App voorstel NS zal besmettingen aanwakkeren

• 11 november 2020
  • 23 reacties
  • 552 Bekeken

Ik geloof niet in naïviteit van bestuurders van de NS, maar eigenbelang dat eerst komt, verkocht als maatschappelijk belang. Het is voorspelbaar wat er gebeurt, als mensen massaal meedoen met het laatste voorstel van de NS om hun treinreis-bestemming aan te melden. De NS zal dan de aantallen treinstellen naar ratio verminderen, en rekening houden met een klein percentage impulsieve reizigers. Het gevolg zal zijn, dat de treinstellen overvol zullen worden, met alle gevaar van besmetting. 

23 reacties

Kan je verklaren waarom je het vermoeden hebt dat we dit doen voor ons eigenbelang? Ik snap je punt niet.

Kan je verklaren waarom je het vermoeden hebt dat we dit doen voor ons eigenbelang? Ik snap je punt niet.

Wat bedoelt u met “we” bent u bestuurder (bedrijfsleiding) van de NS. 

Ik ben een moderator van deze community werkzaam voor NS.

Ik ben een moderator van deze community werkzaam voor NS.

Moet ik daar enige bestuurlijke autoriteit uit afleiden, dat kunt u niet serieus menen. 

Reputatie 4

@65plusreiziger 

Deze community is een reiziger helpt reiziger kanaal om kosten te besparen. Er zijn hier voldoende leden actief die goed op de hoogte zijn van veel zaken m.b.t. het reizen met de NS. De leden zelf hebben geen toegang tot persoonsgegevens van klanten, maar kunnen vanuit ervaring en expertise wel een groot aantal vragen beantwoorden. De moderators op dit forum zijn wel werkzaam voor de NS en kunnen dus bepaalde zaken verder oppakken of aankaarten, echter enige bestuurlijke autoriteit ligt daar niet. De moderators hier op het forum zijn in dienst van Webhelp. https://ns3.webhelp.com/nl/news/ns-tilt-klantenservice-naar-volgend-niveau-met-copc-certificering-en-partnership-webhelp/

@65plusreiziger

Deze community is een reiziger helpt reiziger kanaal om kosten te besparen. Er zijn hier voldoende leden actief die goed op de hoogte zijn van veel zaken m.b.t. het reizen met de NS. De leden zelf hebben geen toegang tot persoonsgegevens van klanten, maar kunnen vanuit ervaring en expertise wel een groot aantal vragen beantwoorden. De moderators op dit forum zijn wel werkzaam voor de NS en kunnen dus bepaalde zaken verder oppakken of aankaarten, echter enige bestuurlijke autoriteit ligt daar niet. De moderators hier op het forum zijn in dienst van Webhelp. https://ns3.webhelp.com/nl/news/ns-tilt-klantenservice-naar-volgend-niveau-met-copc-certificering-en-partnership-webhelp/

Dit heeft toch niks te maken met het onderwerp. Als medewerkers van de NS op dit forum zich aangesproken voelen, wanneer er openlijk wordt getwijfeld aan de intenties van de leiding van de NS, dan ben ik lichtelijk geneigd om ze met een Godwin om de oren te slaan. 

De NS heeft een slechte reputatie opgebouwd in de laatste 10 jaar, als het om de service naar de reiziger toe. Ik verwijs maar even voor de goede orde naar de periode voor de Corona crisis, overvolle treinen, waarin een zitplaats alles behalve een recht was, omdat de NS leiding ook toen al eigenbelang boven het recht van de reiziger stelde.  

Reputatie 4

@65plusreiziger 

U had het over bestuurlijke autoriteit en daar reageerde ik op. Reizigers die hier op het forum belanden staan niet in direct contact met iemand die beleidsmatig iets kan betekenen. 

Ik geloof niet in naïviteit van bestuurders van de NS, maar eigenbelang dat eerst komt, verkocht als maatschappelijk belang. Het is voorspelbaar wat er gebeurt, als mensen massaal meedoen met het laatste voorstel van de NS om hun treinreis-bestemming aan te melden. De NS zal dan de aantallen treinstellen naar ratio verminderen, en rekening houden met een klein percentage impulsieve reizigers. Het gevolg zal zijn, dat de treinstellen overvol zullen worden, met alle gevaar van besmetting. 

Denk dat het de komende tijd nog steeds erg rustig blijft in de trein, dus dat er wat treinen uit de dienstregeling wordt genomen lijkt mij reëel. 

