beantwoord

airco niveau


Beste NS'ers,

Voor de 2e keer in korte tijd zit ik in een trein waar de airco nauwelijks draait. Ik snap dat jullie aan het milieu denken, maar als het buiten koeler is dan binnen dan mag het toch wel een graadje koeler. Op deze manier jaag je iedereen de trein uit.

icon

Beste antwoord door Tomas NS 26 June 2022, 11:41

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het kan per trein en zelfs coupé verschillen of de airco harder of zachter draait.

Wat vaak helpt, is in een andere coupé plaatsnemen als het te warm of koud is.

Hoi Forens2022 en welkom bij onze Community!

 

Ik begrijp inderdaad dat een te warme trein niet prettig reist. Het is helaas wel zo dat er voor veel treintypes, zo niet alle, geen instelbare temperatuurregeling is. De temperatuur wordt met name bepaald door metingen van de temperatuur buiten, maar wordt ook bepaald door bijvoorbeeld de luchtvochtigheid aan boord. Wanneer de luchtvochtigheid te hoog of te laag is kan het goed zijn dat de climate control warme of juist koude lucht gaat blazen en dat het daarmee mogelijk wordt dat het net iets warmer of kouder wordt dan we eigenlijk willen. Dit wordt in de meeste gevallen per rijtuig geregeld, dus het kan dan zinvol zijn om een rijtuig door te lopen.

Mocht dat ook geen soelaas bieden, dan is mijn advies toch om dit te melden middels een openbaar bericht op Twitter of Facebook. Daar is de klantenservice 24/7 aanwezig om eventueel een storingsmelding te kunnen maken.

Daarnaast kan een trein die een groot deel van de dag niet gereden heeft behoorlijk warm zijn, omdat als deze opgesteld staat de klimaatbeheersing uit staat.

Zo zijn er treinen die makkelijk de 40 graden aantikken als ze opgestart worden na een dagje stilstaan op een zonnig rangeerterrein en dan moet het klimaatsysteem de trein weer zien te koelen. Dat deze treinen uit staan heeft veelal te maken met plaatselijke regelgeving waarin vermeld staat dat treinen niet onnodig aan mogen staan i.v.m. geluidsoverlast en daarnaast natuurlijk het stroomverbruik.

Ik hoorde laatst een conducteur zeggen dat de installaties maar op halve kracht mogen draaien van hun technische afdeling omdat de airco anders kapot zou gaan en er geen monteurs zijn om het te maken. 🤦‍♂️

Ik hoorde laatst een conducteur zeggen dat de installaties maar op halve kracht mogen draaien van hun technische afdeling omdat de airco anders kapot zou gaan en er geen monteurs zijn om het te maken. 🤦‍♂️

De enige beperking waar ik ooit van gehoord heb is in de ICR rijtuigen geweest en volgens mij had dat met overbelasting in de systemen te maken.

Bij andere treinen kun je ze niet zomaar op halve kracht laten draaien, dan moet je per trein in de software instellingen gaan veranderen en dan is de vraag of dat zonder toestemming van de IL&T weer gedaan mag worden. Problemen met de airco’s zijn er elk jaar en komen altijd naar voren op het moment dat ze het hardst moeten werken.  Maar dat is in auto's niet anders, je komt er pas achter dat de airco neit meer goed functioneerd als je hem het hardst nodig hebt.

Ik hoorde laatst een conducteur zeggen dat de installaties maar op halve kracht mogen draaien van hun technische afdeling omdat de airco anders kapot zou gaan en er geen monteurs zijn om het te maken. 🤦‍♂️

De enige beperking waar ik ooit van gehoord heb is in de ICR rijtuigen geweest en volgens mij had dat met overbelasting in de systemen te maken.

Bij andere treinen kun je ze niet zomaar op halve kracht laten draaien, dan moet je per trein in de software instellingen gaan veranderen en dan is de vraag of dat zonder toestemming van de IL&T weer gedaan mag worden. Problemen met de airco’s zijn er elk jaar en komen altijd naar voren op het moment dat ze het hardst moeten werken.  Maar dat is in auto's niet anders, je komt er pas achter dat de airco neit meer goed functioneerd als je hem het hardst nodig hebt.

Die sprinter was anders niet uit te houden enige wat we hadden was een lauw "briesje" dus hop hop die software terug. Maar als ik het goed begrijp gaat IL&T hierover?

Kunnen we daar ook klachten indienen als de airco het niet/half doet en het snikheet is in de trein? Want je ziet zoveel topics erover maar er word niks mee gedaan heb ik het idee.

