Amsterdam Sloterdijk naar Deventer via Schiphol

• 10 januari 2017
  • 15 reacties
  • 356 Bekeken

Het viel me op dat de reis van Amsterdam Sloterdijk naar Deventer via Schiphol goedkoper is dan de reis Schiphol Deventer. Dat vind ik raar. Dat je later instapt en meer betaalt.

15 reacties

Badge +3
Voor zover ik het kan zien is het niet toegestaan om van Amsterdam Sloterdijk via Schiphol naar Deventer te reizen zonder voor de tariefeenheden te betalen. Alle oplossingen van de reisplanner zijn via Amsterdam Centraal.
Het is nogal uitzonderlijk dat je van Schiphol naar Deventer wel via Amsterdam Centraal mag reizen van de Reisplanner. De reis duurt langer via Amsterdam Centraal. Misschien kan iemand uitleggen waarom dat is toegestaan.
Reputatie 4
Het zal zijn omdat de prijsberekening vanuit Sloterdijk naar Deventer via Amsterdam Centraal plaatsvindt. En aangezien Schiphol verder van Deventer af ligt dan Sloterdijk - Deventer via Amsterdam levert dat een hoger tarief op.
Ik volgde inderdaad de reisplanner. Anders was ik gewoon via Amsterdam Centraal gegaan.
Badge +3
Dat zal dan een uitzonderingssituatie (verstoring?) geweest zijn. Normaal gesproken reis je niet van Sloterdijk naar Deventer via Schiphol.
Als ik de reisplanner invul zie ik regelmatig de route via Schiphol. Dus ik neem aan dat het dan mag
Reputatie 3
Badge
Net even ingetikt: Amsterdam Sloterdijk-Deventer. Krijg onder meer deze optie. En dat lijkt ieder uur te gebeuren, zo even in de gauwigheid bekeken...

Heeft wellicht met de vertrektijd te maken. Je kunt om :17 vertrekken via Schiphol. Dan heb je een reistijd van 1:40 met één overstap.

Of om :19 via Adam CS. Dan heb je een reistijd van 1:38, omdat je uiteindelijk in Amersfoort overstapt op diezelfde trein. Maar dan heb je ook twee overstappen.

Omdat je mag reizen langs de route waarmee je met de minste overstappen op je bestemming komt, kan ik me voorstellen dat de route via Schiphol een toegestane reisroute is.

Wat betreft kosten: Wie 'goedkoop' van Schiphol naar Deventer wil, zou met een e-ticket Sloterdijk-Deventer kunnen kopen, en Schiphol-Deventer reizen. Dat is inderdaad goedkoper. Maar met chipkaarten gaat dat niet werken; dan zul je toch echt eerst op Sloterdijk moeten inchecken.
Badge +3
Gisteren kreeg ik de optie om via Schiphol te reizen niet te zien in de Reisplanner. Het zal van het tijdstip en de dag van de week afhangen. De Reisplanner heeft altijd gelijk.

Ik heb er nu eentje gevonden:

Tegelijkertijd mag je volgens de reisplanner ook via Zwolle reizen, met overstappen in Amsterdam Centraal, Almere Centrum en Zwolle. Als je dat combineer met de andere reis kun je van Sloterdijk via Schiphol, Almere Centrum en Zwolle naar Deventer reizen. Er zal geen conducteur nog wijs uit worden.
Ons systeem zal deze reis inderdaad via Amsterdam Centraal berekenen aangezien er dan minder tariefeenheden in rekening worden gebracht.
Reputatie 3
Badge
Gisteren kreeg ik de optie om via Schiphol te reizen niet te zien in de Reisplanner. Het zal van het tijdstip en de dag van de week afhangen. De Reisplanner heeft altijd gelijk.

Ik heb er nu eentje gevonden:

Tegelijkertijd mag je volgens de reisplanner ook via Zwolle reizen, met overstappen in Amsterdam Centraal, Almere Centrum en Zwolle. Als je dat combineer met de andere reis kun je van Sloterdijk via Schiphol, Almere Centrum en Zwolle naar Deventer reizen. Er zal geen conducteur nog wijs uit worden.

Zoals gezegd: ik denk dat je rond :17 de Schiphol-optie krijgt.

Sloterdijk-Schiphol-Almere-Zwolle-Deventer lijkt inderdaad mogelijk. Sloterdijk-Schiphol-Amersfoort-Zwolle-Deventer weer niet, want er is geen route via het traject Amersfoort-Zwolle...
Waarom geeft de NS reisplanner dan toch af en toe de route via Schiphol als dat meer tariefeenheden is dan via Amsterdam Centraal?
Reputatie 3
Badge
Waarom geeft de NS reisplanner dan toch af en toe de route via Schiphol als dat meer tariefeenheden is dan via Amsterdam Centraal?

Zoals gezegd: omdat het op sommige momenten (met name rond :17) de route is met de minste overstappen.

Toegestane reisroute is de route met de minste tariefeenheden, of met de minste overstappen, of die waarlangs je het eerst op je bestemming aankomt. Dus als je via Schiphol kunt met een overstap, of via Adam CS met twee overstappen, waarbij je uiteindelijk op hetzelfde moment aankomt in Deventer, is de Schiphol-route toegestaan.
Mag je dan ook via Eindhoven reizen als het maar 1 keer overstappen zou zijn.
Nee, want dan moet je op een gedeelte van het traject terugreizen en dat mag niet. Een optie zou dan zijn om via Den Bosch te reizen, maar dat is hopeloos uit de richting van Sloterdijk naar Deventer, maar nog steeds maar één overstap.
Reputatie 3
Badge
Nee, want dan moet je op een gedeelte van het traject terugreizen en dat mag niet. Een optie zou dan zijn om via Den Bosch te reizen, maar dat is hopeloos uit de richting van Sloterdijk naar Deventer, maar nog steeds maar één overstap.

Wel grappig.
Ik denk dat het strikt genomen volgens de regels zou moeten kunnen; ook al is het hopeloos.

Maar in de praktijk zegt NS: als de reisplanner een route geeft, is-ie toegestaan. En de reisplanner geeft geen route over Den Bosch. Daarom mag het waarschijnlijk toch niet.

Overigens is dat ook nog wel voor interpretatie vatbaar, want er zijn routes die door de reisplanner in incidentele gevallen worden gegeven. Bijvoorbeeld Rotterdam-Utrecht via Den Haag/Schiphol/Amsterdam op het nachtnet, of laatste treinen. Maar het feit dat ze incidenteel gegeven worden, maakt ze nog niet algemeen toegestaan...
Badge +3
Edit:... verkeerde (oude) topic!

Reageer