beantwoord

Airco

Reputatie 1
Afgelopen week valt het mij op dat de Airco in de treinen wel erg koud staat. Vandaag zag ik reizigers om me heen die hun jas weer aandeden. Ik ervaar deze koude als comfortvermindering.
icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 juni 2018, 19:18

Hallo Buzzz en welkom bij de NS Community,

Het verschilt per persoon wat de meest aangename temperatuur in de trein is, maar over het algemeen staat deze zo ingesteld dat de meeste reizigers confortabel kunnen reizen. Elk treinstel heeft zijn eigen Climate Control. Indien het ergens te warm of te koud is geven wij altijd het advies om een plekje in een ander treinstel te zoeken. Er bestaat altijd een kans dat het elders aangenamer is.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hier kun je eindeloos over discussiëren, het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
Hallo Buzzz en welkom bij de NS Community,

Het verschilt per persoon wat de meest aangename temperatuur in de trein is, maar over het algemeen staat deze zo ingesteld dat de meeste reizigers confortabel kunnen reizen. Elk treinstel heeft zijn eigen Climate Control. Indien het ergens te warm of te koud is geven wij altijd het advies om een plekje in een ander treinstel te zoeken. Er bestaat altijd een kans dat het elders aangenamer is.
Reputatie 1
Tja dat is niet het antwoord dat ik hoopte, beetje heen en weer lopen?

Volgens mij stappen reizigers redelijk ‘strategisch’ in afhankelijk van waar je naar toe reist...dat doe ik al ruim 30 jaar.

de koude in de trein, de airco blaast echt significant harder, ervaar ik als zeer onaangenaam. In een overhemd in de trein volstaat echt niet als je een uur reist.....

Een airco is een enorme CO2 veroorzaker dus ook hier valt winst te behalen.

zou ik de insteltemperatuur mogen weten?

Nogmaals als ik reizigers om heen....Nb buiten is het 25, hun jas zie aandoen....dan is het dus koud. Je moet maar een jas bij je hebben.
De airco staat soms gewoon te koud ingesteld (werkt niet goed kan ik beter zeggen) , dat is geen kwestie van smaak. Als mensen hun jas aandoen met dit weer binnen is het te koud.

Er zijn al talloze klachten over de Climate Control, vooral op warme en koude dagen, dan is het vaak te koud en te warm.
Zodra de eerste mooie zomerdag zich laat zien gaat de airco bij de ns op standje vries! Al zo vaak over geklaagd maar het helpt niets. Het scheelt idd wel waar je gaat zitten, als je door de trein loopt voel je zeker verschil tussen de ene en andere coupe. Maar ze zouden natuurlijk overal de dezelfde temperatuur moeten hebben dus hiermee geeft ns al aan dat er iets mis is met de airco.
Reputatie 7
Badge +3
Mja, volgens mij blijft het toch persoonlijk. Ik ben iemand die het heel snel warm vind, en ik kan me dan ook niet herinneren het ooit koud te hebben gehad in een trein.
Het is denk ik meer een verschil in hoe het per persoon aanvoelt, als ik passagier of prive met de trein reis heb ik het nooit koud in de trein. Mijn vrouw daarentegen heeft 9 van de 10 keer een jasje of vest aan terwijl ik in T-shirt of overhemd reis zonder jas/colbertje/vest o.i.d.

En in huis idem dito, bij ons is er geen juiste stand van de verwarming want wat voor mijn vrouw lekker is is voor mij te warm.

En bij hoeveel mensen is het op de werkvloer nu echt de juiste temperatuur? Ik denk dat er op veel kantoren bij warm weer genoeg mensen met een vest aan zitten vanwege de koude airco lucht. Maar zet je de airco weer lager of uit dan is het weer snel te warm.
Het hangt ook af of je zit waar de airco blaast wellicht.

Maar ik zie veel mensen iets aantrekken (of over hun armen wrijven) dus ik ben ook niet de enige die de tocht voelt, denk ik dan.

In de bioscoop is hetzelfde, ik trek mijn jas niet meer uit, want na een uur of zo wordt het ook kil in de zaal en ik zie dan ook veel mensen hun jas weer aantrekken.
Vooral in de dubbeldekkers onderin en dan in de 1e klas staat de airco (veel) te koud. Ik heb eens in een coupe gezeten waar men en masse de conducteur hierover aanschoot, die aangaf dat zij niet zelf de airco konden bijstellen, maar dat het is ingesteld via een geautomatiseerd systeem.
Als je toch, als het buiten dik boven de 30 graden is, speciaal een vestje meeneemt om in de trein aan te kunnen (moeten) doen, is er toch iets mis.
Na anderhalf uur kom ik buiten met handen die stijf zijn van de kou (misschien ook maar handschoenen mee) en tenen die tegen tintelen aanzitten als ze weer opwarmen.
Ik heb de 10 minuten fietstocht van station naar huis nodig om weer op te warmen.
Natuurlijk is een aangename temperatuur voor iedereen anders, maar er is ook zoiets als de grootste gemene deler.
Ik vind het een serieus probleem, waar de NS ook serieus naar moeten kijken. Het is te gemakkelijk om te zeggen dat je maar anders moet gaan zitten want 1) wie zegt dat het daar beter is? en 2) wie zegt dat daar een zitplaats is?
De verantwoordelijke moet ook z'n verantwoording nemen en het niet afschuiven op de reiziger.

