beantwoord

Airco trein

Vanmiddag ging ik met de trein om 17.51 uur vanuit Rotterdam CS naar Dordrecht, er is GEEN airco aanwezig, het was erg snikheet dan buiten, dat vind ik echt niet normaal, er is ook niets verteld daarover waarom er GEEN airco aan staat of kapot is, geen informatie daarover toegelicht.
Ik vind het eerlijk gezegd geen goede service, hoewel ik vaste klant bij NS ben.
(het was intercity naar Vlissingen).

Er is ook geen water uitgedeeld of iets anders ik zag zoveel mensen flink zweten.
Echt niet normaal..

Ik zou heel graag reactie daarover willen ontvangen waarom dat GEEN airco aan staat!
icon

Beste antwoord door Denice NS 30 mei 2017, 10:47

Hi Pauline1977. Welkom op het Serviceforum!

Ik kan me voorstellen dat je met deze warmte niet ook nog in een warme trein wilt zitten. Ik heb je signaal intern doorgezet want het kan inderdaad zijn dat, zoals Slidestops aangeeft, er wellicht in één of een aantal coupés de airco het niet doet. Dit kan het personeel op de trein helaas niet ter plekke verhelpen. Hiervoor melden wij de trein aan bij NedTrain voor onderhoud. Uiteraard heb jij daar op het moment zelf natuurlijk heel weinig aan. Treinen zijn voorzien van een klimaatbeheersingssysteem: Climate Control. Dit systeem reguleert op basis van luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Het kan dan ook zijn dat de temperatuur per coupé verschilt. Indien je op dat moment de mogelijkheid hebt om in een andere coupé te gaan zitten wil ik je zeker adviseren dat eens te proberen!
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Het kan zijn dat er in 1 coupé een airco defect is. Dit is nooit over de hele trein zo. Verplaatsen kan wonderen doen. De melding kan nu wel worden doorgezet
Hi Pauline1977. Welkom op het Serviceforum!

Ik kan me voorstellen dat je met deze warmte niet ook nog in een warme trein wilt zitten. Ik heb je signaal intern doorgezet want het kan inderdaad zijn dat, zoals Slidestops aangeeft, er wellicht in één of een aantal coupés de airco het niet doet. Dit kan het personeel op de trein helaas niet ter plekke verhelpen. Hiervoor melden wij de trein aan bij NedTrain voor onderhoud. Uiteraard heb jij daar op het moment zelf natuurlijk heel weinig aan. Treinen zijn voorzien van een klimaatbeheersingssysteem: Climate Control. Dit systeem reguleert op basis van luchtvochtigheidsmetingen de temperatuur in de trein. Het kan dan ook zijn dat de temperatuur per coupé verschilt. Indien je op dat moment de mogelijkheid hebt om in een andere coupé te gaan zitten wil ik je zeker adviseren dat eens te proberen!
vier keer in de week reis ik tussen nunspeet en zwolle heen en weer. Deze trein die vertrekt uit Utrecht kent vele stops. Hoe kan het dat hier nog steeds een oude trein rijdt met harde dunne bankjes, geen airco en geen Wifi. Prettig met deze hitte - maar niet heus! Waarom zit er op dit lange traject zo'n oude rot trein?
Reputatie 7
Badge +3
vier keer in de week reis ik tussen nunspeet en zwolle heen en weer. Deze trein die vertrekt uit Utrecht kent vele stops. Hoe kan het dat hier nog steeds een oude trein rijdt met harde dunne bankjes, geen airco en geen Wifi. Prettig met deze hitte - maar niet heus! Waarom zit er op dit lange traject zo'n oude rot trein?
Omdat de nieuwe treinen nog niet zijn afgeleverd en dit een van de weinige trajecten is waar de oude treinen nog kunnen en mogen rijden. Ze hebben jarenlang in Brabant gereden maar daar zijn ze voor de huidige dienstregeling te langzaam omdat bij dubbeldekkers het in/uitstappen erg lang duurt.

Overigens had 20 jaar geleden geen enkele trein airco en dat hebben de reizigers toen ook overleefd.🤔
Wat een ontzettend nare zin aan het eind. Ik kon de uitleg best begrijpen maar die laatste reactie schiet mij volledig in het verkeerde keelgat. Ik moet dus niet zeuren....dat is wat u impliceert. Erg onaangenaam! Ik reis vier keer per week met de NS tussen Nunspeet en Arnhem. Dat kost veel geld (zelfs met kortingskaart).

Ik heb dacht ik als consument daarom het recht vragen te stellen en opmerkingen te maken maar blijkbaar niet. Wordt zeker tijd voor de bus....
Badge +3
20 jaar geleden had ook nog niet elk koekblikje op 4 wielen airco, en middenklasse auto's ook alleen tegen (flinke) meerprijs. Dus in oudere treinstellen is het inderdaad behelpen met de ramen open e.d.

