beantwoord

Alternatieve reisroutes bij verstoringen.

• 12 februari 2014
  • 9 reacties
  • 846 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Bijna dagelijks komt het wel voor dat de treindienst ergens in den lande verstoord is. Is het niet door een aanrijding, dan is er wel sprake van een sein- en/of wisselstoring of een defecte trein.
Via Twitter en de site van NS wordt dat doorgaans vaak bekend gemaakt en wordt ook vaak - voor zover mogelijk uiteraard - een alternatieve reisroute geadviseerd.
Daarbij valt het mij op dat NS altijd uitgaat van hun eigen lijnennet of de inzet van bussen (duurt minimaal 1 uur). Zelden of nooit worden meer voor de hand liggende alternatieven genoemd.

Zo had vandaag een intercity het plan opgevat om kort na het vertrek uit Schiedam maar midden op de wisselstraten juist ten westen van het station ermee op te houden. Spoor geblokkeerd, wissels geblokkeerd, dus geen treinverkeer mogelijk tussen Rotterdam Centraal en Den Haag.
Alternatieve reisroute: Van Rotterdam, via Gouda naar Den Haag (en omgekeerd).
Met een beetje geluk ben je dan toch al gauw een uur onderweg.
Voor diegenen die bereid zijn om een enkele euro extra uit te geven rijdt tussen Rotterdam Centraal en Den Haag Centraal toevallig ook nog RandstadRail. Maar ja, die verbinding is niet van NS, maar van de RET. Reistijd is echter maar een half uur.

Hoe men van Den Haag of Rotterdam naar Delft moet komen dat wordt niet vermeld. (HTM tramlijn 1 misschien?).

Kortom, als er ergens een verstoring is en er zijn betere alternatieven met andere vervoerders, waarom die dan ook niet genoemd, zodat reizigers een keuze hebben; wachten tot de koe van de rails is gehaald of ietwat sneller met een andere vervoerder.
Omdat NS geen afspraken heeft met andere vervoerders voor vervangend vervoer?

Maakt toch niet uit.
Van het geld dat de NS reizigers terug claimen op basis van de regeling geld bij vertraging kunnen zij doorgaans wel een kaartje aanschaffen bij de RET of welke andere vervoerder met een op dat moment snellere verbinding dan ook.

Lopen sommige reizigers toch nog de kans op tijd op een afspraak te komen, dan wel thuis te genieten van een warme (en geen opgewarmde) hap.

Kortom, NS, wees wat ruimhartiger met het noemen van andere alternatieven. Komt een stuk klantvriendelijker over.

icon

Beste antwoord door Miryam NS 3 maart 2014, 11:30

Ik zie dat hier helaas nog geen reactie is gepost. Het antwoord is eigenlijk al gegeven, waaarvoor dank! Onderzoek leert dat we dit soms wel doen - maar dat het soms inderdaad niet kan. Dit moet altijd in overleg met de andere vervoerder(s) en soms is de capaciteit inderdaad niet voldoende, zoals hier ook al verteld werd.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge
Het probleem is een beetje dat als je al je reizigers van Rtd naar Gvc gaat adviseren om RandstadRail te nemen, die zijn deuren niet meer dicht krijgt omdat de reizigers ertussen zitten. Ze zijn niet berekend op zoveel extra reizigers.
Toegegeven, dat zijn wij ook niet altijd, maar om dat een andere vervoerder aan te gaan doen is wel een beetje zielig ;)

Ik denk wel dat hier ook deels de oorzaak ligt waarom die route niet genoemd wordt in het omreisadvies.
Heb je al een gedeelte van je reis afgelegd met NS en ga je omreizen via een andere vervoerder dan moet je uitchecken bij NS en weer inchecken bij de andere vervoerder. Mogelijkerwijs ben je dan ook duurder uit en kan dat niet door NS gecompenseerd worden omdat daar geen afspraken over gemaakt zijn met de andere vervoerder. Check je niet in bij de andere vervoerder dan loop je de kans dat je een boete krijgt.
Ook loop je de kans dat je, als je reist met een andere vervoerder, geen aanspraak meer kan maken op Geld terug bij vertraging omdat je tot het moment van omreizen geen vertraging hebt gehad. Voldoende redenen om toch het NS alternatief te volgen lijkt me 🙂
Ik denk dat Edwin wel een punt heeft voor wat betreft de capaciteitsproblemen die andere (alternatieve) vervoerders dan zouden kunnen ondervinden.

