beantwoord

Airco in de trein

  • 10 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 271 Bekeken

Ik neem met regelmaat de trein van Zwolle naar Rotterdam van 7:20 uur. Wat me opvalt, is dat na aankomst (voor vertrek naar Rotterdam) in Utrecht spontaan de airco aangaat in de 1e klasse (ik reis 1e klase dankzij mijn werkgever 😉 ).
Ik heb dat nu een aantal keer meegemaakt. Met mooie dagen is dat best fijn, maar in deze tijd van het jaar zorgt het er voor, dat ik best verkleumd aankom in Rotterdam (en ik niet alleen, ik zie dat er meer reizigers 'voorbereid' zijn d.m.v. vestjes en sjaals).

Waarom gebeurt dit en kan dit uitgezet worden?
icon

Beste antwoord door Jeroen 10 oktober 2019, 09:32

Dat u de airco/ventilatie hoort opstarten op station Utrecht komt omdat de trein hier de andere richting op gaat rijden. De trein wordt dan aan de ene kant uitgezet en vervolgens aan de andere kant weer opgestart.

Hierdoor gaan alle systemen weer opnieuw aan en wordt ook de airco/ventilatie opnieuw opgestart. Daar is niets aan te doen maar hij wordt ook na het opstarten weer geregeld naar de juiste temperatuur en schakelt dan weer naar een lager ventilatie niveau.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge

 

Origineel bedacht @Wiely maar dat gaat zeker niet gebeuren. Over de weinige treinen zonder airco wordt hier steen en been geklaagd. En wie wil er nu in die aircoloze coupe zitten, ik denk van der zomer heel weinig.

Verder zijn hier al zo veel verschillende ideeën over coupés voorbij gekomen, dat een trein daar veel te klein voor is om dat allemaal te realiseren 😀

Als ik met de trein reis kom ik er altijd kreupel uit. Dit komt door de airco, waar ik niet tegen kan. Is het niet mogelijk om aircoloze coupé's te maken, zoals ook vroegen rookvrije coupé's waren

Reputatie 7
Badge
Is het sowieso wel de "airco"? Kan net zo goed een ander systeem zijn wat je hoort, iets met koeling van de technische systemen of perslucht-generatie.

@Schoen123 hoort het niet, hij voelt het @eriksl
Reputatie 3
Is het sowieso wel de "airco"? Kan net zo goed een ander systeem zijn wat je hoort, iets met koeling van de technische systemen of perslucht-generatie.
Badge
En als we het dan toch over airco hebben. Klopt het dat in de gemoderniseerde VIRM de airco standaard kouder staat? Soms is het echt een koelkast vergeleken met andere treinen.
Of de airco werkt beter :D

Ik heb geen idee wat de instellingen zijn van de diverse systemen.
En als we het dan toch over airco hebben. Klopt het dat in de gemoderniseerde VIRM de airco standaard kouder staat? Soms is het echt een koelkast vergeleken met andere treinen.
Badge
Dat u de airco/ventilatie hoort opstarten op station Utrecht komt omdat de trein hier de andere richting op gaat rijden. De trein wordt dan aan de ene kant uitgezet en vervolgens aan de andere kant weer opgestart.

Hierdoor gaan alle systemen weer opnieuw aan en wordt ook de airco/ventilatie opnieuw opgestart. Daar is niets aan te doen maar hij wordt ook na het opstarten weer geregeld naar de juiste temperatuur en schakelt dan weer naar een lager ventilatie niveau.

Reageer