Die airco in de trein. Daar snap ik echt helemaal niets van. Hoe kouder het buiten is, hoe harder dat rotding blaast! Al die verhalen over comfort voor de gemiddelde reiziger zijn gewoon pure lariekoek! Het lijkt erop of ns probeert de reizigers uit de trein te jagen! Ondanks het aantrekken van een extra trui en een dikke jas kom je zowat bevroren aan in deze tijd. Een conducteur vertelde mij dat er gauw twee aparte units per coupé zijn. Denkt ns nu echt dat ik dan met een koffer de hele trein door ga banjeren om te kijken of er nog een plaatsje is waar je in de winter niet in de vrieskou zit? Als ns echt bezorgd zou zijn om de reiziger is het misschien een idee, waar het toch zogenaamd individuele units zijn, aan de buitenkant van de trein aan te geven waar het warmer of kouder is. Dat wordt nu toch ook al gedaan met stiltecoupé's. Dat werkt in de praktijk ook niet altijd, er blijven altijd mensen die denken dat de regels alleen voor anderen gelden, maar meestal geeft het wat rust. Dus dan geen overluide telefoongesprekken of snaterende groepjes. Maar zorg in ieder geval dat 's winters de 'gemiddelde’ temperatuur (wat) hoger ligt. In veel sprinters is het best uit te houden maar vooral de IC's zijn echte vrieskasten. Ik zal wel weer een van die overbekende ns-kluit-in-het-riet reacties krijgen maar doe er op de een of andere manier iets aan!!!

Hoi ns,

Dat is natuurlijk nog gemakkelijker, helemaal niet meer reageren. Is er nog een kans dat er binnen een jaar of 5 betere systemen komen waar de conducteur eventueel zelf iets, op verzoek, kan bijstellen? Ik zou het natuurlijk graag eerder zien maar dat is waarschijnlijk veel te veel gevraagd.

Niet iedereen wil dezdelfde temperatuur. OK. Maar nog niet zo lang geleden als je in het vliegtuig klaagde over de koude temperatuur werd er wat aan gedaan. Als dat niet lukte kreeg je een deken om over je bevroren benen te leggen of soms nog een tweede. Voor ns mogelijk een niet realistische oplossing maar speciale koude en warme coupé's lijkt goed mogelijk. Jaag me alsjeblieft niet uit de trein!

Goedemorgen Kees uit Eindhoven.

De klimaatbeheersing wordt geregeld a.h.v. de luchtvochtigheid in de coupé. Hoe dit technisch gezien precies werkt kan ik helaas niet achterhalen. Wij kunnen bij de klantenservice sinds kort meldingen aannemen omtrent de temperatuur in de trein en deze laten aanpassen. Zo ver ik weet kan dat niet gebeuren als de trein rijdt omdat het systeem ge-reboot dient te worden. Ook kan het bij de conducteur aangegeven worden. 

Bijgevoegd nog een interessant artikel omtrent de hittebestrijding in de zomer: https://nieuws.ns.nl/hittemaatregelen-ns-aircotreinen-in-plaats-van-oude-dubbeldekkers/ .

Mijn vriendin reist graag rustig en neemt daarom meestal de stiltecoupé eerste klas. Omdat er in Eindhoven voldoende stoptijd is breng ik normaal gesproken haar koffer mee naar boven. Het is dan absoluut niet vochtig in de coupé maar de airco staat ook nu in de winter vaak weer op volle kracht te blazen. Ze kleedt zich al extra aan voor de treinreis, neemt een grote dikke omslagdoek mee voor eventueel extra op haar benen. Maar na de reis hoor ik van haar dat ze volledig bevroren is. Ik heb dit zelf ook meegemaakt.

Het verhaal dat de airco reageert op de luchtvochtigheid mag heel misschien waar zijn in de zomer maar nu in de winter lijkt mij dit absolute lariekoek. Van ns medewerkers hoor ik steeds dat het een automatisch systeem is waar ze geen verstand van hebben. Het lijkt erop dat dit ook geldt voor de beslissers in de top die een zo'n waarddeloos en in deze tijd ook nog nutteloos energieverspillend systeem hebben laten aanschaffen en het ook nog durven te verdedigen. Onwetendheid kan ver gaan. Het wordt hoog tijd dat er een beetje meer kennis, op alle niveaus, over deze systemen komt.

Wat dat herstarten betreft, rijdend schijnt niet mogelijk te zijn maar bij een langere stop wel. Ik heb tenminste in de zomer meegemaakt dat de conducteur opnieuw de airco weer heeft opgestart tijdens een stop in Den Bosch.