@Bart
In mijn bijdrage schreef ik ook dat reizigers die bereid zijn een enkele euro extra uit te geven dan een (extra) keus zouden hebben. Ik legde die keuze dus uitdrukkelijk bij de reiziger die gebonden is aan een afspraak of die met alle geweld op tijd thuis wil zijn.
Dat er dan een keertje extra moet worden in- en uitgecheckt, tsja, dat zal men dan voor lief moeten nemen.
Jouw opmerking over de GTBV regeling zou inderdaad misschien nog wel een punt kunnen zijn.

In mijn bijdrage laat ik echter de keus geheel aan de (gehaaste) reiziger, die er dan ook niet moeilijk over zou moeten doen dat hij een paar euro kwijt is om ergens toch nog redelijk op tijd te arriveren.

Maar misschien kunnen de moderators van dit forum daar duidelijkheid in verschaffen.

In mijn bijdrage schreef ik ook dat reizigers die bereid zijn een enkele euro extra uit te geven dan een (extra) keus zouden hebben.

Ik vrees echter dat veel medereizigers niet (willen of kunnen, je mag zelf doorhalen wat niet van toepassing is) begrijpen dat een door NS gegeven advies hun meer geld kost. Ik denk dat je NS Klantenservice heel verdrietig maakt in dat geval. :)

Maar ik hoor het ook graag van de moderators, het is een interessante discussie.
Wat ook een probleem is, is dat het NS personeel niet al die omrij routes kent.
Ik weet helemaal niks af van de rest van het openbaar vervoer, ook niet in mijn eigen regio (Utrecht).
Dus, al zou ik het willen, ik kan het niet adviseren aan de reizigers omdat ik het gewoon niet weet.
Wat ook een probleem is, is dat het NS personeel niet al die omrij routes kent.
Ik weet helemaal niks af van de rest van het openbaar vervoer, ook niet in mijn eigen regio (Utrecht).
Dus, al zou ik het willen, ik kan het niet adviseren aan de reizigers omdat ik het gewoon niet weet.

Van treinpersoneel kan ik begrijpen dat zij niet altijd alternatieven weten. Zij komen immers door het hele land en je kunt van een conducteur uit (bijv.) Groningen of Maastricht niet verlangen dat hij/zij het lijnennet in Den Haag kent.
Aan de andere kant zou ik me kunnen voorstellen dat medewerkers van de verkeersleidingsposten daar iets beter mee bekend zijn; of anders ter plekke even "googelen". Zij, immers, zijn het ook die verstoringen op internet zetten en zorgen voor de stationsomroep.

En troost je met de gedachte dat de meeste reizigers niet zo bekend zijn met het OV. De meesten zijn al blij dat ze weten hoe ze een kaartje moeten kopen of hoe ze hun OV-chipkaart voor een kaartlezer moeten houden.
En aan de andere kant misschien ook maar goed ook, want zoals Edwin al eerder in dit topic schreef is het zeer de vraag of andere vervoerder al dat plotselinge extra reizigersaanbod wel zouden kunnen verwerken.

Kortom, Raymond, je lekker niet druk maken over het OV in het Utrechtse. Mocht je wat willen weten kun je altijd op de sites van NS of OV-U kijken.
Of anders gewoon jouw vraag in dit forum stellen. Loop je altijd de kans dat er op wordt gereageerd.

Ik denk dat zoiets zichzelf wel organisch verspreid. De reizigers die bekend zijn in de regio weten van alternatieven als HTM Lijn 1, RET Bus 40, metrolijn E etc. Mensen die niet bekend zijn zullen omreizen via Gouda of zoiets. Zo krijg je nog enigszins een (weliswaar) scheve spreiding van reizigers over de overgebleven middelen.
Reputatie 1
Inderdaad moet je eigenlijk niet willen dat iedereen de omreisroute met het overige OV gaat nemen, die kan dat met geen mogelijkheid aan. Niet dat de omreisoptie per trein dat wel aan kan: ik ben na één poging bij een stremming Utrecht - Amersfoort maar weer gestopt met het omreizen via Hilversum... dat werden ook plaatjes zoals je die weleens van treinen in India o.i.d. ziet.

De ideaalste omreisopties blijven wat dat betreft de niet rechtstreekse, want in bovenstaand voorbeeld zal je zien dat bus 52 zowat doormidden breekt zo vol zit 'ie, daar staat immers Amersfoort op. Ik houd 't dan maar bij een ommetje via De Uithof meestal, die bussen hebben vaak alleen extra drukte door de reizigers die daar al zijn en de treinstoring op tijd opgemerkt hadden.
Ik zie dat hier helaas nog geen reactie is gepost. Het antwoord is eigenlijk al gegeven, waaarvoor dank! Onderzoek leert dat we dit soms wel doen - maar dat het soms inderdaad niet kan. Dit moet altijd in overleg met de andere vervoerder(s) en soms is de capaciteit inderdaad niet voldoende, zoals hier ook al verteld werd.

Reageer