beantwoord

airco

• 29 augustus 2020
  • 12 reacties
  • 404 Bekeken

Waarom staat er altijd airco aan terwijl dit vaak niet nodig is! Tijdens Corona is het advies thuis te blijven bij milde klachten, van die rottige airco krijgt iedereen een zere keel en loopneus...!

bij hoge temperaturen snap ik het nog,  maar het is nu 18 graden met regen,

als ik verkouden word kan ik niet werken aangezien ik een restaurant heb en voor twee weken dicht moet bij controle!

icon

Beste antwoord door Deventer 29 augustus 2020, 13:27

De airco  @BernardBernard maakt deel uit van de automatisch werkende klimaatregeling in een trein. Deze is werkt dus altijd, mede omdat de ventilatie (maar ook de verwarming) eraan gekoppeld is, niet onbelangrijk in deze tijd. De klimaatregeling kan door rijdend personeel niet anders ingesteld worden. Door verschillende redenen werkt de klimaatregeling niet altijd optimaal, bv door de buitendeur en te lang open of sterke wisseling aantal reizigers

Vind je de temperatuur niet prettig, ga in een ander treindeel zitten, immers de klimaatregeling werkt per verdieping of rijtuig.

Als je de risico's te groot vind om verkouden te worden kan je kiezen om niet te reizen met het OV, dit blijft altijd eigen verantwoordelijkheid.

Bekijk origineel

12 reacties

De airco  @BernardBernard maakt deel uit van de automatisch werkende klimaatregeling in een trein. Deze is werkt dus altijd, mede omdat de ventilatie (maar ook de verwarming) eraan gekoppeld is, niet onbelangrijk in deze tijd. De klimaatregeling kan door rijdend personeel niet anders ingesteld worden. Door verschillende redenen werkt de klimaatregeling niet altijd optimaal, bv door de buitendeur en te lang open of sterke wisseling aantal reizigers

Vind je de temperatuur niet prettig, ga in een ander treindeel zitten, immers de klimaatregeling werkt per verdieping of rijtuig.

Als je de risico's te groot vind om verkouden te worden kan je kiezen om niet te reizen met het OV, dit blijft altijd eigen verantwoordelijkheid.

Reputatie 5

Mijn ervaring is dat de luchtbehandeling (wat ik hier een beter woord vind dan airco) conservatief ingesteld wordt. M.a.w. dat niet met alle macht wordt geprobeerd om precies 18, 19, 20 (of wat iemand precies lekker vindt) te bereiken. Dat heeft waarschijnlijk te maken met een stukje terechte zuinigheid, het kost veel energie om lucht te koelen en op te warmen en zodra de deuren open gaan, is een groot deel al weer weg. Ik denk ook dat het te maken heeft met veel klachten van reizigers die het als koud ervaren (en dat betekent weer dat mensen die het snel warm hebben, zoals ik, dan maar pech hebben, terwijl de koude-lijders een truitje aan zouden kunnen trekken).

Anyway, of iets warm of koud wordt ervaren is zeer subjectief, niet eens per persoon, maar hoe je je op een bepaald moment voelt maakt ook in een groot deel uit of je iets of warm/koud/behaaglijk of onbehaaglijk ervaart.

Misschien begrijp je dan dat NS het nooit voor iedereen goed kan doen.

Een zere keel krijg van je een (echte) airco niet door de kou, maar omdat het ervoor zorgt dat de lucht droger wordt. In een afgesloten ruimte als een auto kan dat vrij extreme vormen aannemen (ik heb wel eens 8% gemeten, terwijl rond de 50% gewoon is). In een trein kan dat nooit gebeuren, daarvoor gaan de deuren veel te vaak open. Is niet echt een kwestie dus. Mocht je er toch last van krijgen, gewoon regelmatig wat drinken.

Een loopneus krijg je van een allergie of ontsteking, niet van een airco.

Als je bang bent het koud te krijgen, neem gewoon een extra truitje mee.

En als je alle regels rond Corona goed opvolgt, zou je in principe ook geen verkoudheids- en griepvirussen te pakken mogen krijgen!