Als het alleen al mogelijk zou zijn die rotdingen in de winter minder hard te laten blazen is er al veel gewonnen. Ik kan me absoluut niet voorstellen dat dit niet zou kunnen via een eenvoudige software update. Maar misschien zit ik al veel te lang in de automatisering om de praatjes van gemakzuchtige automatiseerders (en hun al dan niet gemanipuleerde opdrachtgevers) zonder meer als zoete koek te slikken.

PS Best leuk filmpje, maar daar gaat het niet om. Alle pogingen van ns het in de zomer aangenaam te houden zijn te waarderen. Maar die verspilling via de vrieskasten in de winter zou eindelijk eens moeten worden aangepakt.

Deze week het nog zotter meegemaakt. We waren een paar daagjes naar Leeuwarden. Vanuit Naarden-Bussum kun je via Almere en 25 minuten in de kou of via Amersfoort met korte overstaptijd en vervolgtrein aan de andere kant van het perron. Dus dat gegaan. Gelukkig niet zo'n storm airco in de trein naar Leeuwarden maar wel bijna bevroren in Leeuwarden aangekomen.

Ook nog naar Franeker geweest. Treinen van de conculega's ook niet bepaald warm maar onderaan tegen de wand zit verwarming zodat je in ieder geval geen bevroren voeten krijgt.

Terug weer de trein naar Amersfoort. Ideaal dat die al ruim van tevoren klaar staat zodat je niet hoeft rond te hangen op een tochtig perron. Mijn vriendin reist graag rustig, liefst in een stilte coupë. Dus eerste klas en in die aparte hokjes voor maximaal 6 personen. Deur dicht en voor het eerst in maanden kon ik mijn jas uit doen. Heerlijk!

Conducteur komt langs, is vriendelijk en doet deur weer netjes dicht. Later wat stuurs kijkende controleurs die natuurlijk de deur niet sluiten.

Maar nu komt het, vlak voor Zwolle horen we een bericht via de intercom dat de airco in Zwolle opnieuw moet worden opgestart. Het klantje pesten is blijkbaar onderdeel van het ritueel. Waar het eerst zou heerlijk was in de coupé krijgen we nu toch onze portie.

Kees uit Eindhoven, wat jammer dat de temperatuur je niet bevalt in onze treinen in de winter.

Ik kan je melding hierover doorzetten, kan je me vertellen op welke datum jouw reis naar Leeuwarden was en hoe laat je de trein nam vanuit Amersfoort? 

Mocht het nou weer eens zo koud zijn in de trein, geef het dan gerust aan bij de conducteur. Afhankelijk van het treintype, kan hij wellicht iets doen. 
Waarom het klimaatsysteem een reset kreeg op de terugreis, durf ik je niet te vertellen. Wellicht had je dit aan de conducteur kunnen vragen? Hopelijk hebben jullie alsnog wel genoten van de dagen in Leeuwarden. 

@Rizana NS Achteraf is het waarschijnlijk weinig zinvol hier nog naar te kijken. Maar heen van Amersfoort naar Leeuwarden op maandag 3 februari vertrek 13:34. Van Leeuwarden richting Amersfoort op 6 februari, vertrek 13:16.

Ik kreeg overigens zojuist een mailtje van ns met doorlink naar:

Technisch vernuft

Technische ontwikkelingen toepassen in onze treinen én daarbuiten. Bij NS innoveren we waar we kunnen. Dat maakt het ombouwen van ‘oudere’ treinen tot moderne, duurzame treinen tot een interessante uitdaging. Als engineer bij NS ben jij degene die zich ontfermt over technische oplossingen die een treinreis nét even iets leuker, veiliger en comfortabeler maken. En of je nu zelf hands-on meehelpt om die technieken in de treinen te brengen, of bijdraagt aan het verbeteren van de bedrijfszekerheid en veiligheid of ons management hierover adviseert: we zoeken engineers in alle disciplines.

Ales er nu eens naar dat mottige geautomatiseerde airco systeem zou worden gekeken!

Jaren  geleden heb ik overigens ooit gesolliciteerd bij het toen nog bestaande ns ingenieursbureau, Interessant gesprek maar uit de grote stapel sollicitanten als tweede geëindigd. Er mocht er maar eentje worden aangenomen.

@Rizana NS  Dat verhaal van de conducteur vragen lijkt leuk. Maar:

• Heel vaak is de conducteur niet te vinden. In sommige sprinters verbergt die zich in het hokje voor de bestuurder dat net niet in gebruik is.
  • Als ik een koffer bij me heb ga ik die niet alleen laten of daarmee de hele trein doorsjouwen. Als het druk is kun je er zelfs niet doorheen worstelen.
  • Sonms heeft een IC meerdere rijtuigen en is er niet constant op elk deel een conducteur.
  • Als ik er wel een vind is bijna altijd het commentaar dat het een geautomatiseerd systeem is waar de conducteur geen verstand van heeft en er niets aan kan doen.
  • Soms wordt er gesuggereerd dat het niet in alle coupé's even erg is. Klopt, in sommige is het nog slechter. Maar weer, ga je met koffers trapje op en af sjojuwen?

Reageer