beantwoord

alweer overvolle treinen bij de boekenmarkt in Deventer

• 4 augustus 2019
  • 14 reacties
  • 679 Bekeken

Ook dit jaar was er weer een grote boekenmarkt in de binnenstad van Deventer. Het is de grootste boekenmarkt van Europa en er komen elk jaar weer veel bezoekers op af. Door de gunstige weersomstandigheden was het ook dit jaar weer behoorlijk druk.

Maar al net als bij de vorige editie van deze boekenmarkt in augustus 2018 had de NS onvoldoende rekening gehouden met de drukte. Ik reisde van Amsterdam via Utrecht naar Deventer, omdat de rechtstreekse route via Amersfoort wegens werkzaamheden niet mogelijk was. De trein die me van Utrecht naar Deventer zou moeten brengen was zo vol dat er weer geen zitplaats voor me was. Tussen Apeldoorn en Deventer was er oponthoud wegens een aanrijding met een dier, en daarom moest ik in Apeldoorn weer overstappen. De eerste trein die toen naar Deventer ging was zo vol dat ik niet eens kon instappen. Uiteindelijk kwam ik met een vertraging van een uur aan in Deventer.

Waarom had de NS niet een paar extra treinen ingezet? Zowel op de heen - als op de terugreis van Utrecht naar Deventer zat de hele trein vol boekenliefhebbers en iedereen klaagde over de drukte. Vorig jaar was er geen aanrijding met een dier tussen Apeldoorn en Deventer, maar het was toen al net zo druk als dit jaar.

Wat ging er nu weer mis bij de planning. NS?
icon

Beste antwoord door Jeroen 4 augustus 2019, 23:26

In de planning zullen langere treinen ingezet zijn echter waren er dit jaar werkzaamheden waardoor ook de omleidingsroute van hetzelfde traject gebruik moest maken. Daarnaast geeft u al aan dat er een aanrijding was geweest waardoor de capaciteit ook al kleiner was geworden doordat er treinen keerde op Apeldoorn en mensen daar dus moesten wachten op een trein welke wel door kon rijden.

Dit veroorzaakt extra drukte op een al druk traject en zomaar extra treinen inzetten is niet altijd mogelijk omdat er ook genoeg capaciteit op het spoor beschikbaar moet zijn voor die extra treinen.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge
In de planning zullen langere treinen ingezet zijn echter waren er dit jaar werkzaamheden waardoor ook de omleidingsroute van hetzelfde traject gebruik moest maken. Daarnaast geeft u al aan dat er een aanrijding was geweest waardoor de capaciteit ook al kleiner was geworden doordat er treinen keerde op Apeldoorn en mensen daar dus moesten wachten op een trein welke wel door kon rijden.

Dit veroorzaakt extra drukte op een al druk traject en zomaar extra treinen inzetten is niet altijd mogelijk omdat er ook genoeg capaciteit op het spoor beschikbaar moet zijn voor die extra treinen.
Het zou voldoende zijn geweest als er een paar extra treinstellen ingezet waren. Als dat al te moeilijk is voor de planners van de NS is het toch wel heel treurig.
Reputatie 4
In de planning zullen langere treinen ingezet zijn

Ik zag gedurende de dag geregeld treinen met slechts één enkel 4 deels ICM langskomen over de ijsselbrug van en naar Amersfoort en Utrecht. Veels te klein gepland dus. En het gangpad stond rond 14 uur vol in zo'n 4tje die ik ook voorgeschoteld kreeg richting Amersfoort.
Reputatie 6
Badge +1
Ik reis dat traject veel tussen Apeldoorn en Amersfoort en ik vind het vooral elk weekend (en veel werkdagen in en ver voor de spits ook) een drama. Ik heb de afgelopen twee weken op zondag ook moeten staan op een overvol balkon, de 1e klas is vaak net zo vol of nog voller zelfs dan de 2e. Vaak veel te korte ICM's die richting Den Haag/Schiphol bij Deventer al vol zitten, dus vrij logisch dat het bij een boekenmarkt natuurlijk niet beter is.
Ik wist niet dat het op doordeweekse dagen ook al zo druk is! Helaas kom ik niet vaak in dit deel van ons mooie land.
Reputatie 7
Badge
Het zou voldoende zijn geweest als er een paar extra treinstellen ingezet waren. Als dat al te moeilijk is voor de planners van de NS is het toch wel heel treurig.

Eik weekend (maar ook doordeweeks) zijn er wel ergens één of meerdere evenementen. De organisatoren melden dit vaak niet aan NS en willen meestal al helemaal niet betalen voor extra treinen.
Het lijkt allemaal zo makkelijk even wat extra treinstellen inzetten, maar dat is het qua planning niet en daardoor wegen de kosten vaak niet op tegen de baten.
De organisatoren van grote evenementen moeten veel meer het initiatief nemen om te zorgen dat bezoekers ter plaatse kunnen komen en niet hopen dat anderen dat op eigen kosten wel oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
@Chupatintas
Zo lang iedereen (desnoods staande) mee kan zal NS geen extra treinen inzetten tenzij de organisatoren (financiële) afspraken maken met NS. NS is dat volgens de concessie ook niet verplicht en de extra inkomsten bij iets als een boekenmarkt zijn voor NS vaak minimaal omdat veel mensen gebruik maken van actiekaartjes of vrije reisdagen. Per saldo zou NS met een financiële strop blijven zitten als het op eigen kosten extra treinen inzet.