Toen ik doorliep had dit ook geen zin. Het lijkt er inderdaad op dat er aan de instelling van de airco is gesleuteld. Liever af een toe een coupe met kapotte airco, dan dit!

Tot voor kort stonden de airco's juist eerder vrij hard. Dus nou niet het probleem ontkennen, maar gewoon oplossen.

Reputatie 7
Badge +1

Het probleem van een kapotte airco is alleen wel dat de trein vervolgens uit dienst moet worden genomen.

Dan heb ik liever een warmere trein dan geen trein. Al heb ik niet de het idee dat het warmer is in treinen en er dingen zijn aangepast. Afgelopen week blies de airco in de treinen waar ik in zat gewoon volop. Iets te hard zelfs misschien. 😅

Ik vraag me ook af of dit überhaupt zo is aan te passen en dat op alle treinen tegelijk. Aangezien climate control een volledig geautomatiseerd systeem is.

Het is niet zomaar even aan te passen, verhaal klopt voor mij dan ook totaal niet. Waarschijnlijk heeft de Hc dit aangegeven om van de vragen af te zijn.  Denk eerder dat het een stel is geweest met een defect in de installatie of dat deze opgesteld heeft gestaan in de zon op een rangeerterrein.

Nou ik heb wel genoeg gehoord. Jammer dat er alleen wat trollen reageren en een officiële reactie uitblijft. Afschuiven en bagatelliseren is blijkbaar het hoogst haalbare..

Nou ik heb wel genoeg gehoord. Jammer dat er alleen wat trollen reageren en een officiële reactie uitblijft. Afschuiven en bagatelliseren is blijkbaar het hoogst haalbare..

Volgens mij heet Tomas NS je een officiele reactie gegeven namens de NS als moderator, daarnaast zijn er ook andere serieuze reacties geweest. Maar als de antwoorden/reacties je niet aanstaan dan heb je pech.

Het idee van zo'n forum is dat er wat met de posts gedaan wordt. Een moderator met onduidelijke achtergrond die alles even naar de prullenbak verwijst, lijkt me niet afdoende om negatieve berichtgeving buiten dit forum te voorkomen..

Het idee van zo'n forum is dat er wat met de posts gedaan wordt. Een moderator met onduidelijke achtergrond die alles even naar de prullenbak verwijst, lijkt me niet afdoende om negatieve berichtgeving buiten dit forum te voorkomen..

Sorry maar de moderator legt precies uit hoe een en ander werkt en waar je een klacht direct kunt neerleggen als je er mee te maken hebt, inclusief treinstelnummer en plek waar je zit in een trein. De moderators hier worden ondersteund door collega’s als ze echt geen antwoord op een vraag hebben maar hebben in al die jaren klantenservice ook het nodige opgestoken hoe de dingen werken. Je laat je nu erg minachtend uit richting de moderator en dat is onterecht.

Een Virm-4 heeft bv 8 klimaatinstallaties in de trein die allemaal onafhankelijk van elkaar werken, is er 1 stuk dan heeft dus 1/8 deel van de trein daar last van en kan een ander deel van de trein dus wel gekoeld worden.  Doordat er 8 installaties zijn in die trein heb je dus ook 8 delen waar wat verschil zal zijn in de temperatuur, dat is nu eenmaal hoe het systeem ontworpen is toen deze trein op de tekentafel lag en dat is voor veel IC treinstellen al een flink aantal jaar geleden.

En techniek/electronica heeft helaas erg veel te lijden van trillingen en een trein heeft enorm veel trillingen die de hele dag doorgaan en waar de techniek/electronica last van heeft. Dus ja, er gaat wel eens wat stuk in een trein maar gezien het aantal kilometers welke een trein gemiddels in zijn leven maakt is dat niet zo vreemd.

Het is alweer een warme dag. Helaas geen airco in de trein. Het wordt niet beter met NS!!! Na werkzaamheden en staking kan het niet slechter…dacht ik vanochtend… maar kan wel dus! 

Reputatie 6

De `keolis treinen zijn wel allemaal heerlijk koel moet ik zeggen, verschil met NS valt echt op

Reputatie 5

Is ook mijn ervaring. Ook veel minder vertraging en treinuitval trouwens en de treinen zijn niet te kort. En, er kan daar wel gecontroleerd worden. Dus drie keer raden voor welke vervoerder ik tegenwoordig kies, aangezien ik de luxe heb dat ik kan kiezen tussen Keolis en NS. Ik wacht liever wat langer dan met NS te moeten reizen, altijd wat.

Reageer