Reputatie 6

Met die gegevens zal waarschijnlijk bepaald worden hoeveel capaciteit ingezet gaat worden. Dus als mensen massaal meedoen dan zal er meer capaciteit ingezet moeten worden. Zit je alleen nog met die reizigers die zich niet aanmelden.

Reputatie 5

Met die gegevens zal waarschijnlijk bepaald worden hoeveel capaciteit ingezet gaat worden. 

Dat verwacht ik niet. De aanmelding voor de Treinwijzer is hoogstens een dag van te voren. Maar 36 uur tevoren ligt de materieel- en personeelsplanning nagenoeg vast. Hooguit kan bij structurele drukte op termijn iets aangepast worden. De Treinwijzer heeft alleen tot doel om de reiziger te waarschuwen voor een drukke trein, zodat hij zijn reis eventueel kan aanpassen (als dat al mogelijk zou zijn).

Met die gegevens zal waarschijnlijk bepaald worden hoeveel capaciteit ingezet gaat worden. 

Dat verwacht ik niet. De aanmelding voor de Treinwijzer is hoogstens een dag van te voren. Maar 36 uur tevoren ligt de materieel- en personeelsplanning nagenoeg vast. Hooguit kan bij structurele drukte op termijn iets aangepast worden. De Treinwijzer heeft alleen tot doel om de reiziger te waarschuwen voor een drukke trein, zodat hij zijn reis eventueel kan aanpassen (als dat al mogelijk zou zijn).

Als dat vetgedrukte waar is, dan zal de app dus de actuele reizigers actief waarschuwen dat de trein vol is. 

Reputatie 7

Als dat vetgedrukte waar is, dan zal de app dus de actuele reizigers actief waarschuwen dat de trein vol is. 

Niet actief, je moet wel zelf checken in de app wat de mate van "drukte" zal zijn. Treinen die compleet vol zijn zul je trouwens niet zien want die zijn er nu niet. 

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 er wordt anders dagelijks op Twitter geklaagd over te volle treinen en/of gevraagd om openstelling 1e klas.

Hoe kun je checken in de app als je die niet hebt en niet kan/wil installeren?

www.ns.nl.

Reputatie 7
Badge +3

www.ns.nl.

Daar heb je dus wel een smartphone en internet voor nodig. Dus mensen zonder smartphone en/of internet die drukte willen mijden, kunnen nog steeds niet veilig met de trein. Ze kunnen nooit vlak van te voren weten of de trein te druk is.

Badge +3

Dat kan gewoon via treinwijzer.ns.nl (of registreer-je-reis.ns.nl), wat overigens dezelfde pagina is als waar je via de app op terecht komt.

Voordeel van rechtstreeks naar treinwijzer.ns.nl gaan is dat je een reis kunt plannen en dan een ‘rustige trein’ kunt uitzoeken om voor te registreren.

Vanuit de app kan je uiteraard wel een reis plannen en dan naar de ‘poppetjes’ kijken (druktemelder) maar dat zegt tegenwoordig niet meer zo veel, alle treinen zijn volgens mij ‘rustig’.

Het heeft ook niet zo veel zin om pas vlak voor aanvang van je reis te gaan registreren, en verwacht bij eerder registreren (bijv. een dag van tevoren) niet dat NS de materieelinzet aanpast op de verwachte drukte. Dat kan hooguit op de langere termijn, als een bepaalde trein dus structureel erg populair is.

Reputatie 7
Badge +3

Via de website kan dat dan inderdaad, maar alleen voor de heenreis, tenzij je heel zeker van tevoren weet hoe laat je weer terug gaat. Je kan vooraf wel bedenken dat je om 18:45 weer naar huis gaat reizen, maar misschien ben je al wat eerder klaar met je zou gaan doen of deed je toch wat langer over het fietstochtje en haal je die tijd niet. Of, ook niet geheel denkbeeldig, door een vertraging, defecte trein of andere verstoring kun je die trein of geplande overstap niet halen. Dan kun je zonder smartfoon niet opnieuw een registratie maken. Maar zoals al vaker gezegd, het is niet verplicht, dus neem je gewoon de trein zonder registratie.

Ik vraag me trouwens wel af hoeveel mensen echt een trein eerder of later nemen wanneer ze via Treinwijzer zien dat de geplande trein druk is. Als je elke dag met de trein naar werk gaat omdat je niet thuis kunt werken kun je niet tegen je werkgever blijven zeggen dat je een half te laat bent omdat de trein druk was of dat je een half uur eerder naar huis wilt omdat die trein lekker rustig is. 

