beantwoord

Amsterdam Bijlmer Arena, halte voor vele popconcerten, laatste vertrektijd drastisch vervroegd

• 6 december 2016
  • 9 reacties
  • 1506 Bekeken

Gemiddeld 4 à 5 keer per jaar bezoek ik een popconcert in de Ziggo Dome of HMH. Dit kan ik alleen maar doen dankzij de laatst mogelijke treinverbinding naar Venlo, die op station Amsterdam Bijlmer Arena om 23.20u vertrekt. Deze verbinding komt in de nieuwe dienstregeling te vervallen. Vertrektijd van de laatst mogelijke verbinding is dan 22.30u. Dit is voor concerten veel te krap en heeft als consequentie simpelweg dat de concerten in de Ziggo Dome en HMH voor mij niet meer mogelijk zijn. Hier baal ik dus ontzettend van. Muziek is mijn allergrootste passie en ik ben vrijwel volledig op het openbaar vervoer aangewezen. Is er bij deze wijziging wel stilgestaan bij die speciale betekenis van station Amsterdam Bijlmer Arena? We willen het gebruik van het openbaar vervoer toch stimuleren? Als ik een ticket voor een popconcert bestel kan ik steeds vaker ook meteen een treinticket bestellen. Dat is een goed initiatief. Maar als er vervolgens geen bruikbare treinverbinding meer is na afloop van een concert dan worden de impulsen van dit initiatief teniet gedaan. Is er een oplossing?
icon

Beste antwoord door Jesper H. 6 december 2016, 11:54

Dag hansberghs. Welkom op het forum.

Dat is flink balen. Het is inderdaad zo dat de laatste verbinding van Amsterdam Bijlmer naar Venlo een stuk vroeger wordt. In de huidige dienstregeling is er een snelle verbinding met Eindhoven en vervolgens een korte overstap richting Venlo. In de nieuwe dienstregeling zitten twee langere overstappen, op Utrecht Centraal en op Eindhoven. Dat heeft te maken met het volgende. De Intercity Venlo-Eindhoven rijdt in 2017 door richting Schiphol, in plaats van Den Haag. Om dit te doen wordt deze Intercity in Eindhoven gecombineerd en gesplitst met de Intercity Heerlen-Schiphol (en andersom). Reizigers uit Venlo, Helmond en Deurne krijgen hiermee een rechtstreekse verbinding met ‘s-Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol. Reizigers naar Den Haag stappen over.

In de avonduren rijdt de Intercity Heerlen-Schiphol niet. Dan rijdt er een losse Intercity Venlo-Eindhoven met dezelfde dienstregeling als overdag. Zo worden de overstappen van en naar Den Haag altijd geboden. Een consequentie van de verschoven tijden is een langere overstap vanuit Utrecht (en Amsterdam Bijlmer) in de avonduren en vroegere laatste reismogelijkheid. Helaas pakt dit voor Amsterdam Bijlmer negatief uit. Op korte termijn zijn er geen wijzigingen in de dienstregeling meer te verwachten. Ik zal je wens voor een latere verbinding wel intern kenbaar maken.

Is het een optie om met de auto van Venlo naar Deurne (P+R) te rijden en daar op de trein te stappen? Vanaf Amsterdam Bijlmer is er op vrijdag- en zaterdagavond om 23:52 uur nog een reismogelijkheid naar Deurne.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Misschien is het een optie om de sprinter van 00:32 naar Deurne door te laten rijden naar Venlo.

@lansrsth s avonds rijdt er geen bus meer tussen Deurne en Meijel.
Reputatie 5
Badge

Is het een optie om met de auto van Venlo naar Deurne (P+R) te rijden en daar op de trein te stappen? Vanaf Amsterdam Bijlmer is er op vrijdag- en zaterdagavond om 23:52 uur nog een reismogelijkheid naar Deurne.

Jesper, in het openingsbericht staat dat hij volledig afhankelijk is van het OV, dat betekent dus dat een auto niet mogelijk is (om wat voor reden dan ook).

Volgens mij staat er 'vrijwel', dus misschien is die optie er toch. Of afhalen door een vriend/familie kan misschien.

Neemt niet weg dat hier wel een aardige achteruitgang is.
Als muziek zo'n grote passie is dan zou ik blijven overnachten in Amsterdam. Of concerten dichterbij huis zoeken, b.v. in een van de Duitse grote steden dichtbij. Geen idee wat Duitsland te bieden heeft maar je bent vanaf Venlo iig. sneller in het Ruhrgebied dan in Amsterdam. Of vraag een vriend of bekende om je even met de auto van Deurne af te halen. Volgens mij zijn er mogelijkheden genoeg om de passie voor muziek niet verloren te laten gaan.
Reputatie 6
Badge
Hij kan ook de bus naar Weert nemen en dan later overstappen op de bus naar Deurne. Of is dat geen optie?
Reputatie 7
Badge

Jesper, in het openingsbericht staat dat hij volledig afhankelijk is van het OV, dat betekent dus dat een auto niet mogelijk is (om wat voor reden dan ook).
Dag hansberghs. Welkom op het forum.

Dat is flink balen. Het is inderdaad zo dat de laatste verbinding van Amsterdam Bijlmer naar Venlo een stuk vroeger wordt. In de huidige dienstregeling is er een snelle verbinding met Eindhoven en vervolgens een korte overstap richting Venlo. In de nieuwe dienstregeling zitten twee langere overstappen, op Utrecht Centraal en op Eindhoven. Dat heeft te maken met het volgende. De Intercity Venlo-Eindhoven rijdt in 2017 door richting Schiphol, in plaats van Den Haag. Om dit te doen wordt deze Intercity in Eindhoven gecombineerd en gesplitst met de Intercity Heerlen-Schiphol (en andersom). Reizigers uit Venlo, Helmond en Deurne krijgen hiermee een rechtstreekse verbinding met ‘s-Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam Zuid en Schiphol. Reizigers naar Den Haag stappen over.

In de avonduren rijdt de Intercity Heerlen-Schiphol niet. Dan rijdt er een losse Intercity Venlo-Eindhoven met dezelfde dienstregeling als overdag. Zo worden de overstappen van en naar Den Haag altijd geboden. Een consequentie van de verschoven tijden is een langere overstap vanuit Utrecht (en Amsterdam Bijlmer) in de avonduren en vroegere laatste reismogelijkheid. Helaas pakt dit voor Amsterdam Bijlmer negatief uit. Op korte termijn zijn er geen wijzigingen in de dienstregeling meer te verwachten. Ik zal je wens voor een latere verbinding wel intern kenbaar maken.

Het gaat niet over een extra trein. Het betreft een al vele jaren lang bestaande verbinding die gaat verdwijnen.
Reputatie 6
Badge
Dat NS rekening houdt met Feyenoord, kan ik goed begrijpen. Duizenden mensen gebruiken op die bewuste dag de trein voor de wedstrijd, iedere 2 weken weer. Maar voor zo'n concert zou ik ook geen extra treinen hebben ingezet.
Reputatie 7
Badge +3
Het zou ook handig zijn als Ziggo die concerten eens wat eerder laat beginnen. In de VS bijv. beginnen ze bijna altijd om 19.00 uur.

Reageer