten mag maar het zichtbaar filmen of fotograferen van personen is tegenwoordig zonder toestemming van de betrokkenen verboden vanwege de privacywetgeving. Wat er daarna gebeurd is is voor mensen hier op het forum natuurlijk niet in te schatten en te beoordelen. 

Op Duitse spotters fora wordt tegenwoordig aangeraden om als je treinen wilt filmen op het station altijd aan het uiteinde van het perron te gaan staan en niet vlakbij een stilstaande trein. In Duitsland is men wat strikter in de handhaving en zijn er daarbij spotters op de bon gegaan.

Overigens heeft NS nog altijd de mogelijkheid filmen helemaal te verbieden, stations zijn immers geen openbare ruimte.  

Reputatie 6

Die machinist ging wel erg uit zijn plaat. Vraag me af wat Arriva daar van vindt.

Reputatie 7
Badge +3

Voordat er misverstanden ontstaan.

Er is geen enkele regel die verbiedt dat je mensen zichtbaar filmt in de openbare ruimte. Het publiceren van beelden waarbij mensen herkenbaar in beeld zijn is een andere kwestie. 

Arriva is overigens heel duidelijk over het feit dat fotograferen en filmen voor privé-doeleinden is toegestaan: “Wil je foto’s maken of filmen in een Arriva-bus of -trein (anders dan voor privé-doeleinden) dan heb je toestemming nodig.” Bron: https://www.arriva.nl/meer-arriva/nieuws-4/filmen-fotograferen.htm

Dat betekent dat je de foto’s en video’s die je gemaakt hebt niet mag publiceren, dus ook niet op sociale media en Youtube, tenzij je daar vooraf toestemming voor hebt gekregen. 

Wat mij bij dit soort zaken altijd opvalt is hoe weinig mensen snappen van de techniek van geheugenkaartjes. Je kunt het bestand weliswaar wissen van de kaart maar wanneer er geen nieuwe data zijn die het gewiste bestand hebben overschreven zijn de verwijderde bestanden eenvoudig terug te halen met software op een computer.

Reputatie 4

Ik wilde reageren,maar het is op Dumpert.

Laat maar...

Reputatie 7
Badge +3

Veelal zijn het reizigers die agressief gedrag vertonen maar hoe zit het bij machinisten? Stel je bent als treinspotter je werk aan het doen en komt iemand van de NS of andere maatschappij je camera uit je handen trekken.

Wat zou jij doen en mag dit?

https://www.dumpert.nl/item/6878649_02922a73

Trein spotter is geen beroep, dus je kunt niet spreken van 'je werk doen', hooguit van jouw hobby uitvoeren.

Reputatie 6
Badge

Die machinist ging wel erg uit zijn plaat. Vraag me af wat Arriva daar van vindt.

Ik meen dat die op het matje geroepen was. Maar dat filmpje is al 4 jaar oud.

Ik heb in een verleden ooit eens een trein gefilmd, en toen deed de machinist gewoon even zijn schermpje omlaag. Ook dat is zijn recht. Vaak zijn ze niet eens heel duidelijk in beeld op de camera vanuit de cabine. Maar eigenlijk is het juist leuker om buiten het station te filmen. Niet omdat het storend is voor anderen is, maar meer omdat je zoveel mooiere standpunten hebt.  :-)

Reputatie 6
Badge

Wat mij bij dit soort zaken altijd opvalt is hoe weinig mensen snappen van de techniek van geheugenkaartjes. Je kunt het bestand weliswaar wissen van de kaart maar wanneer er geen nieuwe data zijn die het gewiste bestand hebben overschreven zijn de verwijderde bestanden eenvoudig terug te halen met software op een computer.

Dat lijkt mij uiteraard geen vrijbrief om het alsnog te recoveren. Als iemand duidelijk nee zegt, dan is het gewoon nee. En dan laat je het lekker rusten :-)

Maar in een gevalletje van Arriva in dit topic kan ik mij indenken dat het meer als bewijsmateriaal dient, maar eigenlijk hoor je dat ook niet online te zetten.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, voor het fotograferen of filmen voor eigen gebruik is vooraf geen toestemming nodig. Dus ook voor het terughalen van onder onterechte dwang afgedwongen gewiste opnamen is geen toestemming nodig.

Nogmaals, voor het fotograferen of filmen voor eigen gebruik is vooraf geen toestemming nodig. Dus ook voor het terughalen van onder onterechte dwang afgedwongen gewiste opnamen is geen toestemming nodig.

Ik ken de regels niet, maar hoe dit dat met filmen op een perron? is een perron openbare ruimte of prive-terrein van de NS?

Reputatie 7
Badge +3

Het perron is geen openbare ruimte. Er gelden deze regels: https://nieuws.ns.nl/filmen-en-fotograferen/

Kort samengevat: je hebt als particulier nooit toestemming nodig om te fotograferen of te filmen. Wat er dan weer niet bijstaat is dat je niet zonder toestemming van mensen die foto’s of video’s mag publiceren. Maar toetsing van het portretrecht is altijd achteraf. Niemand mag je sommeren om foto’s of video’s te wissen.