Wel is ook los van evenementen het traject Deventer-Amersfoort qua capaciteit vaak een bottleneck omdat het veel drukker is dan Deventer-Enschede. NS zou daar wat beter op in kunnen spelen.
Badge
.....

Wel is ook los van evenementen het traject Deventer-Amersfoort qua capaciteit vaak een bottleneck omdat het veel drukker is dan Deventer-Enschede. NS zou daar wat beter op in kunnen spelen.

Normaal rijden er in de dienstregeling langere IC's vanaf Deventer omdat daar een treinstel wordt bijgeplaatst op de drukkere tijden. In de richting van Enschede worden de treinen voor een deel gesplitst omdat de capaciteit op dat traject niet nodig is.

Tevens zijn er startende treinen vanaf Deventer richting Amersfoort wat ook al zorgt voor extra capaciteit.

Daar wordt dus al op ingespeeld.
Reputatie 7
Badge +3
@Jeroen
Klopt voor doordeweeks maar met name in het weekend is het vaak ook druk maar wordt er in Deventer veelal niet bijgeplaatst. En in het weekend rijden ook die in Deventer startende treinen niet zodat de totale capaciteit dan vaak heel erg mager is.
Badge +3
Het is jaren een klacht dat er in het weekend met veel te krappe composities gereden wordt.
Reputatie 6
Badge +1
Het is jaren een klacht dat er in het weekend met veel te krappe composities gereden wordt.

Precies, dat zijn ook drukke tijden maar voor NS op een of andere manier niet. Door de week moet je een beetje geluk hebben ook. Die extra trein van Amsterdam naar Deventer kan ook zomaar een driebaks ICM zijn. Het helpt wel de extra capaciteit van/tot Deventer, maar het blijft een beetje behelpen.

Ik heb wel de indruk dat tijdens de werkzaamheden er wat meer capaciteit wordt ingezet, maar ik kan ernaast zitten.
Beste NS,

Er zijn toch wel 2 punten die ik wil noemen bij dit debat. Ook ik ben met mijn vrouw met de trein richting Deventer gegaan voor die boekenmarkt. Helaas door een aanrijding met een paar tussen Apeldoorn en Deventer gingen de treinen niet verder als Apeldoorn. Anderhalf uur later is het treinverkeer weer op gang gekomen. Helaas was elke trein TEvol en heb ik niet eens een poging kunnen doen. We zijn gewoon maar weer naar Utrecht gegaan. En die trein was ook propvol overigens.

Het treinpersoneel heeft massaal de oproep gedaan om te gaan klagen bij de NS. Hoever moet het komen dat het treinpersoneel dit gaat doen? Het treinpersoneel had echt de grootste moeite om de treinen te laten vertrekken. Zij kregen (volledig onterecht) het geklaag van de reizigers.

Als er onvoldoende treinen beschikbaar zijn, waarom maakt de NS dan wel reclame om vooral met de trein te gaan ipv de auto? Echt, bijna elke trein bestond uit 1 treinstel van 3 bakken.

Ook ik heb zondagavond 4 augustus een klacht ingediend. Helaas nog niets van gehoord, terwijl NS beloofd binnen 5 werkdagen te reageren.

Het is het 3de jaar achtereen dat ik deze chaos zie gebeuren. Heel jammer dat de NS niet leert van haar fouten en het NS personeel naar mijn mening in de steek laat in deze kwestie

Vriendelijk groetend,

Wouter Noordeloos
Reputatie 7
Badge +3
@Wouter Noordeloos
Extra treinen of materieel inzetten is in dit geval verliesgevend en dan doet NS het uitsluitend als de organisatie van het evenement mee betaalt aan de kosten. Als de boekenbeurs niet thuis geeft (op zich ook logisch want ze hebben geen geld omdat ze geen entree heffen) dan ook geen extra treinen.

Anders ligt het bij evenementen als bijv. de vierdaagse waarbij de extra treinen zich wel zelf terugbetalen. Daar gaat het vooral om bezoekers uit de omgeving van Nijmegen die niet op aktiekaartjes maar op saldo reizen op een OV-chipkaart of een retourtje kopen. Dat brengt veel meer op.
Badge +3
Volgens de NS (info via Twitter) was er wel gesproken met de organisatie, en zouden er wat extra of langere treinen rijden.

Dat er dan allerlei verstoringen zijn en het plan in het water valt.. tja. 🙄

Reageer