Alleen staanplaatsen ?

• 14 oktober 2015
  • 2 reacties
  • 210 Bekeken

Reputatie 5
Stond vanochtend in de spits weer eens ingeklemd in een SLT-4, keek eens om me heen en merkte dat 4 staande mensen - goed dicht op elkaar - veel minder plaats innemen dan 4 zitplekken ... is het misschien een idee om die sprinters gewoon om te bouwen naar alleen staanplaatsen ??
Gewoon stoelen eruit en rails langs het plafond met van die leren lussen eraan !! Dan kan waarschijnlijk wél iedereen mee ...

2 reacties

Reputatie 1
Badge
Hebben ze allang in versch heel erg drukke metro's in echte wereldsteden. En juist in SLT stellen zit je met die podesten boven de wielbakken-daarop laten staan is een hele toer-dat soort dingen worden hier in NL meestal meteen verboden door brandweer of al die veiligheidskeuringsinstanties.
MAAR; dat problem hier in NL is in feite beperkt tot enkele korte deeltrajecten en gedurende 1-1,5 uur per dag en vaak niet eens dagelijks, maar als er net wat te veel treinstellen in reparatie moeten. En de ervaring leert ook nog, dat het vaak zo rond/na de Kerst al weer stukken minder is.
Als mogelijke en wat minder andere klachten opleverende tussenoplossing zou meer stoelen tot klapstoel maken kunnen helpen-MITS mensen dan snappen dat ze echt moeten gaan staan daar op die momenten van grote drukte. De gemiddelde NS-reiziger is niet zo slim of meewerkend.
Overigens: heel lang geleden was de norm iets van 8 staande mensen per m2, dat is al teruggeschroefd (voor eisen toelating materieel) tot 6 of 5. Was enkele weken geleden in Hongkong+China en daar blijkt 10-12 per m2 ook best haalbaar.
Het is voor NS niet wenselijk om geen zitplaatsen meer aan te bieden in welke trein dan ook. Het kan in (en rond) de spits erg druk zijn, maar grote gedeeltes van de dag is er plek genoeg in de trein. Ik kan me voorstellen dat wanneer je altijd in een drukke SLT-trein staat je een andere mening bent toegedaan, maar dit zal niet gaan gebeuren. Staan in de spits kan voorkomen, zeker in bepaalde sprinters. Daar is weinig aan te veranderen. Waar we kunnen verlengen we treinen, o.a. naar aanleiding van meldingen die binnenkomen via de druktemelder.

Reageer