Reputatie 7
Badge +3

Houdt die treinwijzer ook rekening met het geplande materieel?

Reputatie 6
Badge

Ik kreeg net ook de mail van NS. Vind het ook een onzinnig idee. Als suggestie heb ik in het reactieveld ingevuld dat het mij een goed idee lijkt dat een conducteur door de trein loopt om de drukte te meten. Zie daar verschillende voordelen in….

Denk dat NS vooral reizigers nodig heeft en geen virtuele drempels zou moeten opwerpen. Ik snap dat NS geen zin heeft om lege treinen rond te laten rijden, maar treinen schrappen lijkt me ook niet de oplossing als je juist de werkenden weer wenst te vervoeren. Lijkt me nuttiger (ook buiten cornona om) juist buiten de spits minder vaak te rijden en de spits ongemoeid te laten. Als je afhankelijk bent van de trein neem je niet zo snel een trein eerder of later, zeker niet als het een half uur betreft. (Ah dat laatste schrijft momo ook.)

Badge +3

Volgens mij wel, in ieder geval wel voor het meenemen van een fiets waar dan het aantal niet-geregistreerde plaatsen weergegeven wordt.

Reputatie 7

@Rene74 er wordt anders dagelijks op Twitter geklaagd over te volle treinen en/of gevraagd om openstelling 1e klas.

Er zijn mensen die een coupé momenteel gevoelsmatig al snel druk of te vol vinden, dan op het balkon gaan staan of op het klapstoeltje aldaar plaatsnemen en dan opperen om uit veiligheidsoverwegingen de 1e klas maar open te gooien. Je mag gewoon iedere stoel gebruiken. Daarom ook de mondkapplicht.

Als ik voor Brabant spreek zie dagelijks alleen maar driekwartlege tot bijna lege treinen. Zou het in de Randstad dramatisch anders zijn?

Badge +3

Volgens mij wel, in ieder geval wel voor het meenemen van een fiets waar dan het aantal niet-geregistreerde plaatsen weergegeven wordt.

Waarbij ik moet zeggen dat iemand vertelde dat in een sprinter met in de planning 6 fietsplekken iemand de gok waagde (nog 2 of 3 vrij/niet geregistreerd, ik ga mee!) diegene vervolgens door de hele trein is gelopen en geen enkele andere fiets tegengekomen was!… :thinking:

Zolang registreren geen verplichting is en je ook zomaar een trein 10 minuten of een kwartier eerder of later zou kunnen nemen is dat hele systeem zinloos dus. Als het met (beperkt aantal) fietsplaatsen al niet eens lukt dan gaat het (op deze manier) al helemaal niet werken voor zitplaatsen.

Dan werkt de ‘ouderwetse’ druktemelder beter “ik moest staan” in trein X tussen A en B.

Reputatie 7
Badge +3

@Rene74 er wordt anders dagelijks op Twitter geklaagd over te volle treinen en/of gevraagd om openstelling 1e klas.

Er zijn mensen die een coupé momenteel gevoelsmatig al snel druk of te vol vinden, dan op het balkon gaan staan of op het klapstoeltje aldaar plaatsnemen en dan opperen om uit veiligheidsoverwegingen de 1e klas maar open te gooien. Je mag gewoon iedere stoel gebruiken. Daarom ook de mondkapplicht.

Als ik voor Brabant spreek zie dagelijks alleen maar driekwartlege tot bijna lege treinen. Zou het in de Randstad dramatisch anders zijn?

Mensen willen niet meer naast een vreemde zitten. Maar voor Corona stonden er vaak ook mensen op balkons, terwijl er genoeg zitplaatsen vrij waren. Sommigen staan liever, zeker op kortere stukjes.

Op sommige trajecten en tijden is het wel drukker. Bij mijn station zal het nu alleen rond schooltijden druk zijn. De bedrijven daar vlakbij zijn of dicht (zalen verhuur) of hebben personeel dat nu met de auto komt, als ze niet thuiswerken.

Reputatie 5
Badge

Stom toevallig zag ik overigens dat de zuiderburen, NMBS of B-rail, vrijwel hetzelfde hebben, daar heet het MoveSafe-is in BE erg belangrijk geen van de 2 strijdende talen te bevoordelen. Terwijl daar een veel uitgesprokener zware spits/pendel is op d´n Bruuksel en veel minder vraag daarbuiten, met ook nog in principe/theorie veel strengere corona-lock-down maatregelen.

Reageer