Ik vind de airco ook vervelend bij warm weer. Dan moet je speciaal een jas, trui en sjaal meenemen voor in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Overdrijven is ook een vak. Ik vind het altijd wel lekker om bij bloedhitte buiten in een gekoelde trein te stappen. Bij een trein zonder climate control had ik eerder een handdoekje nodig om het zweet van mijn gezicht en uit de nek te vegen. En bij gebrek aan een echte waaier gebruikte ik een A5 schrijfblok om me nog iets van koelte toe te wuiven.

Reputatie 4

Op een bloedhete dag moest ik eens een overstap maken van een sprinter met goede airco naar een sprinter zonder. Jas, trui en sjaal had ik bij de eerste niet nodig en ik was liever in deze trein blijven zitten met de hitte buiten.

Reputatie 7
Badge +3

Maar een airco als deze heb ik liever niet. :grin:

https://www.gelderlander.nl/culemborg/volledige-trein-geevacueerd-om-smeulende-airco~aff4eb6d/

En sommige mensen hebben liever ramen die open kunnen, maar denk dat het op deze manier niet echt de bedoeling is.

Reputatie 4

Hier kun je spreken van een airco waar je keelpijn van krijgt.

Bij de onderste trein was de bovenleiding het er niet langer mee eens dat de airco (of verwarming) zo hard aan stond denk ik 😂. Ik heb een aantal keer meegemaakt dat de verwarming in een DDZ behoorlijk opgestookt was.

Reputatie 5

Het hele gedoe met koeling, ventilatie, verwarming en airco kan natuurlijk opgelost worden maar het was handiger geweest dit voor de bouw al te bedenken. Op een of andere manier klopt de aansturing niet en kan het huidige systeem niet snel en variabel reageren. Het is niet zo moeilijk om een aansturing zodanig te maken dat de temperatuur vrijwel gelijk blijft. Koelen of verwarmen met lucht kan snel en heel goed met een minimaal temperatuurverschil. Kijk maar eens naar de ingang van winkels….

Reputatie 5

Als je er goed over nadenkt, dan blijkt dat dat wél moeilijk is.

En al die sjaals en winterjassen zijn echt flauwekul, want de luchtbehandeling in een trein is absoluut niet vergelijkbaar met de airco in je auto, kijk zelf maar: de temperatuur binnen is een paar graden lager dan buiten, iets van 30 naar 27 bijvoorbeeld, maar echt niet naar 20 of 18 graden. Dat zou ik zelf wel fijn vinden, maar kennelijk veel mensen niet, dus moet ik het er maar mee doen. Los van dat het enorm veel energie zou kosten uiteraard.

Raar dat mensen zeggen dat ik overdrijf. Ik heb het namelijk echt koud in de trein als ik daar met zomerse kleren (t-shirt en korte broek) in zit, als het buiten heet is.

Reputatie 5

Nou het is niet raar dat “mensen” (ik) dat zeg, het kan wel raar zijn dat ik dat zo ervaar en jij het omgekeerde :wink:.

Maar ook dat is niet echt raar, als je eenmaal gewend bent aan een wat hogere temperatuur, kan twee graden lager behoorlijk “fris” aan voelen. Kennelijk scheelt dat effect per persoon. Het is dus niet zo dat het “koud” is in de trein, maar de een heeft meer last van het temperatuurverschil dan de ander.

Ik zelf heb het maar zeer zelden koud en ik vind het juist erg vervelend als het warm is, daar ga ik me erg onprettig van voelen. Dus ik ben blij als het in de trein wat koeler is dan buiten (ook al is het verschil niet heel erg groot, mag van mij best meer).

Ik vind wel dat je makkelijker wat aan “koud” kunt doen dan “warm” en ik heb zelf liever een truitje aan omdat het fris is dan zweten als een otter en er niks aan kunnen doen.

Badge

Als ik in de trein reis vind ik persoonlijk de temperatuur net even wat te hoog, mijn vrouw daarentegen vind het dan wat fris. Temperatuur is gewoon heel persoonlijk en het is niet mogelijk in een trein om aan ieders verwachtingen van de temperatuur te voldoen.

Reageer