Ondertussen in Eindhoven (geen treinen richting Boxtel, en Utrecht en Tilburg e.d. onbereikbaar dus honderden gestrande reizigers)...

(Foto verwijderd door moderator i.v.m. privacy reiziger en medewerker NS, met goedkeuring Robert 😎.

Beste reizigers gezien de situatie op #Eindhoven centraal #wisselstoring bieden wij u gratis koffie en thee aan, maar @NS_online het is 32 graden!
Ik heb dacht ik als consument daarom het recht vragen te stellen en opmerkingen te maken maar blijkbaar niet. Wordt zeker tijd voor de bus....

Zeker. Maar dit is een klant-helpt-klant-platform en iedereen mag zijn of haar mening hier ventileren. De informatie in het bericht van Tamzin is echter wel juist. De laatste zin wat slechts een persoonlijke noot.
Reputatie 7
Badge +3

Omdat de nieuwe treinen nog niet zijn afgeleverd en dit een van de weinige trajecten is waar de oude treinen nog kunnen en mogen rijden. Ze hebben jarenlang in Brabant gereden maar daar zijn ze voor de huidige dienstregeling te langzaam omdat bij dubbeldekkers het in/uitstappen erg lang duurt.

Overigens had 20 jaar geleden geen enkele trein airco en dat hebben de reizigers toen ook overleefd.🤔

Overigens hebben ook de SGM's geen airco en die rijden ook nog rond op diverse trajecten. En ook al hebben treinen wel airco of Climate Control, dat werkt met deze temperaturen niet altijd optimaal zodat je alsnog helemaal bezweet raakt.
Helaas nog even wachten tot ca. december 2019 tot de DDM1 en de DD-AR treinen uit de dienst zullen gaan, tot dan moeten we het er mee doen al zal er wellicht nog wel geschoven worden met materieel aangezien de SNG eind van dit jaar al zijn intrede zal doen op de lijn Haarlem - Den Haag Centraal v.v. zoals het nu lijkt.

Echter duurt het dan nog even voordat alle treinstellen geleverd zijn en in dienst zijn genomen.
Vanmiddag ging ik met de trein om 17.51 uur vanuit Rotterdam CS naar Dordrecht, er is GEEN airco aanwezig, het was erg snikheet dan buiten, dat vind ik echt niet normaal, er is ook niets verteld daarover waarom er GEEN airco aan staat of kapot is, geen informatie daarover toegelicht.
Ik vind het eerlijk gezegd geen goede service, hoewel ik vaste klant bij NS ben.
(het was intercity naar Vlissingen).

Er is ook geen water uitgedeeld of iets anders ik zag zoveel mensen flink zweten.
Echt niet normaal..

Ik zou heel graag reactie daarover willen ontvangen waarom dat GEEN airco aan staat!

Ik kan dit beamen. 1e klas stiltecoupé, waar ik graag nog wat werk afrond.
Naar een andere coupé lopen is dan vaak ook geen optie, aangezien er over het algemeen maar twee 1e klas coupés zijn, die rond deze tijden vaak vol zitten en aan de totaal andere zijde van de trein te vinden zijn.
Airco is lekker, maar als dat niet werkt is het dan geen optie om in ieder geval de beluchting open te zetten, vooral in treinen waar geen raam open kan..
Reputatie 5
Dacht even dat het om de sprinter CS - Dordrecht ging, maar blijkbaar zijn ook niet alle IC's geschikt voor enigszins comfortabel reizen met dit weer. De SGM laat ik regelmatig schieten met dit weer als iedereen echt hutje-mutje staat/zit ...

Overigens, de situatie vergelijken met 20 jaar geleden is wel sneu ; lever dan ook je mobieltje, tablet, flatscreen TV etc, maar in, 20 jaar geleden kon je ook prima zonder.
Reputatie 7
Badge +3
Dacht even dat het om de sprinter CS - Dordrecht ging, maar blijkbaar zijn ook niet alle IC's geschikt voor enigszins comfortabel reizen met dit weer. De SGM laat ik regelmatig schieten met dit weer als iedereen echt hutje-mutje staat/zit ...

Overigens, de situatie vergelijken met 20 jaar geleden is wel sneu ; lever dan ook je mobieltje, tablet, flatscreen TV etc, maar in, 20 jaar geleden kon je ook prima zonder.

Het problem is dat bij VIRM de airco het vaak begeeft als de buitentemperatuur 25+ is. Het is een specifiek probleem voor dit materieel.

Misschien ben ik al te lang op deze aarde maar ik herinner me nog de oude treinen met stoomverwarming. Dat was heerlijk in de winter. In de zomer kon je de ramen open zetten. Daar was vanzelfsprekend wel discussie over tussen wie dat wel en niet wilde maar het bleef aangenaam met de trein te reizen. Dat is tegenwoordig wel anders met die koude storm in de winter. Er wordt gesproken van overleven. Is dat de manier om met klanten om te gaan? Lak aan de reiziger lijkt het motto van ns en de felle verdedigers.

Reageer