Particulieren die voor eigen gebruik niet-commerciële opnamen op het station of in de trein maken hebben geen toestemming nodig. Via deze site en deze site kan je meer informatie achterhalen over het filmen op het station. Indien je met commerciele redenen wilt filmen op het station dan kan je hier een verzoek indienen.

Reputatie 7
Badge +2

Spotten mag maar het zichtbaar filmen of fotograferen van personen is tegenwoordig zonder toestemming van de betrokkenen verboden vanwege de privacywetgeving. 

Ik heb een jaar gefilmd voor/met RTL en filmen of fotograferen van personen mag gewoon, tenzij dit verboden wordt in bijvoorbeeld huisregels. Vaak verbieden huisregels filmen en fotograferen in zijn totaliteit (supermarkten, bibliotheken etc en soms ook andere vervoerders), maar NS staat het wel toe als je filmt voor niet-commercieel eigen gebruik. Zolang je trouwens voor het station op de openbare weg staat zijn de huisregels niet van toepassing, ook niet als je op dat moment filmt wat er in het station gebeurt. Het staat NS uiteraard vrij om de stations zo af te schermen dat wat er in het station gebeurt niet zichtbaar is vanaf de openbare weg.

Als je met een commercieel doel filmt dan kan dit ook gewoon, als je dit maar van tevoren afspreekt met NS en hier voor betaalt. Dit is trouwens niet goedkoop. Als je onverwachts moet filmen kun je het ook op goed geluk proberen. Over het algemeen lukt dit wel, maar Amsterdam Centraal was wel een probleem wat dat betreft doordat NS zelf zoveel (camera)toezicht heeft en eigenlijk continu in de gaten houdt wat er op dat station gebeurt. 

Op Duitse spotters fora wordt tegenwoordig aangeraden om als je treinen wilt filmen op het station altijd aan het uiteinde van het perron te gaan staan en niet vlakbij een stilstaande trein. In Duitsland is men wat strikter in de handhaving en zijn er daarbij spotters op de bon gegaan.

In Duitsland zijn regels die de privacy van personen moeten beschermen veel strenger dan in Nederland, daarom zijn Duitse programma's die vergelijkbaar zijn met De Handhavers en Wegmisbruikers in Duitsland nagespeeld en is het voor Google niet te doen om Maps aan te bieden. De exacte verschillen ken ik niet, want ik heb nooit in Duitsland gefilmd. Ik kan me ook goed voorstellen dat de huisregels op de stations strenger zijn.

In Nederland mogen mensen in de meeste gevallen uiteindelijk ook gewoon herkenbaar in beeld komen. Als ik op de Dam in Amsterdam een item maak en jij loopt voorbij, dan mag dat gewoon uitgezonden worden en is er in Nederland geen verplichting om jou onherkenbaar te maken. Het wordt anders als ik jou ga volgen en film met het doel om jou in beeld te brengen.

Reputatie 7
Badge +3

Toen ik een keer in Batavia Stad was viel me op dat er een huisregel is die fotograferen verbiedt. Hoe dat  gehandhaafd wordt is me niet duidelijk geworden. Bijna iedereen loopt tegenwoordig rond met een telefoon met ingebouwde camera.

Reputatie 7
Badge +2

Hoe dat  gehandhaafd wordt is me niet duidelijk geworden. 

Nee, ook niet omdat er zoveel mensen tegenwoordig dat ding continu in hun handen hebben. Wie filmt er wel en wie niet? De kwaliteit wordt ook steeds beter, waardoor opvallende camera's minder vaak noodzakelijk zijn.

Ik bedoel in mijn bericht trouwens Street View in plaats van Maps, want Google Maps is uiteraard ook in Duitsland beschikbaar. In tegenstelling tot Street View.

Reputatie 7
Badge +3

Ik kan me overigens wel voorstellen dat een bedrijf als Batavia Stad in actie komt wanneer je foto’s en/of video’s op sociale media zet. Maar ik heb geen wat de sancties zijn wanneer je huisregels overtreedt.

Toen ik een keer in Batavia Stad was viel me op dat er een huisregel is die fotograferen verbiedt. Hoe dat  gehandhaafd wordt is me niet duidelijk geworden. Bijna iedereen loopt tegenwoordig rond met een telefoon met ingebouwde camera.

Dat zie je inderdaad veel meer, en vaak is het eigen bedrijfsbeveiliging die pogingen doet je van het terrein te zetten. Toen de VPRO een aantal jaren terug in het VK een documentaire filmde over Ken Livingstone had men bijvoorbeeld een aanvaring die veel bekeken is op Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=9TuxOUGV6hE

Praktisch gezien zal je de toegang moeten ontzeggen en het daarna op art 138 Sr gaan proberen, zover mij bekend (ben er niet in thuis).

Reageer