Alle coupé's in trein stilte-coupé's tegen verspreiding Covid-virus

• 5 oktober 2020
  • 16 reacties
  • 532 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Zou het niet veel beter zijn als gedurende de Covid-pandemie alle coupé's stiltecoupé's zijn? Praten verhoogt de uitstoot van aerosolen. Bovendien gaat praten ook bij sommigen met gelach gepaard, bijvoorbeeld bij twee vriendinnen die samen reizen. De lach is op zich natuurlijk een leuk verschijnsel, maar behalve de vrolijkheid kan er ook gemakkelijker virus mee naar buiten komen. Dat lekt langs die mondneuskapjes de coupé in.

16 reacties

Goedemiddag Precies 7 over 11.

In theorie een goed idee. In de praktijk kan men zelfs in de stiltecoupé niet stil zijn dus dit zal helaas niet werken. Mensen het recht op spreken ontnemen is overigens ook niet mogelijk lijkt mij.

Prima dat je meedenkt om de huidige Pandemie te keren @Precies om 7 over 11  maar denk dat je idee weinig realistisch is. In de normale stiltecoupes wordt al volop gepraat, nog steeds zijn er vele reizigers welke het mondkapje niet of onjuist dragen. Helemaal nergens meer mogen praten gaat hoe goed bedacht, qua uitvoering en handhaving nooit lukken.

Voorlopig zetten vele Nederlanders er zich nog volledig voor in om de Pandemie nog groter te maken dan deze al is. Bijvoorbeeld in Staphorst waar met 600 mensen pal op elkaar volop werd gezongen. De mondkapjes mochten gewoon thuisblijven....

Reputatie 5

Voorlopig zetten vele Nederlanders er zich nog volledig voor in om de Pandemie nog groter te maken dan deze al is. Bijvoorbeeld in Staphorst waar met 600 mensen pal op elkaar volop werd gezongen. De mondkapjes mochten gewoon thuisblijven.…

Ik ben niet van hun "club" maar kan ze wel begrijpen. Misschien is God wel het vaccin tegen corona maar weten veel mensen dat niet. Ziekte en dood zijn in Gods hand. Dat moet je accepteren. En bidden dat het aan je geloofsgenoten voorbij gaat. Een soort mondkapje van woorden, je bidt dat het aan de anderen voorbij gaat en zij doen hetzelfde voor jou.

Als je er in gelooft tenminste......

Reputatie 6

………………..dat is een misvatting.

Je hoeft zelf niet te geloven. Gods genade is onvoorwaardelijk.

Zo ook met mondkapjes. Zonder zelf overtuigd te zijn van de werking, word je toch beschermd.:slight_smile:

Reputatie 6

Een leuk idee wat betreft de stiltecoupés maar inderdaad niet te handhaven.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het niet veel beter zijn als gedurende de Covid-pandemie alle coupé's stiltecoupé's zijn? Praten verhoogt de uitstoot van aerosolen.

Volgens Jaap van Dissel vormen aerosols geen risico voor besmetting.

ontzettend leuk idee, laten we overal praten en lachen gaan verbieden. Daarna hoeven we alleen nog ademen te verbieden en hopsakee corona is verslagen :wave: als je al bang bent voor pratende mensen blijf dan vooral lekker thuis

Badge +3

Volgens Jaap van Dissel vormen aerosols geen risico voor besmetting.

Jaap moet niet liegen, want hoe krijg je een heel kerkkoor dat keurig op 1,5 meter repeteert dan besmet? Of een heel restaurant(gezelschap) inclusief de eigenaar (Duitsland, een dag na versoepelingen)?

Aerosolen zijn alleen relatief ongevaarlijk bij korte blootstelling, lage concentraties en dus voldoende frisse lucht. Mondkapjes op de perrons of in een winkel waar je maar kort bent voegen dus bijzonder weinig toe, zeker omdat ze niet beschermen tegen die kleine deeltjes.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B 

Jaap bepaalt nu eenmaal het beleid 

Goedemiddag Precies 7 over 11.

In theorie een goed idee. In de praktijk kan men zelfs in de stiltecoupé niet stil zijn dus dit zal helaas niet werken. Mensen het recht op spreken ontnemen is overigens ook niet mogelijk lijkt mij.

Zeker een goed idee! De praktijk is dat mensen blijven thuiswerken zo lang deze ideeën geen kans krijgen omdat ze “helaas niet gaan werken”. Er zijn genoeg oplossingen te verzinnen tegen verspreiding van het virus maar ik krijg het idee dat “we” het virus nog lang niet beu zijn. Mijn NS abonnement heb ik een half jaar geleden opgezegd en ik kom voorlopig niet terug.

Reputatie 4

Ik geloof dat de reizigers in de treinen waarmee ik vandaag reisde dit topic hebben gelezen…

Het was nog nooit zo stil in de trein 😱.
(De meeste mensen waren met hun mobieltje bezig)

Reputatie 7
Badge +3

Thuis blijven als je niet echt moet reizen kan ook helpen tegen het verder verspreiden van het virus.

Ik geloof dat de reizigers in de treinen waarmee ik vandaag reisde dit topic hebben gelezen…

Het was nog nooit zo stil in de trein 😱.
(De meeste mensen waren met hun mobieltje bezig)

Het zou gaaf zijn als dat zo was!

Het zou voor een gedeelte wel kunnen, ik denk dat veel mensen er niet bij stil staan dat je met praten en lachen aerosolen lostrilt.

Reputatie 7
Badge +3

Aerosolen trillen niet los.

Reputatie 4

Overigens lijkt het mij dat hetgeen wat al vrijkomt grotendeels wel wordt tegengehouden door jouw eigen mondkapje en wat er langs “lekt” wordt opgevangen door de ventilatie, en vervolgens nog gefilterd door de mondkapjes van medereizigers. Mits iedereen die dan goed draagt uiteraard.

(Ik ben verder geen expert dus correct me if i'm wrong)

Reputatie 7
Badge +3

Na de speciale winkeltijden voor mensen uit de risicogroep wacht ik op speciale reistijden of coupé in de treinen voor die groep 😉

Reageer