beantwoord

alarm in de trein

  • 20 September 2023
  • 6 reacties
  • 416 Bekeken

Vorige week reisde ik met fiets van Almere naar Amsterdam in een sprinter. Ik heb waarschijnlijk per ongeluk de alarmknop ingedrukt want het alarm ging af en bleef maar afgaan, ik probeerde het uit te zetten maar dat lukte niet. Er kwam ook niemand kijken wat ik ook wel raar vond. Maar mijn vraag is: kun je dat alarm uitzetten? En hoe dan?

icon

Beste antwoord door Edwin 20 September 2023, 11:46

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge

Nee, dat is alleen door de machinist/conducteur uit te schakelen, maar het kan zijn dat door problemen met de boordcomputer die dit allemaal regelt, dit niet gelukt is. Nadeel is dat bij de machinist dat alarm dan ook blijft afgaan.

Reputatie 7
Badge +3

Maar er zou natuurlijk wel iemand moeten komen kijken. Hoe zit dat als de conducteur in een ander treinstel zit? Moet de trein dan stilgezet worden?

Reputatie 7
Badge

Maar er zou natuurlijk wel iemand moeten komen kijken. Hoe zit dat als de conducteur in een ander treinstel zit? Moet de trein dan stilgezet worden?

Ligt aan de situatie. Je hebt dan contact met de machinist die in overleg met de HC oordeelt. 

Reputatie 7
Badge +3

Maar hoe weet je in zo'n geval de situatie? Dacht dat de machinist maar in een beperkt soort treinen live camerabeelden kan zien.

Reputatie 7
Badge

In dit geval gaat het om SNG en alhoewel we tijdens het rijden geen camera's kunnen bekijken, komt bij een Call for Aid (zoals dit systeem heet) het camerabeeld van de betreffende plek direct in beeld (dwz, als het systeem werkt zoals het hoort). Meestal is het iemand die in een drukke trein tegen de wand geleund staat, dat zie je dan en dan is die oproep zo weer weg.

 

Anders hebben we nog een directe spreekverbinding met de plek waar de knop bediend is en kunnen zo vragen wat er aan de hand is. Werkt dat allemaal niet, dan mag een collega even op onderzoek uit, maar het is me al eens gebeurd dat die oproep helemaal niet meer weg te krijgen was.

In dit geval gaat het om SNG en alhoewel we tijdens het rijden geen camera's kunnen bekijken, komt bij een Call for Aid (zoals dit systeem heet) het camerabeeld van de betreffende plek direct in beeld (dwz, als het systeem werkt zoals het hoort). Meestal is het iemand die in een drukke trein tegen de wand geleund staat, dat zie je dan en dan is die oproep zo weer weg.

 

Anders hebben we nog een directe spreekverbinding met de plek waar de knop bediend is en kunnen zo vragen wat er aan de hand is. Werkt dat allemaal niet, dan mag een collega even op onderzoek uit, maar het is me al eens gebeurd dat die oproep helemaal niet meer weg te krijgen was.



Ik heb wel eens meegemaakt dat ik in de SNG de verkeerde knop indrukte op de WC (dacht dat het doorspoeoelen was, maar dat krijg je ervan als elke type trein weer een andere knoppenindeling heeft op de plee). Het alarm ging af, deur vloog van het slot af en open, en er hing letterlijk binnen een seconde iemand aan de lijn via de spreekverbinding. 

Reageer