Airco | NS Community
beantwoord

Airco

  • 13 June 2014
  • 7 reacties
  • 5233 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Waarom staat de airco in de intercity's tussen Amsterdam en rotterdam al twee weken lang zo bizar hard aan? Zo warm is het naar mijn mening toch echt nog niet..
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 June 2014, 14:18

Bekijk origineel

7 reacties

Badge
Welke intercity's bedoelt u precies? Ik reis dagelijks tussen Den Haag en Rotterdam met de intercity richting Vlissingen, maar heb nog niet meegemaakt dat het koud was in de trein. Heb daarentegen wel meegemaakt dat het tamelijk warm (lees: heet) was in de trein...
Dat is precies de intercity die ik bedoel. Maar ik reis tussen rotterdam blaak en Amsterdam centraal om 06.45 en dan vind ik de airco vol aan zo koud dat ik tegenwoordig extra warme kleren mee neem voor in de trein want anders ben ik 1,25 uur aan het koukleumen..
Badge
Ik neem op de heenweg meestal om 7.37u de trein op Rotterdam Centraal. Blijkbaar is de trein dan inmiddels opgewarmd... 🆒 Maar goed, ik ben ook niet echt een koukleum!
Reputatie 6
Badge +1
Dit is een of ander technisch systeem dat zelf bepaalt hoe hard hij aan staat, dit is handmatig niet aan te passen.
Wel kan het helpen naar een andere bak te verplaatsen, dit kan soms flink in temperatuur verschillen.
Waarom staat de airco in de intercity's tussen Amsterdam en rotterdam al twee weken lang zo bizar hard aan? Zo warm is het naar mijn mening toch echt nog niet..

Die treinen zijn voorzien van een klimaatbeheersingssysteem: Climate Control.
Dit systeem reguleert op basis van luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein.
Bij een hoge luchtvochtigheid blaast de Climate Control soms koude lucht in de trein.
Dat is misschien niet altijd wenselijk, maar op zo’n moment wel nodig voor een verbetering van het klimaat in de trein.
Mede daardoor kan de temperatuur per coupé verschillen.

Gezien het voorgaande is het dus denkbaar dat in een trein die de hele nacht op een opstelterrein heeft gestaan de luchtvochtigheid aanzienlijk is toegenomen en dus juist bij de eerste inzet van zo’n treinstel de Climate Control op volle toeren werkt om die luchtvochtigheid omlaag te brengen.
Vandaag ook vaak meegemaakt dat er een groot verschil in rijtuig/bak zit qua temperatuur. Zoals eerder al aangegeven staat de Climat Control automatisch aan en daar kan ik als HC erg weinig aan veranderen. Ook de machinist (MCN) kan daar niets aan doen. Wat wel soms speelt is dat de airco niet goed werkt of dat we een probleem hebben met ventilatie. Soms kom ik daar pas later achter, dus als u het gevoel heeft dat de ventilatie niet goed werkt, dan hoort het treinpersoneel dat graag, want daar kunnen we in overleg mee op onderzoek gaan en zorg dragen dat dit zonodig hersteld wordt. Als je vragen hebt over de airco of iets kan je het altijd de betreffende HC vragen en eventueel verzitten is zeker een goede optie.
Boven is het vaak warmer dan beneden.
Dag Malou goed dat je ons forum hebt weten te vinden voor je vraag. De info die Geus geeft is juist. De meeste treinen van voorzien van climate control een systeem dat vochtregulerend werkt. Zoals je leest in de reactie van Loes kan het personeel hier weinig aan veranderen maar mocht je vermoeden dat de ventilatie niet goed werkt dan kan het zeker nut hebben dit door te geven. Dank allen voor jullie bijdrage 🙂

Reageer